تاخیر ورودی در تلویزیون

تلویزیون ها از لوازم پر استفاده منزل هستند. در زمان خرید تلویزیون فاکتورهای زیادی هستند که باید به آن ها دقت کرد تا بتوان تلویزیونی مناسب را خریداری کرد. علاوه بر مشخصات و ویژگی های صدا و تصویر، تاخیر ورودی در تلویزیون نیز یکی از فاکتورهای مهم محسوب می شود. تاخیر ورودی یا Input Lag در تلویزیون شاخصه ای است که روی پخش محتوا تاثیر دارد. در واقع مدت زمانی که طول می کشد تا تصاویر ارسال شده روی صفحه نمایش پخش شوند را تاخیر ورودی تلویزیون می گویند.

Input Lag تلویزیون، برای کسانی که معمولا از تلویزیون برای بازی کردن استفاده می کنند، اهمیت بیشتری دارد. از این رو، تاخیر ورودی تلویزیون از جمله ویژگی هایی است که گیمرها باید حتما به آن توجه داشته باشند. هر چه تغییر ورودی در تلویزیون کمتر باشد، سرعت اجرای بازی ها افزایش پیدا کرده و موجب بهبود عملکرد تلویزیون شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این ویژگی بیشتر آشنا کنیم.

تاخیر ورودی در تلویزیون

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیرات تخصصی تلویزیون در انواع برندها با زودکمک. 

تاخیر ورودی در تلویزیون چه نقشی دارد؟

تاخیر ورودی به معنای مدت زمانی است که طول می کشد تا تصاویر از منابع مختلف به تلویزیون ارسال شده و پخش شوند. بنابراین بهترین تاخیر ورودی برای تلویزیون ها، تاخیر ورودی کم است. به این معنی که هر چقدر مدت زمان ارسال تصاویر یا همان تاخیر ورودی کمتر باشد، کیفیت و عملکرد تصاویر نیز بهتر است. به این ترتیب تصاویر تلویزیون و ویدئوها بدون این که مکث زیادی داشته باشند، با سرعت و کیفیتی بسیار بالا نمایش داده می شود.

این مدت زمان ارسال تصاویر تحت تاثیر سه فاکتور ارسال تصاویر از منبع، پردازش این تصاویر و مدت زمانی که نمایش تصاویر طول می کشد باشد. در نتیجه هر چقدر که این سلسله مراتب سریع تر باشد و زمان کمتری ببرد، سرعت و کیفیت تصاویری که نمایش داده می شود هم بیشتر است. بنابراین باید ببینید که تاخیر ورودی در تلویزیون چقدر است و چطور می توان آن را متناسب با نوع استفاده از تلویزیون بهینه کرد.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک از تعمیر و تعویض برد اینورتر تلویزیون چی می دونی؟

اندازه گیری Input Lag در تلویزیون

برای اندازه گیری تاخیر ورودی در تلویزیون چندان سخت نیست و با یک روش ساده می توان آن را اندازه گرفت. برای این منظور باید تلویزیون خود را به یک سیستم کامپیوتری وصل کنید. حالا یک محتوای یکسان را در کامپیوتر و تلویزیون به صورت همزمان پخش کرده و ببینید که سرعت آنها با هم چقدر تفاوت دارد.این روش به صورت تقریبی می تواند میزان تاخیر ورودی را به شما نشان دهد.

اما اگر به دنبال یک روش دقیق تر برای اندازه گیری Input Lag تلویزیون هستید، با استفاده از یک ابزار مخصوص مانند Leo bodnar می توانید این شاخصه را اندازه بگیرید. این مورد به خصوص برای زمانی که می خواهید بدانید تلویزیون موردنظر برای اجرای بازی ها مناسب است یا خیر، می تواند کمک کننده باشد.

📺 نحوه ست کردن کنترل با تلویزیون هوشمند

نحوه تنظیم تاخیر ورودی در تلویزیون

به طور کلی تلویزیون ها به گونه ای تنظیم شده اند که میزان تاخیر ورودی آن ها روی حداقل میزان قرار داشته باشد. اما در صورتی که قصد تغییر میزان تاخیر ورودی تلویزیون را دارید، در بخش تنظیمات تلویزیون، در قسمت system general، می توانید تاخیر ورودی را روی حداقل مقدار آن تنظیم کنید.

همچنین، در صورتی که می خواهید از تلویزیون برای بازی کردن استفاده کنید بهتر است در قسمت تنظیمات تلویزیون حالت دستگاه را روی گیم یا حالت PC تنظیم کنید. در نهایت نیز تمامی تنظیمات تلویزیون را غیرفعال کنید. به این ترتیب میزان تاخیر ورودی برای بازی شما بهینه می شود. برای بهبود تاخیر ورودی در زمان استفاده از منابع آنالوگ هم می توان با کمک سیگنال های دیجیتالی تاخیر ورودی تلویزیون را کاهش داد.

مشاوره آنلاین زودکمک علت تار شدن صفحه تلویزیون و روش رفع این مشکل رو می دونستی؟

زیاد بودن میزان تاخیر ورودی تلویزیون چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که اگر تاخیر ورودی یک تلویزیون زیاد باشد، تصاویر و ویدئوها در آن با تاخیر پخش می شوند و در نتیجه احتمال کاهش کیفیت تصاویر وجود دارد. خصوصا در هنگام پخش تصاویر سریع و متوالی اگر تاخیر ورودی در تلویزیون بالا باشد،  تصاویر کیفیت خوبی نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که این مورد در زمان اجرای بازی ها روی نمایشگر تلویزیون نیز بیشتر به چشم می آید و در صورت بالا بودن میزان تاخیر ورودی، زمانی که شما در حال بازی کردن هستید، تلویزیون عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. به همین دلیل است که Input Lag در تلویزیون اهمیت زیادی دارد و باید در زمان خرید این دستگاه ها به آن دقت کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران