تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون

پنل های IPS و VA دو تکنولوژی اصلی به کار رفته شده در ساخت تلویزیون های امروزی است. اما تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون چیست؟ این دو فناوری تفاوت هایی باهم دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. هر دوی این پنل ها مزیت ها و معایبی دارند که کاربر با توجه به نیازها و اولویت های خود می تواند یکی از این دو صفحه نمایش را انتخاب کند. در ادامه این مقاله، می خواهیم به مقایسه پنل IPS و VA در تلویزیون و تفاوت های آن ها بپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری در خرید تلویزیون داشته باشید.

تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون

📺 تعمیرات تخصصی تلویزیون در انواع برندها و مدل های مختلف 

موارد تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون کدامند؟

قبل از اشاره به موارد تفاوت پنل VA و IPS در تلویزیون، ابتدا شما را با فناوری هر یک از این پنل ها آشنا می کنیم. هر دوی این نمایشگرها از نوع LCD که مخفف Liquid Crystal Display است، هستند. در واقع در ساخت این پنل ها از کریستال مایع استفاده شده است.

مولکول های کریستال مایع  در پنل VA، بین دو لایه شیشه قرار گرفته و به صورت عمودی در یک راستا قرار می‌گیرند و به نور اجازه عبور می ‌دهند.

در پنل IPS برخلاف نوع VA، مولکول های کریستال مایع به صورت افقی در یک راستا قرار دارند و موازی با سطح صفحه نمایش قرار می گیرند.

در ادامه، مهم ترین تفاوت های پنل IPS و VA در تلویزیون را شرح می دهیم. این تفاوت ها شامل موارد زیر می شوند:

  • تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون در کنتراست یا درخشندگی

  • تفاوت زاویه دید در صفحه نمایش IPS و VA

  • تفاوت در عمق رنگ مشکی

  • تفاوت در بازتاب و انعکاس نور

  • سرعت پاسخدهی

  • مقاومت در برابر ضربه

  • تفاوت در مصرف انرژی

مشاوره آنلاین زودکمک

📺 معرفی بهترین تلویزیون های ال جی

نسبت کنتراست در تفاوت صفحه نمایش IPS و VA در تلویزیون

یکی از اصلی ترین موارد موثر در کیفیت تصویر تلویزیون، نسبت کنتراست است. کنتراست، تفاوت روشن ترین نقطه تصویر به تاریک ترین نقطه آن است. در واقع، هر چه که این تفاوت بیشتر باشد، کنتراست تصویر بالاتر خواهد بود و در نهایت شاهد تصاویر باکیفیت تری خواهیم بود.

پنل های VA، نسبت کنتراست بیشتری در مقایسه با نوع IPS دارند. این پنل ها با مسدود کردن مقدار بیشتری از نور در زمانی که مولکول ‌های کریستال مایع به صورت تراز نشده قرار دارند، باعث کاهش نشت نور می‌ شوند که در نتیجه موجب بالاتر رفتن نسبت کنتراست در تصویر می شود که از مزایای پنل VA محسوب می شود. این کنتراست در تلویزیون های با پنل IPS کمتر دیده می شود و علت آن هم نحوه قرار گیری مولکول های کریستال مایع در این پنل ها است که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم.

گفتنی است، مورد دیگری که در مقایسه پنل VA و IPS در تلویزیون وجود دارد، این است که پنل های VA به علت نسبت کنتراست بالاتری که دارند، رنگ ها را به صورت اغراق آمیزتری نمایش می دهند، اما پنل های IPS در این زمینه موفق تر عمل کرده اند و به دقت رنگ بالایی که دارند مشهور هستند. در واقع، رنگ ها در پنل IPS طبیعی تر بوده و بیشتر به واقعیت نزدیک هستند که از مزایای پنل IPS است. با توجه به موارد گفته شده، پس نسبت کنتراست یکی از اصلی ترین موارد تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون است.

زاویه دید، از موارد تفاوت پنل VA و IPS در تلویزیون

مورد بعدی تفاوت صفحه نمایش VA و IPS در تلویزیون، مربوط به زاویه دید این تلویزیون ها می شود. مقایسه پنل IPS و VA در تلویزیون نشان داده است که پنل های IPS عملکرد بهتری در این خصوص دارند. پنل های VA معمولا از زاویه دید 20 درجه از مرکز، در نمایش تصاویر دچار افت کیفیت می‌ شوند که می توان آن را یکی از معایب پنل VA محسوب کرد.

در مقابل، پنل IPS تا زاویه 50 درجه کیفیت ثابتی دارد و حتی تا 75 درجه هم معمولا تا حد زیادی کیفیت خود را حفظ می‌کند. زاویه دید به ویژه در فضاهای بزرگ که ممکن است از زوایای مختلف به تماشای تلویزیون نشست، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، تلویزیون های با پنل IPS برای این مکان ها انتخاب بهتری هستند.

تفاوت پنل VA و IPS در تلویزیون

📺 مقایسه تلویزیون‌ های 4K با 8K

تفاوت در عمق رنگ مشکی

از دیگر موارد تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون که تاثیر زیادی در کیفیت تصویر دارد، تفاوت در نمایش عمق رنگ مشکی است. پنل های VA به دلیل کنتراست بالاتری که دارند و همچنین امکان خاموش و روشن کردن پیکسل ها به صورت جداگانه، رنگ مشکی را دقیق تر و عمیق تر از پنل های IPS نمایش می دهند. این ویژگی به خصوص در صحنه های تاریک فیلم ها و در تماشای تلویزیون در محیط تاریک بیشتر به چشم می خورد. کمتر بودن عمق رنگ مشکی در تلویزیون های IPS را می توان یکی از معایب پنل IPS به شمار آورد.

انعکاس نور، مورد دیگر تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون

تابش نور به صفحه تلویزیون و انعکاس آن هم از دیگر مواردی است که موجب تفاوت صفحه نمایش IPS و VA در تلویزیون می شود. باید بگوییم که مقایسه پنل VA با IPS در تلویزیون نشان داده است که پنل های IPS معولا نور بسیار کمتری را از خود به چشم تماشاگر منعکس می کنند که همین امر موجب دیده شدن تصاویر با کیفیت بیشتر در محیط های پرنور و روشن می شود. پس اگر قصد دارید از تلویزیون خود در محیطی پرنور یا فضایی با لامپ های زیاد استفاده کنید، قطعا پنل IPS انتخاب بهتری خواهد بود.

سرعت پاسخدهی

در خصوص سرعت پاسخدهی هم می توان گفت که پنل IPS عملکرد بهتری دارد. این پنل ها با تاخیر ورودی کمتر برای گیمرها که از تلویزیون بیشتر برای بازی کردن استفاده می کنند، مناسب تر هستند. در پنل های VA احتمال تاری حرکت در نمایش تصاویر پرتحرک و پویا وجود دارد.

📺 تاخیر ورودی در تلویزیون چیست؟

مقاومت در برابر ضربه

مورد دیگری که در تفاوت پنل IPS و VA در تلویزیون مطرح است، مقاومت در برابر ضربه است. تلویزیون های با پنل IPS معمولا در برابر ضربه مقاوم تر بوده و آسیب پذیری کمتری نسبت به نوع VA دارند.

تفاوت پنل های IPS و VA در مصرف انرژی

در بحث مصرف برق و انرژی، تلویزیون های با پنل VA برنده هستند. پنل های IPS به دلیل فناوری های پیچیده تر، مصرف انرژی بیشتری هم در مقایسه با انواع VA دارند.

پنل IPS بهتر است یا VA؟

پس از شرح مهم ترین تفاوت های پنل IPS و VA در تلویزیون، باید بگوییم که هر دو نوع این پنل ها در ویژگی های خاصی که ذکر کردیم نسبت به نوع دیگر برتری یا عدم برتری دارد. از این رو، به طور کلی نمی توان گفت که کدام یک از این پنل ها بهتر است و پاسخ این سوال به نوع نیاز کاربر برمی گردد. شما می توانید بسته به اولویت ها و نیاز خود از یک تلویزیون، یکی از این دو مدل پنل را انتخاب کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران