راه های پیشگیری از خراب شدن هارد

اگر قصد دارید طول عمر هارد اکسترنال را افزایش دهید و از خرابی زودهنگام آن جلوگیری کنید، بهتر است ابتدا با قطعات هارد آشنا شده و سپس روش های جلوگیری از خراب شدن آن را عملی کنید. همانطور که می دانید سیستم های کامپیوتری و یا تلفن های هوشمند، هریک ظرفیت خود را دارند. به دنبال پرشدن بیش از اندازه فضای این موارد، عملکرد آن ها ممکن است افت کرده و کار خود را با سرعت کمتری پیش ببرند. بنابراین باید با راه های پیشگیری از خراب شدن هارد آشنا بود. ما نیز در این مطلب قصد داریم شما را با این موارد آشنا کنیم.

راه های پیشگیری از خراب شدن هارد

روش های جلوگیری از خراب شدن  انواع هارد دیسک

 پیش از صحبت درباره روش های ممانعت از خرابی انواع هارد، باید ابتدا با خود این محصول و انواع آن آشنا شوید. هارد دیسک وظیفه دارد که اطلاعات شما را ذخیره کند. خود این هارد ها دارای انواع اینترنال (مانند هارد های مخصوص کامپیوتر و لپ تاپ) و اکسترنال تقسیم می شوند.

علت ذخیره نشدن اطلاعات بر روی هارد چیست؟ مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

پیشگیری از خرابی هارد اینترنال

این دسته از قطعات سخت افزاری به طول معمول در داخل کیس یا داخل لپ تاپ شما قرار داده می شوند. شاید از نظر توالی عناصری که روی آن دیده می شوند، با نمونه های اکسترنال هیچ تفاوتی نداشته باشند. البته که از نظر ظاهری با هم تفاوت هایی را نیز دارند.

پیشگیری از خرابی هارد اکسترنال

این دسته از هارد ها با نام های دیگری مانند حافظه جیبی، حافظه همراه و ... شناخته می شوند. از این قطعات سخت افزاری می توان به عنوان نسل دوم هارد دیسک یاد کرد. هارد تا پیش از تولید نمونه های اکسترنال، تنها در داخل سیستم های کامپیوتری قرار داده می شوند. از هارد اکسترنال می توان به عنوان یکی از پرمصرف ترین قطعات موجود در بازار یاد کرد.

هارد دیسک دارای چه قطعاتی است؟

به طور معمول تمامی هارد دیسک ها دارای شش عنصر مشترک هستند که در لیست زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • سر یا Head : این بخش وظیفه خواندن و یا نوشتن دیتا ها را برعهده دارد.

  • صفحه یا Platter : این قسمت مربوط به ذخیره اطلاعات می باشد.

  • آهن ربا یا Adtuator : قطعه ای است که حرکت هد را کنترل می کند.

  • ورودی ساتا یا Sata Connect : سبب اتصال هارد شما به سیستم کامپیوتری یا سیستم های دیگر می شود.

  • ورودی برق یا Power Connector : این بخش برای برق رسانی به هارد کاربرد دارد.

  • برد هارد دیسک یا PCB : این قطعه را دستورات خواندن و نوشتن را به هد می دهد.

روش های جلوگیری از خراب شدن هارد دیسک

برای آشنایی با راه های پیشگیری از خراب شدن هارد، ابتدا باید با دلایلی خرابی آن آشنا شد. می توان از این قطعات سخت افزاری به عنوان دستگاه هایی بسیار حساس یاد کرد .به همین دلیل نباید مانند سایر قطعات حافظه ای با آن ها رفتار کرد.

گذشته از حساسیتی که انواع هارد موجود در بازار دارا هستند، این را بدانید که یک خطا و یا خرابی ممکن است سریعا این قطعات را از بین ببرد. این را بدانید که طول عمر هارد اکسترنال، مانند سایر قطعات الکترونیکی ممکن است محدود باشد و حتی اگر تمامی نکات مراقبتی را رعایت کنید، بازهم احتمال خرابی و نیاز به تعمیرفوری هارد در محل وجود دارد.

پیشگیری از ضربات مکانیکی

از اصلی ترین دلایل بروز ایراد در هارد های اکسترنال و اینترنال می توان به ضربات فیزیکی اشاره کرد. از رایج ترین خرابی هارد دیسک و از بین رفتن اطلاعات آن می توان به ضربه هایی که این قطعه متحمل می شوند، اشاره کرد. هارد دیسک ها تماما بعد از ضربه خوردن ممکن است علائمی را نشان بدهند که خبر از خرابی و عملکرد غیرعادی می دهند. برای نمونه ممکن است صداهای غیرعادی بروز دهند.

چنین صداهایی کاملا با زمان های سالم بودن قطعه متفاوت است. به همین دلیل در سریع ترین زمان پس از ضربه خوردن هارد دیسک، باید اطلاعات آن را استخراج کرده و آن را به مراکز تعمیر هارد تحویل بدهید.

جلوگیری از نوسانات برق با محافظ برق

این مورد را می توان دومین مورد از دلایل رایج بروز ایراد در انواع هارد دانست. وجود نوسان در برق شهری اجتناب ناپذیر بوده و در شبانه روز ممکن است چندباری دیده شود. بهترین کار برای جلوگیری از بروز این خرابی،استفاده از محافظ های برق است.

روش های پیشگیری از خراب شدن هارد

ممانعت از معیوب شدن هارد دیسک با خاموش و روشن نکردن زیاد

هربار که شما سیستم کامپیوتری و یا هارد خود را خاموش و روشن می کنید، فرایند هایی حساس درون آن انجام می شوند. به همین دلیل درصورتی که روشن و خاموش کردن سیستم بیش از اندازه رخ دهد، ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

به همین دلیل می توان ادعا کرد که یکی از رایج ترین راه های پیشگیری از خراب شدن هارد، خاموش و روشن نکردن های متعدد است. پلاتر موجود در هارد دیسک، با هربار روشن شدن سریع حرکت کرده و با هربار خاموش کردن آن از حرکت می ایستد. یادتان نرود که هر هارد دیسکی طول عمر خاصی را داراست.

استفاده از آنتی ویروس برای پیشگیری از خراب شدن هارد

حتما می دانید که دنیای اینترنت به شدت همه گیر شده و به همین دلیل انواعی از ویروس ها در این فضا در کمین نشسته اند. وابسته به نوع ویروس، بخش های مختلفی از هارد و یا اطلاعات شما ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. از نام فایل و اجرای فایل گرفته تا تعداد موجود از هر فایل، همه و همه ممکن است به دنبال ورود ویروس دچار مشکل شوند. به همین دلیل باید استفاده از یک آنتی ویروس لایسنس دار را در دستور کار قرار بدهید.

پیشگیری از گرم شدن بیش از انداره هارد دیسک

درصورتی که هارد شما طولانی مدت در مکان گرم قرار بگیرد یا در مکان محل آن تهویه مناسبی قرار نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که دستگاه بدلیل گرمای بیش از انداره خاموش شود.

به همین دلیل شدیدا این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما در معرض خطر قرار بگیرند. اگر به دنبال جلوگیری از بروز این مشکل هستید، همین حالا هارد خود را در مکانی درست قرار بدهید. مکانی که از نظر شرایط دمایی و یا برخورداری از تهویه، در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران