داغ شدن بدنه مایکروفر یکی از مشکلاتی است که ممکن است کاربران این دستگاه با آن مواجه شوند. خبر خوش اما این است که داغ شدن بدنه مایکروفر ایراد رایجی نبوده و تعداد معدودی از کاربران با آن مواجه می شوند. دقت کنید که مایکروفرها به گونه ای طراحی شده اند که هوای درون آنها باید به صورت صحیح تهویه شود. چنانچه محل قرارگیری این دستگاه به گونه ای باشد که فاصله آزاد آن در پشت دستگاه کمتر از 10 سانتی متر و در کناره ها کمتر از 20 سانتی متر باشد تهویه هوا به درستی صورت نگرفته و این مساله می تواند منجر به بالا رفتن دمای دستگاه و ایجاد مشکلات ثانویه شود.

در این مقاله به بررسی دلایل مختلفی که می توانند منجر به داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر شوند خواهیم پرداخت. نکته مهم در این زمینه آن است که داغ شدن بدنه ماکروفر عموما به دلیل مشکلات فنی رخ می دهد و برای رفع آن باید از افراد متخصص کمک گرفت. مرکز زودکمک یکی از مراکز معتبر در زمینه تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله مایکروفر است و کاربران عزیز می توانند با تماس با این مرکز درخواست کنند که تکنسین ها به محل آنها اعزام شده و تعمیر مایکروفر را انجام دهد.

پذیرش در محل مایکروفر

بررسی دلایل داغ شدن بیش از حد بدنه مایکرفر

داغ شدن بدنه مایکروفر به دلیل خرابی مگنترون

مگنترون یکی از قطعات الکترونیکی است که در ساخت مایکروفر مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه اصلی این قطعه ساطع کردن امواج رادیویی روی غذای درون دستگاه است. این امواج با ایجاد لرزش در مولکول های آب درون غذا موجب گرم شدن آن می شوند. از آنجا که مگنترون با استفاده از انرژی الکتریکی کار می کند، عملکرد آن موجب تولید گرما می شود اما این گرمای تولیدی کنترل شده است. خرابی مگنترون موجب تولید گرمای غیر استاندارد و در نتیجه داغ شدن بدنه مایکروفر می شود. داغ شدن بدنه ماکروفر در اثر خرابی مگنترون خطرناک بوده و علاوه بر امکان سوختن دست کاربر می تواند منجر به از کار افتادن دستگاه نیز شود که این از کار افتادن می تواند موقت یا دائمی باشد. مگنترون یک لایه محافظتی دارد که کاور هدایت موج نام دارد. این کاور وظیفه دارد تا گرمای مگنترون را روی مواد غذایی متمرکز کند. از بین رفتن کارایی این کاور نیز می تواند موجب جرقه زدن یا داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر شود. برای رفع این مشکل لازم است از یک تکنسین متخصص بخواهید دستگاه را تعمیر کند. برای تعمیر کاور هدایت موج باید این قطعه با یک کاور هدایت موج جدید تعویض شود تا عملکرد دستگاه به حالت عادی بازگردد.

داغ شدن بدنه مایکروفر

داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر به دلیل استفاده از برنامه پخت طولانی

یکی از برنامه های پختی که می توان در دستگاه های مایکروفر انتخاب کرد برنامه پخت غذای طولانی مدت است. این برنامه پخت در دستگاه های قدیمی تر موجب داغ شدن بدنه مایکروفر شده و حتی ممکن است دست کاربر را بسوزاند. یکی از روش هایی که می توان برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر به کار برد این است که چنانچه از دستگاه های قدیمی استفاده می کنید حتی الامکان برنامه پخت طولانی مدت را به صورت بی وقفه استفاده نکنید. پخت غذاهای با میزان رطوبت بالا در مایکروفر نیز می تواند موجب بالا رفتن دمای دستگاه شود. علت این امر آن است که آب موجود در غذا پس از تابش اشعه تبدیل به بخار داغ شده و همین امر بدنه داخلی مایکروفر را داغ می کند. در اینگونه موارد پس از خارج کردن غذا نیز ممکن است کمی طول بکشد تا دمای محفظه دستگاه به حالت عادی بازگردد.

بیشتر بخوانیم: بررسی علت دود کردن ماکروفر

داغ شدن بدنه مایکروفر در اثر خراب شدن فن خنک کننده

یکی از قطعاتی که در اکثر لوازم الکترونیکی یافت می شود فن خنک کننده است. در واقع این قطعه در لوازمی که در هنگام کار تولید گرما می کنند برای متعادل کردن دمای دستگاه تعبیه شده تا سایر قطعات در اثر افزایش دما دچار آسیب نشوند. مایکروفرها نیز از این قضیه مستثنی نبوده و دارای فن های خنک کننده برای کم کردن گرمای تولید شده و جلوگیری از داغ شدن بدنه مایکروفر هستند. عملکرد این قطعه به اینصورت است که این فن با انجام تهویه هوا، از افزایش دمای مگنترون و داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر جلوگیری می کند.

چنانچه فن خنک کننده عملکرد صحیحی نداشته باشد کاربر شاهد داغ شدن بدنه ماکروفر می شود. این گرما همچنین می تواند باعث قطع شدن مدارهای داخلی مایکروفر و خاموش شدن دستگاه نیز شود. گاهی اوقات پس از خنک شدن مگنترون می توان دستگاه را مجددا به راه انداخت، اما گاهی اوقات نیز خراب شدن این فن موجب وارد شدن آسیب های ثانویه به مگنترون شده و مایکروفر به کلی روشن نمی شود. خبر خوش این است که فن خنک کننده در حین کار صدای نسبتا زیاد و مشخصی تولید می کند و کاربر می تواند به محض شنیده نشدن صدای فن متوجه وجود ایراد در عملکرد آن شود.

داغ شدن بدنه مایکروفر در اثر خراب شدن سنسور تشخیص دما

یکی از قطعاتی که در اکثر مایکروفرها به کار رفته سوئیچ ریست خودکار یا همان سنسور تشخیص دما است. وظیفه این قطعه در واقع این است که مراقب دمای مگنترون باشد و در صورت افزایش غیرعادی آن، برق دستگاه را قطع کند. سوئیچ ریست خودکار که TOD نیز نام دارد ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار ایراد شده و نتواند عملکرد صحیح خود را داشته باشد. این مساله در اولین قدم روی مگنترون تاثیر گذاشته و موجب بالا رفتن دمای آن می شود. در مرحله بعدی بالا رفتن دمای مگنترون موجب داغ شدن بدنه مایکروفر خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت سالم بودن مگنترون، در صورت داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر دستگاه خاموش شده و پس از خنک شدن مجددا کارکرد عادی خود را خواهد داشت. اما در دستگاه هایی که فاقد سوئیچ ریست خودکار هستند، داغ شدن بدنه ماکروفر موجب خاموش شدن دستگاه می شود و در چنین مدل هایی دستگاه دیگر روشن نخواهد شد. برای بازگرداندن عملکرد مایکروفر به حالت عادی در این مدل ها لازم است که TOD توسط تکنسین های ماهر ریست شود. این رست شدن به صورت دستی انجام می شود اما توصیه می شود که چنانچه با تعمیر مایکروفر آشنایی ندارید از دستکاری دستگاه خودداری کنید.

داغ شدن بدنه مایکروفر به دلیل استفاده از ظروف نامناسب

یکی از اصلی ترین دستورالعمل های استفاده از مایکروفرها قرار دادن غذا در ظروف مخصوص و مناسب است. ظروف مورد استفاده در مایکروفر نباید فلزی باشد زیرا ظروف با بدنه فلزی مناسب استفاده در مایکروفر نیستند. در صورتی که ظرف مورد استفاده شما فلزی یا ظروف چینی با لبه براق باشد به محض روشن کردن مایکروفر جرقه هایی را درون محفظه دستگاه مشاهده خواهید کرد. چنانچه ظروف فلزی درون دستگاه باشند و دستگاه همچنان به کار کردن خود ادامه دهد کاربر متوجه داغ شدن بدنه مایکروفر خواهد شد. داغ شدن بدنه ماکروفر همچنین می تواند موجب آسیب دیدن بخش های داخلی و از کار افتادن دستگاه شود.

بیشتر بخوانیم: مشکل خاموش شدن مایکروفر در حین کار

داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر

داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر در اثر استفاده نادرست

هر وسیله الکترونیکی دستورالعمل های خاص خود را دارد که توسط شرکت سازنده و برای بالاتر بردن عمر مفید دستگاه و همچنین ایمنی کاربران تدوین شده است. رعایت نکردن این دستورالعمل ها یکی از عواملی است که می تواند منجر به داغ شدن بدنه مایکروفر شود. به عنوان مثال جالب است بدانید که عملکرد مگنترون به مولکول های آب ماده غذایی درون دستگاه وابسته است. روشن کردن دستگاه بدون اینکه غذایی درون آن باشد می تواند باعث وارد شدن آسیب به مگنترون و در نتیجه داغ شدن بیش از حد بدنه مایکروفر شود. یکی دیگر از مواردی که می تواند موجب داغ شدن بدنه ماکروفر شود قرار دادن مواد پودری درون دستگاه است. مایکروفرهای خانگی برای قرار دادن مواد پودری تنظیم نشده اند و استفاده آزمایشگاهی از آنها و قرار دادن مواد پودری در این مایکروفرهای خانگی می تواند باعث وارد شدن آسیب به دستگاه و در نتیجه مختل شدن عملکرد آن شود.

خراب شدن برد اصلی ماکروفر

برد اصلی مایکروفر مانند مغز دستگاه بوده و در واقع عملکرد تمامی بخش ها را تنظیم می کند. وجود ایراد در برد اصلی باعث می شود که دستگاه و قطعات آن خارج از استاندارد طبیعی خود عمل کرده و در نتیجه کاربر شاهد داغ شدن بدنه مایکروفر باشد. توجه داشته باشید که برد یکی از حساس ترین و اصلی ترین قطعات ماکروفر است و چنانچه داغ شدن بدنه ماکروفر ناشی از وجود ایراد در برد باشد تعمیر آن صرفا باید به دست تکنسین های ماهر و متخصص انجام شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران