آموزش نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

نصب دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت صحیح و اصولی امری بسیار مهم در استفاده از این دستگاه های رایج امروزی است. در صورت درست نصب نشدن دستگاه، شاهد عملکرد درست و بهینه آن نخواهیم بود و دستگاه با اختلالاتی مواجه می شود. نصب آب تصفیه کن خانگی یکی از خدمات تخصصی واحد تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی زودکمک است که توسط کارشناسان این حوزه انجام می شود. در ادامه این مقاله، به بررسی بیشتر مراحل و روش نصب دستگاه تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت.

نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

مراحل نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

در این بخش به مراحل نصب کردن دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره می کنیم که عبارتند از:

1. امکان سنجی و مکان یابی برای نصب دستگاه

2. آماده سازی لوازم و ابزارآلات موردنیاز نصب

3. انشعاب گرفتن از آب ورودی برای دستگاه

4. متصل کردن برق دستگاه

5. خروجی فاضلاب یا پساب

6. نصب شیر برداشت روی سینک ظرفشویی

7. نصب فیلترها و آماده سازی دستگاه

8. شستشوی فیلترها و راه اندازی دستگاه تصفیه آب خانگی

9. راه اندازی کامل دستگاه

10. انجام اقدامات لازم قبل از استفاده از دستگاه

در ادامه، به شرح هر یک از این مراحل و آموزش نصب دستگاه تصفیه آب خانگی می پردازیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

 تعمیر دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

امکان سنجی و مکان یابی برای نصب دستگاه

اولین مرحله نصب آب تصفیه کن خانگی، امکان سنجی و یافتن محلی مناسب برای نصب دستگاه است. محل مناسب نصب، باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • نصب دستگاه تصفیه آب خانگی باید در محلی نزدیک به انشعاب آب، شیر یا لوله آب انجام شود تا امکان گرفتن یک انشعاب برای ورود آب به دستگاه فراهم باشد.

  • لوله سیفون ظرفشویی، لوله فاضلاب یا چاه فاضلاب در نزدیکی دستگاه باشد تا بتوان به طریقی پساب یا فاضلاب دستگاه را در آن تخلیه کرد.

  • دستگاه را باید در محلی نصب کرد که پریز یا سیم برق وجود داشته باشد یا به هر طریقی بتوان یک سیم یا پریز برق به نزدیکی دستگاه منتقل کرد.

  • محلی برای نصب و قرار دادن شیر برداشت دستگاه وجود داشته باشد و اگر محلی مورد نظر شماست، چک کنید که فضای زیر آن نیز برای نصب لوله مهیا و باز باشد و همچنین قابلیت سوراخ کردن داشته باشد. معمولا بهترین مکان روی سینک ظرفشویی و اطراف لگن می باشد.

  • دستگاه در محلی نصب شود که روی آن آب نریزد و در معرض ضربه یا سقوط هم نباشد. همچنین محل نصب دستگاه تصفیه آب خانگی دور از تابش مستقیم نور باشد.

آماده سازی لوازم و ابزارآلات موردنیاز نصب

دومین مرحله نصب کردن دستگاه تصفیه آب خانگی، آماده سازی لوازم و ابزارآلات جهت نصب دستگاه است. این ابزار شامل موارد زیر می شود:

  • سیم برق

  • نوار تفلون

  • سه راهی و شیر تک ضرب برای انشعاب گرفتن

  • دریل و 2 مته سایز 6 و 11 برای برش آهن

  • آچار فرانسه، انبردست، پیچ گوشتی 4 سو و یک تیغ یا چاقوی تیز برای برش شیلنگ و دیگر اقدامات لازم جهت نصب

نصب آب تصفیه کن خانگی

انشعاب گرفتن از آب ورودی برای دستگاه

مرحله انشعاب گرفتن هم برای نصب دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت زیر است:

  • انتخاب یک مکان مناسب برای بستن سه راهی. گفتنی است که سه راهی حتما باید بر روی آب سرد باشد. پیش از بستن سه راهی، محل شیر تک ضرب را هم در نظر بگیرید. در برخی مواقع بهتر است قبل از بستن سه راهی، شیر تک ضرب روی آن بسته شود زیرا بعدا فضای کافی برای آن وجود نخواهد داشت.

  • بعدا از بستن سه راهی و شیر تک ضرب، شیر پیسوار را در محل مورد نظر ببندید و همچنین دقت کنید که برای این شیر هم از تفلون کافی استفاده کنید. در مرحله آخر هم باید شیلنگ شیر ظرفشویی به شیر پیسوار بسته شود. برای بستن این شیلنگ نیازی به تفلون نیست و اگر از تفلون استفاده کنید، آب بندی به خوبی انجام نمی ‌شود.

  • پس از طی کردن مراحل فوق، کنتور آب را باز کنید و چک کنید که نشتی آب وجود نداشته باشد. در صورت وجود نشتی، مجددا مراحل قبلی را با استفاده از تفلون بیشتر و با دقت بالاتری انجام دهید.

متصل کردن برق دستگاه

برای متصل کردن دستگاه به برق، اگر در نزدیکی محل نصب پریز برق وجود داشته باشد، نیازی به انجام کار خاصی نیست. در صورتی که پریز در نزدیکی دستگاه نباشد، باید از سیم برق و دوشاخه و پریزی که قبلا تهیه کرده اید، استفاده کنید. برای این منظور، معمولا سیم برق را از درون کابینت‌ ها عبور داده تا به نزدیکی دستگاه برسد. دقت کنید که سیم برق از نزدیکی محل‌های خیس و جایی که امکان نشتی آب وجود دارد، عبور نکند و همچنین در معرض ضربه نباشد.

علت بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی و روش های رفع این مشکل

خروجی فاضلاب یا پساب

مورد دیگری که در نصب دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار حائز اهمیت است، این است که در نزدیکی نصب تصفیه آب خانگی، محلی برای تخلیه فاضلاب وجود داشته باشد. در این خصوص، سیفون زیر ظرفشویی یکی از بهترین گزینه ‌ها است که به راحتی می‌ توانید خروجی فاضلاب را به آن متصل کرد.

برای این منظور، یک قطعه به شکل کمربندی درون پکیج اتصالات دستگاه قرار دارد که برای همین منظور قرار داده شده است و با استفاده از آن به راحتی می توانید شیلنگ را به سیفون متصل کنید و هیچ نگرانی بابت نشتی آب هم نداشته باشید. لازم به ذکر است که مکان انتخابی باید در بالاترین مکان باشد تا آب پشت آن قرار نگیرید.

نصب شیر برداشت روی سینک ظرفشویی

برای نصب شیر برداشت، به نکات زیر توجه کنید:

  • اولین مرحله برای برای نصب شیر برداشت روی سینک، انتخاب محل مناسبی است که شیر در آن محل قابل نصب باشد.

  • حداقل به شعاع 1 سانتی متر دور محل نصب تصفیه آب خانگی ، فضای صاف و خالی وجود داشته باشد تا بتوانید شیر را آب بندی کرده تا نشتی نداشته باشد. همچنین لازم است که زیر محل نصب شیر را بررسی کرد که مانعی برای آن وجود نداشته باشد و فضای کافی برای سفت کردن پیچ آن وجود داشته باشد و شیلنگ نیز به راحتی به آن متصل شود.

  • ضخامت صفحه ای که شیر برداشت روی آن نصب می شود هم مورد مهم دیگری است که باید توجه داشت بیشتر از 5 سانتی‌ متر نباشد. اگر صفحه مورد نظر ضخامت داشت، حتما طول میله شیر برداشت را در نظر بگیرید که از زیر بتوان مهره را وصل کرد.

  • برای سوراخ کردن سینک از مته آهن باید استفاده کرد و همچنین سوراخکاری را با دور کم و فشار بالا انجام داد. بهتر است سوراخ زدن در دو مرحله و با مته 6 و 11 انجام شود.

نصب فیلترها و آماده سازی دستگاه

در این مرحله از نصب دستگاه تصفیه آب خانگی، نوبت به نصب فیلترها می رسد. فیلتر ممبران معمولا درون محفظه دستگاه قرار ندارد و یک فیلتر غالبا آبی رنگ درون کارتن دستگاه وجود دارد. این فیلتر در معرض هوا خراب می‌شود و به همین دلیل باید در زمان نصب، روی دستگاه قرار بگیرد. برای نصب فیلتر ممبران، باید درب محفظه را باز کرد و سپس فیلتر را درون آن قرار داد و مجددا درب را محکم بست. گفتنی است که فیلتر را باید از سمتی که دو واشر روی لوله قرار دارد، درون محفظه قرار داد.

شیر مخزن نیز معمولا روی مخزن نصب نیست. در این خصوص هم اگر محل بستن شیر مخزن فلزی است، لازم است که حدود 7 دور تفلون روی آن پیچید و سپس شیر را روی مخزن قرار داده و محکم کرد. در این مرحله لازم نیست زور زیادی به کار بگیرید و یا از آچار استفاده کنید، چرا که زور زیاد ممکن است شیر را بشکند. همچنین، اگر محل بسته شیر پلاستیکی است و فلزی نیست، معمولا یک واشر در آنجا قرار دارد و نیازی به تفلون نیست و همین که شیر بسته شود، کافی است.

اکنون می توان شیلنگ ها را به دستگاه متصل کرده و دوشاخه برق را به پریز متصل کرد. برای اینکه بتوان دستگاه را جابه جا کرد باید شیلنگ ‌ها را بلندتر از طول کافی در نظر گرفت. همچنین این اقدام موجب تسهیل فرآیند تعویض فیلتر دستگاه می شود.

راه اندازی دستگاه تصفیه آب خانگی

شستشوی فیلترها و راه اندازی اولیه دستگاه

در راه اندازی اولیه دستگاه لازم است آب سیاهی که از فیلتر مرحله دوم و پنجم خارج می شود را از سیستم خارج کرد تا وارد مخزن و فیلترهای دیگر نشود. چرا که موجب کم شدن عمر مفید فیلترها، بی کیفیت شدن آب خروجی و همچنین بو گرفتن دستگاه در دراز مدت خواهد شد. برای خارج کردن این آب سیاه فیلتر سوم را باز کرده و سپس دستگاه را روشن کنید و شیر آب ورودی را نیز باز کنید. این عمل را تا تمیز و بی رنگ شدن آب ادامه دهید.

برای فیلتر پنجم نیز به همان ترتیب، شیلنگ خروجی از این فیلتر و ورودی به فیلتر ششم را باز کنید و وقتی دستگاه شروع به کار کرد، آب سیاه خارج خواهد شد و پس از بی رنگ شدن آب، وقت متصل کردن فیلتر ششم و فیلترهای بعدی است.

✔ فروش دستگاه تصفیه آب با قیمت مناسب

راه اندازی کامل دستگاه

در آخرین مرحله نصب دستگاه تصفیه آب خانگی، نوبت به تست عملکرد دستگاه برای راه اندازی کامل آن می رسد. برای این منظور اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شیر مخزن را بسته و شیر برداشت روی سینک را باز کنید. دستگاه باید به برق متصل باشد و شیر ورودی را نیز باز کنید. در این صورت دستگاه شروع به کار خواهد کرد و فشار عقربه گیج، بالا خواهد رفت که این فشار نباید کمتر از 50PSI باشد.

  • 3 مرتبه شیر برداشت را به مدت 15 ثانیه ببندید و دوباره باز کنید. اگر در حین این کار دستگاه خاموش شد، هیچ مشکلی نیست و شما کار خود را درست انجام داده اید.

  • در حالتی که شیر مخزن بسته و شیر برداشت باز است و دستگاه در حال کار می ‌باشد، شیر برداشت را ببندید. دستگاه باید بعد از مدتی کار، خاموش شود. خاموش شدن باید در کمتر از یک دقیقه انجام شود و هر چه زمانش کمتر باشد، بهتر است.

  • بعد از خاموش شدن دستگاه، هیچ کاری انجام ندهید و در همین حالت 5 دقیقه منتظر بمانید. در این مدت دستگاه نباید خود به خود روشن شود.

  • در صورتی که عملکرد دستگاه مطابق با موارد گفته شده بود، فرآیند نصب آب تصفیه کن خانگی شما با موفقیت انجام شده است.

نصب کردن دستگاه تصفیه آب خانگی

اقدامات لازم قبل از استفاده از دستگاه

برای استفاده و بهره برداری از دستگاه، انجام اقدامات زیر لازم است:

  • شیر مخزن باید باز و شیر میکس روی دستگاه بسته باشد.

  • برای پر شدن مخزن، حدودا یک ساعت زمان لازم است. دو مخزن اول را که بعد از یک ساعت پر شده اند، خالی کرده و دور بریزید.

  • برای خالی کردن مخزن دستگاه را از برق بکشید و شیر برداشت را باز کنید تا همه آب ذخیره شده در مخزن خارج شود.

  • اگر روی آب لایه ای مثل چربی ایجاد شد، یک یا دو بار دیگر آب مخزن را به طور کامل تخلیه کنید.

  • دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی کاملا بررسی کنید. این کار را یک بار در زمان کارکرد دستگاه و یک بار هم در زمانی که مخزن پر شده و دستگاه خاموش است انجام دهید.

  • تعویض فیلترها را در بازه زمانی مشخص انجام داده تا آسیبی به دیگر فیلترها و قطعات دستگاه وارد نشده و عمر مفید دستگاه بیشتر شود.

فیلم آموزشی نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

حجم ویدئو: 31.1 MB
مدت زمان ویدئو: 00:08:33
موضوع ویدئو: آموزش نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران