در بین کاربران چاپگرها، سوال  "آیا دستگاه های چاپ حافظه دارند؟" بسیار متداول است و اما پاسخ این سوال بله است! تقریباً تمام چاپگرهایی که در 30 سال گذشته ساخته شده اند دارای حافظه داخلی هستند. در واقع، اکثر چاپگرها بسیاری از ویژگی های یک کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه را دارند از جمله هارد دیسک، حافظه سیستم، سیستم عامل و برنامه های کاربردی. به عبارت دیگر، چاپگر شما مانند هر دستگاه دیگری که دارید، دارای همان قابلیت ها و خطرات امنیتی است. این حافظه به چاپگرها اجازه می دهد تا در حین پردازش کارهای چاپی، اطلاعات خاصی را به طور موقت ذخیره کنند. تصور کنید چاپگر شما هر صفحه ای را که چاپ کرده به خاطر بسپارد. مانند داشتن یک مغز فوق العاده بزرگ برای چاپگری است که مدیریت آن برای هر چاپگری دشوار است.

برای حل مشکل مدیریت حافظه، چاپگرها طوری طراحی شده اند که دارای حافظه موقت باشند. با این حال، درک این نکته ضروری است که حافظه پرینتر معمولاً محدود است و قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت مانند رایانه یا هارد دیسک خارجی ندارد. تکنسین های تعمیر دستگاه کپی در مرکز جامع تعمیرات زودکمک نیز این مطلب رو تایید میکنند که برخورداری چاپگر از حافظه ی داخلی، نوعی قابلیت ویژه به شمار میرود. در ادامه با یکدیگر با حافظه پرینتر آشنا می شویم و کاربرد آن را در دستگاه های مختلف بررسی می کنیم.

حافظه پرینتر کنون

حافظه پرینتر چیست؟

چاپگرها دارای مقدار مشخصی حافظه داخلی برای پیگیری تصاویر و داده ها هستند. این یک عامل مهم در عملکرد چاپگر شما است زیرا به آن اجازه می دهد تصاویری را که در هنگام چاپ به دنبال آن هستید به درستی باز تولید کند.

در بیشتر موارد، این نوع حافظه اغلب رم (RAM) پایه است، اما برخی از مدل های سطح بالاتر ممکن است حتی از حافظه های غیر فرار مانند درایوهای فلش یا هارد دیسک استفاده کنند. به طور خلاصه، چاپگر شما ممکن است همان ویژگی های هر یک از تلفن همراه یا رایانه شما را داشته باشد، مانند هارد دیسک، حافظه سیستم، برنامه ها و حتی خطرات امنیتی.

مشاوره آنلاین زودکمک

انواع حافظه چاپگر

چاپگرها با انواع مختلفی از حافظه ها مانند حافظه پرینتر برای ذخیره حجم زیادی از داده های پردازش شده و کارهای چاپی عرضه می شوند. آنها می توانند شامل رم، رام، حافظه فلش و هارد دیسک باشند. به طور کلی، چاپگرها دو نوع حافظه دارند.

حافظه با دسترسی رم (RAM) یک حافظه فرار است که امکان دسترسی و تغییرات را به سرعت می دهد. حافظه فقط خواندنی رام (ROM) غیر فرار است و چنین نوع حافظه ای به عنوان بافر های دایره ای شناخته می شود زیرا هنگامی که کار چاپ انجام می شود و داده ها به انتهای حافظه می رسند، دوباره به صورت دایره ای شروع به کار می کنند. بنابراین، حتی زمانی که برق خاموش است، همچنان اطلاعاتی مانند درایورهای چاپگر و فونت ها را به صورت دائمی ذخیره می کند. شما باید مراقب حافظه غیر فرار باشید زیرا می تواند سوابق را نگه دارد.

فلش مموری شبیه به رم است اما حتی پس از قطع شدن برق می تواند روی داده ها نگهداری کند. درایو دیسک سخت به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی انبوه برای حجم زیادی از داده ها عمل می کند و با ذخیره موقت بخش هایی از دو یا چند کار چاپی به طور همزمان از عملیات چند وظیفه ای پشتیبانی می کند.

چرا چاپگرها به حافظه نیاز دارند؟

چاپگرها برای پردازش داده‌هایی که از یک رایانه متصل دریافت می‌کنند تا سریع‌تر کار کنند، به حافظه و فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند. این به آن‌ها کمک می‌کند اسناد، فونت‌ها و منابع دیگری را ذخیره کنند که می‌توانند برای کارهای چاپی آینده استفاده شوند. بدون حافظه، چاپگرها باید همان فایل یا فونت را هر بار که در یک سند استفاده می‌شود دانلود کنند. این بدان معناست که هر کار چاپی نیاز به دسترسی به ابر یا خود رایانه دارد.

حافظه پرینتر یا حافظه دستگاه کپی به چاپگرها این امکان را می دهد که به جای دانلود هر بار به هر اطلاعات ذخیره شده در تراشه داخلی خود دسترسی داشته باشند. این راندمان بهبود یافته این امکان را برای عملیات‌های مقیاس بزرگ مانند دفاتر شرکت‌ها و چاپخانه‌های تجاری فراهم می‌کند تا به طور یکپارچه کارهای چاپ را با حداقل تاخیر انجام دهند.

ظرفیت حافظه پرینترها

مقدار حافظه ای که یک چاپگر دارد معمولاً برای عملیات استاندارد، مانند تولید اسناد و عکس های معمولی کافی است. حافظه چاپگر می تواند از 4 مگابایت تا 128 مگابایت متغیر باشد، که امکان انجام کارهای پیچیده تری را فراهم می کند که به پردازش داده های اضافی نیاز دارند. برای پرینترهای لیزری سیاه و سفید، محدوده حافظه بین 32 مگابایت تا 64 مگابایت خواهد بود. از سوی دیگر، حافظه پرینتر لیزری رنگی به 128 مگابایت نیاز دارد.

در برخی موارد، با نصب ماژول های رم اضافی تا 544 مگابایت تا 1 گیگابایت، می توان میزان حافظه چاپگر را افزایش داد. با این حال، این بستگی به مدل خاص و نوع چاپگر دارد. برای تعیین اینکه آیا امکان افزایش حافظه ی پرینتر یا یک قطعه خاص وجود دارد یا خیر، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید

نحوه چاپ از حافظه پرینتر یا چاپگر

چاپ از حافظه چاپگر و پرینتر یک فرآیند آسان است که به حداقل تنظیمات نیاز دارد. شما باید انتخاب کنید که باید یک سند خاص را از حافظه چاپگر چاپ کنید یا دوست دارید همه اسناد دریافتی را همزمان از حافظه آن چاپ کنید. همه چیز به تو بستگی دارد.

قبل از شروع، به یاد داشته باشید که باید اسناد را از شماره تراکنش آنها مشخص کنید. با این حال، اگر شماره تراکنش را فراموش کرده اید یا اشتباه قرار داده اید، ابتدا تمام اسناد فهرست شده را از حافظه دستگاه چاپ کنید.

پیشنهاد سایت: تاریخچه چاپگر در ویندوز و مک

چاپ از حافظه پرینتر

کاربرد های حافظه پرینتر

به طور کلی حافظه دستگاه های چاپ کاربرد های متعددی دارد. از جمله این کاربرد ها می توان به ذخیره فونت و تصاویر، مدیریت صفحه چاپ، پشتیبانی از چاپ از منابع مختلف اشاره نمود. در ادامه به بررسی این کاربرد ها می پردازیم و به صورت دقیق تری آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ذخیره فونت ‌ها و تصاویر

حافظه پرینتر می‌ تواند فونت‌ ها و تصاویر مورد نیاز برای چاپ را در خود ذخیره کند. این امر باعث کاهش زمان لازم برای ارسال اطلاعات از رایانه به چاپگر می ‌شود.

مدیریت صفحات چاپ

حافظه چاپگر به عنوان یک بافر (Buffer) عمل کرده و اطلاعات مربوط به چاپ را موقتاً در خود ذخیره می‌ کند. این امکان را به چاپگر می‌ دهد که با سرعت بیشتری اطلاعات را از حافظه دریافت کرده و چاپ را انجام دهد.

پشتیبانی از چاپ از منابع مختلف

حافظه پرینتر امکان چاپ مستقیم از منابع مختلف را فراهم می ‌کند. به عنوان مثال، با استفاده از حافظه خارجی، می ‌توان از کارت حافظه یا سایر دستگاه ‌های ذخیره‌ سازی برای چاپ استفاده کرد.

مزایا و معایب حافظه پرینتر

مزایای وجود مموری در پرینتر

  • افزایش سرعت چاپ و بهبود کارایی.

  • امکان چاپ مستقیم از حافظه بدون نیاز به ارتباط مداوم با لپ تاپ یا کامپیوتر.

  • افزایش قابلیت پردازش داخلی چاپگر.

معایب وجود مموری در پرینتر

  • افزودن هزینه به چاپگر به دلیل نیاز به حافظه اضافی.

  • محدودیت در اندازه حافظه و امکانات آن.

  • وجود خطرات امنیتی مربوط به هک شدن اطلاعات.

امکان ویروسی شدن پرینتر

از آنجایی که چاپگرها دارای حافظه هستند، نگرانی در رابطه به ویروسی شدن یا هک شدن داده ای که آن ها را حفظ می کنند وجود دارد. به همین علت در صورتی که استفاده بخصوصی از دستگاه خود ندارید و اکثر اوقات دستگاه خاموش است، توصیه می شود اطلاعات ضروری تر را از رو حافظه پرینتر خود حذف نمایید.

به طور کلی هکرها و ویروس های مربوط به داده و اطلاعات معمولاً شبکه ها را هدف قرار می دهند. هکرها ممکن است چاپگر شما را به عنوان نقطه ورودی برای نفوذ به شبکه شما هدف قرار دهند. اما از نظر خود چاپگر فیزیکی، کمتر احتمال دارد که عوامل مخرب به طور فیزیکی چاپگر را دچار خطر از دست دادن یا هک شدن داده های حساس موجود در RAM یا ROM کند.

با این حال، دانستن این موضوع که چاپگرها چه مدت داده ها را حفظ می کنند و در صورت نیاز چگونه حافظه خود را پاک می کنند، کمک کننده خواهد بود. حافظه پرینتر به عنوان یک جزء اساسی در چاپگرها باعث بهبود کیفیت و سرعت چاپ می‌ شود. استفاده از حافظه چاپگر، تجربه چاپ را برای کاربران بهبود می ‌بخشد و امکانات گسترده‌ تری را برای چاپ از منابع مختلف فراهم می ‌کند. با توجه به درخواست زیاد کاربران از این تکنولوژی، شرکت های توسعه‌ دهنده در حال تحقیق و نوآوری در زمینه حافظه پرینتر هستند تا این فناوری را بهبود بخشند و تجربه چاپ را به سطح جدیدی ارتقاء دهند.

ویروسی شدن حافظه پرینتر

روش های جلوگیری از هک شدن اطلاعات از طریق دسترسی به حافظه پرینتر

روش های زیادی برای جلوگیری از خطرات سایبری دستگاه کپی وجود دارند. از جمله این روش ها می توان به کسب اطلاعات درباره دوره های نگهداری حافظه چاپگر از داده و اطلاعات، حذف کردن اطلاعات مهم از روی چاپگر، پاک کردن اطلاعات ذخیره شده توسط بافر اشاره نمود. در ادامه به بررسی این دو مورد می پردازیم.

دوره های نگهداری حافظه چاپگر از اطلاعات

مدت زمانی که چاپگر شما داده های چاپ را به خاطر می آورد به ظرفیت RAM آن بستگی دارد. این موضوع بسته به مدل چاپگر، اندازه و پیکربندی آن تغییر می کند. برخی از چاپگرها پس از اتمام کار چاپ یا هنگامی که دستگاه خاموش می شود، رم خود را به طور خودکار پاک می کنند. با این حال، برای چاپ کارآمد، برخی از چاپگرها داده ها را برای مدت طولانی در حافظه خود به عنوان بخشی از بافر دایره ای خود حفظ می کنند.

حذف کردن اطلاعات حافظه پرینتر و دستگاه کپی از روی رم

برای حذف کردن اطلاعات ذخیره شده روی رم دستگاه کافیست تا دستگاه خود را خاموش کنید تا اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دستگاه شما حذف شود. برای انجام این اقدام طبق مراحل نامبرده شده پیش بروید:

  • ابتدا دستگاه را روشن کنید.

  • بعد از آن دستگاه را به مدت 20-30 ثانیه از برق بکشید.

  • دوباره آن را به برق وصل کنید. تمام رم و حافظه پرینتر شما بازیابی و پاک می شود.

بیشتر بخوانید: پاک کردن حافظه پرینتر

سوالات متداول

آیا خطرات امنیتی با حافظه پرینتر مرتبط است؟

متأسفانه، حافظه چاپگر از نظر ایمنی می تواند مشکل ساز باشد زیرا داده هایی مانند اسناد و تصاویر اسکن شده را می توان برای مدت طولانی در حافظه داخلی یا هارد دیسک نگه داشت. این بدان معنی است که یک کاربر مخرب می تواند به اطلاعات خصوصی از حافظه چاپگر دسترسی پیدا کند، اگر به اندازه کافی توسط پروتکل های امنیتی محافظت نشده باشد. برای اطمینان از ایمن بودن داده ها، شرکت ها باید چندین لایه احراز هویت را برای کاربران در نظر بگیرند. اگر شرکتی این کار را انجام دهد، هرگونه اسناد محرمانه دزدیده شده در صورت دسترسی خارج از محیط شرکت بی فایده خواهد بود.

چاپگرها حافظه دارند؟

حافظه پرینترها و دستگاه کپی مانند یک تخته سیاه است که بعد از هر کار پاک می شود. همانطور که شما تمام نقاشی های خود را برای همیشه نگه نمی دارید، چاپگرها نیز تمام حافظه چاپ خود را برای همیشه حفظ نمی کنند.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران