آموزش کامل یخ زدایی با ماکروفر

یخ زدایی با ماکروفر یکی از پرکاربردترین قابلیت های این دستگاه ها است زیرا روش یخ زدایی با ماکروفر یکی از آسان ‌ترین و سریع ‌ترین روش ‌ها برای آماده ‌سازی غذا است. در زندگی امروزی که اغلب افراد مشغول به کار هستند و وقت کافی برای آشپزی ندارند، استفاده از مایکروفر بسیار مفید بوده و باعث صرفه جویی زیادی در زمان کاربران می شود. با این حال، در یخ زدایی با استفاده از ماکروفر باید به این نکته توجه کنید که مواد غذایی فریزری به هیچ وجه نباید آسیب ببینند زیرا در این صورت ارزش غذایی آنها کاهش می یابد. به عنوان مثال در صورتی که غذا در دمای اتاق و بیش از یک یا دو ساعت قرار گیرد امکان رشد باکتری های خطرناک در آن و در نتیجه بیماری زا شدن غذا وجود دارد.

مشاوره آنلاین زودکمک

یخ زدایی با ماکروفر چگونه انجام می شود؟

به طور کلی یخ زدایی مواد غذایی به سه شیوه کلی امکان پذیر است. ساده ترین روش این است که ماده مورد نظر خود را شب از فریزر خارج کرده و آن را تا صبح در یخچال قرار دهید. این روش برای افرادی که زمان زیادی در اختیار دارند شیوه مناسبی است زیرا گاهی اوقات ممکن است یخ زدایی برخی مواد غذایی به این شیوه تا 24 ساعت نیز طول بکشد. روش دوم این است که ماده غذایی را در یک کیسه بدون نشتی قرار داده و آن را در یک کاسه آب ولرم قرار دهید. در این روش باید هر نیم ساعت یک مرتبه آب درون کاسه را تعویض کنید تا دمای آن زیاد کاهش پیدا نکند. همانطور که مشخص است یخ زدایی به این شیوه نیز به چند ساعت زمان نیاز دارد. اما یخ زدایی با ماکروفر از تمام روش های گفته شده ساده تر بوده و زمان مورد نیاز برای انجام آن نیز بسیار کمتر است. در یخ زدایی صحیح با ماکروفر، مولکول های آب موجود در مواد غذایی با استفاده از تشعشعاتی که ماکروفر از خود متساعد می کند گرم شده و در نتیجه ماده غذایی نیز یخ زدایی می شود. شیوه یخ زدایی در ماکروفر با قدرت کمتری نسبت به پخت غذا انجام می شود.

استفاده از شیوه یخ زدایی صحیح با ماکروفر در حفظ سلامت و کیفیت غذا اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که دستگاه ماکروفر شما دچار ایراد عملکردی شد می توانید با مراجعه به مرکز زودکمک از تکنسین های متخصص این مرکز برای تعمیر ماکروفر خود کمک بگیرید.

یخ زدایی با ماکروفر

مدت زمان مورد نیاز برای یخ زدایی صحیح با ماکروفر چقدر است؟

یخ زدایی با ماکروفر اگرچه شیوه یکسانی دارد، اما زمان مورد نیاز برای آن بسته به مواد غذایی و عوامل دیگر می تواند متفاوت باشد. بهترین نتیجه در یخ زدایی زمانی به دست می آید که سطح توان دستگاه در میزان کمتری تنظیم شده باشد. به عنوان مثال برای یخ زدایی صحیح با ماکروفر توصیه می شود که دستگاه را روی 30 درصد توان کامل تنظیم کنید. تقریبا در تمامی ماکروفرها این سطح توان را می توان برای یخ زدایی تنظیم کرد و در بسیاری موارد نیز در برنامه یخ زدایی اتوماتیک، توان دستگاه عموما به صورت پیش فرض در همین میزان تنظیم می شود. یخ زدایی گوشت معمولا بین 8 تا 10 دقیقه طول خواهد کشید و این زمان برای میوه و سبزیجات تقریبا در حدود 2 الی 3 دقیقه است. برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می شود که در صورت امکان مواد غذایی را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید تا فرآیند یخ زدایی بهتر صورت پذیرد.  

آیا ماکروفر شما به هنگام کار کردن خاموش می شود؟ مطالعه مقاله بررسی مشکل خاموش شدن ماکروفر در حین کار را از دست ندهید!

انواع یخ زدایی مواد غذای در ماکروفر

به صورت کلی یخ زدایی با ماکروفر را می توان به دو شیوه اتوماتیک و دستی انجام داد. در ادامه شیوه یخ زدایی صحیح با ماکروفر در هر یک از این روش ها به طور کامل توضیح داده شده است تا بتواند به عنوان راهنمایی برای کاربران عزیز باشد:

💻 دلایل باز و بسته نشدن درب مایکروفر

یخ زدایی مواد غذایی با ماکروفر به شیوه دستی

در این روش، لازم است شما به صورت دستی دما و زمان فرآیند یخ ‌زدایی را با توجه به حجم و میزان یخ زده شدن مواد غذایی وارد دستگاه کنید. این روش می ‌تواند برای انواع مواد غذایی اعم از گوشت، مرغ، ماهی، نان و سایر غذاهای معمولی بکار رود. استفاده از این روش برای یخ ‌زدایی مواد غذایی، نیازمند مطالعه دقیق دفترچه راهنمای دستگاه و درک نکات مرتبط با این فرآیند است. انتخاب نادرست زمان و دمای یخ زدایی دستی ممکن است باعث مشکلاتی شود که در نهایت موجب نارضایتی کاربر از نتیجه نهایی این فرآیند گردد.

✔ دفترچه راهنمای فارسی ماکروفر شارپ

یخ زدایی به روش اتوماتیک

بخشی از مدل های ماکروفر از ویژگی یخ ‌زدایی اتوماتیک بهره می ‌برند. این قابلیت با استفاده از دکمه "Auto defrost" فعال می‌ شود. برای آغاز فرآیند یخ ‌زدایی با ماکروفر به شیوه اتوماتیک، لازم است که پس از فشار دادن دکمه مشخص شده، نوع ماده غذایی خود را از فهرست ماکروفر انتخاب نمایید. در مرحله بعدی باید وزن مواد غذایی مورد نظر خود را مشخص کرده و در آخر دکمه "Start" را فشار دهید. در این حالت، دستگاه به طور خودکار و بر اساس نوع و وزن ماده غذایی، زمان و دمای مناسب برای یخ‌ زدایی صحیح با ماکروفر آن را تنظیم کرده و فرآیند یخ ‌زدایی را آغاز می کند. اگرچه این روش شیوه یخ زدایی کلی در ماکروفر است، اما مراحل گفته شده ممکن است بر اساس نوع و برند دستگاه در ماکروفرهای مختلف متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: تعمیر و تعویض تایمر ماکروفر

نکات مهم برای یخ زدایی صحیح با ماکروفر

مواردی که در زمان استفاده از ماکروفر باید در نظر داشته باشید شامل نکات ایمنی اساسی هستند که حتماً باید رعایت شوند. انجام اقداماتی مانند رعایت ولتاژ بالای برق ماکروفر ضروری است تا از عمر مفید دستگاه بهره‌ برده شود و از سلامتی شما نیز محافظت شود. در ادامه نکاتی را بیان کرده ایم که توجه به آنها و رعایت کردن آن موجب حفظ ایمنی کاربر و دستگاه و همچنین کسب نتیجه بهتر در هنگام یخ زدایی صحیح با ماکروفر می شود:

آموزش یخ زدایی با ماکروفر

 

  • پس از یخ زدایی با ماکروفر، بهتر است بلافاصله مواد غذایی یخ زدایی شده را بپزید. علت این امر آن است که فرآیند یخ زدایی ممکن است غذا را به نقطه ‌ای برساند که در محدوده دمایی "منطقه خطر" قرار دارد، این مساله می تواند رشد باکتری ها و سایر میکروب ها را تسهیل کند. بهترین راه برای پیشگیری از این موضوع این است که غذای خود را فوراً پس از یخ زدایی، بپزید.
  • بهتر است برای یخ زدایی مواد غذایی، از ظروفی استفاده کنید که برای استفاده در ماکروفر مناسب و ایمن هستند. این به معنای استفاده از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی مناسب برای ماکروفر است.

اگر با مشکل داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر مواجه هستید نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

  • مطمئن شوید که فرآیند یخ زدایی ماده غذایی با ماکروفر به طور یکنواخت انجام می شود. بدین منظور، غذا را به قطعات کوچک‌ تر تقسیم کنید و هر چند دقیقه یک بار آنها را برگردانید. این مساله حتی در دستگاه های ماکروفر دارای صفحه چرخان نیز صادق است.
  • آیا می ‌خواهید مایعاتی مانند سوپ را یخ ‌زدایی کنید؟ بهتر است ظرف مورد استفاده را برای یک تا دو دقیقه زیر آب گرم قرار دهید. این کار باعث می‌ شود یخ موجود در غذا شل تر شده و یخ ‌زدایی صحیح با ماکروفر با سرعت بیشتری انجام شود.
  • با اینکه این موضوع ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مواد غذایی بزرگ تر برای یخ‌ زدایی با ماکروفر نیاز به زمان کمتری دارند. این ممکن است با تجربه شما تفاوت داشته باشد، اما هرچه غذای شما حجیم‌ تر باشد، احتمال وجود یخ درون مواد غذایی بیشتر است که همین امر باعث می‌ شود تا فقط سطح آن پخته شود.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران