کالیبره کردن تلویزیون

تلویزیون از جمله لوازم پرمصرف خانه است که معمولا در طول روز چندین ساعت روشن است. کالیبره کردن تلویزیون، یعنی تنظیم بهینه تصویر تلویزیون برای بالاتر بردن کیفیت و دقت نمایش بیشتر تصاویر. به طور کلی کالیبراسیون تلویزیون، به بهبود کیفیت تصویر، افزایش دقت رنگ، و کاهش خستگی چشم کمک می کند. فروشندگان تلویزیون معمولا شدت رنگ و روشنایی تلویزیون ‌‌ها را تغییر می‌دهند، به طوری که نمایش رنگ ها و کنتراست تلویزیون به شکل اغراق آمیزی بیشتر می شود. در این حالت شخص تصور می کند کیفیت تلویزیون فوق‌ العاده است اما در واقع محتوای نمایش داده شده با این سطح از غلظت رنگ فاصله زیادی با کیفیت اصلی و رنگ های طبیعی آن محتوا دارد.

بنابراین بعد از خرید تلویزیون و نصب آن برای لذت بردن از کیفیت تصویری بهینه و نمایش طبیعی و واقعی رنگ ها لازم است که تلویزیون خود را کالیبره کنید. کالیبره کردن تلویزیون، فرآیند پیچیده ای نیست. در این مقاله با زودکمک همراه باشید تا به آموزش نحوه کالیبراسیون تلویزیون بپردازیم. همچنین در صورت نیاز می توانید از خدمات سرویس تلویزیون در محل زودکمک استفاده کنید. 

کالیبره کردن تصویر تلویزیون

📺 معرفی بهترین تلویزیون های سامسونگ

نحوه کالیبراسیون تلویزیون 

مراحل فرآیند کالیبره کردن تلویزیون عبارتند از:

  • انتخاب حالت تصویر مناسب

  • تنظیم رنگ تلویزیون

  • تنظیم کنتراست تلویزیون

  • تنظیم روشنایی تصویر

  • تنظیم وضوح تصویر

  • تنظیم نور پس‌ زمینه

  • غیرفعال کردن ویژگی های غیر ضروری تصویر

  • تنظیم نسبت و ابعاد تصویر

  • آپدیت کردن نرم افزار تلویزیون

در ادامه هر یک از موارد نام برده شده را شرح می دهیم.

کالیبراسیون تلویزیون

📺 پیشنهاد سایت: نحوه تشخیص ساعت کارکرد تلویزیون 

انتخاب حالت تصویر مناسب

حالت‌ های تصویر مختلفی برای تلویزیون ها در نظر گرفته شده است. این حالت‌ ها معمولاً شامل Standard، Cinema، Game و Vivid می‌ شوند. بهتر است که حالت های تصویر Cinema یا Movie را انتخاب کنید. این حالت تصویر به طور پیش فرض با خاموش کردن ویژگی های اضافه و اغراق آمیز تصویر و تنظیم دمای رنگ تصاویر به حالت گرم، تصویری طبیعی را نمایش می دهد.

همچنین می توانید با انتخاب حالت Standard تمام تنظیمات و ویژگی های تصویر را به مناسب ترین شکل برای خود شخصی سازی کنید.

کالیبراسیون تصویر تلویزیون

تنظیم رنگ تلویزیون

تنظیم درست و بهینه رنگ تلویزیون از موارد مهم در کالیبره کردن تصویر تلویزیون است. معمولا تلویزیون ها به صورت پیش فرض در حالت های Cinema یا Standard، شدت رنگ را 50 درصد در نظر می گیرند. در صورتی که شدت را کم کنید، رنگ‌ ها از بین می ‌روند و تصویر سیاه و سفید می‌ شود. با افزایش بیش از حد شدت رنگ نیز رنگ ها با غلظت خیلی زیاد و به صورت اغراق آمیز نمایش داده می شوند.

  • برای تنظیم بهینه رنگ، می توانید از تصویر صورت یک انسان استفاده کنید و رنگ پوست را مدنظر داشته باشید. شدت رنگ را کم و زیاد کنید تا جایی که رنگ پوست صورت شخص طبیعی به ‌نظر برسد و حالت رنگ پریدگی یا قرمزی نداشته باشد.

  • بعد از تنظیم شدت رنگ، دما یا تن رنگ ها را در حالت گرم (Warm) تنظیم کنید. وقتی دمای رنگ گرم را انتخاب می کنید، رنگ سرد و حاله آبی غیر طبیعی تصاویر از بین می رود. تصویر نمایش داده شده با این تن رنگی، نزدیک ترین کیفیت و دمای رنگ به کیفیت اصلی محتوای در حال پخش است.

کالیبراسیون تلویزیون

تنظیم کنتراست تلویزیون

کنتراست یا درخشندگی، مهم ‌ترین عامل تأثیر‌گذار روی کیفیت تصویر است. این مورد در کالیبراسیون تلویزیون اهمیت ویژه ای دارد و باید به دقت آن را تنظیم کرد. کنتراست یعنی نسبت روشنایی روشن ‌ترین نقطه‌ تصویر به تیره ‌ترین نقطه‌ آن. اگر کنتراست را بیش از حد بالا ببریم، برخی جزئیات تصویر خصوصاً در نواحی روشن از بین می ‌رود. چرا که روشنایی نقاط مجاور به حدی زیاد می‌شود که تفاوت روشن‌ ترین نقاط و نقاط مجاور با چشم قابل تشخیص نخواهد بود.

  • برای تنظیم کنتراست، انتخاب تصویری که دارای نقاط روشن در پس زمینه‌ روشن باشد مناسب است. تصویر یک آسمان روشن با ابرهای سفید می تواند انتخاب خوبی برای تنظیم درخشندگی تصویر باشد.

  • اکنون کنتراست را از حالت معمولی یا حتی پایین به تدریج افزایش می ‌دهیم تا جایی که نقاط روشن تصویر جزئیات خود را از دست بدهند. در این حالت کنتراست کمی زیاد است، کمی به عقب بر‌می‌گردیم و آن را کاهش می ‌دهیم تا جزئیات دوباره دیده شوند. در این حالت بهترین شدت کنتراست را می توانید ببینید.

کالیبره کردن تلویزیون

تنظیم روشنایی تصویر

روشنایی تلویزیون، شدت روشنایی نقاط تیره‌ تصاویر را مشخص می‌کند. ادر صورتی که مقدار آن بیش از حد باشد، رنگ سیاه به خاکستری تبدیل می‌ شود و کیفیت تصویر افت می کند. تنظیم روشنایی تصویر هم در امر کالیبره کردن تلویزیون بسیار حائز اهمیت است.

  • برای تنظیم شدت روشنایی باید یک تصویر تیره انتخاب کنید. به عنوان مثال صحنه‌ تاریکی از یک فیلم اکشن. به طور کلی سعی کنید تصاویری را انتخاب کنید که قالب آن‌ ها تیره باشد و قسمت‌ های روشن نیز در آن‌ ها موجود باشد.

  • سپس روشنایی را کم کنید تا همه چیز نسبتاً تیره شود و مجدد آن را زیاد ‌کنید تا جایی که نقاط واقعاً تیره‌ تصویر رنگ سیاه خود را حفظ کنند و نه بیشتر.

کالیبره کردن تصویر تلویزیون

تنظیم وضوح تصویر

وضوح تصویر یا Sharpness، شدت تیزی لبه‌ های تصویر را مشخص می‌کند. در صورتی که تیزی را کم کنید، تصویر مات می‌شود و برخی جزئیات مثل چین صورت از بین می ‌روند. همچنین اگر آن را بیش ‌از حد زیاد کنید، در کنار لبه‌ های تصویر روشنایی غیرعادی به‌ چشم می‌ خورد.

  • برای تنظیم Sharpness تصویر نیز می توانید از تصویر چهره یک شخص استفاده کنید.

  • حالا وضوح را کم کنید، به طوری که جزئیاتی مثل چین صورت از بین بروند، سپس آن را به تدریج افزایش دهید تا جایی که جزئیات تصویر کم‌ کم نمایان شوند. این حالت مقدار بهینه‌ تیزی است.

مشاوره آنلاین زودکمک

📺 با فناوری HDR در تلویزیون آشنا شوید. 

تنظیم نور پس‌ زمینه

برای تنظیم بهینه و کالیبره کردن تلویزیون، نور پس زمینه تلویزیون را مطابق نور محیطی که دستگاه در آن قرار دارد تنظیم کنید. اگر در مکان روشنی از تلویزیون استفاده می کنید، نور پس زمینه را افزایش دهید. در صورتی هم که تلویزیون شما در مکان تاریکی قرار دارد نور پس زمینه را متناسب با فضا کاهش دهید.

غیرفعال کردن ویژگی های غیر ضروری تصویر

تلویزیون شما احتمالاً با چندین گزینه طراحی شده است که به آن اجازه می دهد تنظیمات تصویر را در لحظه تغییر دهد تا به طور ایده آل با هر چیزی که به آن نگاه می کنید مطابقت داشته باشد. اما این تنظیمات و گزینه های پیش فرض می تواند در نمایش بهینه تصاویر اختلال ایجاد کند. برای نمایش بهینه و کالیبره شده تصاویر تمام تنظیمات اضافی مانند Dynamic Contrast، Dynamic Color و... را غیرفعال کنید.

تنظیم نسبت و ابعاد تصویر

تنظیم ابعاد و نسبت تصویر هم یکی از موارد مهم در کالیبره کردن تلویزیون است.

  • در منوی تنظیمات تصویر تلویزیون به بخش Aspect Ratio یا اندازه تصویر بروید.

  • مطمئن شوید که این بخش روی حالت Normal یا Just Scan تنظیم شده است.

  • نسبت تصویر را روی حالت استاندارد 16:9 تنظیم کنید. معمولا نسبت تصویر پیش فرض تلویزیون ها همان 16:9 است.

بهینه کردن تصویر تلویزیون

آپدیت کردن نرم افزار تلویزیون

به روزرسانی نرم افزار سیستم عامل تلویزیون هم از موارد کالیبراسیون تلویزیون است. برخی از به روزرسانی ‌ها ممکن است بهبود‌ هایی در تصویر و صدا ارائه دهند، لذا از به روز بودن نسخه نرم افزار تلویزیون خود اطمینان حاصل کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران