مواد مصرفی پرینترها، دستگاه های کپی و چاپگرها فارغ از نوع مدل و برندشان پودر تونر یا جوهر است. این مواد در محفظه ای به نام کارتریج قرار می گیرد. بنابراین شارژ کارتریج به معنای پر کردن دوباره ی آن است. این پروسه باید با ظرافت کاری بالایی انجام شود. یک اختلال جزیی در روند شارژ کارتریج به خرابی  چاپگر و البته افت کیفیت چاپ اسناد مورد نظر کاربر ختم خواهد شد. شارژ کارتریج در محل یکی از سرویس های کاربردی زود کمک است. در ادامه به تشریح ابعاد کلی خدمات مرتبط با شارژ کارتریج در منزل یا محل کار می پردازیم.

شارژ کارتریج در محل

ثبت سفارش آنلاین شارژ کارتریج

برای شارژ کارتریج به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست شارژ کارتیج را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، کاتریج خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات ماشین های اداری، شارژ کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

اهمیت شارژ کارتریج در محل

کارتریج قطعه ی حساس و آسیب پذیری است که در اثر ضربه و یا حتی تابش نور مستقیم خورشید کارایی اصلی خود را به سرعت از دست می دهد. با استفاده از سرویس شارژ کارتریج در محل خطای کار کاهش می یابد. توجه کنید که کاهش کیفیت چاپ از معایب شارژ کارتریج اشتباه است. البته اگر کیفیت تصویر به چاپ رسیده و وضوح مطالب اسناد در شغل شما تاثیر بسیاری دارد، بهتر است به جای شارژ کارتریج، به طور کامل آن را تعویض کنید. اما باید گفت که مقدار افت کیفیت زمانی که از تونر مرغوبی استفاده شود و فرآیند شارژ کارتریج به درستی اعمال گردد، بسیار ناچیز خواهد بود.

پیشنهاد ویژه به شما : فیلم آموزشی شارژ کارتریج

هزینه ی شارژ کارتریج در منزل یا محل کار

به طور کلی هزینه ی شارژ کارتریج در محل به نوع چاپگر و تونر مصرفی آن بستگی دارد. دقت داشته باشید که جوهر یا تونر ناسازگار با چاپگر در عرض مدت زمان کوتاهی سیستم چاپ را با اختلالات ساختاری گوناگونی رو به رو می سازد. با استفاده از سرویس های زود کمک می توانید مطمئن باشید که به طور حتم پروسه ی شارژ کارتریج دستگاه های چاپ قدیمی و جدید برندهای موجود در بازار با استفاده از تونرهای مرغوب و باکیفیت و مناسب ترین تعرفه ی قیمتی انجام شود. کافی است درخواست خودتان را ثبت کنید.

علائم فرا رسیدن زمان شارژ کارتریج

صدا دادن چاپگر و یا افت کیفیت چاپ دو موضوع مهمی هستند که نشان دهنده ی نیاز به شارژ کارتریج در محل می باشند. البته نمی توان به طور حتم این دو نشانه را به کارتریج مرتبط دانست. اما در اغلب اوقات چاپ بسیار کمرنگ پرینترها و چاپگرهای چند منظوره ناشی از به اتمام رسیدن تونر کارتریج است. برای رفع این مشکل می توان کارتریج را شارژ کرد. بدین ترتیب استفاده ی دوباره از چاپگر با هزینه ی کمتری نسبت به تعویض کارتریج ممکن می شود.

بیشتر بخوانیم : تعمیر ماشین های اداری

شرایط شارژ کارتریج چاپگر

شارژ کارتریج در شرایط خاصی امکان پذیر است. اولین شرط قابل شارژ بودن کارتریج ها سالم بودن بدنه ی آن می باشد. در این بین سلامت درام و مگنت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. درام منتقل کننده ی تصاویر به روی کاغذ است و اگر دچار اختلال باشد، مرغوب ترین تونرها نیز چاپ واضحی را شکل نمی دهند. تعویض قطعات چاپگر با شارژ کارتریج نیز هماهنگ می شود. به طور کلی تعویض درام پس از 3 بار شارژ کارتریج الزامی است.

نحوه شارژ کارتریج

مراحل شارژ کارتریج

برای این که شارژ کارتریج به درستی انجام شود، باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

گام اول:

تهیه کیت جوهر مناسب

نخست اقدام به خریداری یک کیت جوهر مناسب نمایید. درون پکیج های حرفه ای تمام لوازم مورد نیاز برای شارژ کردن کارتریج از قبیل سرنگ، جوهر، برچسب و دفترچه راهنما وجود دارد. همچنین در بسته بندی محصول ابزاری به منظور سوراخ کردن cartridge قرار داده شده است.

گام دوم:

آماده سازی محیط

از آنجا که برای شارژ کردن کارتریج با جوهر سر و کار خواهید داشت، این احتمال وجود دارد که محیط اطراف کثیف شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آلودگی فضا چند عدد روزنامه را روی زمین پهن کنید. پوشیدن دستکش و لباس کار را هم فراموش ننمایید؛ چون در صورت پاشیدن جوهر روی لباستان دیگر نمی ‌توانید از آن استفاده کنید.

گام سوم:

خارج کردن کارتریج از پرینتر

در مرحله بعدی از شارژ کارتریج لازم است آن را از درون دستگاه خارج سازید. شما باید بیرون آوردن محفظه را با توجه به مدل پرینتر خود انجام دهید. لذا توصیه می شود این عملیات را بر اساس دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنمای چاپگر پیش ببرید.

گام چهارم:

عمل کردن مطابق دفترچه راهنمای کیت

همان طور که گفته شد، زمانی که کیت مخصوص را خریداری می‌ کنید، در داخل بسته بندی آن یک دفترچه راهنما وجود دارد. شما باید برای انجام دقیق مراحل مطالب این راهنما را به دقت بخوانید و مطابق آن عمل کنید.

گام پنجم:

پیدا کردن سوراخ کارتریج

اگر در حالت پیش فرض روی کارتریج سوراخ تعبیه شده باشد، باید آن را بیابید. به منظور دسترسی به سوراخ مربوطه لازم است برچسب روی محفظه را جدا کنید. چنانچه cartridge پرینتر چند رنگ باشد، برای هر کدام از رنگ ‌ها سوراخ مجزایی روی بدنه قطعه وجود دارد.

البته به این نکته دقت کنید که ممکن است روی مدل ‌های تک رنگ هم چندین حفره دیده شود. در چنین شرایطی با وارد کردن سرنگ سوراخ اصلی را که به مخزن راه دارد، پیدا کنید. در بعضی از برندها نیز ورودی کوچکی تعبیه شده که باید برای شارژ کارتریج آن را بپیچانید. احتمال دارد ورودی کاملا بسته شده باشد، بنابراین جهت وارد کردن جوهر آن را باز نمایید.

گام ششم:

سوراخ کردن کارتریج در مدل های بدون سوراخ

امکان دارد کارتریج‌ در حالت پیش فرض بدون سوراخ باشد. در چنین شرایطی با استفاده از ابزار موجود در کیت سوراخی را برای ورودی جوهر ایجاد نمایید. دقت نمایید اندازه حفره باید در حدی باشد که سرنگ حاوی جوهر بتواند به راحتی از آن عبور کند.

گام هفتم:

پر کردن سرنگ

اکنون مخزن جوهر خریداری شده را پیش روی خود قرار دهید و سرنگ را تا انتها وارد آن نماید. سپس به آهستگی جوهر را درون سرنگ بکشید. بسیار مهم است که این کار را به آرامی و بدون عجله انجام دهید تا هوا وارد سرنگ نشود.

گام هشتم:

وارد کردن سرنگ در کارتریج

در ادامه پروسه شارژ کارتریج سرنگ پر از جوهر را به آهستگی وارد آن کنید. ورود سرنگ به داخل محفظه را آن قدر ادامه دهید تا به یک بافت اسفنجی برسید. حالا می ‌توانید جوهر را خالی نمایید. همچنان عملیات ریختن جوهر را ادامه دهید تا زمانی که اندکی از جوهر از سوراخ محفظه بیرون بیاید. در اینجا باید سرنگ را خارج کنید. سپس با استفاده از یک دستمال بخش ورودی را به دقت تمیز نمایید.

گام نهم:

پوشاندن سوراخ کارتریج با چسب

اگر محتویات کیت خریداری شده را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می ‌شوید که در آن یک برچسب وجود دارد. شما باید سوراخ کارتریج را با برچسب بپوشانید؛ به نحوی که جوهر نتواند از آن بیرون بیاید.

گام دهم:

شارژ سایر کارتریج ها

اگر از پرینتر رنگی استفاده می‌ کنید، در این مرحله باید سایر رنگ‌ ها را نیز شارژ نمایید. برای پیدا کردن سوراخ مربوط به هر رنگ بهتر است ابتدا سرنگ را وارد حفره کنید تا از رنگ آن مطمئن شوید.

گام یازدهم:

نصب کارتریج

و اما آخرین مرحله از شارژ کارتریج این است که قطعه را در محل خود قرار دهید. سپس از یک برگه پرینت بگیرید تا کیفیت چاپ مشخص شود.

پس از شارژ کارتریج با چه مشکلاتی روبرو می شویم؟

بعد از شارژ کردن کارتریج پرینترهای لیزری و جوهرافشان مشکلات متعددی به وجود می آیند که مهم ترین آن ها به شرح ذیل هستند:

نصب نادرست کارتریج

ممکن است کارتریج شارژ شده را به درستی در جایگاه آن قرار نداده باشید. برای اطمینان از نصب صحیح قطعه بهتر است آن را خارج کرده و مجدداً در دستگاه بگذارید. البته برای انجام این کار بهتر است دوشاخه چاپگر را از پریز برق جدا کنید.

انجام نشدن عملیات چاپ

عدم اجرای چاپ نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که پس از شارژ تونر پیش می ‌آید. به این صورت که کاغذ مورد نظر سفید پرینت گرفته می‌ شود یا به طور کلی دستور چاپ اجرا نمی‌ گردد. در چنین شرایطی اگر مشکل از جانب کارتریج نباشد، به احتمال زیاد نوار محافظ روی نازل چاپ جدا نشده است.

وجود نوار محافظ بر روی نازل چاپ

در جعبه بیشتر مدل‌ های cartridge نوار کوچکی به منظور پوشاندن نازل چاپ وجود دارد. این نوار، نازل را مسدود می ‌سازد تا تونر هنگام حمل و نقل به بیرون نشت نکند. حال اگر پس از شارژ کارتریج فراموش کرده باشید نوار محافظ روی نازل را بردارید، فرآیند چاپ مختل می شود.

نشتی کارتریج

پس از این که کارتریج پرینترهای لیزری یا جوهر افشان را شارژ می‌ کنید، نشت چند قطره جوهر ایرادی ندارد. اما اگر مقادیر زیادی جوهر به بیرون نشت پیدا کند، دردسرهای فراوانی را به وجود می‌ آورد. دلیل اصلی چنین مشکلی این است که پس از پر شدن جوهر، کارتریج به درستی مهروموم نشده است. برای پیشگیری از چنین چالش‌ هایی حتما برای شارژ کردن کارتریج پرینتر خود از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید.

کم‌ رنگ شدن پرینت

گاهی علی رغم این که کارتریج را به تازگی پر کرده‌ اید، اما اسناد چاپ شده همچنان کمرنگ و بی ‌کیفیت هستند. این مسئله می ‌تواند به خاطر استفاده از تونرهای نامرغوب اتفاق بیفتد. علاوه بر آن امکان دارد تونر مورد نظر با مدل پرینتر شما سازگار نباشد. استفاده از جوهرهای بی‌ کیفیت و ناسازگار با مدل دستگاه به پرینتر شما آسیب می رسانند. به همین دلیل باید هنگام خریداری تونر دقت کافی به خرج دهید و برندهای معتبر را انتخاب کنید.

ظاهر شدن لکه روی اسناد چاپی

یکی دیگر از ایراداتی که پس از شارژ کارتریج رخ می دهد، تار بودن تصاویر و ایجاد لکه روی برگه ‌های چاپ شده است. این مسئله از آنجا آب می‌ خورد که هنگام ریختن تونر حباب‌ های هوا در حفره‌ های کارتریج گیر می ‌کنند. این حباب‌ ها باعث اختلال در جاری شدن جوهر شده و به دنبال آن کیفیت چاپ را به شدت کاهش می ‌دهند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌ کنند پس از شارژ کردن کارتریج چند ساعت از آن استفاده نکنید تا حباب‌ ها کاملاً خارج شوند.

پاسخ به یکی از سوالات رایج شما در مقاله ی نحوه تخلیه سطل آشغال کارتریج در دستگاه کپی و پرینتر چگونه است؟

خطای low Ink

در کارخانجات سازنده چیپست ‌هایی در پرینتر تعبیه می ‌شوند که تعداد اسناد چاپ شده را ردیابی می ‌کنند. این تراشه ‌ها همچنین موظفند اطلاعات مربوط به پرینت را ذخیره نمایند‌. یکی از اختلالاتی که پس از اتمام پروسه شارژ ایجاد می ‌شود، این است که تراشه‌ الکترونیکی ریست نمی‌ شود. به طوری که پس از پر کردن مخزن، چیپست آن را خالی ارزیابی می ‌کند. در چنین شرایطی پیغام خطای low Ink نشان داده می ‌شود.

بسیاری اوقات پس از شارژ کارتریج با فشردن دکمه ok پیغام خطا رفع می گردد‌. اما گاهی برای برطرف کردن این ارور مجبور به ریست دستگاه هستید. به این منظور کافی است چاپگر را خاموش نمایید. سپس آن را از برق بکشید. اکنون باید کارتریج را بیرون بیاورید و حدود 15 ثانیه صبر کنید. سپس قطعه را مجدداً در جای خود نصب کرده و عملیات چاپ را از سر بگیرید. چنانچه با این اقدام همچنان کد خطا نشان داده شد، به ناچار باید تراشه الکترونیکی را تعویض کنید.

رفع خطایlow Ink

سوالات متداول کاربران در زمینه شارژ کارتریج

1-علت کمرنگ پرینت گرفتن چاپگر پس از شارژ کارتریج چیست؟

کمرنگ پرینت گرفتن چاپگر می‌ تواند به خاطر خراب شدن یکی از قطعات کارتریج همچون درام، داکتر بلید، غلطک فوم یا رول مگنت باشد. استفاده از تونر نامرغوب، کاغذ بی‌ کیفیت و تنظیمات نادرست پرینتر هم در بروز این مشکل دخیل هستند. علاوه بر آن امکان دارد علت چاپ کمرنگ زیاده‌ روی در تعداد دفعات شارژ کارتریج باشد. زیرا پس از هر مرتبه شارژ کیفیت چاپ حدود ۲۰ درصد کاهش می ‌یابد.


2- چرا پس از شارژ کارتریج روی کاغذ خطوطی وجود دارد؟

احتمال دارد پس از شارژ کارتریج در محل یک سری خطوط روی اسناد چاپی ایجاد شود. این مسئله به دلایل متعددی همچون کثیفی هد یا درام رخ می ‌دهد. همچنین ممکن است خطوط به علت کیفیت پایین تونر‌ مصرفی به وجود بیایند. در این حالت برای رفع مشکل باید از یک تکنسین بخواهید بخش های درام یا هد را تمیز نماید.


3- چند بار می ‌توان کارتریج را شارژ نمود؟

چنانچه کارتریج ‌های موجود در بازار اورجینال باشند، حداکثر تا ۸ مرتبه قابلیت شارژ دارند. در حالی که کارتریج ‌‌های طرح و ایرانی را سه مرتبه می ‌توانید شارژ نمایید. البته لازم به ذکر است که بعد از هر بار شارژ کیفیت چاپ حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد افت پیدا می کند.


4- آیا نوع شارژ کارتریج روی کیفیت چاپ موثر است؟

پاسخ این پرسش بله است. در صورتی که شارژ کارتریج در مراکز معتبر و با استفاده از مواد با کیفیت انجام پذیرد، کیفیت چاپ افت نخواهد داشت. کارتریج ‌ها ساختاری پیچیده دارند، بنابراین برای حفظ کیفیت چاپ حتماً باید شارژ آن ها توسط افراد متخصص انجام شود. به همین دلیل بکوشید برای حفظ سلامت پرینتر و بهره مندی از یک چاپ با کیفیت از کارشناسان حرفه ‌ای و مراکز مجاز کمک بگیرید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران