ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که علت برق داشتن بدنه لباسشویی چیست؟ برای این بتوانید علل این مشکل را بررسی کنید، لازم است که ابتدا دو شاخه دستگاه را از برق جدا کنید. توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی با استفاده از برق و آب کار می کند، بنابراین احتمال برق گرفتگی زیاد است، پس قبل از هر کاری اول باید اتصالات آن را از برق جدا نمایید. در این مقاله قصد داریم که شما را با دلیل برق دار بودن بدنه ماشین لباسشویی و راه کارهای حل این مشکل آشنا کنیم، پس لطفا ما را تا انتهای نوشتار همراهی کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت برق داشتن بدنه لباسشویی چیست؟

خراب شدن سیم پیچی لباسشویی

یکی از مهم ترین علت های برق داشتن بدنه لباسشویی آسیب دیدن سیم پیچی های آن است. به مرور زمان اتصالات ماشین لباسشویی مستهلک شده و ممکن است سیم ها جریان برق را به دیواره ها منتقل کنند. روکش سیم کشی دستگاه باید کاملا سالم باشد، در صورتی که مشاهده کردید، روکش از بین رفته است، سریعا این مسئله را حل کنید. آسیب دیدن روکش سیم ها خطر برق گرفتگی را برای کاربر به همراه دارد و بسیار خطرناک است.

نکته دیگری که به باید مورد توجه قرار گیرد، این است که سیم کشی لباسشویی حتما باید به لوله فاضلاب اتصال پیدا کنند. اگر اشتباها به لوله های آب آشپزخانه متصل شده باشد، موجب منتقل شدن جریان برق به بدنه می شود. 

بیشتر بخوانیم: علت نچرخیدن دیگ لباسشویی چیست؟

علت برق داشتن بدنه لباسشویی

اتصال نادرست و غیراصولی سیم ارت

چنانچه سیم ارت لباسشویی به طور غیر اصولی به زمین متصل شده باشد، می تواند باعث برق دار شدن دیواره های آن شود. وظیفه سیم ارت این است که جریان برقی را که در بدنه به وجود می آید، به زمین منتقل کند. این کار باعث می شود که خطر برق گرفتگی برای کاربر به صفر برسد. حال اگر سیم ارت به طور نامناسب به زمین وصل شود، جریان برق وارد بدنه لباسشویی می گردد.

نشتی آب

از جمله علل برق داشتن بدنه لباسشویی، می توان به نشت آب اشاره کرد. در این حالت جریان برق و آب با هم قاطی می شود که بسیار خطرناک است. نشتی آب ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود که مهم ترین آن ها در زیر آورده شده است:

  • صدمه دیدن شیلنگ تخلیه
  • پارگی شیلنگ ورودی
  • آسیب دیدن شیر برق
  • مسدود شدن شیلنگ های دستگاه

پس از این که علت مشکل را پیدا کردید، نسبت به رفع آن اقدام کنید، تا جریان برق بدنه دستگاه از بین برود. برای اطمینان خاطر بهتر است از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید.

استهلاک هیتر

پس از مدتی هیتر یا المنت ماشین لباسشویی فرسوده و مستهلک می شود. این امر در بیشتر موارد باعث برق دار شدن بدنه دستگاه شده و کاربر را با مشکل مواجه می کند. در چنین مواقعی باید لباسشویی توسط یک تکنسین تعمیر ماشین لباسشویی عیب یابی شده و تعمیر گردد.

خرابی پریز برق و دوشاخه

خراب بودن پریز برق نیز گاهی باعث این مشکل می شود معمولا پریزهای صدمه دیده و خراب بوی سوختگی می دهند، پس در صورت مشاهده هرگونه آسیب در پریز دیگر از آن استفاده نکنید. در این موارد سعی کنید که دوشاخه را به یک پریز دیگر متصل کنید، تا از اتصالی پریز مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. البته ممکن است که سیم کشی خانه نیز دچار مشکل شده باشد.

گاهی هم علت برق داشتن بدنه لباسشویی ممکن است به خاطر زنگ زدگی دوشاخه و اتصالی آن باشد. برای حل این مشکل هم باید دوشاخه مورد نظر تعویض شود.

نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

بعضی از اوقات این مسئله در اثر نیم سوز شدن موتور لباسشویی ایجاد می گردد. موتور یکی از اجزای اصلی این دستگاه محسوب می شود و سوختن آن سبب می گردد، برق وارد بدنه شده و خطر برق گرفتگی را افزایش دهد. در چنین شرایطی بهتر است از یک تکنسین حرفه ای بخواهید لباسشویی را تعمیر کند.

راه حل برطرف کردن مشکل برق دار بودن بدنه ماشین لباسشویی

برای حل مشکل در وهله اول دوشاخه را برعکس به پریز بزنید. اگر دیدید که برق دار بودن بدنه ماشین لباسشویی همچنان ادامه دارد، بهتر است که یک سیم ارت را از دستگاه خود به لوله فلزی اتصال دهید.

در مرحله بعد المنت و همچنین قطعات الکتریکی لباسشویی را چک کنید. چنانچه هر کدام از قطعه ها آسیب دیده باشند، با ماشین لباسشویی دچار نشتی آب باشد، باید در اسرع وقت تعمیر شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1403/02/01-15:00

درود بر شما Asall

این ایراد می تواند به دلیل مشکل در برق ساختمان شما نیز باشد که لازم است بررسی شود.

Asall
1403/01/27-13:11

باسلام

من لباسشویی اتومات مارک آبسال گرفتم دست دوم

الان نصبش کردم به لوله های داخل آشپزخانه

موقع استفاده کردن شیر آب اشپزخانه را برق دارمیکنه میشه دلیلش را بهم بگین ممنون میشم

راستی دوشاخه راهم برعکس زدم ولی نتیجه ای نداشت

زودکمک
1403/01/20-16:07

درود بر شما مهلا لطفی راد عزیز

کاربر گرامی با توجه به موارد ذکر شده، دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

 

مهلا لطفی راد
1403/01/18-18:41

من ماشین لباسشویی 8 کیلویی اسنوا دارم، امروز لباس انداختم یادم نبود تو جیبم مهره هست، بعد ایست ماشین دیدم آب بیرون ریخته و خاموش شده من متوجه نشدم تایم تموم شده، حالا در ماشین برق داره ولی بدنه نه و داخل نه، چیکا کنم؟

زودکمک
1402/11/29-17:08

درود بر شما باقر قاسمی عزیز

لطفا مجدد مراحل موجود در مقاله را مطالعه و بررسی نمایید اگر ایراد رفع نشد میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1662 تماس بگیرید کارشناسان ما آماده اراده خدمات به شما هستند.

باقر قاسمی
1402/11/19-00:54

ماشین لباس شوی پاکشوما گرفتم به برق میزنم صفحه کلید روشن نمیشود و بدنه ماشین لباس شوی برق دار هستش مشکل از چیه

زودکمک
1402/11/03-13:07

درود بر شما علی اکبر حبیبی عزیز

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای نحوه دریافت خدمات با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید.

علی اکبر حبیبی
1402/04/31-01:00

ماشین لباسشویی پارس ۴۲۵۰ گرفتم دست دوم کار نمیکنه چراغ کلید روشن میشه ولی هیچ حرکتی نمیکنه