تعمیر کمپرسور دندان پزشکی

اگر کمپرسور در مطب دندانپزشکی دچار ایراداتی شده باشد، به عیب یابی و تعمیر کمپرسور دندان پزشکی نیاز است. ایراداتی همچون صداهای غیرعادی، روشن و خاموش دستگاه به صورت مکرر، کاهش فشار و غیره که مانع عملکرد درست کمپرسور می‌شوند.

کمپرسور دندانپزشکی هوای محیط را فشرده، خشک، تمیز و ذخیره می‌کنند. این دستگاه در مطب‌های دندان پزشکی کارایی بالایی دارد، به همین دلیل یکی از تجهیزات ضروری و حیاتی در مطب به شمار می‌رود.

برای تعمیر کمپرسور دندانپزشکی به تجربه و اطلاعات صحیح در مورد روش‌های عیب‌ یابی این دستگاه نیاز است. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تنظیم و تعمیرات کمپرسور دندان پزشکی را به شما آموزش می دهیم و به شما کمک کنیم که که عملکرد کمپرسور را بهتر کنید.

تعمیر کمپرسور دندانپزشکی

اهمیت تعمیر کمپرسور دندان پزشکی

کمپرسور هوا یکی از وسایل ضروری و مهم در مطب دندانپزشکی است، چون بدون این دستگاه مطب دندانپزشکی نمی‌تواند به خوبی خدمات مورد نیاز را به مشتریان ارائه دهد. به همین دلیل، اگر این دستگاه خراب شد باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر کمپرسور دندان پزشکی اقدامات مورد نیاز را انجام داد. خرابی این دستگاه به طور کلی کار دندان پزشک را متوقف خواهد کرد.

برای درمان دندان‌ها، دندانپزشک و دستیارهای او از هندپیس‌هایی استفاده می‌کنند و به جریان مداوم هوای با کیفیت بالا نیاز دارند. برای تولید هوای تمیز و باکیفیت از کمپرسور دندانپزشکی استفاده می‌شود.

حتی در بعضی از مطب‌ها 2 کمپرسور وجود دارد که در مواقعی که یکی از آن‌ها از کار افتاد، از دیگر کمپرسور استفاده شود. در نتیجه عیب یابی و تعمیر کمپرسور دندان پزشکی امری مهم و ضروری است.

تعمیر یونیت دندانپزشکی به صورت حرفه ای، یکی از دیگر از خدمات زودکمک می باشد که می توانید از آن برخوردار شوید.

عملکرد کمپرسور دندان پزشکی

کمپرسور دندانپزشکی با فشار بالا هوای با کیفیت ایجاد کرده و آن را با خطوط تخصصی به اپراتورهای دندانپزشکی تحویل می‌دهد. این هوا برای درمان و تمیز کردن دندان‌های بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • یک یا چندین موتور برای تولید هوا

  • یک رادیاتور برای خنک کردن هوا و کمک به فیلتر ادغام کننده برای حذف رطوبت هوا قبل از خشک شدن آن

  • یک سیستم خشک کن برای خارج کردن رطوبت باقی مانده

  • یک مخزن برای ذخیره مواد فشرده شده هوا تا زمان مورد نیاز

با توجه به ضروری بودن این دستگاه در مطب ، عیب یابی و تعمیر کمپرسور هوا مسئله جدی و مهمی بوده و باید در اسرع وقت اقدام به تعمیر آن کرد. اگر مشکلات جدی برای این دستگاه به وجود آمد، باید برای تعمیر این دستگاه از متخصصین کمک گرفت.

نحوه تنظیم و تعمیرات کمپرسور دندان پزشکی با 3 روش

فاکتورهایی که باعث افزایش عمکلرد کمپرسور هوا می‌شود عبارتند از:

  • حفظ قدرت

  • فشار

  • جریان هوای فشرده

در ادامه 3 روش برای تعمیر کمپرسور دندان پزشکی آموزش می‌دهیم تا در صورت داشتن مشکل جزئی، خودتان به آسانی بتوانید آن را تعمیر نمایید. لازم به ذکر است که اگر مشکل دستگاه پیچیده بود، باید برای تعمیر کمپرسور دندانپزشکی از افراد متخصص کمک بگیرید.

جهت دریافت خدمات می‌توانید درخواست خود را صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

1. آموزش تنظیم فشار هوا در کمپرسور

در صورتی که می‌خواهید جریان هوا را تنظیم کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پیچ‌های پوشش پلاستیکی که بالای دستگاه قرار دارد را باز کرده و پوشش را بردارید.

  • 2 پیچ را زیر شیر نگهدارنده مشاهده خواهید کرد، که پیچ بالا کمپرسور را خاموش و پیچ پایین آن را روشن می کند.

  • کمپرسور را روشن و خاموش کنید و بعد از آن تنظیمات کمپرسور را بررسی کنید.

  • با پیچ بالایی فشار را می‌توانید تنظیم کنید. برای افزایش فشار، پیچ را سفت کرده و برای کاهش فشار، پیچ را باز کنید.

  • هنگام روشن شدن کمپرسور به دریچه تخلیه فشار و فشار خارج شدن از آن توجه کنید.

  • برای تنظیم تنظیمات می‌توانید از پیچ پایین استفاده کنید.

  • وقتی فشار درست را پیدا کردید، درپوش را مجددا بگذارید

2. آموزش تنظیم و بازیابی قدرت کمپرسور

در صورت روشن نشدن کمپرسور، دکمه ریست که معمولاً کنار موتور و نزدیک به سیم برق قرار دارد را فشار دهید. اگر با ریست کردن دستگاه، بازهم قدرت دستگاه بازنگشت پس سایر موارد را باید مورد بررسی قرار دهید.

برای تعمیر کمپرسور هوا، آن را به یک پریز دیگر وصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید که برای دوشاخه‌ای که استفاده می‌کنید، قطع کننده مدار خاموش باشد. اگر قدرت دستگاه برنگشت پس دستگاه دچار مشکل جدی شده است. در این شرایط باید برای تعمیر کمپرسور دندان پزشکی از به فردی متخصص و مجرب بسپارید.

3. آموزش تعمیر نشتی کمپرسور

برای بررسی و تعمیر نشتی کمپرسور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تمامی شیلنگ‌ها و ابزارهای کمپرسور هوا را جدا کرده و برای چک کردن عملکرد دستگاه، آن را روشن کنید.

  • محلولی از آب و صابون درست کرده و آن را اطراف اتصالات اسپری کنید.

  • اگر بر روی اتصالات حباب تشکیل شد، یعنی دستگاه نشتی دارد.

اگر نشتی بروز داده شد، برای درست کردن آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کمپرسور را خاموش کرده و مخزن آن را خارج نمایید.

  • اتصالاتی که بر روی آن‌ها حباب تشکیل شده است را بردارید.

  • مقداری از نوار لوله کش تفلون را روی رزوه‌های اتصالات بچسبانید.

  • دوباره اتصالات را روی دستگاه  قرار داده و آن‌ها را به خوبی سفت کنید.

  • کمپرسور را روشن کرده و مجددا عملکرد کمپرسور را بررسی نمایید.

عیب یابی کمپرسور دندانپزشکی

اگر می‌خواهید تعمیر کمپرسور دندانپزشکی خود را به فردی دیگری بسپارید، حتما مطمئن شوید که این فرد تخصص کافی داشته باشد و بتواند به صورت اصولی دستگاه را تعمیر کند. اولین مرحله برای تعمیر کمپرسور هوا، تشخیص و عیب یابی درست مشکل آن دستگاه است.

اگر تعمیرکار بتواند به درستی مشکل را تشخیص دهد، می‌توانید به صورت اصولی و درست تستگاه را تعمیر کند. در غیر این صورت، تعمیر به شکل اصولی انجام نشده و در برخی مواقع به تعمیر مجدد نیز نیاز است.

شناخت درست دستگاه برای تعمیر کمپرسور دندانپزشکی

در مطب‌های دندانپزشکی، از 2 مدل کمپرسور استفاده می‌شوند که عبارتند از:

  • کمپرسورهای روغنی: این کمپرسورها، دستگاه‌های تسمه‌ای بوده که برای کار کردن به روغن نیاز دارند. این دستگاه‌ها فیلتری برای جلوگیری از خراب شدن دارند.

  • کمپرسورهای بدون روغن ( oil free): این مدل از کمپرسورها بدون تسمه و روغن هستند.

همچنین کارخانه‌های سازنده، این دستگاه‌ها را در انواع مختلفی همچون حجم و سایز مخزن تولید می‌کنند.

بعضی از تعمیرگاه‌های کمپرسور، تمامی مدل‌های این دستگاه را نمی‌شناسند، در نتیجه به خوبی نمی‌توانند مشکل را عیب یابی کنند. در این شرایط زمان تعمیر کمپرسور دندان پزشکی طولانی خواهد شد و حتی ممکن است در آینده برای دندانپزشک دردسرساز شود.

با این حال مراکز معتبری مثل زودکمک نیز وجود دارند که با تمام مدل‌های کمپرسور موجود در بازار آشنا هستند. زود کمک خدمات تعمیر تجهیزات دندان پزشکی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده و به راحتی می‌تواند مشکل دستگاه شما را بررسی و برطرف نمایند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران