آیفون ریپک چیست؟ آیا ارزش خرید دارد؟

آیفون ریپک اصطلاحی است که اخیرا زیاد شنیده می شود. اگر شما نیز جزو علاقمندان به گوشی آیفون بوده و قصد خرید یکی از محصولات این برند را داشته باشید با اصطلاحاتی مانند آیفون ریپک، آیفون ریفرش، آیفون ریفربیش، آیفون اکتیو و مواردی از این دست مواجه می شوید. در صورتی که اطلاعی راجع به این کلمات نداشته باشید خرید یک گوشی جدید می تواند برای شما بسیار چالش برانگیز باشد.

در این مقاله به بررسی گوشی اپل ریپک خواهیم پرداخت و در نهایت این مساله را توضیح می دهیم که آیا خرید این مدل گوشی های اپل ارزش دارد یا خیر. پس چنانچه شما نیز قصد خرید گوشی اپل جدیدی را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در صورتی که گوشی شما دچار هر نوع ایراد سخت افزاری یا نرم افزاری شد می توانید با مراجعه به مرکز زودکمک از خدمات تخصصی تعمیر آیفون بهره مند شوید.

آیفون ریپک

آیفون ریپک به چه معناست؟

به صورت کلی ریپک یعنی دوباره بسته بندی شده. در آیفون ریپک ممکن است خود گوشی اصل باشد و صرفا لوازم جانبی آن مثل کابل و آداپتور تعویض شده باشد یا اینکه قطعات اصلی باشد و صرفا جعبه آن جدید باشد.

به عنوان مثال در بسیاری از کشورها برای صرفه جویی در هزینه های کارگو و شیپینگ، آیفون ها بدون جعبه وارد کشور شده و در ادامه درون هر کشور جعبه های آنها ساخته شده و گوشی ها درون جعبه قرار می گیرند. در مورد ایران اما قضیه می تواند کمی متفاوت باشد. به طور کلی دو نوع گوشی اپل ریپک در بازار دنیا وجود دارد:

ثبت درخواست آنلاین

1. گوشی های اپلی که ریپک شده و مورد تائید خود شرکت اپل هستند

2. گوشی هایی که توسط شرکت های شخص ثالث ریپک شده اند.

در ادامه هریک از این موارد به صورت جداگانه توضیح داده شده است. اما پیش از آن باید بدانیم که چطور می توانیم متوجه شویم که آیفونمان ریپک شده است. برای تشخیص ریپک بودن یا نبودن آیفون باید از مسیر زیر پیش بروید:

  • ابتدا قسمت settings آیفون را باز کنید.

  • پس از آن به بخش general رفته و روی گزینه about ضربه بزنید.

  • روی گزینه model number ضربه بزنید.

آیفون Repack

  • شماره قطعه یا part number را بخوانید.

  • حرف شروع کننده part number در واقع به شما این اطلاع را می دهد که گوشی چه ویژگی هایی دارد. به عنوان مثال در صورتی که پارت نامبر با F شروع شده باشد گوشی آیفون ریپک شده است.

توجه داشته باشید که شماره مدل و شماره قطعه یا همان پارت نامبر در یک خط نشان داده می شوند و هر بار فقط یکی از آنها نمایش داده می شود. بنابراین چنانچه قصد سوئیچ بین این شماره ها را داشته باشید کافی است یک مرتبه روی آن ضربه بزنید تا اطلاعات مربوط به شماره دیگر برای شما نمایش داده شود.

بهترین کابل شارژر آیفون را برای شما معرفی کرده ایم.

گوشی اپل ریپک شده توسط شرکت اپل

گوشی آیفونی که پارت نامبر آن با حرف F شروع شود گوشی اپل ریپک شده ای است که توسط خود شرکت اپل ریپک شده و دارای گواهی از این شرکت است. در واقع این مدل آیفون ریپک شده از قبل متعلق به اپل بوده، به شرکت اپل بازگردانده شده و در نهایت نیز توسط خود شرکت اپل تحت تعمیرات داخلی قرار گرفته است. در واقع این مدل گوشی های ریپک شده مانند یک آیفون نو بازسازی می شوند. فرآیند ریپک کردن آیفون ها در اپل به صورت زیر است:

  • پس از ارسال این گوشی ها به شرکت، ابتدا گوشی ها تحت بررسی قرار می گیرند تا قطعات آسیب دیده آنها مشخص شود.

  • در مرحله بعدی این قطعات آسیب دیده با قطعات اصلی اپل تعویض می شوند.

  • پس از آن شرکت اقدام به تعویض باتری و پوسته بیرونی با قطعات نو می کند.

  • سپس نوبت به تست کردن گوشی می رسد.

  • چنانچه گوشی از نظر عملکردی سالم بوده و مانند یک گوشی نو کار کرد، سیستم عامل آن فرمت شده و دوباره نصب می شود.

  • در نهایت گوشی با استفاده از مواد مخصوص کاملا تمیز شده و همراه با لوازم جانبی کاملا نو در یک جعبه کاملا سفید ساده قرار می گیرد.

این گوشی ها تا یکسال گارانتی داشته و حتی می توانند تحت پوشش apple care هم قرار گیرند. این گوشی ها قیمتی تقریبا برابر با 15 درصد قیمت اصلی گوشی های آیفون نو دارند.

اگر بخواهیم جمع بندی برای این مدل گوشی های آیفون ریپک که توسط خود شرکت اپل ریپک شده اند داشته باشیم باید بگوییم که این گوشی ها تمام مزایای یک آیفون نو را دارند و در عین حال قیمت آنها بسیار پایین تر است. بنابراین خرید این مدل گوشی اپل ریپک از نظر اقتصادی مناسب است.

گوشی اپل ریپک شده توسط شرکت شخص ثالث

گروه دیگری از گوشی های اپل ریپک شده وجود دارند که توسط شرکت اپل ریپک نشده اند و در واقع یک شرکت شخص ثالث اقدام به ریپک کردن آنها کرده است. در بسیاری از آنها مانند آمازون، اپل ریپک شده قیمت پایین تری نسبت به آیفون های ریپک شده توسط خود شرکت اپل دارد.

در توضیحات آمازون گفته شده که این آیفون های ریپک شده درست کار می کنند و از لحاظ ظاهری نیز به نظر نو می آیند. آمازون این گوشی ها را به مدت نود روز گارانتی می کند. باید توجه داشته باشید که این مدل آیفون ریپک شده گواهی اپل ندارد، اما تامین کنندگان واجد شرایط آمازون آن را به صورت حرفه ای بازرسی کرده اند.

در این مدل گوشی اپل ریپک نباید نقص ظاهری قابل توجه ای وجود داشته باشد و ظرفیت باتری آن نیز باید بیش از 80 درصد ظرفیت باتری گوشی نو باشد. لوازم جانبی که در این مدل گوشی های ریپک شده ارائه می شود اصل نیستند اما با گوشی سازگار بوده و عملکرد مناسبی دارند.

در صورتی که مشتری از محصول خریداری شده رضایت نداشته باشد می تواند تا 90 روز پس از خرید آن را تعویض کرده یا گوشی را عودت داده و وجه پرداختی خود را دریافت نماید.

معایب گوشی اپل ریپک شده توسط شرکت شخص ثالث

  • در بسیاری از مواقع ممکن است باتری گوشی آیفون ریپک شده توسط شرکت شخص ثالث با باتری نو تعویض نشده باشد و نهایت ظرفیت باتری گوشی ریپک 85 الی 95 درصد باتری نو خواهد بود.

  • گارانتی این مدل گوشی اپل ریپک محدود بوده و نهایتا به مدت چند ماه خواهد بود.

  • ضمانت نامه ای که همراه با گوشی ارائه می شود مربوط به شرکت اپل نبوده و در واقع این خود تعمیرکار است که محصول را ضمانت کرده است.

  • طرح apple care برای این مدل گوشی ها در دسترس نیست.

معنی حروف مختلف ابتدای پارت نامبر

  • حرف M: در صورتی که پارت نامبر گوشی مورد نظر شما با حرف M شروع شده باشد به این معنی است که گوشی از یک فروشگاه خرده فروشی تهیه شده است. این مدل گوشی ها آکبند بوده و قبلا استفاده نشده اند.

  • حرف N: اگر شماره پارت نامبر با N شروع شده باشد گوشی در واقع جایگزین یک گوشی خراب در طول مدت گارانتی بوده و می تواند بدون لوازم جانبی یا جعبه نیز ارائه شود.

  • حرف P: حرف P در شروع پارت نامبر مختص گوشی های سفارشی است.

  • حرف F: شروع پارت نامبر با حرف P به این معنی است که گوشی آیفون ریپک شده توسط خود شرکت اپل است.

آیفون ریپک

جمع بندی در مورد آیفون های ریپک

توجه داشته باشید که به دلیل قیمت بالای محصولات اپل برای بسیاری از افراد خرید گوشی اپل ریپک شده یک انتخاب اقتصادی و مناسب به نظر می آید، اما با توجه به توضیحات ارائه شده توصیه می شود که چنانچه قصد خرید این مدل گوشی های ریپک را دارید سعی کنید انواعی را خریداری کنید که توسط خود شرکت اپل ریپک شده اند. این مدل ها کیفیت بالاتری داشته و می توانید از سالم بودن قطعات آن اطمینان داشته باشید.

گوشی های ریپک شده نسبت به گوشی های آکبند قیمت خرید بسیار پایین تری دارند و بنابراین فروشنده نیز باید آنها را به قیمت گوشی ریپک شده به فروش برساند. متاسفانه در بازار ممکن است با فروشندگان سودجویی مواجه شوید که به گونه ای از آیفون ریپک تعریف کنند و آن را به قیمت آیفون آکبند به فروش برسانند.

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد متوجه می شوید که این کار نوعی کلاهبرداری محسوب شده و شما هرگز نباید گول این افراد را بخورید. گوشی ریپک اگرچه کیفیت بسیار بالایی داشته و شاید عملا با گوشی آکبند نیز از لحاظ کیفیت و عملکرد تفاوتی نداشته باشد، اما قیمت آن بسیار پایین تر از انواع آکبند است و نباید با قیمت گوشی آکبند فروخته شود. توجه داشتید گوشی اصلی اپل را از نمایندگی اپل و فروشگاه های مجاز خریداری نمایید.

سوالات پرتکرار کاربران موبایل اپل درباره آیفون ریپک

1. ایفون ریپک چیست؟

آیفون ریپک از قطعات اصلی اپل ساخته‌شده است، اما توسط شرکتی غیر از اپل مونتاژ می‌شود. این گوشی‌ها معمولاً ارزان‌تر از گوشی‌های اصلی اپل هستند، اما کیفیت مشابهی دارند.

2. آیا ایفون ریپک همانند آیفون اصلی است؟

آیفون ریپک ازلحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند آیفون اصلی است. این گوشی‌ها از همان پردازنده، حافظه، دوربین و سایر قطعات اصلی اپل استفاده می‌کنند. همچنین، از سیستم‌عامل iOS اپل استفاده می‌کنند و به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری را دریافت می‌کنند.

3. آیا آیفون ریپک ارزش خرید دارد؟

اگر می خواهید یک گوشی هوشمند باکیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید، ایفون ریپک یک گزینه عالی است. این گوشی‌ها معمولاً ارزان‌تر از گوشی‌های اصلی اپل هستند، اما کیفیت مشابهی دارند.

4. آیا خرید آیفون ریپک قانونی است؟

خرید ایفون ریپک در ایران قانونی است. این گوشی‌ها به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند و دارای گارانتی هستند.

5. آیا می‌توان آیفون ریپک را تعمیر کرد؟

آیفون ریپک نیز مانند آیفون اصلی قابل تعمیر است. این گوشی‌ها دارای قطعات اصلی اپل هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در مراکز مجاز تعمیر اپل تعمیر کرد.

6. کجا می‌توان آیفون ریپک خرید؟

آیفون ریپک را می‌توان از فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی معتبر خریداری کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران