کالیبره کردن چاپگر تضمین می کند که نازل های کارتریج و کاغذ چاپگر به درستی با یکدیگر تراز شده اند. این فرآیند تضمین می کند که رنگ ها غنی و شفاف باقی می مانند و نتیجه نهایی از بالاترین کیفیت برخوردار است. کالیبراسیون موفق چاپگر همچنین از چیزی که معمولاً به عنوان "دریفت دستگاه" شناخته می شود جلوگیری می کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که خود چاپگر و جوهر، تونر یا کاغذ با یکدیگر «همگام نشده‌اند». این ممکن است حتی زمانی اتفاق بیفتد که از همان مواد مصرفی مانند جوهر به طور مداوم با چاپگر استفاده شود.

کالیبره کردن دستگاه کپی شامل تنظیم چاپگر شما برای انطباق با یک استاندارد خاص تولید، استاندارد صنعتی یا مشخصات تجاری خودتان است. اگر چاپگر شما به درستی کالیبره نشده باشد، می تواند به شدت بر کیفیت چاپ شما تاثیر بگذارد، که در صورت عدم توجه به این امر، به شدت کیفیت چاپ کاهش می یابد. شما در ادامه می توانید به توصیه‌های کارشناسان تعمیر دستگاه کپی در این مقاله دسترسی پیدا کنید.

کالیبره کردن کپی

کالیبره کردن دستگاه کپی

کالیبراسیون چاپگر یک فرایند مداوم است که به عوامل مختلفی مانند نوع و کیفیت چاپگر، جوهر و کاغذ شما بستگی دارد. سن و وضعیت چاپگر و جوهر شما؛ نور و دمای محیط؛ و فرکانس و هدف چاپ شما. چاپگرها، جوهر ها و کاغذهای مختلف دارای ویژگی های رنگی و عملکرد متفاوتی هستند، بنابراین باید چاپگر خود را برای هر ترکیب کالیبره کنید.

خوندن  نحوه کالیبره کردن پرینتر های لیزری به کارت میاد دوست من (:

با گذشت زمان، چاپگر و جوهر شما ممکن است خراب شود و کیفیت خود خود را از دست دهند و بر روی خروجی رنگ تأثیر بگذارند، بنابراین برای در نظر گرفتن این تغییرات باید به طور مرتب کالیبره دستگاه چاپگر خود را انجام دهید. علاوه بر این، نور و دما در محیط چاپ شما می‌تواند بر نحوه درک رنگ‌ها در چاپ تأثیر بگذارد، بنابراین کالیبره کردن دستگاه کپی در یک محیط ثابت و کنترل ‌شده بسیار اهمیت دارد.

علاوه بر این، چاپ بیشتر می تواند بر میزان دقت رنگ تاثیر بگذارد. بنابراین، اگر برای مقاصد حرفه‌ ای یا تجاری چاپ انجام می دهید، باید بیشتر از زمانی که برای مقاصد شخصی یا معمولی چاپ می‌کنید، کالیبره نمایید.

زمان کالیبره کردن دستگاه کپی

زمان کالیبراسیون، در چاپگر، جوهر، کاغذ و ترجیحات شخصی بستگی دارد. به عنوان یک دستورالعمل کلی، باید چاپگر خود را هر زمان که هر یک از آن اجزا را تغییر دادید کالیبره نمایید.

همچنین توصیه می شود که چاپگر خود را حداقل هر شش ماه یک بار یا در صورت مشاهده تغییر رنگ یا ناهماهنگی کالیبره کنید. علاوه بر این، قبل از هر پروژه چاپ مهم یا در مقیاس بزرگ، چاپگر خود را کالیبره کنید.

اگر به طور مکرر یا حرفه ای چاپ می کنید، کالیبراسیون را بیشتر باید انجام دهید. اگر به ندرت یا معمولی چاپ می کنید، کمتر احتیاج به کالیبره پیدا می کنید. اما به طور کلی چند علامت مشخص وجود دارد که نشان می دهد چاپگر شما چه زمانی باید کالیبره شود:

  • وقتی خطوط در آثار هنری چاپی شما کمی مبهم به نظر می رسند.

  • اگر تصاویر چاپ شده در مناطق دارای رنگ قبل از شروع  متوقف شوند.

  • اگر مشکوک هستید که «دریفت دستگاه» بین چاپگر و جوهرهای شما رخ می دهد.

پیشنهاد سایت  👈 علت سایه انداختن دستگاه کپی و راه های رفع آن 

کالیبره کردن در دستگاه کپی

نحوه کالیبره کردن دستگاه کپی ریکو

  • [Home] ( تصویر کلید صفحه اصلی) را در پایین صفحه در مرکز فشار دهید .

  • صفحه را به سمت چپ بزنید و سپس نماد [User Tools] ( تصویر نماد ابزارهای کاربر) را فشار دهید.

  • ویژگی های ماشین [Machine Features] را فشار دهید .

  • در این مرحله [Maintenance] را فشار دهید .

  • سپس [Auto Color Calibration] را فشار دهید .

  • و در این مرحله [Start] را فشار دهید .

  • برای انجام کالیبراسیون خودکار رنگ با استفاده از عملکرد کپی، [Start] را در عملکرد کپی فشار دهید.

  • اکنون [Start Printing] را فشار دهید.(یک الگوی آزمایشی چاپ می شود.)

الگوهای آزمایشی را از [Test Pattern 1 (600 ضرب600 dpi)] ، [Test Pattern 2 (1800 ضرب600 dpi)] ، [Test Pattern 3 (9000 ضرب600 dpi)] ، [Test Pattern 4 (1200 ضرب1200 dpi)] ، انتخاب کنید . الگوی 5 را آزمایش کنید (3600 ضرب1200 نقطه در اینچ)] و سپس [شروع چاپ] را فشار دهید .

  • الگوی آزمایشی را روی شیشه نوردهی قرار دهید و [Start Scanning] را فشار دهید .

  • پس از آن تصویر تصحیح خواهد شد "Scanning...Please wait." ناپدید می شود.

پیش نیاز های مهم قبل از کالیبره کردن دستگاه کپی

پیش از هر چیز، برای شروع به کالیبره کردن دستگاه کپی، نیاز به تهیه موارد زیر دارید :

1 . کاغذ مورد نظر را در جایگاه چاپ قرار دهید :

ابتدا باید کاغذی که می‌خواهید روی آن چاپ کنید را در دستگاه کپی بگذارید.

2 . نصب نرم‌ افزار درایور کپی :

اطمینان حاصل کنید که نرم‌ افزار درایور کپی روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما نصب و ‌بروزر شده باشد.

3 . دسترسی به منوی تنظیمات کپی :

برای تغییر تنظیمات دستگاه کپی و وارد شدن به منوی کالیبره کردن، به صورت فیزیکی به دستگاه خود دسترسی داشته باشید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران