نشت آب از ماشین لباسشویی، یکی از بدترین صحنه هایی است که ممکن است با آن رو به رو شوید. چون این مشکل، علاوه بر کثیف کردن محیط اطراف، امکان دارد به بدنه ماشین لباسشویی هم آسیب بزند و خطر برق گرفتگی را نیز به همراه دارد. نشت آب از ماشین لباسشویی، معمولا به دلایل مختلفی مانند استفاده طولانی، کار کردن نادرست با لباسشویی و خراب شدن قطعات داخلی دستگاه دیگر اتفاق می افتد. اما علت بروز این مشکل هر چه که باشد، شما باید فورا برای تعمیر آن اقدام کنید. چون بی توجهی به نشتی آب لباسشویی، بر قطعات داخلی این دستگاه تاثیر می گذارد. به همین دلیل، ما در این مقاله دلایل بروز این مشکل و نحوه رفع مشکل نشت آب یا آب ریزی از لباسشویی را بررسی کرده ایم تا هنگام عیب یابی بتوانید از آن استفاده کنید.

مشاوره آنلاین زودمکمک

دلایل نشت آب از ماشین لباسشویی

آبریزی ماشین لباسشویی، یکی از رایج ترین مشکلات در تعمیرات این دستگاه است. اما در بعضی موارد، ممکن است آبی که بر روی زمین می بینید تنها یک اتفاق ساده باشد. بنابراین پیش از هر کاری، بهتر است که از سلامت ماشین لباسشویی خود مطمئن شوید و در صورتی که مشکل نشتی داشت، اقدامات لازم را انجام دهید. برای بررسی نشت آب از ماشین لباسشویی، این دستگاه را روشن کرده و یک چرخه شستشو را انتخاب کنید. سپس قسمت های پشتی و زیر لباسشویی، اطراف درب و محفظه جاپودری را با دقت بررسی کنید. ممکن است بلافاصله متوجه ناحیه نشت آب نشوید، اما اگر پس از گذشت مدتی، دوباره آب بر روی زمین جاری شد، باید به فکر چاره ای برای رفع مشکل نشت آب یا آب ریزی از لباسشویی باشید. خراب شدن شیلنگ ها، خراب شدن دریچه ورودی آب، خرابی پمپ ماشین لباسشویی، تراز نبودن و نشتی مخزن، خراب شدن لاستیک دور درب، رسوب گرفتن جاپودری لباسشویی و خرابی سوئیچ فشار و هیدرواستات، از دلایل بروز مشکل آبریزی لباسشویی هستند که در این مقاله آنها را شرح می دهیم.

 

نشت آب از ماشین لباسشویی

نشت آب از ماشین لباسشویی، یکی از بدترین صحنه هایی است که ممکن است با آن رو به رو شوید.


خراب شدن شیلنگ ها

در صورت نشتی داشتن ماشین لباسشویی، شیلنگ های دستگاه اولین چیزهایی هستند که باید چک کنید. شیلنگ های مختلفی در داخل ماشین لباسشویی قرار دارند که از بین آنها شیلنگ تخلیه و شیلنگ ورودی آب شناخته شده هستند. اگر اتصال این دو شیلنگ به درستی برقرار باشد، علت نشت آب از ماشین لباسشویی، شیلنگ ها نیست. همچنین برای اینکه مطمئن شوید شیلنگ دستگاه پارگی و سایش ندارد، باید صفحه بالایی لباسشویی را بلند کنید و با دقت آنها را بررسی کنید. علاوه بر این ها، ماشین های لباسشویی دارای شیلنگ های داخلی هستند که شیر برقی را به مخزن جاپودری وصل می کنند. در صورت خراب بودن این شیلنگ، در هنگام آبگیری لباسشویی با نشتی آب مواجه می شوید.

بیشتر بخوانیم : دلایل تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی

خراب شدن دریچه ورودی آب

دریچه ورودی آب از دلایل دیگر نشت آب از ماشین لباسشویی است. این دریچه، وظیفه کنترل ورود آب گرم و سرد به داخل لباسشویی را بر عهده دارد. دریچه ورودی آب در پشت ماشین لباسشویی قرار دارد و شیلنگی به آن متصل شده است که از قسمت عقب وارد دستگاه می شود. برای بررسی این قسمت، قبل از هر کاری باید حتما برق دستگاه را قطع کنید. دقت کنید که دریچه و شیلنگ متصل به آن نباید ترک خوردگی و آسیب دیدگی داشته باشند. چون در این صورت، باعث نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی می شوند. دلیل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی نیز می تواند همین مورد باشد.

خرابی پمپ ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه آب، یکی از مهم ترین قطعات لباسشویی و شایع ترین دلیل نشت آب از آن است.  این پمپ در دستگاه های مختلف به صورت تسمه ای، درایو مستقیم یا الکتریکی قرار دارد. اگر در طول فرایند شستشو، شاهد نشت آب از ماشین لباسشویی باشید یا آب به درون محفظه لباسشویی سرازیر نشود، به احتمال زیاد پمپ تخلیه خراب شده است. بنابراین باید این قطعه و شیلنگ های متصل به آن و همچنین تسمه ماشین لباسشویی در قسمت پمپ را به دقت بررسی کنید. برای چک کردن پمپ تخلیه، ابتدا برق دستگاه را قطع کنید. سپس، با باز کردن قسمت جلویی لباسشویی، می توانید پمپ را بررسی کنید و در صورت خراب بودن، آن را تعویض کنید. در صورتی که مهارت کافی برای این کار ندارید، باید حتما از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

تراز نبودن و نشتی مخزن ماشین لباسشویی

تراز نبودن دستگاه، یکی از ساده ترین عوامل نشت آب از ماشین لباسشویی است که در بسیاری از موارد جدی گرفته نمی شود. تراز بودن دستگاه در هنگام کار، باعث تعادل آن می شود. اما در صورتی که ماشین لباسشویی در محل نامناسبی قرار گرفته باشد و تراز نباشد، بسیار تکان می خورد. در این حالت، دستگاه ممکن است ضربه هایی را متحمل شود که به شکافتن و سوراخ شدن بدنه لباسشویی منجر شوند. ریختن حجم زیادی از لباس ها در لباسشویی، به تدریج باعث خراب شدن کاسه نمد و بلبرینگ می شود و در نهایت منجر به نشت آب از این دستگاه می شود. همچنین اگر ماشین لباسشویی شما هنگام پر کردن آب و چرخاندن محفظه نشتی آب دارد، ممکن است کاسه نمد آن آسیب دیده باشد. برای بررسی این مورد و رفع مشکل نشت آب یا آب ریزی از لباسشویی، باید پنل پشتی ماشین لباسشویی را با دقت باز کنید و اجازه دهید که ماشین لباسشویی شما به طور کامل آبگیری کند. سپس قسمتی که بلبرینگ قرار دارد را چک کنید و ببینید آب خارج می شود یا نه. اگر کاسه نمد دستگاه شما مشکل دارد و نیاز به تعویض پیدا کرده است، باید از یک تعمیرکار تعمیر لباسشویی کمک بگیرید. چون در این شرایط، کل ماشین لباسشویی باید باز شود.

خراب شدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

استفاده زیاد و روزانه از ماشین لباسشویی، در بسیاری از موارد باعث خراب شدن لاستیک دور درب این دستگاه می شود. بروز این اتفاق می تواند باعث نشت آب از ماشین لباسشویی شود. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، باید فورا برای تعمیر و یا تعویض لاستیک درب لباسشویی و جا انداختن فنر دور لاستیک درب دستگاه اقدام کنید. قفل نشدن درب ماشین لباسشویی نیز از دیگر عواملی است که باعث بروز این مشکل می شود. در این وضعیت، باید قفل درب لباسشویی را تعویض کنید.

بیشتر بخوانیم : تعمیر برد ماشین لباسشویی

رسوب گرفتن جاپودری لباسشویی

یکی از مواردی که معمولا نادیده گرفته می شود، تمیز بودن جاپودری است. در صورتی که رسوب گرفتن این قطعه، از عوامل نشت آب از ماشین لباسشویی محسوب می شود. چون در برخی موارد، به دلیل جرم گرفتن منافذ روی جای پودر ماشین لباسشویی، فشار آب ورودی به مخزن پودر، باعث پاشیدن آب به خارج از جاپودری می شود. از طرف دیگر اگر جاپودری ماشین لباسشویی ترک بخورد، ممکن است ماشین لباسشویی شما دچار آبریزی شود. نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی بیشتر به دلیل صدمه دیدن و ترک خوردگی آن است.

خرابی سوئیچ فشار و هیدرواستات

سوئیچ فشار قطعه ای است که برای کنترل میزان آب در مخزن لباسشویی استفاده می شود. وقتی محفظه لباسشویی به اندازه مناسب از آب پر می شود و فشار هوا به نقطه تنظیم می رسد، سوئیچ فشار باز می شود و شیر برقی را قطع می کند. به این ترتیب، از ریختن آب بیشتر از حد مجاز به داخل مخزن لباسشویی جلوگیری می شود. در صورت بروز مشکل در سوئیچ فشار و هیدرواستات، ممکن است دستگاه شما با مشکل نشت آب از ماشین لباسشویی مواجه شود. بنابراین باید برای تعمیر این قطعات و همچنین شیر برقی دستگاه، حتما به یک کارشناس متخصص مراجعه کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران