چاپ کتاب پروژه سنگینی است و مراحل بسیاری دارد. در این مقاله نحوه چاپ کتاب با پرینتر را به شما آموزش می دهیم. یعنی مرحله بعد از حروف چینی و ویرایش که می خواهید صفحات را چاپ کنید. این کار در چاپخانه های بزرگ با استفاده از پرینترهای صنعتی و رده بالا انجام می شود.  اما اگر قصد شما چاپ یک کتاب کم حجم با جلدبندی نه چندان حرفه ای باشد، می توانید خودتان این کار را با دستگاه های کوچک تر انجام دهید.

آموزش چاپ کتاب با چاپگر

علت پرینت نگرفتن برگه A5 چیست؟ 

نحوه چاپ کتاب با پرینتر

برای چاپ کردن کتاب با استفاده از پرینترهای غیر حرفه ای، باید اول دستینه ها را آماده کنید. دستینه ها مانند سررسیدها هستند. کتاب ها هم مثل سررسیدها از چندین دستینه یا signature تشکیل شده اند. یعنی یک برگه که متن در دو طرف آن چاپ شده است. این برگه قبل از تهیه انبانه تا زده شده و یا برش داده می شود.

تعداد صفحات یک انبانه مضرب ۴ است و اغلب به صورت ۱۶ یا ۳۲ صفحه ای تهیه می شود. اگر بخواهید یک کتاب 32 صفحه ای چاپ کنید، باید هشت دستینه در هر انبانه قرار دهید. نکته بعدی برای چاپ کتاب با پرینتر این است که بهتر است از فایل pdf استفاده کنید. همچنین باید به نحوه شماره گذاری صفحه ها دقت ویژه کنید تا کتاب شما به صورت به هم ریخته چاپ نشود.

در ادامه روند چاپ کتاب با پرینتر، باید دکمه print را بزنید تا دیالوگ تنظیمات چاپ پرینتر شما ظاهر شود. برخی از پرینترها خود گزینه  ساختن دستینه را دارند و کار را راحت تر می کنند. با این حال بهتر است هر بار ۳۲ صفحه از کتاب را پرینت کنید و در بخش سایز و هندل صفحات، گزینه Booklet را انتخاب نمایید.

برای مثال برای چاپ یک کتاب 32 صفحه ای به صورت زیر عمل کنید:

  • 30 صفحه داخلی، 1 صفحه روی جلد، 1 صفحه پشت جلد در نظر بگیرید.

  • صفحات را طوری کنار هم قرار دهید که جمع شماره فرضی آنها 33 شود.

  • رعایت خلاصی برش از هر چهار لبه کار به اندازه 23 میلیمتر الزامی است.

همچنین فراموش نکنید که چاپ را به صورت پشت و رو انجام دهید. بنابراین یا از قابلیت چاپ دوروی خودکار استفاده کنید و یا صفحات را به صورت دستی، پشت و رو کنید. اگر می خواهید چند جلد از کتاب را چاپ کنید، بهتر است تعداد پرینت ها را از ابتدا مشخص کنید و از هر برگ به اندازه مورد نیاز پرینت بگیرید.

مشاوره آنلاین زودکمک

✅ ویدیوی کاربردی بالا بردن سرعت چاپ در پرینتر را از دست ندهید. 

شماره گذاری صفحات در چاپ کتاب با پرینتر

برای این که چاپ کتاب با پرینتر به شکل درست و منظم انجام شود، توجه به شماره گذاری صفحات اهمیت زیادی دارد. اگر دیدید شماره ها تکراری هستند، گزینه reset the page labels را در نوار ابزار انتخاب کنید تا ترتیب پرینت صفحات درست شود. همچنین می توانید روی صفحه اول کلیک راست کرده و گزینه Page Numbering را انتخاب کنید. سپس روی گزینه All گذاشته و دکمه OK را بزنید.

✅ نحوه فعال و غیرفعال کردن حالت خواب پرینتر را در این مقاله بیاموزید. 

چه کاغذی برای چاپ کتاب با پرینتر مناسب است؟

جنس و نوع کاغذ در فرایند چاپ کتاب با پرینتر اهمیت زیادی دارد. معمولا در دفترچه راهنمای پرینترها، نوع کاغذ مناسب با آنها قید شده است. لازم به ذکر است که کاغذهایی که بیش از حد نازک هستند، به درستی متصل نمی شوند و مطالعه را نیز دشوار می کنند. همچنین استفاده از کاغذهای استوک کلفت و سنگین هم تا زدن آن ها برای ساختن دستینه ها را مشکل می کند. بهترین کاغذ برای چاپ کتاب با چاپگر، کاغذ مات و غیر گلاسه است. همچنین بهتر است برگه بیشتر از 70 یا 80 گرم وزن نداشته باشد. کاغذهای بازیافتی بی کیفیت و برگه های کاهی هم برای چاپ کتاب با چاپگر مناسب نیستند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران