تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی یکی از خدماتی است که توسط مرکز زودکمک ارائه می شود. شلنگ تخلیه بخشی از ماشین ظرفشویی است که وظیفه خارج کردن آب کثیف حاصل از شستن ظرف ها را بر عهده دارد، از همین رو خراب شدن آن عملا موجب بی استفاده شدن ماشین شده و کاربر مجبور می شود برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی اقدام نماید. اگرچه شلنگ تخلیه از جنس پلاستیک نرم بوده و دارای انعطاف پذیری بالایی است، اما فشار زیاد آب در طول زمان می تواند بر سلامت آن تاثیر گذاشته و موجب فرسودگی و پاره شدن آن شود. در چنین شرایطی می توان با خرید یک شلنگ جدید و تعویض شلنگ آسیب دیده این مشکل را برطرف کرد. چنانچه قادر به تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی نیستید می توانید با تماس با زودکمک تقاضای خود برای سرویس ماشین ظرفشویی در محل را ثبت نمایید تا تکنسین های حرفه ای در کوتاه ترین زمان ممکن به محل شما اعزام شده و با استفاده از به روزترین ابزارآلات تعمیرات دنیا اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی شما کنند. تکنسین های این مرکز همگی در دوره های کاملا تخصصی آموزش دیده و به طور کامل به تمامی جوانب تعمیرات ماشین ظرفشویی اشراف دارند.

ثبت سفارش آنلاین تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، ماشین ظرفشویی خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات موبایل، ترمیم کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

 

لوازم مورد نیاز برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

مانند روال معمول تعمیرات دستگاه های الکترونیکی، قدم اول تهیه ابزار مورد نیاز است. برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی نیز لازم است که ابتدا تمامی ابزارآلات مورد نیاز را تهیه کرده و آنها را در دسترس خود قرار دهید تا بتوانید به راحتی در زمان کمی این فرآیند را انجام دهید. پیش از هر اقدامی ابتدا لازم است که یک شلنگ جدید تهیه کنید. برای تهیه شلنگ بهتر است که مدل ماشین ظرفشویی خود را یادداشت کرده و آن را به فروشنده اطلاع دهید تا شلنگی دقیقا مشابه شلنگ قبلی به شما دهد. برای اطمینان بیشتر می توانید از شلنگ و همچنین صفحه فلزی مشخصات ماشین ظرفشویی عکس بگیرید و آنها را به فروشنده مغازه نشان دهید. علاوه بر شلنگ نو به آچار، پیچ گوشتی، انبردست و بست فلزی نیز احتیاج دارید. توجه کنید که بهتر است بست را همراه با شلنگ خریداری کنید تا از چفت شدن آنها با یکدیگر مطمئن باشید. پس از تهیه این موارد می توانید به تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی بپردازید.

نحوه تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی


مراحل تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی

خروجی آب ماشین ظرفشویی یا همان شلنگ تخلیه در انتهای پمپ تخلیه و در کنار موتور دستگاه قرار دارد. این بخش با استفاده از یک بست فلزی به پمپ تخلیه متصل است. می توان گفت که محل شلنگ تخلیه در تمامی برندهای ماشین ظرفشویی تقریبا یکسان بوده و از همین رو مراحل تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی نیز در تمامی مدل ها مشابه است. در ادامه به مراحل انجام این کار می پردازیم:

  • ابتدا باید ماشین ظرفشویی خود را کمی به سمت جلو بکشید تا از دو طرف آزاد شده و کمی فضا داشته باشید. در حین جا به جایی بسیار مراقب شیر برقی باشید تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • برای تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی لازم است که به زیر ماشین دسترسی داشته باشید. به این منظور باید ماشین ظرفشویی را به پهلو بخوابانید. برای این کار بهتر است از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید تا در حین خواباندن ضربه ای به ماشین وارد نشود. ماشین را در محلی به پهلو بخوابانید که فضای کافی برای دسترسی به سطح زیرین آن را داشته باشید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی های مناسب پیچ های پنل زیرین ماشین ظرفشویی را باز کنید.
  • حال پنل را به آرامی از ماشین ظرفشویی جدا کنید. در این قسمت یک سیم وجود دارد که قطعه فلوتر را به داخل ماشین ظرفشویی وصل کرده است. در هنگام حرکت دادن پنل مراقب باشید این سیم قطع نشود.
  • به قسمت زیرین ماشین ظرفشویی نگاه کنید. در این مرحله باید بتوانید سری شلنگ تخلیه را تشخیص داده و آن را ببینید. این شلنگ با استفاده از یک بست فلزی به پمپ تخلیه بسته شده است. با کمک یک انبردست با احتیاط این بست را باز کرده و شلنگ را از پمپ جدا کنید. در این بخش از تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی نیز لازم است دقت فراوانی داشته باشید تا آسیبی به پمپ تخلیه وارد نشود.
  • پس از این که سر شلنگ تخلیه آزاد شد لازم است پنل پشتی را نیز باز کنید. این کار را می توانید با استفاده از یک پیچ گوشتی انجام دهید. پس از باز کردن پنل پشتی، بست های دور شلنگ را آزاد کرده و آنها را خارج نمایید.
  • حال شلنگ جدید را مانند شلنگ قبلی از پنل پشتی وارد کرده و با استفاده از پیچ گوشتی سر آن را به پمپ بسته و بست فلزی آن را فیکس نمایید.
  • در ادامه تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی باید بست های دور شلنگ را در پنل پشتی در جای خود قرار داده و با بستن پیچ های پنل آن را فیکس نمایید.
  • در آخرین مرحله کافی است پنل کف ماشین ظرفشویی را در جای خود قرار داده و پیچ های آن را ببندید.

علل خرابی شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

اگرچه شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی بخشی فیزیکی بوده و به نظر ساده می رسد، اما می توان آن را یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه دانست. زیرا در صورت خرابی این قطعه آب کثیف حاصل از شستن ظرف ها از دستگاه خارج نشده و در نتیجه دستگاه نمی تواند عملکرد خود را داشته باشد. از همین رو در صورت بروز هرگونه ایراد در این بخش لازم است نسبت به تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی اقدام نمایید. اما یکی از سوالاتی که عموما برای کاربران پیش می آید این است که چرا شلنگ تخلیه آسیب می بیند؟ آسیب دیدگی شلنگ تخلیه در تمام برندها و مدل ها پیش می آید و بروز آن ارتباطی به مدل ماشین ظرفشویی ندارد. شلنگ تخلیه از طریق یک رابط فلزی به پمپ تخلیه متصل شده و به دلیل ساخته شدن از پلاستیک نرم، ماهیت انعطاف پذیری دارد. اما مواردی مانند فشار آب بالا و نیروی زیاد جریان آب، استهلاک و پوسیدگی شلنگ در اثر بالا رفتن عمر ماشین ظرفشویی، شست و شوی بیش از حد روزانه و همچنین اصطکاک می تواند منجر به آسیب دیدگی آن شده و کاربر را ملزم به تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی کند. 


مواردی که باعث عدم تخلیه آب از داخل دستگاه می شوند

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و لزوما در همه موارد نیازی به تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی نیست. از جمله مواردی که می تواند مانع از تخلیه شدن آب ماشین ظرفشویی شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایراد در پمپ تخلیه: وظیفه پمپ تخلیه خارج کردن آب از درون محفظه و رساندن آن به شلنگ تخلیه است. در صورتی که این بخش آسیب دیده باشد آب از دستگاه خارج نشده و باید آن را تعمیر کرد.
  • گرفتگی و انسداد شلنگ تخلیه به دلیل وجود اشیای مختلف نیز یکی از مواردی است که می تواند از خروج آب از دستگاه جلوگیری کند. در صورتی که با بررسی شلنگ دستگاه متوجه وجود سوراخ یا پارگی در آن نشدید بهتر است قبل از تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی داخل آن را بررسی کنید و در صورت گرفتگی لوله، مسیر آن را باز کنید.
  • در برخی موارد نیز گرفتگی فیلتر درون دستگاه به دلیل وجود مواد غذایی موجب مسدود شدن مسیر آب و در نتیجه تخلیه ناکامل محفظه دستگاه می شود. بنابراین چنانچه با مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی مواجه شدید لازم است تمامی موارد گفته شده را بررسی کرده و در صورت امکان نسبت به رفع ایراد اقدام نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران