تعویض و تعمیر برد دستگاه کپی

همانطور که می دانید، مین برد (Main board) از قطعات اصلی در بیشتر دستگاه های الکترونیکی و برقی است. در این مقاله به تعمیر برد دستگاه کپی می پردازیم. بسیاری از مشکلات دستگاه کپی ناشی از خرابی این قطعه است که با تعمیر یا تعویض برد دستگاه کپی رفع خواهند شد. برد، قطعه ای کلیدی در دستگاه فتوکپی است که عملکرد سایر قطعات دیگر دستگاه را کنترل می کند. خرابی اجزای برد، منجر به معیوب شدن عملکرد این قطعه و نهایتا از کار افتادن آن می شود. در این شرایط، دستگاه به درستی کار نکرده و ممکن است دیگر قطعات هم آسیب ببینند. در این مواقع باید برای تعمیر مین برد دستگاه کپی توسط کارشناسان مجرب تعمیرات دستگاه کپی اقدام کرد.

تعویض و تعمیر برد دستگاه کپی

✅ آموزش کار با دستگاه کپی

چه عواملی موجب خرابی و تعمیر برد دستگاه کپی می شوند؟

در این بخش به عواملی که موجب تعمیر یا تعویض مین برد دستگاه کپی می شوند اشاره می کنیم.

نوسانات برق، مهم ترین عامل خراب شدن برد دستگاه کپی است. این قطعه در مقابل نوسانات ولتاژ و درگاه های ورودی و خروجی غیر استاندارد بسیار حساس است. عامل دیگری که می تواند موجب تعویض یا تعمیر برد دستگاه فتوکپی شود، استهلاک دستگاه است. استفاده مداوم از دستگاه در طولانی مدت می تواند موجب فرسوده شدن و از کار افتادن قطعات آن شود که مین برد هم یکی از این قطعه ها است.

عملکرد مین برد دستگاه کپی چگونه است؟

وظیفه اصلی مین برد پردازش اطلاعات است. به این صورت که مین برد به عنوان برد اصلی دستگاه تصمیم می گیرد که داده های ورودی به چه صورتی به عنوان خروجی دستگاه در اختیار کاربر قرار گیرد. در نتیجه، این قطعه در روند عملکرد دستگاه کپی، تاثیر بسزایی دارد. از این رو، تعمیر برد دستگاه کپی امری تخصصی است که لازم است توسط کارشناسان متخصص این حوزه انجام شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

✅ نحوه ریست کردن دستگاه کپی رو بلدی؟

نشانه های خراب شدن مین برد دستگاه کپی

از جمله علائم معیوب شدن این قطعه مهم که نشان دهنده نیاز به تعمیرات برد دستگاه کپی هستند، شامل موارد زیر می شوند:

  • خاموش شدن دستگاه که مهم ترین نشانه خراب بودن برد است.

  • چاپ نکردن دستگاه با وجود شارژ کردن کارتریج.

  • استشمام بوی غیر عادی مثل بوی سوختگی از دستگاه.

  • شنیدن صدای جرقه از دستگاه.

  • سیاه شدن بخشی از مدار دستگاه کپی.

  • گرم نشدن بعضی از قطعات دستگاه.

  • خارج شدن خازن ها از حالت عادی.

  • داغ شدن زیاد برد.

هزینه تعمیر مین برد دستگاه کپی چقدر است؟

هزینه تعمیر برد دستگاه کپی به عواملی مانند نوع و برند دستگاه و شدت آسیب برد بستگی دارد. همچنین، در مواقعی که امکان تعمیرات مین برد دستگاه کپی وجود نداشته باشد، لازم است که برای تعویض این قطعه اقدام کرد که هزینه متفاوتی نسبت به تعمیرات آن خواهد داشت.

✅ آموزش کالیبره کردن دستگاه کپی

تعویض مین برد دستگاه کپی

همانطور که گفتیم، در صورتی که تعمیرات تخصصی برد دستگاه کپی برای رفع مشکل این قطعه جواب ندهد، باید برای عوض کردن مین برد دستگاه کپی اقدام کرد. مراحل تعویض برد دستگاه به شرح زیر است:

  • ابتدا لازم است که پنل دسترسی دستگاه را به آرامی باز کرد.

  • در این مرحله باید پیچ های بالا و پایین صفحه را با دقت و به آرامی باز کرد. همچنین، در این مرحله لازم است که مراقب آسیب دیدن کابل هایی که درب بالای صفحه را به مادربرد متصل کرده اند بود.

  • در مرحله آخر هم باید تمامی سیم های متصل به مادربرد را حذف کرد. برای آزاد بودن مین برد، لازم است تمام پیچ های نگه دارنده را باز کنید.

  • اکنون می توان برای تعویض برد دستگاه کپی اقدام کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران