تعویض چیپست کارتریج دستگاه کپی

چیپست کارتریج دستگاه کپی، قطعه ای از جنس کریستال سیلیکونی بوده که وظیفه شمارش برگه هایی که توسط دستگاه کپی چاپ می شوند را بر عهده دارد. چیپست این وظیفه را از طریق عناصر الکتریکی که در خود جای داده است انجام می دهد. نام دیگر این قطعه IC (Integrated Circuit) است. در این مقاله شما را بیشتر با این قطعه و فرآیند تعویض چیپست کارتریج دستگاه کپی آشنا خواهیم کرد.

تعویض چیپست کارتریج دستگاه کپی

✔ تعمیر دستگاه کپی در محل با کادری حرفه ای همراه با ارائه ضمانت نامه معتبر. 

چرا به تعویض چیپست کارتریج دستگاه کپی نیاز است؟

همانطور که می دانید، وقتی تونر یا جوهر دستگاه کپی تمام می شود، برای ادامه کار با دستگاه لازم است که به شارژ کارتریج آن پرداخت. یکی از اقداماتی که در زمان شارژ کارتریج انجام می شود، تعویض چیپست کارتریج دستگاه فتوکپی یا ریست و غیرفعال کردن آن است. چرا که در صورت انجام ندادن این کار حتی در صورت شارژ کارتریج دستگاه، امکان چاپ وجود نخواهد داشت. با عوض کردن چیپست کارتریج دستگاه کپی، در واقع کنتور کارتریج صفر شده و قابلیت شارژ مجدد پیدا می کند.

در برخی مواقع، تعویض چیپست کارتریج فتوکپی هزینه بالایی دارد که در این شرایط می توان آن را غیرفعال کرد. در ادامه، نحوه غیرفعال کردن چیپست کارتریج دستگاه کپی را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

زمان تعویض چیپست کارتریج دستگاه فتوکپی

زمان تعویض چیپست کارتریج دستگاه کپی، به مشکلات و ارورهایی که در دستگاه با آن ها مواجه می شویم، بستگی دارد. حتما می دانید که وقتی با ارورهایی نظیر Toner exhausted، Toner empty، Toner low، Cartridge change، Cartridge Replace روبرو می شویم، لازم است که برای تعویض یا شارژ کارتریج دستگاه کپی اقدام کرد. در صورتی که پس از شارژ یا تعویض کارتریج دستگاه، همچنان ارورهای دستگاه کپی وجود داشتند، باید برای تعویض یا غیرفعال کردن چیپست دستگاه اقدام کرد.

لازم به ذکر است که آپدیت فریمور دستگاه کپی موجب می ‌شود که با هر بار شارژ کارتریج، به تعویض چیپست نیاز نباشد. فریمور، نرم افزاری است که برای دستگاه کپی شما تعریف شده و سبب غیرفعال شدن سنسور شناسایی چیپست می شود و چیپست از حالت سخت افزاری به نرم افزاری تغییر حالت می دهد.

توجه داشته باشید که وقتی یک چیپست جدید به جای چیپست قدیمی نصب می‌ شود، کنتور کارتریج صفر شده و امکان شارژ مجدد آن فراهم می شود.  در این شرایط بدون تعویض چیپست کارتریج حتی با کارتریج پر از تونر و جوهر هم امکان چاپ وجود نخواهد داشت.

نحوه غیرفعال کردن چیپست کارتریج دستگاه کپی

نحوه غیر فعال کردن چیپست کارتریج دستگاه کپی، در برندها و مدل های مختلف متفاوت بوده و معمولا نمی توان یک فرمول یکسان را برای آن ارائه داد. اما به طور کلی، از طریق منوی تنظیمات (Settings) دستگاه به بخش Preferences رفته و گزینه هایی مانند Store Anonymous Usage Information یا  Data Storage را بیابید و آن ها را غیرفعال کنید. برای فعال کردن مجدد چیپست هم دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید.

غیرفعال کردن چیپست کارتریج دستگاه کپی

✔ آموزش ریست دستگاه کپی در برندهای مختلف. 

نحوه رفع ارورهای چیپست کارتریج دستگاه کپی

برای رفع خطاهای چیپست کارتریج دستگاه کپی، اقدامات زیر را انجام دهید.

  • دستگاه را ریست اتوماتیک (auto-reset) کنید.

  • مطابقت دادن دستگاه با یک مخزن جوهر یا چیپست جدید

  • استفاده از یک chip resetter متناسب با مدل دستگاه برای برگرداندن چیپست از حالت خالی به پر

  • غیرفعال ساختن چیپست، مانیتور جوهر یا تونر دستگاه

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران