یا صدای فراگیر  Dolby Atmos فناوری جدیدی است که باعث ایجاد صدای سه بعدی در تلویزیون می شود. صدای با کیفیت نقش بسیاری در لذت ‌بخش‌‌کردن تماشای فیلم و انجام بازی و به وجد آوردن تماشاگر دارد و اهمیت آن اگر به اندازه‌ی تصویر با کیفیت نباشد، کمتر از آن نیست. صدای فراگیر فیلم‌ها برای هر فردی می‌‌تواند جذاب باشد. حتی ممکن است برخی از جلوه‌های صوتی به قدری جذاب باشند که مخاطب را برای بازگرداندن فیلم به عقب و شنیدن چند باره‌ی آن‌ها وسوسه کند یا مخاطب با شنیدن این صدا در یک لحظه به اطراف یا پشت سر خود نگاه کند.. تکنولوژی دالبی اصواتی فراگیر را در محیط به وجود می‌ آورد که ضمن کیفیت بالا، بسیار جالب و سرگرم کننده هستند. به طوری که احساس می‌ کنید کاملاً در فضای فیلم قرار گرفته ‌اید. در واقع فناوری Dolby  Atmos باعث می ‌شود صوت از کانال های محدود کننده‌ رها گردد و آزادانه در محیط انتشار یابد.

قابلیت صدای سه بعدی

کاربر گرامی در صورت نیاز به تعمیر تلویزیون با گارانتی و خدمات پذیرش در محل با زود کمک تماس بگیرید.

تاریخچه صدای سه بعدی در تلویزیون

این تکنولوژی برای یک شرکت آمریکایی با نام دالبی است. شرکت دالبی یکی از شرکت های بزرگ دنیا است که در زمینه فناوری های صوتی و تصویری فعالیت می کند. این شرکت از سال 1976 تا کنون در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار است اما زمان تاسیس آن مربوط به 10 سال قبل تر یعنی 1965 برگشته و محل آغاز به کار آن در بریتانیا است. تجهیزات دالبی اتموس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در سالن تئاتر دالبی در لس آنجلس آمریکا نصب و انیمیشن Brave نخستین فیلمی بود که با صدای دالبی اتموس نمایش داده است. پس از این اتفاق تعداد سالن‌های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۱۲ به ۲۵، در سال ۲۰۱۳ به ۳۰۰ و در ماه آوریل سال میلادی جاری به ۴۴۰۰ سالن رسید. نخستین تجهیزات با قابلیت ضبط و میکس صدای دالبی اتموس در سال ۲۰۱۶ و نخستین گوشی‌های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار شدند.

📺 نحوه تشخیص مدل تلویزیون

مشاوره آنلاین زود کمک

تکنولوژی صدای سه بعدی در تلویزیون

تکنولوژی دالبی اتموس تجربه شنیداری شما را در گیم، فیلم دیدن، شنیدن موسیقی و… دوچندان بهتر می‌کند. برای ایجاد چنین تجربه وصف ناپذیری باید صدا از بالا سر شما شنیده شود. تصور کنید صداهایی مانند صدای سفینه‌های موجودات فضایی در بالای سر شما یا صدای تیرهای کمان که از بالا به سمت شما می‌آیند یا صدای فروریخته ‌شدن بخشی از یک ساختمان یا هر چیز دیگری را درست همان ‌طور بشنوید که افراد حاضر در فیلم می‌شوند؛ قطعا حتی تصور چنین صحنه‌ای هم می‌تواند هوش از سر عاشقان هیجان ببرد. سیستم‌های صدای فراگیر کنونی قادر به ایجاد چنین صدایی نیستند و تنها می‌توانند صدا را از سمت جلو، چپ، راست و عقب یا به عبارت دیگر تنها در جهات افقی پخش کنند (البته برخی از سیستم‌های صوتی مانند سیستم صدای سراند 9.1 یا سایر سیستم‌های صدای فراگیر ابداعی تا حدودی می‌توانند صدا را از بالا نیز پخش کنند)؛ اما استفاده از فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos) باعث می‌شود صدای فراگیر سه‌بعدی کاملا شما را احاطه کند.

دالبی اتموس حتی بر کیفیت ویس‌ها هم اثر می‌گذارد، یعنی با کم کردن نویز پس ‌زمینه صدای با کیفیت ‌تری ارائه می‌دهد. اینکه گوشی شما دارای اسپیکر استریو بوده و از قابلیت دالبی اتموس هم بهره ببرد، مسلماً تجربه گیمینگ شما را به شکل چشمگیری بهتر می‌کند، خصوصاً اگر یک هدفون باکیفیت هم داشته باشید، چون خروجی دالبی اتموس را هم می‌توان از طریق اسپیکر گوشی و هم از هدفون دریافت کرد.

پیشنهاد سایت: باز نشدن فلش در تلویزیون 

نحوه استفاده از سیستم صدای سه بعدی در تلویزیون

برای استفاده از سیستم صدای 3 بعدی در تلویزیون ، در تمامی ارتفاعات و امتداد دیوارها و حتی پشت سیستم های تصویری بلندگوهایی قرار می گیرد. به این ترتیب امکان پخش صدا از همه جهات فراهم می شود.

اما همانطور که میدانید این نوع از نصب بلندگو در منزل امکان پذیر نیست و مختص سالن های سینما است بنابراین تولید کنندگان سیستم دالبی اتموس در تلویزیون واقع بینانه تر عمل کرده اند به اینگونه که سیستم های خانگی به شکلی طراحی شده اند که با قابلیت حرکت صدا همراه هستند به طوری که می توانند صدا را به سمت بالا از طریق بلندگوهای خود حرکت دهند.

در نتیجه صدا از سقف و بالا به سمت مخاطب منعکس می شود و به این ترتیب صدا کاملا فراگیر و سه بعدی به نظر می رسد. اما ناگفته نماند که در برخی از این سیستم های خانگی نیز از بلندگوهای سقفی هم برای پخش صدا از بالا استفاده می شود. حوه عملکرد بلندگوهای تلویزیون به این صورت است که با فشار فیزیکی هوا در جهت بیرون کار می ‌کنند. از این رو نمایشگرهایی که ابعاد کوچکی دارند، کارکرد بلندگوها را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. به همین دلیل تیم فنی سامسونگ تصمیم گرفتند به جای تولید پنل ‌هایی با ابعاد بزرگتر، تمرکز خود را بر روی دامنه حرکت قرار دهند.

انواع سیستم های کانال صوتی دالبی اتموس در تلویزیون

سیستم کانال صوتی 5.1.4

این سیستم نیز مانند مورد قبلی بوده با این تفاوت که برای پخش صدای سه بعدی در تلویزیون از طریق این مدل به جای دو اسپیکر سقفی از چهار اسپیکر استفاده می شود.

سیستم کانال صوتی 5.1.2

این سیستم برای پخش صدای سه بعدی در تلویزیون از یک اسپیکر مرکزی و دو اسپیکر در سمت چپ و راست استفاده می کند. همچنین دو اسپیکر سراند نیز در چپ و راست پشت شنونده به همراه یک ساب ووفر و دو اسپیکر سقفی نیز در ساختار این سیستم صوتی به کار رفته است.

سیستم کانال صوتی 9.1.2 و 9.1.4

این مدل از پخش صدای سه بعدی در تلویزیون دارای دو اسپیکر اضافی در هر سمت چپ و راست بوده و همچنین یک اسپیکر زمینی نیز به مجموعه اضافه می شود.

سیستم کانال صوتی 7.1.4 و 7.1.2

این دو مدل از سیستم دالبی اتموس در تلویزیون دارای یک اسپیکر اضافه در هر سمت چپ و راست قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: آپدیت نشدن تلویزیون 

صدای سه بعدی در تلویزیون

پشتیبانی Dolby Atmos در تلویزیون ها

در حال حاضر تکنولوژی صدای سه بعدی تنها در تلویزیون های سامسونگ وجود دارد و پشتیبانی می شود. شرکت بزرگ سامسونگ طی سال ‌های متمادی موفق شده رتبه نخست را در بازار تلویزیون به خود اختصاص دهد. به طوری که محصولات این شرکت به چندین کشور مختلف صادر می‌ شود. اخیراً تمرکز این شرکت به ارتقاء سیستم صوتی دستگاه ها معطوف شده است. تا جایی که برای نمایشگرهای سری QLED و Neo QLED تکنولوژی پیشرفته ای را در نظر گرفته است. از جمله این فناوری ‌ها می ‌توان SpaceFit، Adaptive sound و… را نام برد. همچنین شرکت سامسونگ علاوه بر صدای سه بعدی در تلویزیون، تکنولوژی جدید تحت عنوان Object Tracking Sound در محصولات خود لحاظ کرده است. دستگاه‌ هایی که از این فناوری منحصر به فرد بهره می ‌برند، قادرند صدا را همزمان با حرکت سوژه‌ ها پخش کنند. بنابراین کاربران صدا را به صورت پویا و زنده می شنوند. برند سامسونگ تصمیم دارد در آینده سیستم صوتی محصولات خود را ارتقاء دهد. طبق ادعای مدیران کمپانی، تجاربی که تیم توسعه این شرکت به دست آورده، با تکنولوژی هوش مصنوعی در هم آمیخته می‌ شود. لذا در آینده کاربران صدای سه بعدی در تلویزیون سامسونگ را با کیفیت بهتری دریافت خواهند کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران