بای پس پکیج دیواری

برای پیشگیری از کم آبی پکیج و سوختن پمپ دستگاه، از قطعه‌ای بسیار مهم به نام بای پس پکیج دیواری استفاده می‌شود.پکیج، سیستمی پیچیده و خاص است که قطعات مختلفی دارد. هرکدام از قطعات پکیج، وظیفه خاصی دارند و به عملکرد صحیح پکیج کمک می‌کنند. در مواردی که فشار آب بسیار پایین است، به پمپ پکیج فشار زیادی وارد می‌شود؛ تا جایی که احتمال سوختگی پمپ وجود دارد. در این وضعیت، قطعه بای پس فعال می‌شود و کار خود را انجام می‌دهد.

بای پس پکیج دیواری

نکاتی که باید در مورد بای پس پکیج دیواری بدانید

بای پس پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟ محل نصب بای پس پکیج دیواری کجاست؟ دلایل و علائم خرابی بای پس چیست و چگونه از معیوب شدن این قطعه جلوگیری کنیم؟ قطعا در ذهن همه شما سوالاتی مانند بالا شکل گرفته و به دنبال پاسخ این پرسش ها همراه این مقاله خواهید شد.

تعمیر پکیج در تهران ، کرج و مشهد توسط تکنسین های باتجربه انجام می شود که یک به بک خدمات خود را ضمانت می کنند.

بای پس پکیج چیست؟

همان‌طور که توضیح داده ایم، پکیج قطعات مختلف زیادی دارد که هرکدام وظایف خاص خودشان را دارند. عملکرد قطعات پکیج کنار یکدیگر سبب می‌شود پکیج بتواند به‌خوبی و درست کارش را انجام دهد و علاوه بر گرم کردن محیط خانه در روز های سرد، میزان آب مصرفی منزل را نیز گرم کند.

پروسه ی گرم کردن محیط توسط سیستم پکیج اینگونه است که آب در لوله‌های شوفاژ پکیج حرکت میکند تا گرم شود. پس از مرحله ی گرم کردن آب، پکیج وظیفه ی انتقال آب گرم را با فشار مناسب به لوله‌های رادیاتور در محیط، به عهده دارد. چرخه ی آب باید به‌درستی در لوله های پکیج و رادیاتورها صورت گیرد تا به مشکل کمبود فشار آب مواجه نشوید.

گاهی اوقات به خاطر وجود رسوب در لوله‌ها یا کاهش فشار آب ساختمان، فشار آب پکیج کم می‌شود و این مساله به پمپ پکیج فشار می‌آورد. زمانی که پمپ پکیج بیهوده کار کند و فشار آب پکیج کم باشد، احتمال اینکه پکیج بسوزد و کاملاً خراب شود، بسیار زیاد است.

 بای پس (Bypass)، در زمان کمبود آب داخل پکیج شروع به کار می‌کند. این قطعه، یک شیر یک طرفه دارد ومثل یک مسیرمیانبر، راه آب خروجی پکیج را به پمپ پکیج وصل می‌کند.

هنگام کاهش فشار آب، آب قبل از ورود به مدار رادیاتورها، از طریق بای پس دوباره به پمپ وارد می‌شود و این روند باعث می‌شود که پمپ به‌صورت نرمال کار کند و فشار زیادی به پمپ وارد نشود. بای پس درواقع باعث می شود پمپ بدون آب نماند واین کمبود آب را جبران خواهد کرد.

 در این بخش از مقاله می خواهیم درباره قطعه بای پس در پکیج وچگونگی کار آن و همچنین روش عیب‌یابی قطعه بای پس را به شما توضیح دهیم.

نحوه عملکرد بای پس پکیج چگونه است؟

طبق گفته های قبل، عملکرد بای پس به این صورت است که آب را دوباره به پمپ برمی گرداند و از کار کردن بیش از حد پمپ جلوگیری می کند و اجازه نمیدهد که به این قطعه فشار زیادی وارد شود.

قطعه بای پس خودش نیز از قطعات دیگری تشکیل شده است که به عملکرد درست بای پس کمک می‌کنند. در زیر با قطعات بای پس و نقش هرکدام از آنها آشنا خواهید شد.

فنر بای پس

فنر بای پس هم بسیارحائز اهمیت است که به عملکرد درست بای پس کمک می‌کند. چنانچه فنر بای پس فرسوده شود و کارش را ‌درست انجام ندهد، با وجود روشن بودن پکیج، دمای آب بالا نمی‌رود و آب گرم نمی‌شود.

لذا هنگامی متوجه شدید آب گرم نمی شود، بهتر است ابتدا قطعات پکیج مانند فنر بای پس را چک کنید و اگر نیاز بود، برای تعویض این قطعات با متخصصین حرفه ای مشورت کنید. با رسوب‌زدایی پکیج طی زمانبندی منظمی نیز می‌توانید از گرفتگی و خرابی فنر بای پس پیش گیری کنید.

شیر بای پس پکیج

اولین قطعه که نقش بسیار مهمی نیز بر عهده دارد، شیر بای پس پکیج است. این قطعه معمولاً به‌صورت اتوماتیک است و بین پکیج و رادیاتور وجود دارد. بیشترمتخصصین پکیج بر این نظرند که شیر بای پس در سیستم گرمایشی نصب شود.

کار شیر بای پس این است که مقدار جریان آب را تنظیم کند تا زمانیکه فشار آب کم بود، به پکیج فشاری وارد نشود و سیستم بتواند کار خود را درست انجام دهد. این روند کمک می‌کند که درصد خرابی پکیج در اثر کم‌ بودن فشار آب، کاهش بیابد.

نقش دیگرشیر بای پس این است که فشار آب وارد شده به سیستم را کنترل می‌کند و از ورود آب با فشار بالابه پکیج جلوگیری کرده و ایمنی سیستم را تامین می‌کند.به همین دلیل با وجود شیر بای پس، شما می‌توانید بدون مشکل از پکیج خودتان استفاده کنید.

علائم خرابی بای پس پکیج دیواری چیست؟

تا اینجای مقاله، با بای پس، قطعات مهم آن و نیز وظایف هرکدام از آنها آشنا شدید. در این قسمت می‌خواهیم علائم خرابی بای پس را بررسی کنیم تا در صورت لزوم بتوانید برای تعویض یا تعمیر این قطعه اقدامات لازم را انجام دهید.

تعویض شیر اطمینان پکیج ، به صورت حرفه ای و در کوتاه ترین زمان ممکن.

خرابی بای پس پکیج دیواری

عملکرد نامناسب سیستم گرمایشی

یکی از مهمترین موضوعاتی که نشان‌دهنده خرابی بای پس پکیج دیواری است، ایراد در سیستم گرمایشی پکیج است. در این صورت، هنگام باز کردن آب گرم ،با ایرادی مواجه نیستید و می‌توانید از آب گرم با دمای نرمال استفاده کنید؛ اما سیستم گرمایشی مرتبط با رادیاتورهای پکیج نرمال کار نمی‌کند ودر واقع رادیاتورهای نصب شده اطراف مکان مورد نظر نمی‌توانند محیط شما را به‌خوبی گرم کنند.

این ایراد بیشتر در پکیج‌های تک مبدل مشاهده می شود و در پکیج‌های دو مبدل کمتر رخ می‌ دهد.ضعیف شدن یا فرسودگی فنر بای پس یا گیر کردن شئی در این قطعه باعث ایجاد این مشکل می‌شود. اگر این عیب را در پکیج خود مشاهده کردید، باید قطعات بای پس را بررسی کنید.

نامناسب بودن آب گرم مصرفی

یکی از علائم خرابی بای پس پکیج دیواری این است که پکیج و تمام قطعات آن نرمال کار می‌کنند وبه نظر می رسد ایرادی در این سیستم وجود ندارد؛ اما آب گرم مصرفی دمای بالایی ندارد.

در این صورت نیز این قطعه را بررسی کنید باید و در صورت لزوم تعمیر بای پس پکیج و حتی تعویض بای پس پکیج دیواری را در اولویت قرار دهید تا برای سیستم پکیج و مخصوصاً پمپ خطری ایجاد نکند.

خرابی سوپاپ بای پس در پکیج‌های دو مبدل

اگر در منزل پکیج دو مبدل استفاده می‌کنید، امکان خرابی سوپاپ بای پس نیز وجود دارد و این عیب، در کار پکیج شما اختلال ایجاد می کند. یکی از علائم خرابی سوپاپ این است که، رادیاتورهای شوفاژ گرم می‌شوند؛ اما دمای آب درون آن خیلی پایین است.

گرمای نامناسب سیستم گرمایش پکیج

یکی دیگر از نشانه های خرابی بای پس این است که گرمای آب مصرفی نرمال است و پکیج نیز نرمال کار می‌کند، اما گرمای تولید شده سیستم گرمایش نرمال نیست و دمای شوفاژها بالا نیست. یکی از دلایل این مورد مسدود بودن لوله‌های رادیاتور است که با کمک متخصصین پکیج رفع خواهد ‌شد.

دلیل بعدی، ایراد در قطعه بای پس است. در این مورد ممکن است فنر بای پس به‌خاطر تجمع رسوبات دچار گرفتگی شده باشد و باید این قطعه را چک کنید.

زمانی که فنر با مشکل مواجه می‌شود و سیستم گرمایشی محیط به مشکل می‌خورد، مصرف گاز پکیج نیز افزایش یافته و از حالت عادی خارج می شود، لذا گاز بیشتری مصرف می‌کند تا بتواند گرمای قابل قبولی را تولید کند؛ ولی باز هم نتیجه ای در پی ندارد و سیستم به درستی فعالیت نمی کند.

علت گرم نشدن رادیاتور پکیج چیست؟ برای دانستن این سوال مطالعه این مقاله را ازدست ندهید.

سیستم گرمایش خوب اما آب مصرفی بد

این نشانه درست عکس حالت اول است. یعنی سیستم گرمایش نرمال کار می‌کند و محیط گرمای مطبوعی دارد، اما آب گرم مصرفی تأمین نمی‌شود و دمای آنپایین است. در اینمورد نیز می‌توانبیان کرد احتمالاً ایراد از بای پس است و شما باید این قطعه را چک کنید تا بتوانید ایرادات احتمالی آن را رفع کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران