نصب داکت اسپلیت اولین کاری است که باید پس از خرید آن انجام دهید تا مرحله بعدی یعنی راه اندازی داکت اسپلیت را بتوانید انجام دهید. برای نصب داکت اسپلیت به صورت صحیح لازم است که اطلاعات کاملی درباره بهترین محل نصب و اجزای تشکیل دهنده داکت داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که نصب دستگاه داکت اسپلیت باید به دست افراد حرفه ای انجام شود، اما باز هم اطلاع از مراحل کار به شما کمک می کند که از درستی نحوه نصب و کیفیت خدماتی که به شما ارائه می شود اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به بررسی تمامی جوانب نصب داکت کولر گازی خواهیم پرداخت. برای نصب کردن داکت اسپلیت محل خود می توانید با مرکز زودکمک تماس گرفته و از تکنسین های حرفه ای تعمیر اسپلیت کمک بگیرید. نصب دستگاه داکت اسپلیت مراحل مختلفی دارد که باید آنها را به ترتیب و با دقت بالایی انجام دهید تا عملکرد اسپلیت شما دچار مشکل نشود.

نصب داکت اسپلیت

ثبت سفارش آنلاین نصب داکت اسپلیت

برای نصب داکت اسپلیت به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست نصب کردن داکت اسپلیت را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، داکت اسپلیت خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات اسپلیت، نصب کرده و از آن استفاده کنید.

مراحل کلی نصب داکت اسپلیت در محل

در این بخش مراحل نصب داکت اسپلیت را به صورت کلی توضیح می دهیم و پس از آن به سراغ هریک از این مراحل رفته و آنها را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد. مراحل نصب داکت کولر گازی عبارتند از:

  • مشخص کردن ظرفیت دستگاه
  • تعیین محل مناسب برای نصب کردن داکت اسپلیت
  • مشخص کردن محل قرارگیری یونیت های داخلی و خارجی
  • تعیین نوع لوله کشی بین دو یونیت و تخمین میزان لوله مورد نیاز
  • طراحی کانال کشی
  • بررسی و انتخاب بهترین نوع کانال برای داکت

همانطور که اشاره کردیم نصب داکت کاری تخصصی بوده و باید صرفا به دست افراد حرفه ای انجام شود.

انتخاب بهترین محل برای نصب کردن داکت اسپلیت

داکت های اسپلیت ظرفیت زیاد، راندمان بالا، و بازدهی مطلوبی دارند و در عین حال مقرون به صرفه نیز هستند، همین موارد باعث شده که امروزه محبوبیت داکت های اسپلیت بیش از پیش شده و افراد زیادی به دنبال نصب دستگاه داکت اسپلیت در محل خود باشند. یکی از مزیت هایی که سیستم های مرکزی توکار دارند این است که در فصل سرما این سیستم ها می توانند هوای گرم نیز تولید کنند و علاوه بر آن ظرفیت سرمایشی و گرمایشی آنها نیز بیشتر است. نصب داکت اسپلیت کاری تخصصی بوده و باید به دست افراد حرفه ای انجام شود. داکت اسپلیت از دو بخش تشکیل شده است که به نام یونیت خارجی و یونیت داخلی شناخته می شوند. یونیت داخلی یا همان اواپراتور در سقف کاذب نصب می شود در حالی که یونیت خارجی یا کندانسور را باید روی پشت بام نصب کرد. این دو یونیت در نهایت به وسیله لوله هایی از جنس مس به یکدیگر متصل می شوند. یونیت داخلی داکت اسپلیت در سقف کاذب یا راهرو به صورت توکار نصب شده و به وسیله کانال کشی به بخش های مختلف ساختمان متصل می شود. در هنگام نصب کردن داکت اسپلیت انتخاب بهترین محل اهمیت بالایی در عملکرد صحیح و همچنین راندمان سیستم دارد. محل نصب داکت باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.
  • تهویه هوای مناسبی داشته باشد.
  • رطوبت زیادی نداشته باشد.
  • در معرض ضربه نباشد.
  • محلی باشد که سر و صدای کار داکت اسپلیت برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید: بررسی و تعمیر کولر گازی ، به دلیل خروج دود

نصب کردن داکت اسپلیت

مراحل لازم برای نصب کردن داکت اسپلیت

پیش از هر چیز ابتدا لازم است که ابعاد و ظرفیت دستگاه بررسی شود تا بتوان محل مناسبی را برای نصب آن شناسایی کرد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم در هنگام نصب داکت اسپلیت یونیت داخلی عموما داخل سقف کاذب نصب می شود، هرچند که با توجه به محل مورد استفاده گاهی نیز ممکن است تکنسین ها پیشنهاد دهند که یونیت داخلی درون راهرو به صورت توکار نصب شود.

نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت

یکی از قسمت های نصب داکت اسپلیت نصب کردن یونیت داخلی آن است. یونیت داخلی که به هواساز نیز معروف است عموما در داخل سقف کاذب ساختمان و در آخرین طبقه آن نصب می شود. اینکه یونیت داخلی دقیقا در چه محلی نصب شود به مدل آن بستگی دارد. چنانچه مدل مورد استفاده زمینی باشد محل نصب کردن داکت اسپلیت نیز می تواند روی کف باشد، اما چنانچه یونیت از نوع سقفی باشد باید آن را در بالای سقف کاذب و به صورت آویزان نصب کرد. توجه داشته باشید که یونیت داخلی اگرچه به صورت آویزان نصب شده، اما باید ثابت باشد. برای اتصال یونیت داخلی به برق می توانید از یک کابل 4 رشته ای استفاده کرده و یک سر آن را به تابلو برق ساختمان و سر دیگر آن را به یونیت داخلی متصل کنید. در بخش بعدی نصب داکت کولر گازی نوبت به لوله های مسی رفت و برگشت می رسد که باید با کمک جوشکاری نصب شوند. در هنگام جوشکاری باید حواستان به میزان داغ شدن لوله مسی برای اتصال لحیم نیز باشد.

نصب کردن  یونیت خارجی داکت اسپلیت

 همانطور که پیشتر اشاره کردیم در هنگام نصب داکت اسپلیت، یونیت خارجی عموما روی پشت بام نصب می شود. البته در صورتی که شرایط محیط مناسب باشد گاهی اوقات نیز می توان آن را در سطح بالایی از دیوار و روی پایه قرار داد. پس از ثابت کردن یونیت خارجی در محل خود نیز نوبت به لوله های رفت و برگشت مسی که حامل گاز مبرد هستند می رسد. برای نصب این لوله ها در یونیت می توانید از فیتینگ و آچارهای مناسب کمک بگیرید. توجه کنید که این لوله های مسی نباید نشتی داشته باشند. پس از نصب لوله ها نوبت به برق کشی یونیت می رسد. یک جعبه برق درون یونیت خارجی قرار گرفته که در هنگام نصب کردن داکت اسپلیت باید کابل فرمان و کابل کشی داکت اسپلیت را از یونیت داخلی گرفته و به وسیله یک کابل سه رشته ای آن را به این جعبه متصل کنید. در نهایت نیز باید کمپرسور کولرگازی را وکیوم کنید. در این مرحله از نصب داکت کولر گازی در صورت لزوم می توانید گاز را نیز به میزان لازم شارژ کنید. برای مشخص شدن میزان گاز لازم برای شارژ گاز دستگاه نیز می توانید از برچسبی که روی داکت زده شده است کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: بررسی علت روشن نشدن اسپلیت 

نصب داکت کولرگازی

نصب کردن لوله مسی

 یونیت داخلی و یونیت خارجی از طریق لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند. در واقع گاز خنک کننده از طریق این لوله ها بین دو یونیت جا به جا می شود. لوله مسی از یک طرف به شیر رفت و برگشت یونیت داخلی و از طرف دیگر به شیر رفت و برگشت یونیت خارجی متصل می شود.

کانال کشی برای انتقال هوای گرم و سرد و اسپلیت

انتقال هوای گرم و سرد اسپلیت به داخل ساختمان از طریق کانال انجام می شود. از همین رو کانال کشی نیز یکی از موارد مهم در نصب داکت اسپلیت است. کانال باید از یک سمت به مجرای خروجی هواساز و از طرف دیگر به دریچه های هوای نصب شده در فضای داخلی ساختمان مرتبط باشد. در زمان نصب کردن داکت اسپلیت لازم است این کانال ها به صورت کامل عایق کاری شوند تا هوای گرم یا سردی که توسط اسپلیت تولید شده از لایه خارجی کانال ها هدر نرود.

نکات مهم در هنگام نصب کردن داکت اسپلیت

  • بعد از پایان یافتن نصب داکت اسپلیت لازم است میزان فشار گاز، دما و آمپراژ مصرفی تست شود.
  • پیش از عایق کاری لوله های مسی بهتر است محل اتصال آنها را به صورت کامل بررسی کنید و مطمئن شوید که لوله ها هیچگونه نشتی ندارند.
  • به گفته متخصصین در هنگام نصب کردن داکت اسپلیت لوله های مسی باید طولی بین 10 تا 30 متر داشته باشند. طول دقیق مناسب برای لوله های مسی به ظرفیت دستگاه ارتباط دارد.
  • هواساز داکت اسپلیت را نباید در محل هایی مانند اتاق خواب، حمام، نشیمن، یا دستشویی نصب کرد.
  • برای اینکه اسپلیت عملکرد مناسبی داشته باشد لازم است در هنگام نصب داکت کولر گازی ابعاد کانال ها، مسیر کانال کشی، محل قرار گرفتن کانال ها، ابعاد دریچه مکش، دهش و نقشه اصولی کانال کشی در نظر گرفته شود.
  • محل قرارگیری هواساز درون سقف کاذب باید به گونه ای باشد که فضای کافی برای سرویس و تعمیرات احتمالی داکت نیز وجود داشته باشد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران