ترفندهای نگهداری سبزیجات در یخچال به مدت طولانی

نگهداری سبزیجات در یخچال به علت حساس بودن و زود پلاسیده شدن برخی از این مواد مفید و مغذی، امری دشوار می شود. حتما برای شما هم پیش آمده است که درب یخچال خود را باز کرده و با میوه و سبزیجات پلاسیده و خراب مواجه شده باشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ترفندهای کاربردی نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال به مدت طولانی آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

نگهداری سبزیجات در یخچال به مدت طولانی

✔ تعمیر یخچال در محل با هزینه مناسب 

روش نگهداری سبزیجات در یخچال به مدت طولانی

اکنون نحوه تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات در یخچال برای مدت طولانی را به شما آموزش می دهیم.

نحوه تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال

  • ابتدا سبزیجات را به خوبی شسته و آن ها را خشک کنید. برای شستن سبزیجات از آب خنک و مقداری نمک و سرکه استفاده کنید. پس از شستشو، سبزیجات را برای چند دقیقه در آبکش بریزید و سپس برای مدتی آن ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید حجم زیادی از سبزی خوردن را در یخچال نگهداری کنید، آن ها را نشویید و فقط آن ها را پاک کرده و دورن کیسه ای پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید. چرا که به این صورت، سبزی خوردن برای مدت طولانی تری تازه می ماند.

  • پس از شستشو و خشک کردن سبزیجات، آن ها را در ظرف مناسب بریزید. سبدهایی که محفظه و سوراخ دارند، بهترین ظرف برای نگهداری سبزی خوردن هستند، چرا که رطوبت و آب سبزی به راحتی از آن خارج می شود. همچنین می توانید سبزیجات خود را در کیسه فریزر ریخته و با باد کردن آن مانع از بهم چسبیدن سبزی ها و خراب شدن آن ها شوید.

  • با قرار دادن چند عدد دستمال کاغذی در پلاستیک سبزیجات است می توانید به تازه ماندن آن ها برای مدت طولانی تر کمک کنید. دستمال کاغذی رطوبت موجود در سبزیجات را به خود جذب کرده و از زود خراب شدن آن ها جلوگیری می کند.

  • مورد مهم بعدی در نگهداری سبزیجات در یخچال، جدا کردن قسمت‌های خراب و پوسیده سبزیجات از آن ها است. برای این منظور، سبزیجات خود را کاملا تمیز کرده و بخش‌های خراب و پلاسیده را جدا کنید. چرا که باکتری‌ها خیلی زود پخش می‌ شوند و اگر قسمت‌ های خراب و پوسیده سبزیجات جدا نشوند، تمام بخش ‌های سالم نیز خراب خواهند شد.

علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و روش های رفع این مشکل

  • برای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال به مدت طولانی، آن ها را در قسمت مناسبی از یخچال قرار دهید. معمولا طبقات بالایی یخچال نسبت به سایر بخش‌ها سردتر هستند، از همین رو بهتر است سبزیجات حساس را در این قسمت قرار دهید و سبزیجاتی مانند کاهو، فلفل دلمه ‌ای، گوجه و خیار را در کشوهای جداگانه پایین یخچال نگهداری کنید.

  • سبزیجاتی که حساس تر هستند و زودتر خراب می شوند را به صورت جداگانه از سایر سبزی ها نگهداری کنید، چرا که موجب زود خراب شدن سبزیجات دیگر می شوند. به طور مثال، ریحان و شاهی از آن دسته سبزی ‌هایی هستند که خیلی زود پلاسیده می ‌شوند. بنابراین، بهتر است این دو سبزی را به صورت جداگانه در یخچال نگهداری کنید. همچنین، سبزیجاتی که رسیده ‌تر و نرم ‌تر هستند را از سبزیجات سفت و تازه جدا کرده و سعی کنید که اول آن ها را مصرف کنید تا از خراب شدنشان جلوگیری شود.

  • نکته دیگری که در نگهداری سبزیجات در یخچال حائز اهمیت است در خصوص سبزی های خردشده است. بهتر است که سبزیجات خردشده مانند هویج، فلفل دلمه ای و کاهوی خردشده را در کیسه‌ های زیپ دار نگهداری کنید تا برای مدت طولانی تری تازه بمانند.

  • برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات در یخچال از جاذب اتیلن استفاده کنید. یکی از دلایل خراب شدن میوه و سبزیجات در یخچال، متساعد شدن گاز اتیلن است. میوه ها و سبزیجات گازی از خود منتشر می کنند که ممکن است باعث فساد میوه و سبزیجات در یخچال شود. قرار دادن بسته ‌های جاذب اتیلن در کنار سبزیجات موجب جذب گاز اتیلن تولید شده از سبزیجات می ‌شود و ماندگاری آن‌ ها را افزایش می ‌دهد.

مشاوره آنلاین زودکمک

دمای مناسب یخچال در زمستان و تابستان چقدر است؟

نحوه تازه نگه داشتن میوه در یخچال

برای تازه نگه داشتن میوه در یخچال به مدت طولانی، بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید:

  • ابتدا میوه ها را به خوبی شسته و کاملا خشک کنید تا رطوبت آن ها گرفته شود.

  • همانطور که در مورد سبزیجات گفتیم، برای نگهداری طولانی مدت میوه ها در یخچال نیز میوه های رسیده تر و نرم را از سایر میوه ها جدا کرده و آن ها را زودتر مصرف کنید.

  • سعی کنید میوه را در حجم کم خریداری کنید و به موقع مصرف نمایید.

  • میوه هایی مثل سیب و گلابی را در ظرف در بسته یا کیسه پلاستیکی و در سردترین بخش یخچال قرار دهید.

  • مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت به گاز اتیلن حساس نیستند و می توانید آن ها را در کنار سیب و گلابی نگهداری کنید. همچنین، مرکبات تا یک هفته بدون نیاز به یخچال هم می توانند تازه بمانند.

  • موز از میوه هایی است که گاز اتیلن زیادی تولید می کند. برای تازه نگه داشتن موز در یخچال، ته هر موز را با پلاستیک یا فویل بپوشانید. همچنین، نگهداری و آویزان کردن موز در جایی خنک به تازه تر ماندن آن کمک می کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران