سرعت شارژ شدن گوشی و زمان شارژدهی آن همیشه یکی از دغدغه های کاربران تلفن های همراه بوده است. اصلی ترین چالشی که همه کاربران گوشی های هوشمند با آن مواجه هستند، تمام شدن شارژ گوشی و خاموش شدن آن در موقعیت های حساس است. در حال حاضر باتری های استفاده شده در گوشی های هوشمند از دو نوع لیتیوم یونی و پلیمری هستند که بسته به نحوه و مدت استفاده از گوشی لازم است که مرتبا آن ها را شارژ کرد. در این میان به تازگی شرکت چینی Betavolt از باتری اتمی جدیدی رونمایی کرده که طبق ادعای آن می‌تواند بدون نیاز به شارژ تا 50 سال انرژی لازم برای باتری را فراهم کند. در ادامه این مقاله به معرفی این باتری هسته ای گوشی موبایل می پردازیم. 

باتری هسته ای گوشی

✅ ترفندهای افزایش عمر باتری گوشی رو اینجا ببین. 

تاریخچه باتری هسته ای

تاریخچه تولید باتری های هسته ای به سال 1913 بر می گردد. فیزیکدان انگلیسی هنری موزلی دریافت که تابش ذرات رادیواکتیو می تواند جریان الکتریکی ایجاد کند. در دهه های 1950 و 1960 می توانستند با کمک باتری های هسته ای نیروی مورد نیاز سفینه های فضایی را برای مأموریت های طولانی تامین کنند در آن زمان شرکت RCA Corporation که یکی از بزرگترین شرکت های آمریکایی تجهیزات الکترونیکی در آن زمان بود در مورد کاربرد باتری های هسته ای در گیرنده های رادیویی و سمعک ها تحقیق کرد. اما برای توسعه این اختراع به فناوریهای دیگری نیاز بود که در آن زمان وجود نداشت.

مشاوره آنلاین زودکمک

فناوری باتری هسته ای موبایل شرکت Betavolt

اولین باتری هسته ای گوشی رونمایی شده توسط این کمپانی، باتری BV100 است. به گفته Betavolt این باتری کوچکتر از یک سکه است و می تواند به مدت 50 سال بدون نیاز به شارژ انرژی لازم گوشی را تامین کند. کمپانی Betavolt اعلام کرده است که این باتری هسته ای می تواند دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند را به این قابلیت برساند تا به طور نامحدود بدون شارژ مجدد کار کنند. همچنین طبق ادعای این شرکت علاوه بر طول عمر طولانی، این باتری در شرایط سخت نیز عملکرد خوبی دارد. ابعاد باتری هسته ای BV100 فقط 15×15×5 میلیمتر است و توان خروجی آن 100 میکرووات و 3 ولت است. باتری هسته ای موبایل BV100 از یک ساختار مدولار استفاده می کند که یک لایه نیکل-63 با ضخامت 2 میکرومتر را بین دو نیمه هادی الماسی 10 میکرومتری قرار می گیرد و یک واحد تولید برق را در این باتری تشکیل می دهد.

راهکارهای جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی رو حتما بخون.

باتری هسته ای گوشی چطور کار می کند؟

شرکت Betavolt 63 ایزوتوپ را در یک ماژول جای داده تا به این ترتیب از انرژی اتمی در یک حجم کوچک شده استفاده کنند. این باتری انرژی آزاد شده توسط ایزوتوپ های هسته ای را مهار کرده و از نیمه هادی ها برای تبدیل آن به انرژی الکتریکی استفاده می کند. در نتیجه این باتری ها می توانند در یک بازه زمانی بسیار طولانی مدت شارژ مورد نیاز باتری گوشی های هوشمند را تامین کنند. فناوری باتری هسته ای موبایل تا پیش از این در ضربان سازهای اتمی قلب استفاده شده است.

ایمنی باتری هسته ای موبایل

Betavolt این باتری را به صورت لایه لایه ساخته است. با کمک لایه های نیمه رسانای الماس و یک لایه ایزوتوپ در حال تجزیه نیکل مشکل خطرناک بودن این باتری ها برطرف شده است. در نتیجه بر اساس گفته این شرکت این باتری ها هیچ تشعشع خطرناکی ندارند و جای نگرانی در خصوص آنها نیست. بعد از این که ایزوتوپ ها به صورت کامل تجزیه شدند ایزوتوپ نیکل به مس تبدیل می شود. بر اساس ادعای Betavolt حتی اگر باتری های هسته ای به کار رفته در این گوشی ها آسیب ببینند، له شوند یا سوراخ شوند، هیچ خطری وجود ندارد و باتری گوشی ها منفجر نمی شود. از طرفی حتی دماهای خیلی بالا یا پایین هم مشکلی برای این باتری ها ایجاد نمی کند و فناوری باتری هسته ای گوشی می تواند در رنج دمایی منفی 60 درجه تا مثبت 120 درجه سانتی گراد هم دوام بیاورد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران