علت روشن نشدن اسپلیت در چیست؟


پاسخ ها

روشن نشدن کولر گازی در اوج گرمای تابستان و یخبندان زمستان، واقعا آزار ‌‌دهنده و نارحت کننده است. یافتن علت روشن نشدن کولر گازی به شما کمک می کند تا راحت تر در صدد رفع مشکل برآیید. روش هایی وجود دارد که با چک کردن آن متوجه شوید که چرا کولر گازی شما روشن نمیشود؟ در حالی که یک پاسخ ثابت برای این سوال کاربران وجود ندارد، اما چندین حالت رایج وجود دارند که دلیل روشن نشدن کولر گازی است. . گاهی عدم روشن شدن کولر گازی به دلیل مشکلات جزئی است که به تنهایی می توان آنها را عیب یابی و رفع کرد، اما گاهی به دلیل مشکلات اساسی بهتر است که برای عیب یابی و حل آنها از یک تکنسین متخصص تعمیر کولر گازی کمک بگیرید. 

روشن نشدن اسپیلت

علت روشن نشدن کولر گازی

سیکل سرما سازی با شارش گاز در داخل اواپراتور کار می کند و باعث می شود هوای داخل منزل شما با حرکت هوا بر روی سیم پیچ سرد اواپراتور، خنک شود، دلیل روشن نشدن کولر گازی بخاطر بروز مشکل در عملکرد هر یک از اجزای پنل داخلی و خارجی اسپیلت می باشد.

مشکل روشن نشدن اسپلیت هنگامی ایجاد می شود که اتصالات کابل برق سالم هستند و برق هم به خوبی در اسپلیت در جریان است. با این حال اسپلیت روشن نمی شود و نمی توانید از آن استفاده کنید. روشن نشدن اسپلیت دلایل مختلفی دارد که عبارت اند از :

  • آلودگی فیلتر یکی از عواملی است که مانع از روشن شدن اسپلیت می شود.

  • خراب شدن ترموستات

  • خراب شدن کمپرسور یا کندانسور اسپلیت

  • خراب شدن برد اسپلیت

  • خراب شدن یا از کار افتادن فن اسپلیت

  • سیم کشی اشتباه در اسپلیت

  • سوختن فیوز کولر گازی

  • گرفتگی لوله تخلیه آب

  • حل مشکل روشن نشدن کولر گازی با کنترل

  • و غیره

در ادامه به بررسی هر یک از دلایل روشن نشدن کولر گازی می پردازیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

آلودگی فیلتر

اگر چند وقتی است که از کولر گازی خود استفاده نکرده‌اید و حالا می‌خواهید برای فصل گرم آن را روشن کنید، حتما نیاز به استفاده از خدمات تعمیر و سرویس کولر گازی خواهید داشت. زیرا سرویس نشدن کولر می‌تواند به یکی از علت‌های روشن نشدن آن تبدیل شود. به ویژه اگر فیلتر کولر گازی به‌ موقع تمیز نشود، می‌تواند باعث از کار افتادن بقیه بخش‌ها شده و به این ترتیب در عملکرد این سیستم سرمایشی اختلال ایجاد کند. توصیه می‌شود که فیلترهای هوای کولر گازی را در بازه‌های زمانی یک ماهه تمیز کنید تا مشکلی برای دستگاه شما به وجود نیاید.

خراب شدن ترموستات

یکی از مشکلات رایجی که باعث روشن نشدن کولر گازی اسپلیت می‌شود، خراب بودن یا تنظیم نادرست ترموستات است. در زمان راه‌اندازی کولر، حتما باید دقت کنید که ترموستات بر روی حالت سرمایشی قرار گرفته باشد و دمای آن حداقل ۳ درجه از دمای فعلی اتاق کمتر باشد. اگر از ترموستات‌هایی استفاده می‌کنید که نیاز به باتری دارند، باید شارژ داشتن آن را بررسی کنید.

همچنین اگر از ترموستات دیجیتال استفاده می‌کنید، حتما دقت کنید که نوشته‌های روی نمایشگر پررنگ باشند و سوسو نزنند. در غیر این صورت ترموستات خراب است و همین موضوع می‌تواند باعث روشن نشدن کولر گازی شود.

روشن نشدن کولر گازی ال جی

خراب شدن کمپرسور یا کندانسور اسپیلت

یکی دیگر از علت‌های رایج روشن نشدن کولر گازی، یخ زدن کویل‌ها است. به طور معمول رطوبتی که توسط این سیستم سرمایشی جذب شده است، به صورت قطره‌ قطره تخلیه می‌شود. اما گاهی اوقات مواردی مانند کثیف بودن فیلترها، باعث می‌شوند که جریان هوا نتواند به خوبی در لوله‌ها جریان پیدا کرده و به این ترتیب رطوبت متراکم شده در محفظه، باعث یخ زدن کویل‌های کندانسور شود.

برای برطرف شدن این مشکل باید پوشش کولر گازی را بردارید تا مطمئن شوید که علت روشن نشدن کولر گازی یخ زدن کویل‌ها است. حالا باید برق کولر را قطع کرده و سشوار را بر روی پایین‌ ترین درجه گرما دهی قرار داده و کویل‌ها را گرم کنید. سپس آب موجود روی آن‌ها را به طور کامل خشک کرده و دوباره برق را متصل کنید.

خراب شدن برد اسپلیت

برد الکتریکی کولر گازی یکی از قطعات اصلی در روشن شدن این دستگاه است. دقت کنید که در صورت خراب شدن برد، چاره‌ای جز تعویض آن ندارید و برای این کار حتما باید با یک متخصص در زمینه تعمیر کولر گازی تماس بگیرید. در صورتی که سریعا به این مشکل رسیدگی نکنید، سایر قسمت‌ها هم دچار خرابی خواهند شد.

خراب شدن یا از کار افتادن فن اسپلیت

موتور فن کولر گازی هم یکی دیگر از قطعاتی است که وظیفه به جریان درآوردن هوا را بر عهده دارد و در داخل کندانسور قرار گرفته است. اگر مدت زیادی است که کولر گازی خود را خریداری کرده‌اید، ممکن است دلیل روشن نشدن سیستم سرمایشی شما خرابی موتور فن باشد.

برای اطمینان از این موضوع باید برق کولر را قطع کرده و با استفاده از مولتی متر، سلامت این قطعه را بررسی کنید. البته که باز کردن کولر یک کار بسیار تخصصی است و حتما باید برای بررسی سلامت موتور فن از یک متخصص کمک بگیرید.

سیم کشی اشتباه در اسپلیت

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که کولر خاموش و روشن می‌شود. حتی ممکن است کولر تا چند دقیقه پیش به طور کاملا معمولی کار کند، اما به طور ناگهانی روشن نشود. در این صورت علت روشن نشدن کولر گازی می‌تواند اتصالی کردن سیم‌کشی دستگاه باشد. در این صورت باید دقت کنید که همه سیم‌ها کاملا سالم باشند و نوساناتی هم در ولتاژ وجود نداشته باشد.

روشن نشدن کولر گازی سامسونگ

سوختن فیوز کولر گازی

یکی دیگر از مواردی که مانع از راه‌ اندازی اولیه کولر گازی می‌شود، مدارشکن است. این قطعه که در جعبه فیوز نصب می‌شود، وظیفه دارد از خطرات احتمالی که منجر به آتش سوزی می‌شوند، جلوگیری کند. به همین دلیل اگر هم ‌زمان از چند وسیله برقی استفاده می‌کنید یا اینکه یکی از وسایل برقی‌تان خراب و مشکل ‌دار است، باید انتظار داشته باشید که مدارشکن مانع از روشن شدن کولر گازی شود. زیرا در این حالت ولتاژ مصرفی شما به طور ناگهانی بالا رفته و در نتیجه مدارشکن برای جلوگیری از بروز مشکل، جریان را قطع کند.

بنابراین اگر متوجه شدید که کولر گازی شما روشن نمی‌شود و از سالم بودن اتصالات برقی اطمینان دارید، به سراغ جعبه فیوز بروید. اگر مدارشکن بر روی حالت On بود، با یک فازمتر سالم بودن آن را بررسی کنید. اما اگر مدارشکن بر روی حالت خاموش قرار داشت، آن را روشن کرده و صبر کنید تا ببینید آیا دوباره به حالت off برمی‌گردد یا نه؟ در صورت بازگشت به حالت خاموش، بدون دست‌ کاری دوباره مدارشکن، با یک برق‌ کار ماهر تماس بگیرید.

گرفتگی لوله تخلیه آب

اگر لوله تخلیه آب کولر گازی مسدود شده باشد، ممکن است سوئیچ شناوری فعال شود و به برد فرمان روشن نشدن و ممانعت از راه اندازی سیستم سرمایشی شود.

  • خالی کردن سینی به طور مداوم راه حل مناسبی برای حل این مشکل است.

  • همچنین مطمئن شوید مجرا کاملا باز است، پس از آن سوئیچ شناوری را در حالت خاموش قرار داده و مجددا کولر را روشن کنید.

حل مشکل روشن نشدن کولر گازی با کنترل

اگر همیشه کولرگازی را با کنترل روشن میکنید و متوجه شده اید دیگر نمیتوانید با کنترل کولر گازی را روشن کنید، احتمالا ریموت خراب شده است.

  • برای حل این مشکل ابتدا کولرگازی را به صورت دستی روشن کنید.

  • اگر مشکلی وجود نداشت، پس کنترل آسیب دیده است.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم درجه کولر گازی

کاربر گرامی با توجه به موارد ذکر شده، دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر کولر گازی خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

 

زود کمک

1400-11-25 09:46:15

پاسخ خود را بنویسید