گرما و افزایش دما کم و بیش بزرگترین علت خرابی در سیستم و قطعات لپ تاپ است. این مشکل نه تنها باعث خرابی بلکه سبب افت کارایی و مشکلاتی از این دست می شود. در لپ تاپ قطعاتی استفاده می شود که ضمن مصرف کمتر ولتاژ گرمای کمتری نیز تولید کرده و بتواند به نیاز کاربر پاسخ دهد. کمپانی های سازنده لپ تاپ به طور معمول از فن هایی با طول عمر بالا استفاده می کنند زیرا تعویض فن به راحتی امکان پذیر نیست. برند ایسوس برای رفع مشکل گرم شدن لپ تاپ از سیستم خنک کننده ice cool استفاده کرده است. در این مقاله به بررسی سیستم ice cool در لپ تاپ های ایسوس خواهیم پرداخت. همچنین در صورت بروز مشکل در فن یا سایر قطعات لپ تاپ خود می توانید با کارشناسان تعمیر لپ تاپ ایسوس زودکمک در ارتباط باشید. 

سیستم ice cool در لپ تاپ asus

عملکرد سیستم ice cool لپ تاپ ایسوس

در سیستم خنک کننده لپ تاپ ایسوس چند عنصر مختلف مسئول انتقال هوای گرم از لپ تاپ به بیرون هستند. در این سیستم ابتدا یک لایه نازک از خمیر حرارتی و یک صفحه سرد به طور مستقیم روی اجزای کلیدی که بیشتر گرم می شوند مانند CPU و GPU تمرکز دارند. این عناصر انتقال حرارت کارآمد را بین سطح قطعه و لوله حرارتی یا محفظه بخار تضمین می کنند. سپس لوله های حرارتی وجود دارد که این لوله ها توخالی بوده و از فلز رسانای حرارتی تشکیل شده اند و حاوی کمی مایع خنک کننده هستند. این لوله ها اجزای کلیدی را به فن ها وصل می کنند. برخی از لپ تاپ ها نیز که کارایی بالاتری دارند به جای این لوله ها از محفظه های بخار با محلول های خنک کننده قوی تری استفاده می کنند. در انتهای این محفظه های بخار مجموعه ای از باله های فلزی قرار دارد که به این قسمت مبدل حرارتی می گویند. در نهایت هوای گرم از طریق این باله ها و یک دریچه به خارج از لپ تاپ منتقل می شود.

نشاوره آنلاین زودکمک

ویژگی های سیستم Ice cool در لپ تاپ های ASUS

سیستم ice cool لپ تاپ ایسوس دارای ویژگی های خاص زیر می باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

  • طراحی خاص AJF (Aero Jet Flow)

  • فن‌ های IceBlades

  • مکانیزم AAS Ultra

✅ پیشنهاد به شما: روش بوت لپ تاپ ایسوس برای نصب ویندوز

طراحی خاص AJF (Aero Jet Flow)

سیستم ice cool در لپ تاپ های ایسوس از طراحی خاص AJF (Aero Jet Flow) بهره می برند. این فن های منحصر به فرد دارای یک خروجی هوا هستند. اکثر فن ها دارای یک خروجی می باشند که به سمت دریچه ها هدایت می شود، بنابراین فن هوای گرم را از لپ تاپ خارج می کند. خروجی دوم AJF به سمت وسط شاسی هدایت می شود. علاوه بر اینکه هوای خنک را به مبدل حرارتی می رساند و هوای گرم شده را به بیرون می راند. همچنین مقداری از هوای خنک را نیز به قسمت های میانی شاسی منتقل می کند و جریان کلی هوای داخل شاسی را تا 12.5 درصد افزایش و دمای سطح لپ تاپ را نیز کاهش می دهد.

فن‌ های IceBlades

سیستم Ice cool در لپ تاپ های ASUS از فن‌ های IceBlades استفاده می کند که کارایی بالایی دارند. این فن ها  از تیغه‌ های بسیار نازک و منحنی سه بعدی تشکیل شده‌ که از کامپوزیت منحصر به فرد سبک وزن اما بادوام ساخته شده‌ اند. معمولاً یک یا دو فن در لپ‌ تاپ وجود دارد که بستگی به قدرت اجزای داخل آن دارد. به عنوان مثال، دو فن در Zenbook Pro 16X OLED هر کدام دارای 97 تیغه هستند که خنک کننده قدرتمند و در عین حال آرام را ایجاد می کند.

✅ همچنین بخوانید: بررسی لپ تاپ Vivobook Flip 14 ایسوس 

مکانیزم AAS Ultra

مکانیزم AAS Ultra به کار رفته شده در سیستم ice cool لپ تاپ ایسوس، صفحه‌کلید را 14.5 میلی‌متر بالا می‌ برد و اجازه می ‌دهد تا 30 درصد هوای بیشتری به لپ‌ تاپ وارد شود. افزایش جریان هوا توسط فن ها برای خنک کردن هیت سینک ها و بقیه شاسی استفاده می شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران