نچرخیدن دیگ لباسشویی اغلب به علت اشتباه کاربران در استفاده از دستگاه ایجاد می شود. در چنین مواقعی باید یک تعمیرکار حرفه ای کابین را به طور کامل باز کند، تا بتواند به علت مشکل پی ببرد. تصمیم گرفته ایم که در این مقاله به دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بپردازیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت نچرخیدن دیگ لباسشویی چیست؟

فاکتورهای مختلفی در نچرخیدن دیگ لباسشویی دخیل هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خرابی قطعاتی همچون میکروسوئیچ، پمپ تخلیه، فولی موتور، غیر اصولی بودن بارگیری لگن، موتور، سبد دیگ، تسمه موتور، بلبرینگ، چفت درب، کلاچ، کوپلینگ موتور و غیره اشاره کرد. در ادامه این عوامل به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند.

1- ریختن بیش از حد لباس

گاهی اوقات کاربران مقدار بسیار زیادی البسه درون دستگاه می‌ریزند که تعادل آن را به هم زده و منجر به نچرخیدن دیگ می‌گردد. البته اگر لباس ها به صورت غیر یکنواخت درون ماشین ریخته شوند، باز هم موتور نمی تواند درام را بچرخاند. در چنین شرایطی بهتر است که مقداری از پوشاک را خارج کنید، تا مشکل رفع شود.

نچرخیدن دیگ لباسشویی

2- خراب شدن تسمه ها

چنانچه تسمه های ماشین لباسشویی شل شده، یا صدمه ببینند، عملکرد دستگاه دچار اختلال می گردد. در این حالت باید تسمه را تعویض کنید. البته به غیر از تسمه لازم است که اقدامات لازم برای تعمیر قرقره نیز صورت گیرد؛ در غیر این صورت مجبور می شوید که مجددا اقدام به تعمیر ماشین لباسشویی نمایید. در گام بعدی باید چرخ تسمه را نیز چک کرده، تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

3- آسیب دیدن بلبرینگ

چنانچه بلبرینگ لباسشویی، دچار ساییدگی گردد یا عمر مفید آن به اتمام برسد، باعث نچرخیدن دیگ لباسشویی می شود. در این شرایط شاهد لرزش غیر طبیعی و سرو صدای زیاد در دستگاه خواهید بود و در نهایت نیز عملکرد ماشین مختل می شود. تعویض بلبرینگ نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد و تنها یک تکنسین ماهر از عهده انجام آن بر می آید. پس باید حتما از یک تعمیر کار کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم : بهترین ساعت استفاده از ماشین لباسشویی

4- خرابی میکرو سوئیچ درب

یکی از عواملی که باعث عدم چرخش دیگ می گردد، خرابی سوئیچ درب است. در واقع زمانی فرآیند شستشوی لباس ها انجام می گیرد که درب دستگاه به طور کامل بسته شود. در غیر این صورت دستور چرخیدن دیگ صادر نمی شود. برای بررسی سوئیچ، ضروری است که بخش بالایی ماشین را بردارید و در حالتی که دوشاخه دستگاه به برق اتصال دارد، سوئیچ را بفشارید. اگر این قطعه مهم صدمه ندیده باشد، صدای عمل کردن آن را می توانید بشنوید. اما در صورت خرابی، باید سوئیچ عوض شود.

5- گیر کردن اجسام خارجی در پمپ تخلیه

بعضی مواقع پرزهای لباس، دکمه و یا سایر اجسام خارجی در پمپ گیر می کنند که منجر به شنیده شدن صدای وز وز می شود. در چنین شرایطی آب ماشین خارج نشده و نهایتا با عدم چرخش دیگ مواجه خواهید شد.

بیشتر بخوانیم: دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

6- ایراد در موتور

موتور یکی از مهم ترین اجزای لباسشویی است و هر گونه نقص در آن، عملکرد دستگاه را دچار اختلال می کند. موتور از طریق کلاچ دیگ ماشین را به حرکت در می آورد. پس اگر کلاچ در اثر سائیدگی و یا صدمه دیدن نتواند وظایف خود را انجام دهد، باید اقدامات لازم برای تعویض آن انجام شود. همچنین احتمال دارد که نچرخیدن دیگ لباسشویی به خاطر خراب شدن اسپیلن ها به وجود آید.

گاهی نیز ایراد از جانب کوپلر است. این قطعه، موتور را به انتقال دهنده متصل می کند. در صورتی که کوپلر پوسیده شود، باید حتما با یک قطعه جدید جایگزین گردد. چنانچه دیدید که ماشین لباسشویی در یک جهت بدون مشکل می چرخد، اما قادر به چرخش در خلاف جهت نیست، ضروری است که موتور تعویض گردد. یکی از نشانه های سوختن موتور لباسشوئی این است که بوی سوختگی به سهولت استشمام می شود که ناشی از سوختن سیم پیچ های موتور می باشد.

7- نقص در کوپلینگ موتور

کوپلینگ موتور وظیفه دارد که موتور لباسشویی را به قسمت انتقال نیرو متصل نماید. این قطعه به مرور زمان مستهلک شده و نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین در صورتی که لباس اضافی درون ماشین ریخته شود، کوپلینگ موتور مانع چرخش دیگ دستگاه می گردد.

8- خراب شدن فولی تسمه

ایرادات به وجود آمده در فولی تسمه ماشین لباسشویی نیز ممکن است منجر به عدم چرخش دیگ آن شود. فولی موتور وظیفه دارد که نیرو را به تسمه انتقال دهد و از این طریق موجبات حرکت دیگ را فراهم آورد. اگر این قطعه آسیب ببیند، تسمه کاملا شل شده و نمی تواند درام را بچرخاند.

9- ایراد در برد الکترونیکی

گاهی اوقات برد الکترونیکی کد اشتباهی را به موتور ارسال می کند که موجب نچرخیدن دیگ لباسشویی می گردد. برای رفع این مشکل بهتر است که دستگاه خود را ریست کنید. به این منظور لازم است که ابتدا دو شاخه را از پریز برق خارج کرده و چند دقیقه منتظر بمانید. سپس مجدداً ماشین لباسشویی را به برق متصل نمایید.

اکنون لازم است که درب  لباسشویی را در عرض ۱۲ ثانیه، شش بار باز و بسته کنید. اینکار باعث می‌شود تا  دستور ریست فکتوری به همه اجزای لباسشویی فرستاده شود. پس از به اتمام رسیدن فرآیند بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، باید ماشین را بدون ریختن لباس در آن روشن نمایید، تا ببینید مشکل برطرف شده یا نه؟

نچرخیدن دیگ لباسشویی

10- خراب شدن رتور و استاتور

استاتور و رتور با هم درگیر شده و یک میدان مغناطیسی را در ماشین لباسشویی به وجود می آورند. نهایتاً نیز  در نتیجه همکاری این دو قطعه، دیگ دستگاه به حرکت در می آید. حال هر کدام از این قطعات آسیب ببینند، امکان دارد که با عدم چرخش دیگ مواجه شوید.

بیشتر بخوانیم : 6 علت برق داشتن بدنه لباسشویی

11- خراب شدن هیدروستات دیگر علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

هنگامی که هیدروستات معیوب باشد، سبب می گردد که پمپ تخلیه نتواند آب اضافی را از درون دستگاه تخلیه کند و در نهایت منجر به نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می شود. چنانچه هیدروستات دچار شکستگی یا سوختگی شده باشد، لازم است در اسرع وقت تعویض گردد. نحوه عوض کردن این قطعه در برند های مختلف متفاوت است و باید با توجه به دفترچه راهنمایی دستگاه انجام گیرد.

دلیل کند چرخیدن دیگ لباسشویی

بعضی مواقع عملیات چرخش دیگ انجام می شود، اما این چرخش با کندی همراه است. دلیل این مشکل می تواند به علت خرابی شفت، بلبرینگ، سه نظام یا کاسه نمد دستگاه باشد. به عنوان مثال در اثر آسیب دیدن کاسه نمد، آب به بلبرینگ ها می رسد و این قطعات نیز فرسوده می‌شوند.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

دلیل شل چرخیدن لباسشویی

بعضی مواقع مشاهده می شود که لباسشویی می چرخد، اما این کار بسیار شل و آهسته انجام می گیرد. در این حالت امکان دارد که تکه های بزرگ و سنگین لباس منجر به بروز مشکل شده باشد. پس ضروریست که حجم البسه را مورد بررسی قرار دهید. البته احتمال دارد که مشکل از جانب موتور نیز باشد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/11/01-14:27

درود بر شما محمد گلزاری عزیز

در این رابطه ایراد سخت افزاری وجود دارد که لازم به عیب یابی از نزدیک و تعمیر است.

محمد گلزاری
1402/09/24-11:14

لباس شویی نمیچرخه راهنمایی کنید؟