باتری لپ تاپ یکی از مهمترین وجوه تمایز این دستگاه با کامپیوترهای رومیزی می باشد و در صورت خرابی آن مهمترین قابلیت لپ تاپ یعنی قابل حمل بودن آن غیر قابل استفاده می شود. اگر باطری لپ تاپ شما زودتر از آنچه که باید تخلیه می شود مهمترین نشانه آن است که باتری لپ تاپ شما نیازمند تعویض می باشد. باید به این نکته توجه داشت که باطری لپ تاپ انواع مختلفی دارد و قبل از هرگونه اقدام برای تعمیر باتری لپ تاپ خود باید نوع آن را به درستی بدانید. یکی از راههای تعمیر باتری لپ تاپ، تست و تعویض سلول معیوب باطری لپ تاپ شما می باشد. در صورتی که دانش و اعتماد به نفس کافی برای تعمیر لپ تاپ خود ندارید به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

ثبت سفارش آنلاین تعویض باتری لپ تاپ

برای تعمیر باتری لپ تاپ به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعویض باتری لپ تاپ را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، باتری لپ تاپ خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات لپ تاپ، ترمیم کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

آیا باطری لپ تاپ، قابلیت تعمیر دارد ؟

باتری های لپ تاپ انواع گوناگونی دارند که به دوسته باتری های داخلی و باتری های قابل حمل دسته بندی می شوند. اکثریت این باتری ها دارای ساختار سلولی بوده و از چینش 4 تا 6 عدد سلول لیتیومی یون 18650 تشکیل شده اند که توانایی ذخیره وتامین انرژی مورد نیاز لپ تاپ را دارا می باشند. در مواردی یک یا چند عدد از این سلول ها دچار ایراد شده که نیاز به تعویض خواهند داشت.

باتری لپ تاپ

آیا تعویض سلول باتری لپ تاپ راه حل مناسبی است ؟

زمانی که باتری لپ تاپ دچار مشکل می شود می توان با یافتن و جایگزین کردن سلول معیوب عمر دوباره ای به باتری بخشید، می توان با باز کردن غلاف پلاستیکی باتری به سلول ها دسترسی پیدا کرد. اما دقت کنید که هنگام باز کردن بدنه باتری باید بسیار محتاطانه عمل کنید زیرا باتری هایی که هنوز شارژ دارند و یا درحین باز کردن غلاف دچار آسیب و خراشیدگی شده اند می توانند باعث اتصالی و سوختن مدار ویا حتی انفجار و آتش سوزی شوند. برای جلوگیری از آسیب مالی و جانی، به منظور تعویض باتری میتوانید با کارشناسان زودکمک تماس بگیرید.

آموزش تعویض سلول باتری لپ تاپ

مرحله اول :  باز کردن غلاف باتری و خارج کردن سلول ها

ابتدا سعی کنید با احتیاط کامل و بدون آسیب زدن به غلاف باتری لپ تاپ آن را باز کنید

مرحله دوم :  جدا کردن سلول ها

باید بدانید که در باطری لپ تاپ سلول ها به یکدیگر متصل شده اند، ابتدا باید اتصال آنها را از یکدیگر جدا کنید. سلول ها غالبا به وسیله پایه های فلزی و یا سیم به یکدیگر متصل می باشند. ممکن است یکی از این سلول ها معیوب باشد و برای باز گردانی سلامت باتری لپ تاپ، تعویض آن ضروری خواهد بود.

مرحله سوم : پیدا کردن سلول معیوب و جایگزین کردن آن

برای اینکار به دانش الکترونیک نیاز دارید، تست سلول باتری به وسیله مولتی متر یکی از رایجترین روش های تست  سلول باتری لپ تاپ است، در اصل تنها مشکل سلول معیوب تخلیه سریع انرژی الکتریکی می باشد. باتری دارای دو مؤلفه شدت جریان و ولتاژ است، هر کدام از این موارد دچار اخلال شود باطری لپ تاپ سلامت خود را از دست می دهد. به همین جهت سنجش سلامت سلول با مولتی متر راه مناسبی برای تشخیص معیوب بودن آن است.

برای تست سلامت باتری قبل از هر چیز مولتی متر را در حالت V DC قرار دهید و ولتاژ را روی 20 ولت تنظیم کنید. سمت مثبت و منفی مولتی متر را به دو سر سلول وصل کنید، اگر باتری شما مقداری کمتر از 2 ولت را نشان میدهد باتری معیوب است، با یاد داشته باشید در بعضی از مواقع سلول با وجود معیوب بودن ولتاژِ بالاتر از 2 را نمایش می دهد ، برای اطمینان بیشتر یک مقاومت 100 اهم را به صورت موازی با باتری به کار ببرید، اگر باتری سریعا تخلیه شد یعنی آن سلول معیوب است و باید جایگزین شود.

بیشتر بخوانیم : آموزش باز کردن باتری لپ تاپ

 

برای تعمیر باتری لپ تاپ نکات زیر را در نظر بگیرید

اگر باتری لپ تاپ به مقدار کافی تخلیه نشده باشد در هنگام باز کردن اگر دچار آسیب شود مشتعل خواهد شد.

هنگام باز کردن غلاف باتری مراقب باشید به برد و مدارات الکترونیکی باتری همچنین بدنه سلول ها آسیب نرسانید

در ذهن داشته باشید که اینکار خطرات احتمالی به همراه دارد بهتر است به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید. کارشناسان مجرب زود کمک به شما در این امر کمک خواهند کرد.

برای رفع مشکل باتری تعمیر بهتر است یا تعویض باتری لپ تاپ ؟

به منظور دوری از خطرات جانی و مالی تعویض باتری لپ تاپ بر تعمیر آن ارجحیت دارد ، به یاد داشته باشید همیشه مشکل با تعویض سلول برطرف نمی شود زیرا در بعضی از موارد این مدارات و برد کنترلر باتری هست که دچار ایراد شده اند. توصیه می شود روی سلامت خود و دستگاه خود را ریسک نکنید زیرا به عنوان مثال اگر هنگام اسمبل کردن مجدد قطعات دچار خطا شوید قطعات داخلی دستگاه شما آسیب جدی خواهد دید و چندین برابر هزینه روی دستتان خواهد گذاشت.

چرا باتری های جدید قابل تعمیر نیستند ؟

باتری های جدید خصوصا مدل های به کار رفته در انواع اولترابوک ها از نوع لیتیومی هستند که قابل تعمیر نیستند ، باتری لپ تاپ لیتیومی در صورت خرابی دچار افزایش حجم شده و می تواند به سایر قطعات آسیب فیزیکی وارد نماید. پس قبل از این اتفاق با توجه به تاریخ انقضای باطری لپ تاپ خود نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران