پرینتر یا چاپگر امروزه از دستگاه های پرکاربرد محسوب می شود. پرینترها در محیط خانه، مدرسه، ادارات، محل کار و... مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین برندهای مختلفی دست به تولید انواع پرینترها زده اند. اگر نحوه کار با پرینتر سوال شما هم است، در این مقاله با ما همراه باشید تا به نحوه استفاده از پرینتر و کارکرد معمول پرینترها بپردازیم. نحوه کار با پرینتر، در برندهای مختلف تا حد زیادی به یکدیگر شبیه است. البته با توجه به نوع پرینتر، برخی از تنظیمات متفاوت خواهند بود، اما اصول کلی طرز کار با پرینتر، یکسان است. در ادامه نحوه کار با چاپگر را برای شما شرح می دهیم.

نحوه کار با پرینتر

نصب درایور و نحوه کار با پرینتر

اولین مرحله برای استفاده از پرینتر، نصب درایورهای دستگاه روی سیستم است. روش معمول برای نصب درایور پرینتر، قرار دادن سی دی درایور دستگاه در کامپیوتر یا لپ تاپ و نصب درایور از روی سی دی است. اگر سی دی درایور را در اختیار ندارید، به وب ‌سایت شرکت سازنده‌ پرینتر مراجعه کنید و فایل درایور مخصوص دستگاه خود را از وب ‌سایت رسمی سازنده، دانلود و نصب کنید.

بعد از نصب درایورهای چاپگر روی سیستم، از طریق واسطه نرم افزاری که بین پرینتر و سیستم شما ایجاد شده است می توانید دستورات لازم را از طریق سیستم به چاپگر بدهید.

مشاوره آنلاین زودکمک

 نحوه تنظیم کیفیت پرینت در چاپگر رو اینجا بخون. 

تنظیمات پرینتر

پس از نصب درایورهای چاپگر روی سیستم، نوبت به تنظیمات پرینتر می رسد. در این بخش از نحوه استفاده از چاپگر، به شرح تنظیمات معمول پرینترها می پردازیم. در این خصوص طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • در رایانه خود، به صفحه Settings بروید و از آن جا،‌ Devices را انتخاب کنید.

  • از پنل سمت چپ، روی Printers & scanners کلیک کنید.

  • اکنون لیستی از پرینترهای نصب‌ شده روی سیستم خود را مشاهده می‌کنید.

  • حالا پرینتر موردنظر خود را از لیست انتخاب کرده و از منوی باز شده در زیر آن گزینه Manage را انتخاب کنید.

مشاوره آنلاین زودکمکتغییر زبان چاپگر کانن از کره ‌ای به انگلیسی

نحوه کار با چاپگر

  • در صفحه جدیدی که باز می شود، از پنل سمت چپ، گزینه‌ Printer properties را انتخاب کنید تا پنجره‌ تنظیمات پرینتر برای شما باز شود. این پنجره شامل تب های مختلفی می شود که هرکدام مربوط به تنظیمات خاصی می شود.

  • در تب های مختلف می توانید تنظیمات شخصی خود را اعمال و ذخیره کنید.

  روش اسکن با پرینتر رو می دونستی؟ 

روش پرینت گرفتن با پرینتر

در ادامه آموزش نحوه کار با پرینتر، پس از نصب درایورها و تنظیم کردن پرینتر، به نحوه پرینت گرفتن با دستگاه می پردازیم. برای پرینت گرفتن با دستگاه طبق روش زیر اقدام کنید.

  • ابتدا فایل موردنظر خود را از طریق Word یا PDF باز کنید.

  • سپس از منوی File، گزینه‌ Print را انتخاب کنید تا صفحه پرینت باز شود.

  • اکنون در این بخش می توانید برخی از تنظیمات مثل انتخاب پرینتر فعال، تعداد دفعات پرینت یا پشت‌ و رو بودن چاپ را تعیین کنید.

نحوه استفاده از پرینتر

  • بعد از اعمال تنظیمات شخصی خود، با انتخاب دکمه‌ Print دستور چاپ به پرینتر ارسال و فرآیند پرینت گرفتن انجام می شود.

نحوه قرار دادن کاغذ در چاپگر

لازم به ذکر است که در نحوه کار با پرینتر و پرینت گرفتن با دستگاه، درست قرار دادن کاغذها در سینی پرینتر نیز حائز اهمیت است. برای درست قرار دادن کاغذ در چاپگر، به طراحی سینی ورودی کاغذ، توجه کنید. به طور مثال، در برخی پرینترها، سینی ورودی در پشت یا بالای دستگاه قرار دارد. در این صورت باید یک دسته کاغذ را به شکل ایستاده، در سینی کاغذ قرار دهید.

همچنین در پرینترهای دیگر، سینی ورودی کاغذ، در جلو و پایین دستگاه قرار دارد. در این دستگاه ها لازم است که یک دسته کاغذ تانخورده را به شکل خوابیده، در سینی ورودی قرار دهید. در برخی مدل ‌ها هم سینی ورودی کاغذ به ‌صورت کشویی باز و بسته می شود.

مورد مهم دیگر در نحوه کار با چاپگر این است که سینی ورودی کاغذ، دارای گیره‌ هایی در طرفین است که با توجه به عرض کاغذ مورد استفاده، تنظیم می ‌شوند. تنظیم این گیره‌ ها بر اساس اندازه‌ کاغذ، به صاف ماندن کاغذ در زمان چاپ، کمک می‌کند.

پرینترها هم مانند هر دستگاه دیگری به مرور و با گذشت زمان به دلیل استفاده مکرر، دچار اختلالاتی می شوند که نیاز به سرویس یا تعمیر و تعویض قطعات دارند. در این خصوص می توانید جهت تعمیر پرینتر در محل با زودکمک در ارتباط باشید و از خدمات کارشناسان مجرب ما استفاده کنید. 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران