به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی های نرم افزاری ، قطعا نیاز به ارتقا منابع سخت افزاری برای میزبانی از تکنولوژی های جدید نرم افزاری، مورد نیاز خواهد بود. لپ تاپ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای میزبانی از سیستم عامل های جدید و نرم افزار های جدید چه در زمینه کارهای رندرینگ و گرافیکی و چه انجام بازی های کامپیوتری و... نیازمند ارتقا خواهند بود. کمپانی ایسوس یکی از بنام ترین تولید کنندگان لپ تاپ می باشد که کاربران زیادی دارد ، اگر شما هم از خریداران و مصرف کنندگان لپ تاپ ایسوس هستید با ما همراه باشید زیرا د این مطلب راه های ارتقا لپ تاپ ایسوس را معرفی خواهیم کنید. بسته به نوع قطعه ای که برای ارتقا انتخاب می کنید هزینه و زمان ارتقا لپ تاپ ایسوس می تواند متغیر باشد. همچنین در این مطلب به بیان موانع موجود بر سر راه ارتقا لپ تاپ ایسوس خواهیم پرداخت.

مشاوران آنلاین زودکمک

موانع ارتقا لپ تاپ ایسوس

وقتی یک کامپیوتر دسکتاپ را خریداری و یا اسمبل می کنید ، می دانید که به شکل وسیعی قابل ارتقا خواهد بود و تک تک قطعات کامپیوتر های رومیزی قابل تغییر و ارتقا هستند ، اما این موضوع  در مورد کامپیوترهای لپ تاپ ها متفاوت است ، زیرا لپ تاپ ها به صورت پیش ساخته با قاب مخصوص و تجهیزات داخلی از پیش طراحی شده که در این قاب قابل جایگذاری هستند ، به بازار عرضه می شوند. بنابراین قطعا موانعی و محدودیت های بسیاری بر سر راه ارتقا لپ تاپ ایسوس نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ وجود دارد که عبارتند از :

ارتقا لپ تاپ ایسوس

طراحی لپ تاپ ایسوس

باید قبول کنیم که بسیاری از لپ تاپ ها برای باز شدن توسط کاربر طراحی نشده اند ، این قضیه بیشتر در اولترابوک ها قابل لمس است ، به عنوان مثال "مایکروسافت سرفس پرو 2 " را در نظر بگیرید ، که برای باز کردن آن باید چسب دور نمایشگر را با هیتر ذوب کنید تا بتوانید به داخل آن دسترسی داشته باشید. البته بعد از دسترسی هم به مجموعه تجهیزاتی که به صورت فوق فشرده در هم تنیده شده اند رو به رو خواهید شد. پس ارتقا لپ تاپ ایسوس در بسیاری از مدل ها به واسطه نوع طراحی قابل انجام نیست.

بیشتر بخوانیم : تعمیر لپ تاپ

بازکردن بدنه لپ تاپ ایسوس

حتی اگر بتوانید لپ تاپ خود را باز کنید ممکن است از این کار خاطره خوشی در ذهنتان باقی نماند. لپ تاپ مجموعه ای از تجهیزات و قطعات فشرده و در هم تنیده را در خود جای داده است . شما برای دسترسی به یک قطعه ممکن است ابتدا مجبور باشید چند قطعه را جدا کنید ، فقط کافیست تا "مایکروسافت سرفیس پرو 2" را با بیش از 90 پیچ استفاده شده در آن تصور کنید تا احتمالا قید ارتقا لپ تاپ ایسوس خود را بزنید !

قطعات لحیم شده لپ تاپ ایسوس

بعضی از دستگاهها با قطعات لحیم شده به بازار عرضه می شوند ، CPU ، GPU و RAM قطعاتی هستند که ممکن است یکی یا همه آنها به برد اصلی دستگاه لحیم شده باشند ، کاربر عادی نمی تواند برای ارتقا لپ تاپ ایسوس ، لحیم این قطعات را جدا کرده و قطعه جدید را جایگزین کند.

از بین رفتن گارانتی

همانطور که می دانید برای ارتقا لپ تاپ ایسوس نیازمند باز کردن قاب آن هستید که برا این منظور باید برچسب گارانتی دستگاه را مخدوش کنید ، همین کار باعث می شود که دستگاه شما از پوشش خدمات گارانتی خارج شود ] باید ببینید آیا انجام ارتقا لپ تاپ توسط خودتان ارزش باطل شدن گارانتی دستگاه را دارد یا خیر.

قطعات قابل ارتقا لپ تاپ ایسوس

همانطور که در بالا اشاره شد به دلیل لحیم شده بودن بعضی از قطعات به مادربرد دستگاه ، بعضی از قطعات معمولا قابل تعویض و ارتقا نیستند ، قطعاتی که برای ارتقا لپ تاپ ایسوس عموما قابل تعویض و ارتقا هستند عبارتند از :

ارتقا رم (RAM) لپ تاپ ایسوس

اگر اسلات های رم مادربرد لپ تاپ شما قابل دسترس هستند پس به راحتی و با افزودن یک یا دو ماژول رم (بسته به مدل دستگاه) ، لپ تاپ خود را از نظر حجم و سرعت رم ارتقا دهید ، اگر اسلات های رم پر بودند نیز نگران نباشید زیرا میتوانید آنها را خارج کرده و با ماژول هایی با ظرفیت و سرعت بالاتر جایگزین کنید . بعضی مدل های لپ تاپ یک دریچه مخصوص برای دسترسی آسان به هارد و رم دستگاه در زیر آنها تعبیه شده که با باز کردن یک یا دو پیچ می توانید به هارد و رم دستگاه دسترسی داشته باشید ، البته قبل از ارتقا لپ تاپ ایسوس خود به یاد داشته باشید ماژول های رمی که قرار است برای ارتقا دستگاه تهیه کنید باید توسط مادربرد و پردازنده دستگاه چه از نظر حجم چه از نظر سرعت سازگار باشند ، برای بررسی این موضوع به سایت سازنده لپ تاپ مراجعه کرده و یا برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در زود کمک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانیم : ارتقا سی پی یو لپ تاپ

تعویض هارد با  SDD

اگر لپ تاپی که تهیه کرده اید در هنگام خرید دارای یک هارد مکانیکی بوده می توانید آن را با یک درایو جامد SSD جایگزین کنید تا شاهد افزایش چشمگیر سرعت بالا آمدن ویندوز و اجرای برنامه ها باشید ، معمولا انجام این تعویض کار پیچیده ای نیست ، کافیست محفظه دستگاه را باز کنید و پیچ های هارد قدیمی را باز کرده وبا SSD جایگزین کنید ، قبل ا آن از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و به یاد داشته باشید بعد از اینکار باید نسخه تازه ای از ویندوز را مجددا روی دستگاه نصب کنید ، بعضی از لپ تاپ ها با قابلیت نصب چند هارد درایو یا SSD را در خود دارند که البته زیاد روی این موضوع حساب نکنید زیرا این مدل ها بسیار کمیاب هستند.

تعویض درایور نوری با SSD 

اگر می خواهید در کنار نگه داشتن هارد درایو دستگاه خود ، یک SSD نیز به آن اضافه کنید بهترین راه جایگزین کردن درایو نوری با یک  SSDاست. زیرا امروزه با فراگیر شدن حافظه های فلش دیگر درایوهای نوری کاربرد آنچنانی ندارند. برای این کار کافیست تا پس از خارج کردن درایو نوری از لپ تاپ ، محفظه مخصوص برای قرار گرفتن SSD در جایگاه درایور نوری را تهیه کرده و در دستگاه جایگزین کنید. به یاد داشته باشید این محفظه مخصوص "کدی (CaddY)" نام دارد.

ارتقا سی پی یو و گرافیک لپ تاپ ایسوس

در مورد CPU و GPU نیز تقریبا تکلیف روشن است زیرا در اکثر مدل های لپ تاپ تعویض آنها قابل انجام نیست و یا اگر هم باشد باید قبل از تهیه این قطعات تحقیقات زیادی را برای یافتن قطعه سازگار با مادربرد دستگاه خود انجام دهید، پروسه تعویض و ارتقا این قطعات نیز بسیار پیچیده تر خواهد بود. البته این تنها مانع سر راه نیست و باید در نظر داشت که قطعات مختلف میزان حرارت متفاوتی نیز تولید میکنند و باید مطمئن شوید که تجهیزات خنک کننده دستگاه توان دفع حرارت ایجاد شده توسط قطعات جدید را دارند یا خیر.

نکات پایانی : قبل از اقدام برای ارتقا لپ تاپ ایسوس باید اطلاعات جامعی راجع به چگونگی باز کردن دستگاه و پیدا کردن قطعات سازگار با آن کسب کنید ، هنگام خرید لپ تاپ با امید به اینکه در آینده دستگاه قابل ارتقا است مدل دستگاه خود را انتخاب نکنید و سعی کنید مشخصات دستگاه خود را منطبق در نیاز های خود در آینده انتخاب کنید تا مجبور به تحمل ریسک و هزینه برای ارتقا نشوید ، و در آخر اگر دانش کافی برای ارتقا لپ تاپ ایسوس خود ندارید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما در زود کمک تماس حاصل فرمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران