ماشین ظرفشویی وسیله ای کار آمد و راحت است، اما می تواند منبع بوی نامطبوع نیز باشد. اگر به درستی نگهداری نشود، بوی بد ماشین ظرفشویی می تواند آشپزخانه ها را به مکانی نامطلوب تبدیل کند. خواه مسدود شدن مواد غذایی در فاضلاب، انباشته شدن ظروف شسته نشده یا آب راکد، دلایل زیادی وجود دارد که ماشین ظرفشویی ممکن است بوی بدتر از حد معمولی بدهد. کارشناسان نظافت می‌گویند برای اینکه آشپزخانه‌تان بوی تازه‌ای داشته باشد، مراقب این سه منبع اصلی بوی بد ظرفشویی باشید. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی ماشین ظرفشویی خود را بعد شست و شو باز می کنید، هنگام خارج کردن ظرف ها از ماشین ظرفشویی این انتظار را داشته باشید که همه چیز تمیز، ضد عفونی شده و بوی تازگی داشته باشد اما متوجه ی بوی بد در ماشین ظرفشویی و ظرف ها شوید. این حالت خیلی ناراحت و نا امید کننده است.

شاید تصور کنید که این مشکل فقط برای شما اتفاق افتاده است اما در واقعیت این معضل در استفاده کنندگان از ماشین ظرفشویی بسیار رایج است و جایی برای نگرانی نیست و با رعایت چند نکته می توانید از شر این دردسر خلاص شوید. برای  رفع این مشکل اولین قدم باید این باشد که مشخص کنید بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی  از کجا می آید تا بتوانید ریشه مشکل را پیدا کنید. در بسیاری از موارد، این کار را می توان با حداقل تخصص در ماشین ظرفشویی انجام داد و راه های نسبتاً ساده ای وجود دارد اما اگر بوی نامطبوع دستگاه شما با موارد عنوان شده در این مقاله رفع نشد میتوانید از متخصصین تعمیر ماشین ظرفشویی زود کمک راهنمایی بگیرید.

بوی ناخوشایند ماشین ظرفشویی

دلایل رایج بوی بد ماشین ظرفشویی

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ماشین ظرفشویی ممکن است در طول زمان بو بدهد. یکی از رایج ترین آنها تجمع ذرات و زباله های غذا در فیلتر و بازوهای اسپری ماشین ظرفشویی است. به طور کلی بوی بد ماشین‌ ظرفشویی ناشی از تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها در دستگاه و یا حتی لوله‌های آب است. بنابراین به محض اینکه متوجه بوی ناخوشایند ماشین‌ ظرفشویی خود شدید، تمامی قسمت‌های دستگاه را چک کرده و مطمئن شوید که مکان مناسب برای تجمع باکتری‌ها و انتشار بوی بد وجود ندارد. البته گاهی اوقات ترکیب شوینده‌های نامناسب و آب داغ نیز ممکن است بوی بدی ایجاد کند بنابراین از این مورد نیز مطمئن شوید.

مشاوره آنلاین زود کمک

استفاده از مواد شوینده نامرغوب

در صورتی که از مواد شوینده بی‌ کیفیت استفاده کنید، محوطه داخلی ماشین ظرفشویی بدبو خواهد شد. شستشوی ظروف بدون مواد شوینده نیز باعث باقی ماندن ذرات غذایی روی آن ها شده و نتیجه مشابهی را به دنبال دارد.

بسته بودن درب ظرفشویی به مدت طولانی

اگر درب ماشین ظرفشویی شما به مدت طولانی بسته باشد، به محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ‌ها و میکروارگانیسم‌ ها تبدیل می ‌شود. معمولاً افرادی که به طور مرتب دستگاه را روشن نمی ‌کنند، بیشتر با این مشکل مواجه می ‌شوند. همچنین اگر پس از اجرای چرخه شستشو بلافاصله درب دستگاه را ببندید، محیط داخلی آن بوی زننده‌ ای پیدا می ‌کند.

عدم نظافت ماشین ظرفشویی

قسمت‌ های مختلف ظرفشویی مانند دیواره ‌ها، سبد و حتی لاستیک دور درب همواره در تماس با ذرات ریز مواد غذایی قرار دارند. چسبیدن مواد غذایی روی بخش ‌های مختلف دستگاه محیط مناسبی را برای رشد میکروب ‌ها و باکتری‌ ها به وجود می‌ آورد. در صورتی که نسبت به نظافت ماشین بی‌ اعتنا باشید، آلودگی‌ های روی سطوح داخلی موجب ایجاد بوی ناخوشایند می شوند.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با مخلوط سرکه و جوش شیرین

برای استفاده از سرکه و جوش شیرین از هر کدام یک فنجان برداشته و یک چرخه شستشوی جداگانه برای هر دو اجرا کنید. در مرحله اول، یک فنجان سرکه سفید (سرکه سیب می‌تواند جایگزین مناسبی باشد) در بالای قفسه ماشین ظرفشویی قرار دهید و یک چرخه شستشوی منظم را اجرا کنید. وقتی استفاده از سرکه تمام شد، می‌توانید همین کار را با استفاده از جوش شیرین انجام دهید. فراموش نکنید که هر دو چرخه شستشو را با آب گرم اجرا کنید.

رفع بوی ماشین ظرفشویی با آب لیمو

آب لیمو یک پاک کننده موثر بوده و به رفع بوی بد ماشین ظرفشویی کمک می‌کند. برای استفاده از آب لیمو، یک فنجان آب لیمو را در بالای قفسه ماشین ظرفشویی خود قرار دهید و یک چرخه معمولی شستشو را اجرا کنید. این کار باعث می‌شود کثیفی‌های باقی‌مانده که دست‌های شما قادر به پاکسازی آن نیستند را پاک کرده و رایحه دلپذیری را به ماشین ظرفشویی شما اضافه کند.

تجمع آلودگی در لاستیک دور درب

لاستیک دور درب یکی از اجزای مهم ماشین ظرفشویی است که مانع نشت آب به فضای بیرونی می‌ شود. به مرور زمان ذرات مواد غذایی در بین شیارهای این نوار لاستیکی گیر می ‌کنند. این امر می ‌تواند پس از مدتی منجر به بوی بد ماشین ظرفشویی شود.

مسدود شدن بازوهای اسپری کننده

عامل دیگری که باعث بوی بد ماشین ظرفشویی می‌ شود، انسداد بازوهای اسپری کننده آب توسط ذرات مواد غذایی است. در این حالت بازوها نمی‌ توانند آب را به درستی روی ظروف بپاشند. در نتیجه مواد غذایی روی ظرف‌ ها باقی می ‌ماند و بوی بد ماشین ظرفشویی را چندین برابر میکنند.

انسداد فیلتر تخلیه

در ظرفشویی نوعی فیلتر مخصوص تعبیه شده است. این فیلتر طی اجرای چرخه شستشو ذرات باقیمانده مواد غذایی را جمع آوری کرده و مانع ورود آن ها به لوله فاضلاب می‌ شود. تجمع ذرات مواد غذایی در این قطعه باعث رشد میکروب ‌ها و بوی بد ماشین ظرفشویی می‌ گردد. این بوی زننده پس از مدتی کل محوطه دستگاه را دربر می ‌گیرد، به طوری که به ظروف نیز انتقال می ‌یابد.

بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی

ایراد در شلنگ تخلیه

بسیاری اوقات بوی آزار دهنده ظروف به پیچ خوردن شلنگ تخلیه یا خم شدن آن ربط دارد. زیرا در چنین حالتی آب فاضلاب مجدداً به درون دستگاه برمی ‌گردد. جهت برطرف کردن این مشکل لازم است شلنگ تخلیه را صاف کنید تا از برگشت آب فاضلاب ممانعت به عمل آید.

پیشنهاد سایت: باز کردن لوله فاضلاب ماشین ظرفشویی

جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی

ما درباره دلایل رایج بوی بد ماشین ‌ظرفشویی صحبت کردیم، حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید برای جلوگیری از بوی بد چه کارهایی لازم است انجام دهیم. در ادامه تمام راه حل‌ها برای جلوگیری از بوی بد گرد آوری شده است. توجه داشته باشید که تمام موارد به یک میزان قابل اهمیت است و رعایت نکردن تنها یک مورد می‌تواند باعث ایجاد بوی بد شود. بنابراین حتما تمام نکات را مطالعه کرده و به خاطر بسپارید. همچنین رعایت این موارد باعث افزایش عمر مفید دستگاه نیز خواهد شد.

  • همیشه ظروف خود را قبل از قرار دادن داخل ماشین ظرفشویی، آبکشی کنید.

  • از بهترین مواد شوینده و نمک برای جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

بوی بد ظروف در ماشین ظرفشویی

  • یکبار در ماه از سفیدکننده و جرمگیر استفاده کنید.

  • ظروف را طوری در دستگاه بچینید که آب آزادانه به تمام قسمت‌ های آن برسد.

  • شست و شو در ماشین ظرفشویی را با آب گرم انجام دهید. هر چه دمای آب بالاتر باشد به همان میزان بوی بد ماشین ظرفشویی کمتر می شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران