تعمیر لامپ مایکروفر و مایکروویو

تعمیر لامپ مایکروفر یکی از خدماتی است که در مرکز زودکمک ارائه می شود. لامپ یکی از بخش های مایکروفر است که فضای درون آن را روشن کرده و بنابراین کاربر می تواند بدون نیاز به متوقف کردن کار دستگاه و باز کردن درب آن وضعیت غذا را بررسی کند. در صورت خراب شدن لامپ، دستگاه باز هم به کار خود ادامه می دهد، اما این قطعه کار را برای کاربر راحت تر می کند و از همین رو بهتر است نسبت به تعمیر لامپ مایکروفر اقدام نمایید. خراب شدن لامپ مایکروفر به دلایل متفاوتی ممکن است رخ دهد، که تشخیص آن به دست تکنسین های ماهر امکان پذیر است.

یکی دیگر از لامپ هایی که درون مایکروفر به کار رفته لامپ مگنترون است که با استفاده از ولتاژ و قدرت DC بالا، به تولید فرکانس متناوب می پردازد که موجب ایجاد حرارت و در نتیجه قابلیت گرم کردن غذا می شود. خراب شدن این لامپ موجب می شود که مایکروفر نتواند عملکرد خود را داشته باشد و بنابراین کاربر باید به دنبال راهی برای تعمیر لامپ مگنترون مایکروفر باشد. چنانچه هر یک از لامپ های مایکروفر شما دچار ایراد یا سوختگی شده برای تعمیر مایکروویو می توانید به مرکز زودکمک مراجعه نمایید.

تعمیر لامپ مایکروفر

اولین راهکارها برای تعمیر لامپ مایکروفر

تعمیر لامپ مایکروویو نیاز به دانش تخصصی دارد، اما گاهی اوقات ممکن است خراب شدن لامپ به دلایل فنی بسیار ساده ای باشد که بسیاری از کاربران بتوانند خود آن را رفع کنند. بنابراین پیش از اینکه از یک تکنسین متخصص بخواهید برای تعمیر لامپ مایکروفر شما اقدام کند می توانید با انجام راهکارهایی بسیار جزئی وضعیت لامپ و ایراد آن را بررسی کنید. ممکن است اقدامات اولیه ای که در ادامه گفته شده برای تمامی کاربران قابل انجام نباشد. توصیه ما این است که موارد زیر را مطالعه کرده و هر کدام از راهکارها که در سطح دانش و تجربه فنی شما بود انجام دهید.

  1. بررسی منبع برق: شاید مسخره به نظر برسد اما اولین قدم این است که بررسی کنید که دوشاخه دستگاه داخل پریز برق باشد. همچنین در صورتی که از محافظ برق برای مایکروفر استفاده می کنید لازم است از سلامت آن نیز اطمینان حاصل کنید. می توانید دستگاه را از برق کشیده و دوشاخه آن را به صورت مستقیم و بدون استفاده از سه راهی یا محافظ به پریز وصل کنید. اگر لامپ دستگاه هنوز مشکل داشت بهتر است یک پریز دیگر را نیز امتحان کنید.
  2. جعبه فیوز را بررسی کنید: جعبه فیوز بخشی است که جریان برق ورودی به منزل را کنترل می کند. گاهی اوقات ممکن است علت روشن نشدن لامپ مایکروفر قطع شدن یکی از مدارها باشد و نیازی به تعمیر لامپ مایکروفر نداشته باشید.
  3. دستگاه را خاموش و روشن کنید: در بسیاری از لوازم الکترونیکی از لپ تاپ و گوشی موبایل گرفته تا ماشین ظرفشویی و موارد دیگر، خاموش و روشن کردن دستگاه یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن ایرادات جرئی سیستم است. سیستم با هر مرتبه روشن و خاموش شدن خود را ریست می کند و همین مساله می تواند باعث از بین رفتن ایرادهای عملکردی جزئی آن شود. بنابراین یکی از راهکارهایی که می توانید برای تعمیر لامپ مایکروویو به کاربر برید این است که دستگاه را خاموش کرده، آن را از برق کشیده و یک دقیقه صبر کنید. پس از آن مجددا مایکروفر را به برق متصل کرده و آن را روشن کنید.
  4. بررسی سلامت برد الکترونیکی: یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث بروز ایراد در دستگاه و در نتیجه نیاز به تعمیر لامپ مایکروفر شود ایراد در برد الکترونیکی است. این قطعه در حکم مغز مایکروویو بوده و هرگونه اختلالی در آن می تواند منجر به ایرادات متفاوتی در دستگاه، از جمله روشن نشدن لامپ آن، شود. برای بررسی سلامت برد الکترونیکی ابتدا باید دستگاه را از برق بکشید و سپس اتصالات برد را بررسی کنید. در صورتی که اتصالات برد سالم بوده و مشکلی نداشت با استفاده از یک مولتی متر مطمئن شوید که برق به برد می رسد. در صورتی که ایراد از برد بود باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید.
  5. بررسی سالم بودن سوکت های لامپ مایکروفر: در صورتی که راهکارهای بالا را انجام داده و متوجه شدید که تمامی موارد عنوان شده سالم هستند باید به سراغ سوکت های لامپ بروید. اولین قدم برای بررسی سوکت های لامپ این است که مایکروویو را از برق بکشید. پس از آن با استفاده از یک مولتی متر جریان برق عبوری را بررسی کنید. در صورتی که متوجه عبور جریان برق در سوکت لامپ نشدید برای تعمیر لامپ مایکروفر باید سوکت های آن را تعویض نمایید. تعمیر لامپ مایکروویو در اینگونه موارد امری تخصصی بوده و بهتر است آن را به تکنسین های حرفه ای بسپارید تا از وارد شدن آسیب های جانبی به دستگاه و تحمیل هزینه های بیشتر به کاربر جلوگیری شود.

نکته مهم پیش از تعمیر لامپ مایکروویو

به باد داشته باشید که هرگز نباید دستگاه را در حالی که به برق متصل است تست کنید. برق موجود در مگنترون، ترانسفورمر یا حتی خازن در چنین مواردی ممکن است برای مولتی متر زیاد باشد و این امر ممکن باعث آسیب دیدگی کاربر شود. علاوه بر آن برای ایمنی بیشتر توصیه می کنیم که پیش از تعمیر لامپ مگنترون مایکروفر، حداقل یک روز دستگاه را در حالت تخلیه الکتریکی قرار دهید. پیش از هرگونه اقدام جهت تعمیر لامپ مایکروفر لازم است که ایمنی را رعایت کنید. استفاده از دستکش و انبرهای عایق الکتریکی می تواند ریسک آسیب دیدگی را تا حد زیادی کم کند.

تعویض لامپ مایکروفر

در صورتی که روشن نشدن لامپ مایکروفر ناشی از سوختن آن باشد، امکان تعمیر لامپ مایکروفر وجود نداشته و تنها راه تعویض این قطعه است. برای تعویض و تعمیر لامپ مایکروویو دستورالعمل های زیر را به ترتیب طی کنید:

  • دستگاه را از برق جدا کنید.
  • فیوز مایکروفر را قطع کنید.
  • پیچ های محفظه لامپ مایکروفر را باز کرده و پنل محافظ آن را نیز بردارید.
  • ولتاژ روی لامپ را بخوانید و یک لامپ مشابه با لامپ قبلی تهیه کنید.
  • لامپ سوخته را از جای مخصوص خارج کرده و لامپ جدید را به جای آن بگذارید.
  • پوشش لامپ را در محل خود قرار دهید.
  • محفظه لامپ را متصل کنید.

✅ علت پریدن فیوز در مایکروفر

تعمیر مایکروفر

چه زمانی نیاز به تعمیر لامپ مگنترون مایکروفر داریم؟

همانطور که گفته شد خراب شدن مگنترون می تواند عملکرد دستگاه را به طور کامل مختل کند. بنابراین در صورت خرابی این بخش لازم است نسبت به تعمیر لامپ مگنترون مایکروفر اقدام نمایید. نشانه هایی که خبر از خرابی این لامپ می دهند عبارتند از:

  • گرم نشدن غذا در حالی که مایکروفر کار می کند.
  • شنیده شدن صدای جرقه شدید پس از زدن دکمه استارت
  • شنیدن صدای سوت مانند
  • حس نکردن گرما یا کم بودن آن

✔ علت باز و بسته نشدن درب مایکروفر

احساس بوی سوختگی سیم ها

موارد زیادی می توانند موجب آسیب دیدگی لامپ مگنترون و در نتیجه نیاز به تعمیر لامپ مایکروفر شوند که عبارتند از شکستن آهنربای لامپ، سوختن سرلوله اشعه مگنترون و مشکلات سیم کشی مایکروویو. از آنجا که تعویض لامپ مگنترون نیاز به دقت و تجربه زیادی دارد توصیه می کنیم که تعمیر لامپ مایکروویو را شخصا انجام ندهید و برای این کار از تکنسین های حرفه ای کمک بگیرید زیرا کمی بی دقتی در تعمیر لامپ دستگاه در اینگونه موارد می تواند موجب برق گرفتگی های شدید یا حتی شوک الکتریکی شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران