فناوری HDR تلویزیون چیست؟

فناوری High Dynamic Range یا HDR یک مهندسی تصویری پیشرفته است که در تصویرها و ویدئوها اختلافات بالایی در سطوح روشنایی و رنگ ها را ایجاد می کند. تکنولوژی HDR به دریافت خروجی تصاویر زنده تر، رنگ های غنی تر و جزئیات بیشتر کمک می کند. HDR از تلفیق تصاویر با نوردهی های مختلف یا از طریق بهبود نسبت کنتراست به تصاویر با کیفیت بالا دست میزند. این فرآیند به تصاویر امکان نمایش جزئیات در مناطق تیره و روشن را میدهد. به طور کلی با پیشرفت تکنولوژی ساخت دستگاه های نمایش دهنده تصویر، دستگاه های بسیار زیادی از این قابلیت برخوردار هستند.HDR یا محدوده دینامیکی بالا می تواند تصویر تلویزیون شما را به سطح کاملا جدیدی ارتقا دهد. تقریباً در همه بهترین تلویزیون ها ، از جمله تلویزیون های میان رده و رده بالا و همچنین بسیاری از مدل های مقرون به صرفه، یافت می شود.

در یک تلویزیون با کیفیت خوب که نمایش‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های تلویزیونی واقعی HDR را نمایش می‌دهد، نقاط برجسته‌تر، کنتراست بهتر و رنگ‌های عمیق‌تر و واقعی‌تر را خواهید دید. به طور کلی تصویر واقعی تر است. با این حال، همه تلویزیون های HDR یکسان نیستند. و فقط به این دلیل که یک تلویزیون برچسب "4K HDR" دارد به این معنی نیست که عملکرد شما افزایش می یابد.از جمله این دستگاه ها می توان به تلویزیون ها، دوربین ها، تلفن ها و صفحات نمایش اکثر لپ تاپ ها اشاره نمود. با انتخاب یک دستگاه با پشتیبانی از HDR، تجربه بصری شما به شکل قابل توجهی بهتر خواهد بود. به طور کلی قابلیت HDR به دسته های مختلفی تقسیم می شود. از جمله این دسته ها می توان به HDR10، Dolby Vision، HLG (Hybrid Log Gamma) اشاره کرد. در ادامه این مقاله از واحد تعمیر تلویزیون به بررسی این موارد می پردازیم و به صورت تخصصی این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

مشاوره آنلاین زود کمک

📺 معرفی بهترین تلویزیون های 8k سال 2024

محدوده دینامیکی بالا چیست؟

دو عامل مهم در ظاهر تلویزیون عبارتند از: نسبت کنتراست یا میزان روشنایی و تاریکی تلویزیون، و دقت رنگ ، که اساساً شباهت رنگ های روی صفحه نمایش به زندگی واقعی است اگر دو تلویزیون را در کنار هم قرار دهید، یکی با نسبت کنتراست بهتر و رنگ دقیق تر، و دیگری با وضوح بالاتر ( پیکسل های بیشتر )، تلویزیونی که نسبت کنتراست بیشتری دارد تقریباً توسط هر بیننده ای انتخاب می شود. با وجود رزولوشن پایین تر، طبیعی تر به نظر می رسد، بیشتر "پاپ" می شود و فقط "واقعی تر" به نظر می رسد.

قابلیت HDR در تلویزیون

اینو بخون حتما به کارت میاد: آینه کردن صفحه نمایش گوشی در تلویزیون

فرمت های HDR و تفاوت آنها

شش فرمت مختلف HDR وجود دارد که توسط سازندگان مختلف پشتیبانی می شود. این فرمت ها عبارتند از: HDR10، HDR10+، HLG، Dolby Vision و Technicolor. هر پنج مورد اساساً یک کار را انجام می دهند: بهبود کنتراست و عمق رنگ، به خصوص در مورد صحنه های بسیار تاریک یا روشن. تفاوت بین فرمت ها به نحوه استفاده آنها از ابرداده، پخش کننده های رسانه و استودیوها از آنها و همچنین عوامل دیگری مانند آسان بودن پخش آنها برمی گردد.

فناوری دالبی ویژن

قابلیت HDR10

استاندارد رایج در دنیای تلویزیون و دوربین مربوط به این نوع از قابلیت HDR است. این نوع استاندارد توانایی نمایش ۱۰ بیت رنگ را دارد. استاندارد فعلی HDR HDR10 است. هر تلویزیون با قابلیت HDR با آن سازگار است. این شامل سرویس‌ های استریم مانند نتفلیکس و آمازون ویدیو و استودیوهای فیلم از جمله سونی، یونیورسال است که HDR10 Ultra-HD Blu-ray را ارائه می ‌کنند. کنسول های بازی PS5، Xbox One S و Xbox One X نیز با HDR10 سازگار هستند.

 قابلیت HDR10+

سامسونگ، همراه با فاکس قرن بیستم، آمازون ویدیو و پاناسونیک، وزن خود را پشت سر HDR10+، نسخه به‌روزرسانی‌شده HDR10 که از فراداده‌های پویا به جای ایستا استفاده می‌کند، می‌گذارند.با انجام این کار،  HDR10+ نقطه ضعف اصلی HDR10 را برطرف می کند. به نظر می رسد سامسونگ  HDR10+  را جایگزینی مناسب برای Dolby Vision می داند و هیچ هزینه ای برای تولیدکنندگان و تولیدکنندگان محتوا برای استفاده از آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: نحوه تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند

قابلیت Dolby Vision

فناوری پیشرفته تر با قابلیت نمایش ۱۲ بیت رنگ و بهبود هایی در زمینه کنتراست و رنگ را داراست و به نوعی پیشرفته تر از نوع قبلی است. برخلاف HDR10، سازندگان تلویزیون برای استفاده از Dolby Vision باید هزینه ای بپردازند تا از این قابلیت پیشرفته تر استفاده کنند. علیرغم هزینه استفاده از Dolby Vision، اکثر سازندگان پیشرو تلویزیون در حال ساخت تلویزیون های سازگار هستند.Dolby Vision چندین مشکل را حل می کند که مانع از پخش آسان محتوای HDR می شود. با نسخه ‌های قدیمی‌ تر HDMI نسبت به HDR10 کار می‌ کند و می ‌تواند همزمان با محتوا منتقل شود، اگر یک کانال تلویزیونی را در خانه تماشا می ‌کنید. این امر پخش Dolby Vision HDR را آسان ‌تر می ‌کند. Dolby Vision HDR همچنین دارای سقف روشنایی بالاتری است. روشنایی صفحه نمایش بر حسب واحد اندازه گیر نیت یا همان Nits، محاسبه می شود، برخی از تلویزیون ها به 2000 نیت می رسند، اما HDR10 به 1000 نیت می رسد. Dolby Vision این سقف را به 4000 نیت می رساند، بنابراین از صفحه نمایش روشن تر بهره می برد.

قابلیت dolby vision

قابلیت HLG (Hybrid Log Gamma)

برای پخش HDR در محتواهای تلویزیونی زنده مورد استفاده قرار میگیرد.

همانطور که گویی تکنولوژی تلویزیون ها به کلمات اختصاری بیشتری نیاز دارد، در اینجا HLG یا لگ گامای ترکیبی آمده است. این برنامه توسط BBC و پخش کننده ژاپنی NHK در تلاش برای حل مشکل پخش محتوای HDR توسعه یافته است. در ژاپن، HLG در حال حاضر در حال استفاده است، اما بی‌بی‌سی هنوز یک کانال HDR راه‌اندازی نکرده یا حتی برنامه‌ای را با HDR پخش نکرده است. بی بی سی هنوز در مرحله آزمایشی با پخش HLG خود است و از پلتفرم پخش خود برای آزمایش آن استفاده می کند. در سال 2019، Blue Planet II را به صورت 4K و HDR برای مدت محدودی در iPlayer در دسترس قرار داد. اخیراً مسابقات جام جهانی و ویمبلدون را به صورت جریانی 4K HDR در دسترس قرار داده است.علیرغم اینکه محتوای HLG روی زمین نازک است، تولیدکنندگان تلویزیون همچنان برای ورود آن آماده هستند، زیرا اکثر تلویزیون های 2018 سامسونگ، پاناسونیک، ال جی و سونی از این فناوری پشتیبانی می کنند. همچنین باید دید که آیا سایر پخش کننده های بریتانیا به جز بی بی سی HLG یا Dolby Vision را برای پخش HDR خود انتخاب خواهند کرد یا خیر.

تنظیم گاما در مانیتور یا تلویزیون

قابلیت Technicolor  

Technicolor HDR که در ارتباط با Philips توسعه یافته است، منحصر به فرد است زیرا می تواند محتوای SDR را به HDR ارتقا دهد. این ارتقاء به این معنی است که ویدیوی HDR می تواند در تلویزیون های غیر HDR نمایش داده شود. این که آیا این قابلیت‌های نمایشگر تلویزیون یا تسلط HDR بر محتوایی است که در حال تماشای آن هستید، تفاوت را ایجاد می‌کند، مشخص نیست، اما این احتمال وجود دارد که تماشای HDR در تلویزیون SDR بی‌معنی باشد.Technicolor می تواند مشکل سازگاری قابلیت HDR را حل کند، زیرا می تواند یک سیگنال HDR را به سیگنال دیگری تبدیل کند که توسط تلویزیون شما پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، اگر یک پخش Technicolor HDR به تلویزیونی منتقل شود که فقط از Dolby Vision پشتیبانی می کند، Technicolor می تواند سیگنال را تبدیل کند و تلویزیون می تواند آن را نمایش دهد.در حال حاضر هیچ تلویزیونی از Technicolor پشتیبانی نمی کند، بنابراین می تواند یکی از فرمت هایی باشد که هرگز از کار در نیامد.

قابلیت تکنی کالر

مزایای تکنولوژی HDR برای تجربه تماشا

این مقاله را از دست ندهید: علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

رنگ های غنی تر

قابلیت HDR به تصاویر این امکان را میدهد که رنگ ها با وضوح و جزئیات بیشتری نمایش داده شوند.

جزئیات بیشتر در سایه و نور

افزایش نسبت کنتراست باعث می شود که جزئیات در سایه ها و نورهای بسیار روشن به خوبی دیده شوند.

تجربه واقعی تر

قابلیت HDR باعث می شود تجربه تماشا به شکل واقعی تر و زنده تری تبدیل شود. استفاده از فناوری HDR برای تجربه تماشا و عکس برداری یک قدم جلوتر در بهبود کیفیت تصویر و ویدئوهاست. با انتخاب دستگاه ها و محتواهایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند، شما می توانید تجربه بصری فوق العاده ای را داشته باشید.

وضوح تصویر در HDR

مراحل روشن و خاموش کردن HDR در تلویزیون‌ LG

وارد بخش تنظیمات سریع شوید

از روی کنترل تلویزیون دکمه‌ی تنظیمات را فشار دهید تا وارد منوی تنظیمات سریع شوید و گزینه‌ی Picture Mode را انتخاب کنید.

 وارد قسمت HDR Effect شوید

یکی از گزینه‌های مربوط به تنظیمات تصویر که با برچسب HDR Effect مشخص شده است، به‌طور کامل به پشتیبانی از HDR اختصاص دارد. تنظیم تصویر تلویزیون یکی از مراحلی است که به کیفیت تصاویر کمک می کند. پس از انتخاب این گزینه شما با یک منوی تنظیمات جدید مواجه می‌شوید که مخصوص تنظیم سطح HDR Effect است.

سطح HDR را تنظیم کنید

در بخش تنظیمات HDR Effect می‌توانید شدت HDR تلویزیون برای نمایش محتوای مورد نظر را تنظیم کنید. اگر شدت آن برای شما به‌خوبی قابل تشخیص نیست، آن را روی گزینه‌ی High قرار دهید؛ سپس اگر خواستید از شدت آن کم کنید می‌توانید از گزینه‌های Medium یا Light استفاده کنید.

فعال نمودن HDR در تلویزیون الجی

مراحل روشن و خاموش کردن تکنولوژی HDR در تلویزیون سونی

باز کردن تنظیمات تصویر و نمایش

در ابتدا باید به تنظیمات تلویزیون سونی مراجعه کنید و بخشی که مربوط به تصویر و نمایش است را باز کنید. برای دسترسی به این تنظیمات باید در قسمت Picture و Display ویژگی‌های مربوطه را پیدا کنید.سپس باید به قسمت تنظیمات پیشرفته بروید و آن را باز کنید. برای اینکه به کنترل‌های HDR دسترسی پیدا کنید باید در منوی Picture Advanced Setting، بخش Adjustments را باز کنید.بعد از آن گزینه‌های ویدیو را باز کرده و به بخش video Options بروید. در این قسمت یک منو حالت HDR، برد ویدیویی HDMI و کنترل فضای رنگ وجود دارد.

حالت HDR را روشن کنید

برای اینکه تکنولوژی HDR شما به درستی کار کند و محتوا را به نحو صحیحی پخش کند باید آن را روشن کنید. اگر قصد دارید که از HDR پیشرفته استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم که حالت HDR را روی حالت Auto یا اتوماتیک تنظیم کنید.

قالب خاص را روشن کنید

این گزینه برای زمانی است که حالت HDR به صورت Auto کار نمی‌کند به همین خاطر باید حتما فرمت HDR را انتخاب کنید. این حالت‌ها از HDR10 حمایت می‌کنند که یک حالت استاندارد برای محتوای HDR به شمار می‌رود. حالت دیگر به نام HLG مخفف Hybrid Log Gamma جهت تهیه محتوای زنده به‌کار می‌رود.

حالت HDR در تلویزیون SONY

 

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران