آموزش شبکه کردن دستگاه کپی

شبکه کردن دستگاه کپی برای کاربرانی که در ادارات و سازمان‌ها مشغول به کار هستند، یک گزینه مناسب است. با این کار هر یک از افرادی که قصد داشته باشند، از دستگاه کپی استفاده کنند، به راحتی می‌توانند دستگاه کپی را توسط سیستم خود انتخاب کنند. این کار نیاز به تخصص چندانی ندارد و با رعایت چند ریزه‌کاری به راحتی می‌توانید دستگاه کپی را شبکه کنید.

در این مقاله بر آن شده‌ایم که روش شبکه کردن دستگاه کپی را به شما آموزش دهیم. اگر کارمند هستید، برای شبکه کردن دستگاه کپی در محل کار خود و سهولت در انجام پرینت و کپی با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مشاوره آ«لاین زودکمک

منظور از شبکه کردن دستگاه کپی چیست ؟

شبکه کردن دستگاه کپی به این معناست که دستگاه کپی را بین کامپیوترهای مختلف به اشتراک بگذاریم. با شبکه کردن دستگاه کپی، چندین رایانه به این وسیله متصل شده و می‌توانند از دستگاه کپی استفاده کنند و عملیات پرینت و فتوکپی را انجام دهند.

دستگاه فتوکپی از جمله وسایل پرکاربرد در اداره‌‌ها و سازمان‌های مختلف است، حال اگر برای هر رایانه یک دستگاه فتوکپی مجزا در نظر گرفته شود، علاوه بر اشغال فضا، نیاز به صرف بودجه بسیار دارد. شبکه کردن دستگاه کپی این مشکل را به راحتی رفع کرده و امکان استفاده از این وسیله را برای رایانه‌های گوناگون فراهم می‌آورد. با این روش تا حد زیادی در هزینه‌های جاری صرفه جویی می‌گردد، زیرا ضرورتی برای خرید تعداد زیادی دستگاه فتوکپی باقی نمی‌ماند.

شبکه کردن دستگاه کپی

پیش‌نیازهای ضروری برای شبکه کردن دستگاه فتوکپی

برای شبکه کردن دستگاه کپی ابتدا باید قابلیت شبکه شدن دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. بعضی از دستگاه‌های کپی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند، اما اگر دستگاه فتوکپی شما دارای قابیلت اتصال مستقیم به شبکه باشد، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

در مرحله بعد باید بررسی تجهیزات مربوط به شبکه را انجام دهید. آن دسته از دستگاه‌های کپی که امکان اتصال به صورت مستقیم به شبکه را دارند، اغلب با سیستم عامل ویندوز و مک سازگار هستند و خیلی راحت به شبکه متصل می شوند. برای این کار لازم است که مودم و اتصالات مربوط به آن سالم باشند.

شبکه کردن دستگاه فتوکپی در ویندوز XP یا ویستا

برای شبکه کردن دستگاه کپی سیستم عامل نصب شده بر روی رایانه اهمیت بسیاری دارد. به عبارت دیگر روش شبکه کردن با توجه به سیستم عامل کامپیوتر فرق می‌کند. چنانچه سیستم عامل نصب شده از نوع XP یا ویستا باشد، شبکه کردن دستگاه کپی به این صورت انجام می‌شود:

1- ورود به بخش کنترل پنل کامپیوتر

 

آموزش شبکه کردن دستگاه کپی

2- انتخاب قسمت پرینتر و فکس

 

نحوه شبه کردن دستگاه کپی

3- انتخاب دستگاه کپی و راست کلیک روی آن

4- برگزیدن گزینه Printer Properties

5- کلیک روی گزینه Share this printer

شبکه کردن دستگاه فتوکپی

با طی کردن این مراحل شبکه کردن دستگاه کپی به سهولت هر چه تمام صورت می‌پذیرد. این روش برای ویندوز XP یا ویستا به کار می‌رود. برای سیستم عامل‌های پیشرفته‌تر مانند ویندوز 7 و ویندوزهای بالاتر از مراحل ذکر شده در قسمت بعد استفاده کنید.

بیشتر ببینیم : فیلم آموزشی تعویض پیکاپ رولر دستگاه کپی

آموزش شبکه کردن دستگاه کپی

اتصال به کمک کابل USB

برای شبکه کردن دستگاه کپی ضروری است که دستگاه مورد نظر را در شبکه به اشتراک بگذارید. اتصال به کمک USB در این قبیل موارد به کمک شما می‌آید. به منظور شبکه کردن دستگاه کپی، نخست باید این وسیله را توسط کابل USB به رایانه خود اتصال دهید.

 لازم به ذکر است که مدل دستگاه کپی و نسخه ویندوز استفاده شده در کامپیوتر در نحوه اتصال موثر است. اگر در رایانه شما نسخه 8 یا 10 ویندوز نصب شده باشد، برای راه اندازی دستگاه نیازی به CD درایور نسیت. چنانچه نسخه ویندوز نصب شده روی کامپیوتر قدیمی باشد، نیاز دارید که حتما CD یا فایل دانلود شده درایور را داشته باشید. چگونگی اتصال از طریق CD در دفترچه راهنمای دستگاه کپی به طور کامل شرح داده شده است.

اتصال به مودم یا روتر تحت شبکه

حال اگر دستگاه کپی با کابل به شبکه وصل می‌شود، باید آن را به سوئیچ، روتر یا مودم تحت شبکه وصل نمائید. در این مرحله یک IP خاص را به آن اختصاص دهید. دستگاه‌هایی که دارای قابلیت اتصال وای‌فای هستند، باید حتما به SSID مودم یا اکسس پوینت اتصال داده شوند. اگر دستگاه کپی صفحه نمایش نداشته باشد، باید به وای‌فای وصل شود. توضیحات مربوط به این کار را می‌توانید در دفترچه راهنمای دستگاه کپی مطالعه کنید.

تنظیمات HomeGroup

در مرحله بعدی باید از تنظیمات HomeGroup در ویندوز اطمینان حاصل کنید. برای این منظور به کنترل پنل رایانه بروید، در بخش Network and Sharing Center، گزینه HomeGroup را انتخاب نمائید.

نحوه شبکه کردن دستگاه فتوکپی

سپس روی Create a homegroup کلیک کرده و مطمئن شوید که تنظیمPrinters & Devices روی گزینه Shared قرار گرفته باشد. در اینجا پسوردی در اختیار شما قرار می‌گیرد که بهتر است، آن را یادداشت کنید.

آموزش کامل شبکه کردن دستگاه کپی

تنظیمات Center Network and Sharing

برای وصل کردن کامپیوتر دوم به شبکه، وارد کنترل پنل شوید و به بخش Network and Sharing Center بروید. اکنون گزینه HomeGroup  را برگزینید. با کلیک بر روی گزینه Join Now که در داخل همان HomeGroup ساخته شده است، به سهولت می‌توانید از دستگاه فتوکپی استفاده کنید.

شبکه کردن دستگاه های کپی

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران