همه چیز درباره خالی شدن گاز یخچال

اگرچه خالی شدن گاز یخچال یکی از مشکلات رایج در این دستگاه ها است اما این مساله می تواند مشکلات فراوانی را برای کاربر به وجود آورد. خالی شدن گاز یخچال به دلایل مختلفی روی می دهد که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت. گاز یخچال یکی از بخش هایی است که نقش مهمی در عملکرد یخچال، یعنی ایجاد سرما برای حفظ مواد غذایی، بر عهده دارد، از همین رو تخلیه شدن گاز یخچال بر روی عملکرد آن تاثیر منفی زیادی گذاشته و موجب فساد مواد غذایی نیز خواهد شد. در صورتی که عملکرد یخچال شما با هرگونه مشکلی مواجه شده می توانید با مرکز زودکمک تماس گرفته و از تکنسین های حاضر در این مرکز بخواهید برای تعمیر یخچال به محل شما مراجعه نمایند.

مشکلات ناشی از خالی شدن گاز یخچال

اگر به فضای پشت یخچال خود نگاه کرده باشید حتما متوجه وجود یک سری لوله های مارپیچ در این قسمت شده اید. این لوله های فلزی که گاز یخچال را درون خود دارند از نفاط مختلفی از یخچال نظیر رادیاتور، کمپرسور، یخ ساز و ... عبور می کنند و در طی این مسیر سرمای خود را به یخچال داده و مجددا برای خنک شدن به کمپرسور بازمی گردد. گازی که درون این لوله ها جریان دارد گاز فریون است که گازی بی خطر بوده و برای سلامت انسان نیز آسیب زا نیست بنابراین در صورت تخلیه شدن گاز یخچال نیازی به نگرانی نیست. لازم است بدانید که نوع و مقدار گازی که در هر مدل یخچال به کار رفته است مخصوص بوده و با مدل های دیگر یخچال متفاوت است. جز در شرایط خاص، نمی توان گاز درون یک یخچال را با گازهای مشابه جایگزین کرد. خالی شدن گاز یخچال موجب می شود که سیکل سرمایش یخچال از کار افتاده و در نتیجه دمای آن افزایش یابد. این افزایش دما نه تنها باعث فاسد شدن مواد غذایی می شود، بلکه در طولانی مدت ممکن است موجب آسیب زدن به سایر بخش های یخچال نیز شود. بنابراین در صورت مشاهده چنین مشکلی باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

خالی شدن گاز یخچال

✔ علت زود خاموش و روشن شدن یخچال و نحوه رفع این مشکل. 

نشانه های تخلیه شدن گاز یخچال

حال که در مورد اهمیت گاز یخچال در عملکرد این دستگاه آگاه شدیم لازم است نسبت به نشانه های خالی شدن گاز یخچال نیز اطلاعات کسب کنیم تا در صورت مشاهده هریک از این نشانه ها بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن برای رفع مشکل اقدام کنیم. پیش از هرچیز لازم است بدانید که گاز یخچال تنها در صورتی خالی می شود که در قسمتی از لوله ها نشتی وجود داشته باشد. بنابراین با باز ماندن درب یخچال یا باز و بسته کردن بیش از حد درب، گاز درون سیستم یخچال کم نمی شود. در ادامه درباره شرایطی که با مشاهده آنها می توانید متوجه تخلیه شدن گاز یخچال شوید بیشتر توضیح داده ایم.

  • یکسره کار کردن یخچال می تواند ناشی از کم شدن گاز مبرد درون شبکه های فلزی پشت آن باشد.
  • گرم بودن لوله های برگشت گاز نیز یکی دیگر از مواردی است که در اثر نشت گاز مبرد و کم شدن آن به وجود می آید. در چنین شرایطی عموما صدای کار کردن کمپرسور نیز تغییر می کند.
  • اولین بخشی که نسبت به کم شدن و نشتی گاز یخچال واکنش نشان می دهد قسمت یخچال است. ممکن است شما احساس کنید که دمای فضای درونی یخچال بالا رفته در حالی که فریزر هنوز برودت دارد. این مساله ناشی از نشتی گاز یخچال بوده و در صورتی که تعمیر نشود فریزر نیز سرمای خود را از دست خواهد داد.
  • گاهی اوقات ممکن است کمپرسور روشن بوده و موتور نیز سالم باشد اما یخچال سرمای لازم را تولید نکند. در چنین شرایطی نیز احتمال نشتی و در نتیجه تخلیه شدن گاز یخچال وجود دارد.
  • در صورتی که کمپرسور روشن بوده اما کندانسورها گرم نباشند احتمالا گاز مبرد از یک نقطه دچار نشتی شده و در حال تخلیه شدن است.
  • سرد بودن کندانسورها در حالی که کمپرسور روشن است نیز می تواند نشانه خالی شدن گاز یخچال باشد.
  زمان مناسب برای شارژ گاز یخچال چه موقع است؟ برای دونستن این سوال با این مقاله همراهم شو!

نکات جانبی مهم در هنگام مواجهه با تخلیه شدن گاز یخچال

از آنجا که گاز یخچال بویی مشابه گندیدگی مواد غذایی دارد ممکن است در صورت بروز نشتی برخی افراد تصور کنند که مواد غذایی درون یخچال آنها فاسد شده است. چنانچه به مدت چند روز متوالی بوی گندیدگی از یخچال احساس می کنید بدون اینکه ماده غذایی فاسد شده ای درون آن باشد، احتمالا دستگاه شما دچار نشتی گاز شده است. توجه داشته باشید که قرارگرفتن در معرض مقادیر گسترده گاز یخچال یا استنشاق آن به صورت مستقیم می تواند برای سلامتی مضر باشد. در صورتی که خالی شدن گاز یخچال به مقادیر زیاد انجام گرفت بهتر است پنجره های منزل خود را باز کرده و زیاد در نزدیکی یخچال قرار نگیرید تا گاز آن به صورت کامل تخلیه شود. پس از آن با یک تکنسین جهت تعمیر دستگاه و شارژ گاز آن تماس بگیرید. مورد بعدی که باید مدنظر داشته باشید این است که امروزه عموما از گازهای R600 و R134 در یخچال ها استفاده می‌شود که گازهایی بی خطر هستند، اما گاز R600 قابلیت اشتعال دارد. چنانچه متوجه نشتی گاز یخچال شدید درب و پنجره ها را به صورت کامل باز کنید تا این گاز از محل خارج شده و با مخلوط شدن با هوای بیرون، قدرت اشتعال آن نیز از بین برود.

تخلیه شدن گاز یخچال

علت تخلیه شدن گاز یخچال

همانطور که اشاره کردیم گاز یخچال درون شبکه ای از لوله های فلزی جریان دارد. بنابراین میزان این گاز با باز و بسته شدن درب یخچال اصلا تغییری نمی کند. تنها مساله ای که می تواند موجب بروز نشتی و در نتیجه خالی شدن گاز یخچال شود سوراخ شدن این لوله های فلزی است. گاهی اوقات در اثر پوسیدگی، جا به جایی نامناسب، برخورد با اشیای نوک تیز یا حتی تمیز کردن غیراصولی این لوله ها سوراخ شده و در نتیجه گاز یخچال از آنها خارج می شود. اگرچه سرعت خروج گاز از سوراخ های بزرگ تر بیشتر است، اما گاز یخچال می تواند حتی از سوراخ های بسیار ریز موجود در لوله که با چشم قابل مشاهده نیستند نیز خارج شود. بنابراین اینکه هیچگونه سوراخی روی لوله ها مشاهده نمی کنید دلیل قطعی بر سالم بودن آنها نیست و در صورت تخلیه شدن گاز یخچال دستگاه حتما باید توسط یک تکنسین حرفه ای بررسی شده و گاز مبرد یخچال در صورت نیاز شارژ شود. توجه داشته باشید که بالا رفتن دمای یخچال لزوما به دلیل نشتی گاز یخچال نبوده و عواملی مانند فرسودگی لاستیک دور درب ، ایراد در کمپرسور، خرابی اواپراتور یا حتی فن های یخچال نیز ممکن است موجب گرم شدن یخچال شوند.

نحوه پیدا کردن محل نشتی گاز یخچال

یکی از اولین کارهایی که پس از خالی شدن گاز یخچال و پیش از شارژ آن انجام می شود پیدا کردن محل نشتی است. برای پیدا کردن محل نشتی می توان از روش های متفاوتی استفاده کرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • یکی از اولین اقدامات پس از تخلیه شدن گاز یخچال پیدا کردن محل نشتی است. بدین منظور اولین راهکار بررسی لوله های مسیر گردش گاز مبرد است. در مسیر داخلی این لوله ها مقداری روغن وجود دارد که در صورت سوراخ شدن لوله امکان بیرون ریختن این روغن ها وجود دارد. برای پیدا کردن محل احتمالی نشتی کافی است لوله ها را بررسی کنید و ببینید که آیا روی قسمتی از لوله ها روغن مشاهده می کنید یا خیر. در صورت مشاهده روغن احتمالا آن نقطه محل اصلی نشتی گاز یخچال است.
  • هوایی که درون لوله های فلزی پشت یخچال قرار دارد سرد بوده و به همین علت در صورت برخورد با هوای بیرون به شکل برفک درخواهد آمد. چنانچه در بررسی لوله ها متوجه وجود برفک در قسمتی از لوله شدید آن نقطه محل خروج گاز بوده و می توان حدس زد که لوله در این بخش دارای سوراخ است.
  • آخرین راهکار خانگی که می توانید برای پیدا کردن محل نشتی گاز یخچال به کار برید این است که لوله ها را به کف صابون آغشته کنید و با بررسی کف ها و ایجاد حباب، محل اصلی سوراخ شدن لوله را بیابید.
  • در صورتی که با انجام هیچ یک از مراحل بالا موفق به پیدا کردن محل اصلی خالی شدن گاز یخچال نشدید بهتر است این کار را به دست تکنسین های حرفه ای بسپارید.

نحوه خالی کردن گاز یخچال

تخلیه شدن گاز یخچال می تواند موجب بروز مشکلات فراوانی در یخچال شود، از همین رو در صورت خالی شدن گاز یخچال باید نسبت به شارژ آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در صورت وجود نشتی در لوله های پشت یخچال، میزان گاز درون لوله ها کم شده و برای اینکه عملکرد یخچال به حالت عادی بازگردد باید گاز درون لوله های یخچال شارژ شود. شارژ گاز یخچال یک فرآیند تخصصی بوده و صرفا باید به دست افراد متخصص و تکنسین های حرفه ای انجام شود، پس اکیدا توصیه می کنیم که از هرگونه دستکاری گاز یخچال خودداری نمایید. پیش از شارژ گاز یخچال لازم است که گاز باقیمانده درون لوله ها به صورت کامل تخلیه شود. بدین منظور تکنسین ابتدا یک والف را در محل انتخاب شده برای تزریق گاز گذاشته و آن را به لوله کمپرسور جوش می دهد. پس از آن سوزن داخل والف را به سمت پایین فشار می دهد تا تمام گاز موجود در لوله ها تخلیه شود. پس از آن تکنسین به رفع ایراد از لوله ها می پردازد. گاهی اوقات این مساله با انسداد سوراخ انجام می شود، اما گاهی نیز لازم است که لوله ها جایگزین شوند. در آخرین مرحله نیز با استفاده از دستگاه گاز یخچال را شارژ می کند. برای دانستن بهترین دما برای تنظیم درجه یخچال چقدر است؟

تخلیه شدن گاز یخچال

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران