کم نور شدن صفحه لپ تاپ به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. در حالت عادی نور صفحه نمایش لپ تاپ به طور خودکار متناسب با نور محیطی که در آن قرار دارد کم و زیاد می شود، اما گاهی ممکن است نور صفحه نمایش کم شده و زیاد شدن آن به صورت اتوماتیک رخ ندهد. در چنین مواردی می توان حدس زد که کم نور شدن صفحه لپ تاپ می تواند به دلایل فنی رخ داده باشد.

در مواردی نیز ممکن است رفع کم شدن نور صفحه دستگاه نیاز به انجام تعمیرات تخصصی داشته باشد. در این مقاله به بررسی دلایل فنی کم شدن نور صفحه لپ تاپ پرداخته و روش های کلی رفع آن را بیان می کنیم. در صورتی که با استفاده از راهنمای بیان شده در این مقاله موفق به رفع کم نور شدن مانیتور لپ تاپ خود نشدید می توانید از کارشناسان تعمیر لپ تاپ زودکمک کمک بخواهید. کارشناسان فنی زود کمک با استفاده از ابزارآلات به روز و تکنیک های حرفه ای برای رفع تمامی ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ شما اقدام می نمایند. 

مشاوره آنلاین زودکمک

دلایل کم نور شدن صفحه لپ تاپ

در بسیاری از مدل های لپ تاپ، کلید میانبری برای کم و زیاد کردن دستی نور صفحه نمایش لپ تاپ تعبیه شده است. این کلید میانبر بسته به مدل و برند دستگاه می تواند دو مورد از کلیدهای F1 تا F12 باشد که یکی مربوط به کم نور شدن صفحه لپ تاپ و دیگری مربوط به زیاد شدن نور آن هستند. عموما بر روی کلیدهای مربوط به این عملکرد می توان نشان نور مانیتور را به صورت یک لامپ مشاهده کرد.

گاهی اوقات فشردن این کلیدها به تنهایی و در برخی موارد فشار دادن همزمان کلید مربوطه و کلید fn منجر به تغییر نور لپ تاپ می شود. اما موادی نیز ممکن است رخ دهد که کاربر متوجه شود نور صفحه نمایش لپ تاپ کم شده و با استفاده از دکمه های مربوطه نیز تغییری در آن رخ نمی دهد. مسائل مختلفی می توانند موجب بروز این مشکل و در نتیجه کم شدن نور صفحه لپ تاپ شوند. این موارد که به دو دسته کلی نرم افزاری و سخت افزاری طبقه بندی می شوند که در ادامه به اختصار توضیح داده شده اند:

  • دلایل نرم افزاری:

اختلال در به روز رسانی های ویندوز و درایورها، به روز نبودن کارت گرافیک، تنظیم نبودن کارت گرافیک بر روی حالت حداکثری و تنظیمات سیستم محافظتی لپ تاپ از جمله دلایل نرم افزاری هستند که می توانند موجب کم نور شدن مانیتور لپ تاپ شوند.

  • دلایل سخت افزاری:

دیگر مواردی که می توانند موجب کم شدن نور صفحه لپ تاپ شوند عبارتند از: وجود ایراد در باتری دستگاه، کم شدن شارژ لپ تاپ، خرابی صفحه نمایش لپ تاپ، ایراد در اتصال کابل نمایشگر، خراب شدن لامپ نئونی صفحه نمایش و وجود ایراد در مدار تغذیه.

علت کم شدن نور صفحه لپ تاپ

روش های رفع مشکل کم نور شدن مانیتور لپ تاپ

در ادامه چند روش برای رفع کم شدن نور مانیتور لپ تاپ را توضیح می دهیم.

به روز رسانی گرافیک لپ تاپ

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از دلایلی که می تواند منجر به کم نور شدن صفحه لپ تاپ شود به روز نبودن کارت گرافیک است. به روز رسانی کارت گرافیک را می توان به دو روش دستی یا خودکار انجام داد که در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است.

  • به روز رسانی خودکار کارت گرافیک:

برای آپدیت کردن کارت گرافیک به صورت خودکار لازم است از منوی start قسمت device manager را پیدا کنید. برای این کار می توانید عبارت device manager را در قسمت جست و جو تایپ کرده و پس از سرچ، آن را باز کنید. در صفحه ای که مقابلتان نمایش داده شده به دنبال گزینه display adapters بگردید. در این قسمت کارت گرافیک نصب شده بر روی لپ تاپ را پیدا کرده و روی آن راست کلیک کنید.

انتخاب گزینه update driver software

از منوی باز شده گزینه update driver software را انتخاب کرده و پس از آن روی گزینه search automatically for updated driver software کلیک کنید. حال ویندوز به صورت خودکار اقدام به سرچ و به روز رسانی کارت گرافیک می کند که این امر موجب رفع مشکل کم نور شدن صفحه لپ تاپ می شود.

انتخاب گزینه search automatically for updated driver software

  • به روز رسانی دستی کارت گرافیک:

مسیر به روز رسانی کارت گرافیک به صورت دستی نیز تا حدود زیادی مشابه مسیر خودکار است. در مرحله اول این روش نیز می بایست از منوی start گزینه device manager را بیابید. پس از آن گزینه display adapters را پیدا کرده و آن را باز کنید. بر روی کارت گرافیک نصب شده روی دستگاه راست کلیک کرده و گزینه update driver software را انتخاب نمایید. پس از آن از منوی باز شده گزینه browse my computer for driver software را انتخاب کنید.

در آخرین مرحله لازم است گزینه let me pick from a list of drivers on my computer را انتخاب کرده و تمامی موارد نمایش داده شده را انتخاب کنید. در نهایت برای رفع مشکل کم نور شدن صفحه لپ تاپ گزینه next را بزنید. نکته حائز اهمیت در به روز رسانی کارت گرافیک برای رفع اختلال کم شدن نور صفحه لپ تاپ این است که در صورتی که دو کارت گرافیک بر روی دستگاه شما نصب شده باشد برای به روز رسانی باید تمامی موارد گفته شده در بالا را برای هر دو کارت گرافیک به صورت مجزا انجام دهید.

بیشتر بخوانیم : تعمیر کارت گرافیک

به روز رسانی دستی کارت گرافیک

 

تغییر تنظیمات رزولوشن صفحه نمایش و رفع مشکل کم شدن نور صفحه لپ تاپ

یکی از روش هایی که می تواند منجر به رفع ایراد کم نور شدن مانیتور لپ تاپ شود تغییر تنظیمات رزولوشن تصویر به صورت دستی است. برای انجام این روش کافی است به شکل زیر عمل کنید:

  • ماوس را بر روی یک قسمت خالی از صفحه دسکتاپ برده و سپس راست کلیک کنید.
  • از میان گزینه های نمایش داده شده، گزینه screen resolution را انتخاب کنید.
  • حال گزینه advanced settings را انتخاب نمایید.

انتخاب گزینه advanced settings

  • در مرحله بعدی بر روی گزینه monitor کلیک کنید.
  • در صفحه ای که نمایش داده می شود به دنبال گزینه hide modes that this monitor cannot display بگردید.

انتخاب  گزینه hide modes that this monitor cannot display

  • در صورتی که این گزینه فعال است از منوی کشویی بالای صفحه گزینه های دیگر را انتخاب نموده و رزولوشن را به صورت دستی تغییر دهید تا مشکل کم نور شدن صفحه لپ تاپ برطرف شود.

رفع ایراد کم شدن نور صفحه با بالا بردن عملکرد کارت گرافیک

عملکرد کارت گرافیک را می توان در درجات مختلفی تنظیم کرد. گاهی اوقات پایین بودن عملکرد کارت گرافیک موجب کم نور شدن صفحه لپ تاپ می شود. در چنین مواردی می توان با تغییر تنظیمات کارت گرافیک و افزایش عملکرد آن، این مساله را رفع نمود. بدین منظور کافی است وارد پنل NVIDIA شود. در سمت چپ صفحه ای که در مقابلتان باز شده است به دنبال گزینه Manage 3D settings گشته و آن را باز کنید. حال در سمت راست صفحه سربرگ Global settings را پیدا کرده و با کلیک بر روی آن، این سربرگ را باز کنید. در منوی کشویی این صفحه گزینه High- performance NVIDIA processor را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. در این حالت عملکرد کارت گرافیک بر روی حالت حداکثری تنظیم خواهد شد. برای بررسی اینکه آیا مشکل کم نور شدن مانیتور لپ تاپ برطرف شده یا خیر لازم است یک مرتبه سیستم را ریستارت کنید.

بیشتر بخوانیم : رفع ایراد کم شدن نور صفحه با بالا بردن عملکرد کارت گرافیک ​​​​​​​

رفع ایراد کم شدن نور صفحه با بالا بردن عملکرد کارت گرافیک

استفاده از سیستم ریستور برای رفع مشکلات نور لپ تاپ

System restore قابلیتی است که در ویندوز تعبیه شده تا به وسیله آن کاربر بتواند دستگاه را به حالت قبل بازگرداند. انجام این روش از طریق مسیرهای متفاوتی امکان پذیر است. در صورتی که لپ تاپ را به یک تاریخ مشخص در گذشته بازگردانید تمامی تغییرات و فایل های ذخیره شده در سیستم از آن تاریخ مشخص شده به بعد از روی سیستم حذف خواهند شد. اگرچه این مساله در بسیاری موارد موجب رفع کم نور شدن صفحه لپ تاپ می شود، اما به دلیل گفته شده بسیاری از کاربران علاقه ای به استفاده از این روش برای رفع مشکل کم شدن نور صفحه لپ تاپ ندارند.

کم نور شدن مانیتور لپ تاپ به دلیل ایراد در اتصالات کابل ها

کابل صفحه نمایش یکی دیگر از مواردی است که اختلال در آن می تواند موجب کم نور شدن صفحه لپ تاپ شود. بنابراین در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید بهتر است نگاهی نیز به کابل مانیتور بیندازید و اتصال آن کابل را چک کنید. البته این کار در لپ تاپ تا حدودی تخصصی بوده و در صورتی که در این زمینه تجربه ای ندارید توصیه می کنیم که این بخش را به افراد متخصص سپرده و از دستکاری لپ تاپ خودداری کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران