تعمیر اواپراتور یخچال

اواپراتور یکی از بخش های مهم یخچال است که نقش اساسی در عملکرد آن بر عهده دارد. از همین رو تعمیر اواپراتور یخچال یکی از خدمات اساسی است که در مرکز زودکمک ارائه میشود. از آن‌ جا که اواپراتور در سیکل سرمایشی یخچال تاثیرگذار است، تعمیر اواپراتور یخچال موجب رفع اختلالات سرمایشی دستگاه می شود. در صورتی که شما نیز متوجه هرگونه ایرادی در سیکل خنک کنندگی یخچال خود شده اید بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید تا بتوانید در صورت نیاز برای تعمیر آن اقدام نمایید زیرا به تعویق انداختن تعمیر این قطعه می تواند موجب آسیب زدن به سایر بخش ها نیز شود. مرکز زودکمک یکی از مراکز معتبر در زمینه تعمیر یخچال است که تعمیرات اواپراتور یخچال را نیز انجام می دهد. در این مرکز خدمات سرویس در محل نیز همراه با گارانتی ارائه می شود و کاربران عزیز می توانند با اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده به این مرکز مراجعه نمایند.

تعمیر اواپراتور یخچال

ثبت سفارش آنلاین تعمیر اواپراتور یخچال

برای تعمیرات اواپراتور یخچال به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر اواپراتور یخچال را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، یخچال خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات یخچال، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

چه زمانی نیاز به تعمیر اواپراتور یخچال است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران به وجود بیاید این است که چه زمانی باید برای تعمیرات اواپراتور یخچال اقدام کنیم. برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا کمی درباره عملکرد این بخش اطلاعات داشته باشیم. اواپراتور که به آن تبخیر کننده نیز گفته می شود مجموعه ای از لوله های پیچ در پیچ است که گاز مبرد یخچال را از حالت مایع به بخار تبدیل می کند. بسته به مدل و اندازه یخچال، نوع و شکل اواپراتور نیز ممکن است متفاوت باشد. عملکرد اواپراتور به این شکل است که گاز مبرد که تبدیل به مایع شده است وارد لوله مویی شده و پس از آن به اواپراتور وارد می شود. در این بخش این مایع به گاز تبدیل شده و فشار آن کاهش پیدا مسکن که این کاهش فشار در نهایت منجر به خنک شدن فضای داخلی یخچال خواهد شد. با توجه به این اطلاعات می توان متوجه شد که اگر اختلالی در سیکل سرمایشی دستگاه یه وجود بیاید احتمال آسیب دیدگی این قطعه وجود داشته و باید با مراکز معتبر جهت تعمیر اواپراتور یخچال تماس بگیریم. از جمله نشانه های خرابی اواپراتور عبارتند از:

_ کم شدن سرمای یخچال

_ عدم وجود سرما در محفظه داخلی یخچال

_ کار نکردن یخچال در صورتی که دستگاه روشن است

_ نشتی آب از یخچال

_ خالی شدن گاز یخچال

  البته توجه داشته باشید که خرابی قطعات دیگر نیز ممکن است موجب به وجود آمدن نشانه های گفته شده شود، از همین رو برای مشخص شدن منبع اصلی ایراد دستگاه لازم است که یک تکنسین متخصص عملکرد یخچال را بررسی کند.

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی خالی شدن گاز یخچال

نحوه انجام تعمیرات اواپراتور یخچال

خراب شدن اواپراتور علاوه بر از بین رفتن سرمای درون محفظه و خراب شدن مواد غذایی، می تواند باعث آسیب زدن به سایز قطعات و هم چنین افزایش مصرف برق یخچال نیز بشود. یه همین علت بسیار مهم است که در صورت بروز نشانه های گفته شده، در اولین فرصت از یک تکنسین متخصص بخواهید جهت بررسی دستگاه و تعمیر اواپراتور یخچال به محل شما مراجعه نماید. روند انجام تعمیرات اواپراتور بدین صورت است که ابتدا تعمیرکار دستگاه را بررسی کرده و میزان آسیب به اواپراتور را نیز مشخص میکند. در ادامه با توجه به شدت آسیب دیدگی و همچنین نوع اواپراتور درباره اقدامات تعمیراتی مناسب برای آن تصمیم گیری میکند. البته گاهی اوقات نیز ممکن است برخی بخش خا آسیب زیادی دیده باشند و برای برگرداندن عملکرد یخچال به حالت عادی نیاز به تعویض این بخش ها باشد. در هر صورت بدیهی است که تصمیم گیری درباره شیوه تعمیر بدون بررسی مدل یخچال و نوع اواپراتور و همچنین مشخص شدن میزان آسیب دیدگی این قطعه امکان پذیر نیست.

یخ زدن اواپراتور یخچال

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای اواپراتور پیش بیاید یخ زدن آن است که در اثر کم شدن ماده مبرد رخ می دهد. البته موارد دیگری نظیر خراب بودن لاستیک دور درب یخچال، باز بودن بیش از اندازه درب و کج شدن و خمیدگی درب یخچال نیز می تواند منجر به یخ زدن اواپراتور یخچال شود. کاهش ماده مبرد عموما به دلیل نشتی مخزن گاز یا نشت کردن گاز مبرد به سایر بخش های یخچال رخ می دهد، به همین علت در صورت مشاهده یخ زدگی باید در اولین فرصت از یک تکنسین ماهر بخواهید جهت تعمیر اواپراتور یخچال به محل شما مراجعه نماید‌. روند انجام تعمیرات اواپراتور یخچال در چنین مواردی بدین صورت است که تعمیرکار باید ابتدا محل نشتی را شناسایی کرده و آن را برطرف کند. پس از آن با توجه به میزان گاز باقیمانده در محفظه مبرد ممکن نیاز به شارژ گاز یخچال نیز باشد. در صورتی که تعمیر اواپراتور به موقع انجام نشود یخچال مجبور خواهد بود که با میزان کمی گاز به کار خود ادامه دهد که این مساله علاوه بر کاهش میزان سرمای محفظه داخلی یخچال، می تواند به سایر بخش ها نیز آسیب بزند. در ادامه مطالعه دلایل گرم شدن یخچال را از دست ندهید.

zdk-img-responsive

نحوه تعویض فن در هنگام انجام تعمیرات اواپراتور یخچال

یکی از مراحلی که عموما در هنگام تعمیر اواپراتور یخچال باید انجام شود تعویض فن اواپراتور است که مراحل آن در ادامه توضیح داده شده است:

۱. اولین مرحله از تعویض فن برای انجام تعمیرات اواپراتور این است که تمامی مواد غذایی داخلی یخچال را تخلیه کرده و کشوهای آن را نیز بیرون بیاورید.

۲. کاور اواپراتور را باز کنید.

۳. اتصالات کاور با فن اواپراتور را به دقت جدا کنید.

۴. در این مرحله نوبت به جدا کردن سیم های برق و سوکت ها است. این کار را با دقت انجام دهید تا به سایر بخش ها آسیبی وارد نشود.

۵. حال فن را به آرامی جدا کنید. 

۶. فن جدید و اورجینالی که از قبل تهيه کرده اید را جایگزین فن آسيب دیده کنید.

۷. سیم های مربوط به فن را وصل کنید.

۸. کاور را مطابق حالت اولیه روی فن نصب نمایید.

بیشتر بخوانید: علت داغ شدن یخچال چیست؟

مراحل تعمیرات اواپراتور یخچال در صورت بروز نشتی

تعمیر اواپراتور یخچال از چند مرحله کلی تشکیل شده است که در ادامه آنها را به اختصار توضیح داده ایم:

۱. اواپراتور در پشت یخچال توسط یک پنل در بر گرفته شده است. برای دسترسی به این بخش و انجام تعمیرات اواپراتور لازم است که با استفاده از پیچ گوشتی پیچ های پنل را باز کنید.

۲. پنل را با نهایت دقت از سمت بالا خارج نمایید.

۳. در این مرحله مشاهده میکنید که اواپراتور به یک گیره متصل است. وظیفه این گیره این است که از آسیب زدن لرزش های اواپراتور به بدنه یخچال جلوگیری کند. برای دسترسی به اواپراتور و انجام تعمیرات لازم است که این گیره را نیز با استفاده از پیچ گوشتی یا ابزارهای مناسب باز کنید.

۴. حال به دنبال نشانه های نشتی در اواپراتور بگردید. یه عنوان مثال وجود روغن روی لوله های سیم پیچ می تواند نشانه آسیب دیدگی لوله در این محل باشد. قسمت هایی که ظاهر آسیب دیده دارند و همچنین لوله های کویل نیز باید به دقت در این مرحله بررسی شده و در صورت نشتی منبع آن مشخص شود.

۵. با استفاده از یک عدد سنباده، تمامی بخش های اواپراتور مخصوصا قسمت هایی که در اثر نشتی دچار آلودگی و غبار شده اند را کامل تمیز نمایید. این کار باعث‌ بهبود عملکرد اواپراتور یخچال خواهد شد.

۶. پمپ وکیوم را به دریچه سرویس یخچال که در نزدیکی کمپرسور قرار دارد متصل کنید. توجه داشته باشید که اندازه این دریچه کمی از دریچه های دیگر بزرگتر بوده و جنس آن نیز فلزی نیست.

۷. اواپراتور را با استفاده‌ از وکیوم پر کنید تا از نشت ها جلوگیری شود. دقت کنید که وکیوم باید به مقدار ۱۰ اینچ باشد.

۸. با استفاده از بتونه اپوکسی محل نشتی را ببندید. بتونه را باید به گونه ای به بدنه لوله بچسبانید که از مرکز نشتی به فاصله دو اینچ اطراف آن نیز با این بتونه پوشانده شده باشد.

۹. پس از رسیدن میزان وکیوم به ۱۰ اینچ آن را از دستگاه جدا نمایید.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران