تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی

نحوه نگهداری، سرویس و تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. چون این دستگاه، یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در مطب‌های دندانپزشکی به شمار می‌رود. دستگاه آمالگاماتور نیز مانند سایر دستگاه‌ها، ممکن است با مرور زمان خراب شود و به تعمیر نیاز داشته باشد. با نگهداری و استفاده درست از این دستگاه، می‌توان تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه نگهداری، عیب یاب و تعمیر دستگاه آمالگاماتور آشنا شوید.

تعمیر آمالگاماتور

✔ عیب‌یابی و تعمیر تجهیزات دندان پزشکی درتهران ، سرویس کامل و تخصصی

دستگاه آمالگاماتور چیست؟

آمالگاماتور یک دستگاه ترکیب کننده بوده که وجود آن در هر مطب دندانپزشکی یکی از واجبات است. دستگاه آمالگاماتور موادی که برای قالب‌گیری و پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شود مانند فلزات گوناگون، به طور کامل با هم مخلوط می‌کند. این دستگاه برای پرکردن، قالب‌گیری و ترمیم دندان‌های پوسیده و خراب استفاده می‌شود.

در این دستگاه ماده آمالگام تولید و آماده می‌شود، به همین دلیل اسم آن را آمالگام گذاشتند. ماده آمالگام از ترکیب موادی همچون جیوه، مس، قلع، سرب، نقره و غیره تشکیل شده است. در ابتدا این ماده به صورت پودر بوده که از دستگاه آمالگاماتور برای خمیری شدن آن استفاده می‌شود.

این ماده در دو رنگ نقره‌ای و سفید تولید شده که میزان استحکام این دو رنگ با یکدیگر متفاوت است. ماده نقره‌ای نسبت به ماده سفید استحکام بیشتری دارد. برای پر کردن دندان‌های جلو از آمالگام سفید استفاده می‌شود تا رنگ آن به رنگ طبیعی دندان‌ها نزدیک‌تر باشد. از امالگام نقره‌ای نیز برای دندان‌های پشتی که معلوم نیست استفاده می‌شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

بخش‌های مختلف آمالگاماتور

  • دستگاه آمالگاماتور از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • مخزن جیوه و پودر

  • مخلوط کن

  • اهرم تعیین تعداد واحد

  • برد الکترونیکی

  • موتور

  • زمان‌سنج

نحوه نگهداری از دستگاه آمالگاماتور

دستگاه آمالگاماتور هم مثل سایر دستگاه‌ها به نگهداری و مراقبت صحیح نیاز دارد تا به تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی نیازی نباشد. در ادامه نکاتی ساده را به شما آموزش خواهیم داد تا طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید.

با رعایت این نکات می‌توانید از تعمیر دستگاه آمالگاماتور و یا پرداخت هزینه‌های مضاعف جلوگیری کنید:

تمیز کردن

توجه داشته باشید که باید بعد از هربار استفاده، درپوش و داخل لوله این دستگاه را با برس مخصوصی تمیز کنید. همچنین برای اینکه به تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی نیازی نباشد، توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار این دستگاه را به خوبیو اساسی تمیز کنید.

محل قرارگیری

محلی که دستگاه آمالگاماتور را می‌گذارید بسیار مهم است. سعی کنید دستگاه خود را دور از نور مستقیم خورشید . بر روی سطحی صاف بگذارید.

جلوگیری از تجمع پودر آمالگام

آمالگاماتور دستگاهی است که لرزش زیادی دارد. به همین دلیل امکان دارد که پودر تخلیه نشده و درون مخزن و یا کف دستگاه باقی بماند. برای اینکه ماده درون دستگاه سفت نشود، توصیه می‌شود دستگاه خود را هر چند وقت یکبار برعکس کنید تا مواد مانده درون دستگاه از آن خارج شود.

تعمیر مشکلات آمالگاماتور دندان پزشکی

در صورت استفاده نادرست و مکرر، این دستگاه دچار ایراداتی می‌شود. رفع انواع مشکلات دستگاه آمالگاموتور در زودکمک انجام می شود.

تعمیر روشن نشدن آمالگاماتور دندان پزشکی

یکی از دلایلی که ممکن است باعث روشن نشدن دستگاه شود، موتور آن است. به مرور زمان، موتور هر وسیله برقی ضعیف شده و آسیب ببیند. در صورت روشن نشدن دستگاه، می‌توانید از تست اهم کمک بگیرید. اگر از خراب بودن موتور دستگاه خود مطمئن شدید، برای تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سوختن چراغ پاور نیز باعث روشن نشدن آمالگاماتور و ایجاد خلل در عملکرد این دستگاه می‌شود.

از دیگر دلایلی که منجر به روشن نشدن این دستگاه می‌شود، می‌توان اه آسیب و پارگی کابل ورودی دستگاه اشاره کرد.

رفع مشکل به هم خوردن تنظیمات آمالگاماتور

همان طور که گفته شد، در بعضی اوقات به دلیل لرزش‌هایی که پودر آمالگاماتور دارد، پودر آمالگام در کف دستگاه پخش شده و درون آن باقی می‌ماند. اگر این پودر درون دستگاه باقی بماند و خشک گردد، باعث به هم خوردن درصد ترکیب مواد و تنظیمات دستگاه می‌شود. در نتیجه، برای جلوگیری از تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی، توصیه می‌شود که هر چند وقت یکبار مخزن دستگاه را به طور کامل تمیز کنید.

تعمیرات شل شدن پیچ‌ها آمالگاماتور دندان پزشکی

از دیگر مشکلات رایج مربوط به آمالگاماتور، شل شدن پیچ‌های مخزن‌های دستگاه بوده که منجر به نشتی مواد در درون و بیرون دستگاه می‌شود. این مشکل علاوه بر آسیب وارد کردن به عملکرد دستگاه، به محیط کاری هم آسیب وارد می‌کند.

اگر با این مشکل مواجه شدید، برای تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی ابتدا باید واشر بندی در مخزن را بررسی کنید. واشر درون مخزن باید کاملا سالم باشد و هیچ گونه خرابی و ترک نداشته باشد. در صورتی که واشر خراب بود، با یک صفحه پلاستیک و مقوایی نازک می‌توانید واشر درست کنید. بعد از آن باید پیچ‌های مخزن را عوض کنید تا مجددا شل نشود. کرد تا از شل شدن مجدد آنها جلوگیری شود.

تعمیرات ترک خوردگی و شکستن یا مخازن آمالگاماتور

ترک خوردگی و شکستن یا مخازن منجر به نشت مواد شده و در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌کند. در این شرایط باید مخازن جدیدی را جایگزین مخازن معیوب کرد تا مانع نشت مجدد مواد شد.

علاوه بر آن، حتما مخازن جدید را در محل درستی قرار دهید و توجه کنید که به درستی تمام اتصالات بسته شده‌اند. لازم به ذکر است که تعمیر مخازن آمالگاماتور به توجه و دقت خاصی نیاز دارد تا طول عمر و عملکرد دستگاه افزایش پیدا کند.

رفع مشکل گیر کردن پیستون دوز متر

اگر پیستون دوز متر گیر کند، میزان مواد ترکیب شده برای به دست آمدن پودر آمالگام تغییر پیدا می‌کند. این شرایط به دلیل انباشته شدن مواد در اطراف پیستون و یا مشکل مکانیکی دستگاه بروز پیدا کند.

برای برطرف کردن این مشکل، در مرحله اول برای بررسی پیستون، دوز متر دستگاه را باز کنید. سپس برای آزاد کردن پیستون، آن را به خوبی تمیز کنید تا دستگاه به درستی کار کند. اگر پیستون کاملا خراب شود، باید آن را عوض کرد.

تعمیر خرابی‌های لوله میکسر آمالگاماتور دندان پزشکی

در صورت خراب شدن دنده‌های پیچ لوله میکسر، باید لوله میکسر را کلا عوض کنید. ولی اکر پیچ درب لوله میکسر خراب شد فقط لازم است که درب آن را عوض کنید.

تعمیرات خرابی‌های تایمر

اگر تایمر دستگاه‌هایی که از تایمر مکانیکی برخوردار هستند خراب شود، باید آن را عوض کرد. ولی در صورت خراب شدن تایمر دستگاه‌هایی که تایمر دیجیتالی، با کمک تست قطعات و اهم متر، قطعه‌ای که خراب شده را شناسایی کرده و آن را عوض کنید. برای انجام این کار و تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی به دانش و دقت کافی نیاز است.

تعمیرات خرابی‌های تایمر آمالگاماتور دندانپزشکی

رفع مشکل سر و صدای زیاد دستگاه آمالگاماتور

اگر دستگاه آمالگاماتور با سر و صدا روشن شد و یا لوله میکسر دستگاه از حد معمولی کمتر حرکت کرد، دلیل این مشکل شل بودن پیچ لوله میکسر نسبت به شفت آرمیچر است. در این مواقع، پیچ آرمیچر را به خوبی سفت کنی تا لوله میکسر بدون سر و صدا و به درستی عمل کند. سفت کردن پیچ‌ها و بررسی دوره‌ای آن‌ها مانع بروز مجدد این مشکل می‌شود.

خرابی آمالگاماتور کپسولی با موتور چرخ خیاطی

آمالگاماتور کپسولی، موتور چرخ خیاطی دارد. این موتورها برای استفاده مداوم مناسب نبوده و با استفاده طولانی مدت می‌سوزند. این موضوع بر روی عملکرد دستگاه موثر بوده و باعث خراب شدن موتور می‌شود.

برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید، سعی کنید به دستگاه استراحت دهید تا بیش از حد گرم نشود. در صورت سوختن موتور، برای تعمیر آمالگاماتور باید موتور جدیدی تهیه کنید.

تعمیر آنگل دندانپزشکی ، به صورت حرفه ای توسط تکنسین های باتجربه زودکمک انجام می شود.

تعمیرات خرابی زغال‌های موتور

خرابی زغال‌های موتور یکی دیگر از مشکلات مربوط به آمالگاماتور کپسولی است. این مشکل بر روی منتقل شدن جریان الکتریکی به قسمت‌های متحرک موتور موثر هستند. این زغال‌ها به مرور زمان خورد و یا فرسوده شده و منجر به کاهش کارکرد صحیح موتور و حتی توقف آن می‌شود.

اگر با این مشکل رو به رو شدید، برای تعمیر آمالگاماتور خود باید زغال‌ها را با دقت و مطابق با نمونه اصلی عوض کنید. توجه داشته باشید که این کار به تجربه و دقت زیادی نیاز دارد و اگر درست نصب نشوند باعث آسیب دیدن موتور می‌شوند.

تعمیرات شکستن دوشاخه نگهدارنده کپسول

این دوشاخه‌ها موظف به هستند که کپسول را در جای درستی نگه دارند. اگر این دوشاخه خراب شود و یا بشکند، کپسول در موقعیت نامناسبی قرار گرفته و در نتیجه مواد به خوبی مخلوط نمی‌شود.

این موضوع باعث شده تا آمالگام تولید شده کیفیت پایینی داشته باشد و علاوه بر آن به سایر قسمت‌های دستگاه هم آسیب وارد می‌شود.

اگر دوشاخه شکست و یا خراب شد، آن را باید عوض کنید. برای این کار با ابزار مناسب دوشاخه معیوب را جدا کنید و بعد از آن در جای قبلی دوشاخه‌ای جدید نصب کرد. در آخر نیز مطمئن شوید که دوشاخه جدید، محکم و به درستی نصب شده باشد تا مانع لغزش و حرکت کپسول هنگام کار کردن دستگاه شود.

در صورتی که با هرگونه مشکل و خرابی دیگری در دستگاه مواجه شدید، برای حل مشکل با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان می‌توانید در مجموعه زودکمک از متخصصین تعمیر آمالگاماتور کمک بگیرید.

نکات مهم برای تعمیر آمالگاماتور

برای تعمیر دستگاه آمالگاماتور ، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

حرفه ای بودن تعمیرکار

مراکز متعددی خدمات مربوط به تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. با این حال، شما باید مرکزی را انتخاب کنید که این خدمات را به صورت تخصص و حرفه‌ای ارائه داده و علاوه بر آن، دستگاه را به نحوی تعمیر کنن که تا مدت طولانی کارکرد مناسبی داشته باشد. مجموعه زودکمک تعمیرات دستگاه آمالگاماتورها شما را با به روزترین تجهیزات و کمترین زمان ممکن انجام خواهد داد.

تعرفه خدمات و هزینه های تعمیر دستگاه آمالگاماتور

مسلما هر شخصی دوست دارد که تعمیر دستگاه آمالگاماتور خود را به بهترین مرکز که مناسب‌ترین قیمت‌ها را دارد بسپارد. مجموعه ما در کنار متخصصین مجرب، تجهیزات به روز و کیفیت عالی، با مناسبترین قیمت تعمیر آمالگاماتور دندانپزشکی را انجام خواهد داد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران