نحوه پخش صدا در مانیتور کامپیوتر

مانیتورها برای تولید صدا به بلندگوهای داخلی نیاز دارند. بسیاری از افراد، به اشتباه فکر میکنند که مانیتورها کلا اسپیکر ندارند. اما در واقعیت، مانیتورها به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: آنهایی که دارای بلندگوی داخلی هستند و آنهایی که بلندگو ندارند. اگر یک مانیتور با اسپیکر داخلی دارید، باید قادر به پخش صدا در مانیتور کامپیوتر خود را داشته باشید.. با این حال، اکثر مانیتورها از قابلیت‌های صوتی پشتیبانی می‌کنند و به شما امکان می‌دهند صدا را از طریق آنها پخش کنید، حتی اگر بلندگوی داخلی نداشته باشند .هنگام پخش صدا از طریق مانیتور، باید یک بلندگوی خارجی را به مانیتور خود وصل کنید. برای مانیتورهایی که دارای بلندگوهای داخلی هستند، می توانید این کار را به سادگی از خود مانیتور انجام دهید. روش دریافت صدا بر روی مانیتور بسته به درگاه هایی که در دسترس است و بلندگوهای داخلی آن متفاوت است. مثلاً یکی از این روش‌ها استفاده از کابل 3.5 میلیمتری است یا استفاده از جک هدفون و شاید هم کابل USB و ....

پخش صدا از طریق مانیتور ویندوز 11

کاربر گرامی در صورت نیاز به تعمیر مانیتور با گارانتی و خدمات پذیرش در محل با زود کمک تماس بگیرید.

پخش صدا در مانیتور کامپیوتر امکان پذیر است؟

به دلیل اینکه اکثر مانیتورها دارای اسپیکرهای داخلی هستند این امکان را فراهم می کنند تا شما بتوانید صداهای سیستم کامپیوتری خود را از طریق آن ها بشنوید.مانیتورها می‌توانند موسیقی‌ها، صداها و هر نوع فایل صوتی دیگر را پخش کنند.

با این حال، کیفیت صدای پخش ‌شده به کیفیت اسپیکر یا اسپیکرهای مانیتور شما بستگی دارد. برخی مانیتورها از اسپیکرهای قدرتمند ترین نسبت به مانیتورهای دیگر برخوردار هستند؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که اگر قصد خرید مانیتور را دارید، هنگام انتخاب آن به این موضوع توجه داشته باشید.

علاوه بر این برخی از مانیتورها دارای یک درگاه (Port) خروجی صدا هستند. وجود این درگاه به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید مانیتور را به اسپیکرهای جانبی یا هر نوع دستگاه پخش صوتی دیگری که مد نظرتان باشد، وصل کنید. همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم، اساساً روشهای زیادی برای پخش صدا از مانیتور کامپیوتر وجود دارد که در ادامه همگی آنها را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مشاوره آنلاین زود کمک

✔ علت قطع شدن صدای کامپیوتر و نحوه رفع این مشکل.

استفاده از یک کارت صدای USB

برای پخش صدا از طریق مانیتور کامپیوتر با استفاده از یک کارت صدای USB مراحل زیر را دنبال کنید.

  • یک کارت صدای USB را از طریق درگاه USB موجود روی مانیتور به آن متصل نمایید. پس از اینکه وصل شد، وارد بخش Control Panel کامپیوتر خود شوید و آیکون Sound را بیابید.

  • روی Sound کلیک کنید و سپس سربرگ Playback را انتخاب نمایید. زیر سربرگ Playback شما باید بتوانید تمامی دستگاه‌های پخش‌کننده‌ی صوتی متص‌لشده به کامپیوتر خود را در یک فهرست مشاهده کنید.

  • برای تنظیم کارت صدای USB خود به عنوان دستگاه پخش‌کننده‌ی صوتی پیش‌فرض، روی نام آن کلیک کنید و سپس روی گزینه‌ی Set as Default Device کلیک نمایید.

  • حال وارد سربرگ Recording شوید و در آنجا روی نام کارت صدای USB خود کلیک-راست کنید. سپس گزینه‌ی Enable را انتخاب نمایید.

  • پس از این مرحله در سربرگ Playback، در بخش پایین سمت چپ این پنجره، زیر کلید Playback Devices باید با حروف کوچک متنی با این مضمون وجود داشته باشد: " This device is working properly". این جمله به این معناست که: "این دستگاه به درستی کار می‌کند".

  • اکنون با کلیک راست روی نام کارت صدای USB خود و انتخاب گزینه‌ی Properties، وارد سربرگ Levels شوید.

  • حال در اینجا باید بتوانید دو نوار Volume ببینید. مطمئن شوید که هر دوی آنها روی Maximum Volume تنظیم شد‌ه‌اند و اگر خلاف این است، خودتان حجم صدا را روی آخرین اندازه قرار دهید.

  • روی گزینه‌ی Ok کلیک کنید تا تنظیماتی که انجام دادید، ذخیره و اعمال شود.

توجه کنید که اگر یک کارت صدای USB را به کامپیوتر خود متصل نمودید، و با انجام تمامی مراحل فوق، باز هم کار نکرد، احتمالاً به این دلیل است که سیستم شما قدیمی‌تر از آن است که از قابلیت پخش صدا در مانیتور کامپیوتر پشتیبانی کند.

✔ چگونه بفهمیم کامپیوتر ما کنترل می‌شود؟

استفاده از HDMI یا DisplayPort

هنگام استفاده از کابل HDMI یا DisplayPort برای فعال کردن قابلیت پخش صدا از طریق مانیتور مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا مطمئن شوید که مانیتور شما از اسپیکر داخلی برخوردار است و بلندگوها روشن هستند.

  • سپس وارد Control Panel شوید و بخش Sound را باز کنید.

  • در سربرگ Playback باید بتوانید مانیتور خود را به عنوان دستگاه پخش در فهرست مشاهده نمایید. اگر از قبل به عنوان دستگاه پخش پیش‌فرض انتخاب نشده است، روی آن کلیک راست و سپس گزینه‌ی Set as Default را انتخاب کنید.

  • در نهایت به پنجره‌ی Control Panel برگردید و وارد بخش Device Manager شوید. می‌توانید از طریق نوار جستجوی موجود در Taskbar نیز این بخش را بیابید.

  • در پنجره‌ی Device Manager زیر لیست Display adaptors را باز کنید. حال باید بتوانید کارت گرافیک و مانیتور خود را به عنوان دستگاه‌های صوتی مشاهده نمایید.

در این حالت خروجی سیگنال ویدئویی کامپیوتر شما به ورودی ویدئوی مانیتور، و همچنین خروجی صوتی سیستم به ورودی صوتی مانیتور متصل می‌گردد. گفتنی است استفاده از این شیوه زمانی میسر است که دستگاه‌های شما درگاههای مربوطه را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: قطع شدن صدا در ویندوز 10 و روش های رفع آن

پخش صدا از طریق مانیتور ایسوس

✔ تعمیر پاور کامپیوتر به صورت حرفه ای با گارانتی. 

استفاده از اسپیکرهای داخلی مانیتور برای پخش صدا از طریق مانیتور

در گام اول برای پخش صدا از طریق اسپیکر داخلی مانیتور، از روشن بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در اکثر مانیتورها می‌­توانید با فشردن دکمه‌­ای که در بخش‌­های جانبی یا جلوی مانیتور قرار دارد، بلندگوی آن را روشن کنید. هنگامی که بلندگوی مانیتور روشن باشد، شما می‌­توانید با انتخاب آن به عنوان دستگاه خروجی صوتی پیش‌­فرض در تنظیمات کامپیوتر، به وسیله­‌ی آن­ها صدا و موسیقی­‌های سیستم را گوش کنید. مشابه مراحلی که در موارد قبلی هم به آن اشاره شد، این کار را می‌­توانید با ورود به بخش Control Pannel، قسمت Sound و سربرگ Playback انجام دهید. توجه کنید که لازم است از فهرست دستگاه­‌های خروجی صوتی موجود، مانیتور را به عنوان دستگاه پیش­‌فرض برگزینید.

استفاده از بلوتوث یا آداپتور بلوتوث برای پخش صدا در مانیتور کامپیوتر

روشهای مختلفی برای پخش صدای کامپیوتر از طریق مانیتور با به ‌کارگیری بلوتوث وجود دارد. اگر رایانه‌ی شما دارای آداپتور بلوتوث داخلی باشد، می‌توانید رایانه را به صورت بیسیم به مانیتور متصل کنید. چنانچه کامپیوتر شما آداپتور بلوتوث داخلی نداشته باشد نیز می‌توانید یک آداپتور بلوتوث جانبی را خریداری و آن را به سیستم خود وصل کنید.

هنگامی که کامپیوتر به صورت بیسیم یا از طریق یک آداپتور جانبی به مانیتور متصل گردید، شما می‌توانید صدای کامپیوتر را از طریق مانیتور با استفاده از اتصال بلوتوث پخش نمایید. یک راه آسان برای این منظور، استفاده از اپلیکیشنی مانند VLC Media Player است. برای این کار:

  • ابتدا آداپتور بلوتوث خود را به کامپیوتر وصل کنید.

  • سپس برنامه‌ی VLC Media Player را باز کنید و از سربرگ Tools گزینه Preferences را انتخاب نمایید. (همچنین میتوانید از کلیدهای کنترلی Ctrl+P نیز به جای آن استفاده کنید). حال روی سربرگ Audio کلیک و در قسمت پایین Output، گزینه‌ی Bluetooth device را انتخاب کنید.

  • سپس روی دکمه‌ی Browse کلیک نمایید و آداپتور بلوتوث خود را از فهرست دستگاه‌ها پیدا کنید. مطمئن شوید که چک‌باکس "Show volume control in system tray" علامت زده شده باشد و بعد OK را بزنید.

بعد از این کار، هنگامی که یک ویدیو یا آهنگ را در VLC Media Player پخش کنید، باید یک نماد بلندگوی کوچک را در گوشه‌ی سمت راست پایین مانیتور مشاهده نمایید.

پیشنهاد سایت: غیرفعال کردن حالت ذخیره انرژی در مانیتور

استفاده از جک خروجی صدای 3.5 میلیمتری موجود روی مادربرد

چندین روش برای این شیوه وجود دارد. یکی از آنها تهیه‌ی آداپتوری است که جک هدفون را به دو جک، یکی برای هدفون و دیگری برای بلندگو تبدیل می‌کند. شیوه‌ی بعدی استفاده از یک کابل تقسیم صوتی است. در یک طرف این کابل دو جک هدفون و در طرف دیگر آن دو جک اسپیکر وجود دارد. شما قادر خواهید بود تنها با متصل کردن جک های 3.5 میلیمتری مناسب به مادربرد و مانیتور، فرآیند پخش صدا از طریق مانیتور را فعال نمایید.

یک راه دیگر استفاده از یک آمپلی‌فایر یا تقویت‌کننده‌ی صوتی همراه با یک جک ورودی 3.5 میلیمتری است. برای این منظور کابل صوتی 3.5 میلیمتری را به ورودی آمپلی‌فایر متصل نمایید و سپس آمپلی‌فایر را با استفاده از یک کابل آداپتور RCA-to-3.5mm یا یک کابل آداپتور HDMI-to-3.5mm به مانیتور وصل کنید.

چرا صدا از طریق مانیتور شنیده نمی‌شود؟

در صورتی که از هر یک از روش‌های فوق برای فعال کردن اسپیکر مانیتور خود استفاده نمودید، اما همچنان پخش صدا از مانیتور کامپیوتر شما امکان پذیر نیست ؛ چندین دلیل احتمالی وجود دارد. اولین احتمال این است که کابل صدا به درستی متصل نشده باشد و همین امر موجب شود تا داده‌های صوتی با موفقیت به مانیتور منتقل نشوند. احتمال دیگر آن است که کارت صدای سیستم شما به درستی فعال یا پیکربندی نشده باشد.

همچنین ممکن است تنظیمات کامپیوتر شما روی حالت بی‌صدا ذخیره شده باشد. برای رفع این مشکل از بخش Control Panel، وارد قسمت Sound شوید و به دنبال چک‌باکسی بگردید که حاوی عبارت Mute است و در صورتی که تیک خورده بود، تیک آن را بردارید تا غیرفعال شود. اگر پس از انجام این کارها مشکل همچنان پابرجا بماند، برای عیب‌یابی می‌توانید با کلیک-راست روی آیکون بلندگو که از طریق نوار وظیفه می‌توانید به آن دسترسی یابید، گزینه‌ی Troubleshoot Sound Problems یا Troubleshoot audio playback را انتخاب کنید. با این کار ویندوز فرآیند عیب‌یابی را آغاز و احتمالاً مشکل را تشخیص می‌دهد.

توجه داشته باشید که مراحل عنوان شده در این مقاله برای پخش صدا از طریق مانیتور، تمام ویندوزها کاربرد دارد.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران