همانطور که می دانید، گوشی های هوشمند سنسورهای مختلفی در خود دارند. یک از این حسگرهای مهم، سنسور اثر انگشت است. کار نکردن سنسور اثر انگشت موبایل از مشکلاتی است که می تواند برای گوشی های موبایل رخ دهد. علت از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی می تواند اختلالات نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در این مقاله، به دلایل بروز مشکل کار نکردن فینگر تاچ گوشی و روش های برطرف کردن این مشکل پرداخته ایم.

کار نکردن سنسور اثر انگشت موبایل

دلایل کار نکردن سنسور اثر انگشت موبایل

همانطور که پیش تر گفته شد، علت کار نکردن حسگر اثر انگشت موبایل می تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در صورت نرم افزاری بودن این مشکل، می توان با چند راهکار می توان برای رفع ایراد از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی اقدام کرد. در صورتی هم که وجود اختلالی سخت افزاری باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد، لازم است که برای تعمیر تخصصی گوشی اقدام کرد.

مشاوره آنلاین زودکمک تعویض گلس فنی موبایل در تمامی برندها با زودکمک. 

دلایل و راهکارهای نرم افزاری رفع مشکل از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی

اکنون در این بخش به شرح چند راهکار نرم افزاری برای رفع مشکل از کار افتادن فینگر تاچ گوشی می پردازیم. این روش ها عبارتند از:

  • به روزرسانی سیستم عامل گوشی

  • پاک کردن Cash گوشی

  • استفاده از تنظیمات Screen Sensitivity

  • اشکال در الگوی اثر انگشت گوشی

  • ریست فکتوری گوشی

  • کثیف بودن سنسور اثر انگشت

در ادامه هر یک از این موارد را بیان می کنیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

به روزرسانی سیستم عامل گوشی برای رفع کار نکردن سنسور اثر انگشت موبایل

اولین گام برای برطرف کردن مشکل کار نکردن حسگر اثر انگشت موبایل، به روزرسانی سیستم عامل گوشی در صورت آپدیت نبودن آن است. شرکت های سازنده گوشی های هوشمند، برای رفع باگ های نرم افزاری و بهبود عملکرد دستگاه، همواره نسخه های به روز سیستم عامل گوشی را منتشر می کنند. با آپدیت کردن سیستم عامل گوشی بسیاری از باگ ها و مشکلات نرم افزاری رفع می شوند.

پس برای این منظور، به قسمت آپدیت نرم افزار گوشی در منوی تنظیمات دستگاه رفته و در صورت موجود بودن نسخه به روز، آن را دانلود و سیستم عامل موبایل را آپدیت کنید.

رفع مشکل از کار افتادن سنسور اثر انگشت موبایل با پاک کردن Cash گوشی

در بسیاری از موارد، وجود مشکلاتی در حافظه پنهان گوشی یا همان پارتیشن های Cash دستگاه می تواند عامل بروز اختلال در عملکرد سنسور اثر انگشت موبایل باشد. برای رفع این مشکل کافی است Cash دستگاه را پاک کرده و سپس گوشی را راه اندازی مجدد کنید. این راهکار ساده در بسیاری از موارد می تواند مشکل کار نکردن فینگر تاچ موبایل را برطرف کند.

استفاده از تنظیمات Screen Sensitivity

در برخی مواقع کار نکردن سنسور اثرانگشت گوشی به علت مشکل در میزان حساسیت صفحه نمایش است . برای تغییر حساسیت صفحه نمایش، باید از گزینه Screen sensitivity استفاده کنید. در گوشی های اندروید باید به این صورت عمل کنید که به قسمت Language&input- System – settings وارد شوید، سپس گزینه pointer Speed را انتخاب کنید. اکنون به میزان دلخواه نوار لغزنده در pointer speed را تنظیم کنید.

اگر گوشی شما ios است، به بخش Setting وارد شوید و سپس Accessibility را کلیک کنید. از بخش physical And motor , ،Touch را انتخاب کرده و Haptic Touch را کلیک کنید. سپس در قسمت Touch Duration تنظیمات دلخواه را اجرا کنید.

اشکال در الگوی اثر انگشت گوشی و از کار افتادن فینگر تاچ گوشی

معیوب بودن الگوی اثر انگشت گوشی هم یکی دیگر از علت های کار نکردن فینگر تاچ موبایل است.  ممکن است دکمه لمسی Home یا حسگر اثرانگشت آسیب دیده باشد، بنابراین با حذف اثر انگشت گوشی یک اثرانگشت جدید ثبت کنید. اگر دستگاه شما اندروید است به Setting وارد شوید، گزینه Biometrics and Security را انتخاب کرده، Fingerprint را ضربه بزنید، fingerprint 1 را ویرایش و حذف کنید.

در گوشی های آیفون نیز از منوی Settings، به بخش Touch ID& passcode بروید. در قسمت Finger prints، گزینه Finger print 1 را انتخاب و حذف کنید. سپس روی Add a Fingerprint ضربه بزنید، مراحل ثبت اثر انگشت جدید را طی کنید.

ریست فکتوری گوشی و رفع کار نکردن سنسور اثر انگشت موبایل

ریست فکتوری یا بازنشانی گوشی به تنظیمات کارخانه هم در بسیاری از موارد برای رفع مشکل کار نکردن حسگر اثر انگشت موبایل نتیجه بخش خواهد بود. پس این روش را نیز برای برطرف کردن مشکل فینگر تاچ گوشی خود امتحان کنید.

کثیف بودن سنسور اثر انگشت

همیشه گوشی خود را تمیز کنید، زیرا در غیر این صورت به مرور ذرات آلوده روی دستگاه را می‌پوشانند و اجازه نمی‌دهند انگشت با سنسور ارتباط برقرار کند، در نتیجه سنسور گوشی انگشت شما را نخواهد شناخت. گاهی غذای چرب نیز ممکن است مانع برقراری ارتباط با سنسور اثرانگشت شود.

قطره آب و دستان عرق کرده نیز از موارد بروز اختلال در عملکرد سنسور اثر انگشت است. حتی اگر گوشی شما ضد آب باشد، سنسور نمی تواند شناسایی کند. برای این کار، یک پارچه بدون پرز را روی سطح گوشی بکشید.

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر و تعویض ال سی دی موبایل در کوتاه ترین زمان فقط با زودکمک. 

سخت افزاری بودن مشکل از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی

در صورت امتحان کردن راهکارهای نرم افزاری گفته شده و برطرف نشدن این مشکل، می توان  به سخت افزاری بودن مشکل کار نکردن فینگر تاچ گوشی شک کرد. لازم به ذکر است که هر گونه آسیب و ضربه ای هم که به گوشی وارد شده باشد، می تواند باعث بروز آسیب سخت افزاری به دستگاه شده و در نتیجه عملکرد سنسور اثر انگشت گوشی را با اختلال مواجه کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران