تعمیر یونیت دندانپزشکی یکی از خدماتی است که در مرکز زودکمک ارائه می شود. یونیت ها یکی از اصلی ترین لوازم و تجهیزات در مطب های دندان پزشکی هستند و وجود ایراد در آنها می تواند کار دندانپزشک را به کل مختل کند. از همین رو سرعت عمل و کیفیت در تعمیر یونیت دندانپزشکی حرف اول را می زند. تکنسین های حاضر در مرکز زودکمک به صورت تخصصی برای تعمیر یونیت دندان پزشکی آموزش دیده اند و علاوه بر آن به صورت مرتب در دوره های آموزشی مربوط به تعمیر بخش های مختلف یونیت های دندان پزشکی شرکت می کنند تا دانش خود را در این زمینه به روز نگهدارند. یونیت دندان پزشکی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از این بخش ها مخصوص انجام یک فرآیند درمانی بوده و ممکن است دچار ایراد شوند. وظیفه تکنسین این است که با توجه به توضیحاتی که دندانپزشک درباره دستگاه ارائه می دهد منبع ایراد را پیدا کرده و پس از بررسی و عیب یابی، دستگاه را تعمیر کند. تمامی خدمات تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در مرکز زودکمک ارائه می شوند دارای گارانتی هستند و بنابراین می توانید با خیال راحت از کیفیت بالای خدمات، به این مرکز مراجعه نمایید.

تعمیر یونیت دندانپزشکی

ثبت سفارش آنلاین تعمیر یونیت دندانپزشکی

برای تعمیر یونیت دندانپزشکی به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر یونیت دندانپزشکی را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از مطب و محیط کار ، یونیت دندانپزشکی خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

مهم ترین مرحله در تعمیر یونیت دندانپزشکی

اولین و اصلی ترین مرحله در تعمیر یونیت دندانپزشکی عیب یابی است. در تعمیرات لوازم الکترونیکی و تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی، دو مساله کیفیت خدمات را مشخص می کند که عبارتند از:

عیب یابی صحیح و اصولی:

یکی از مراحل بسیار حساس تعمیر یونیت دندان پزشکی عیب یابی آن است. عیب یابی نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد و از همین توصیه می شود که این کار تنها به دست افراد ماهر انجام شود. در صورتی که عیب یابی غیراصولی باشد ممکن است بخش اشتباهی از یونیت تعمیر یا تعویض شود و نه تنها مشکل یونیت برطرف نشود، بلکه ایرادات دیگری نیز در آن به وجود بیاید.

مهارت تعمیرکار:

یونیت دندان پزشکی وسیله ای حساس است که از بخش ها و قطعات بسیار زیاد و حساسی تشکیل شده است. این قطعات ممکن است در اثر فشار بیش از حد یا استفاده از ابزار نامناسب در هنگام انجام تعمیرات دچار ایراد و شکستگی شوند. از همین رو بسیار مهم است که تعمیر یونیت به دست افرادی انجام شود که در این مساله تبحر کافی دارند.

تعمیر صندلی یکی از بخش های تعمیر یونیت دندان پزشکی

صندلی یونیت قسمتی است که بیمار روی آن قرار می گیرد. از همین رو در بسیاری از مواقع در معرض وارد شدن فشار یا ریخته شدن بزاق یا خون بیمار قرار می گیرد. این موارد می تواند به مرور موجب وارد شدن آسیب به صندلی یونیت شود. در هنگام انجام کارهای دندان پزشکی باید صندلی در زاویه درست و اصولی قرار گیرد تا دندان پزشک بتواند اشراف کاملی بر دندان های بیمار داشته باشد. به همین دلیل بروز ایراد در آن می تواند موجب اختلال در کار دندان پزشک شود. اگرچه همه صندلی ها ممکن است دچار آسیب شود، اما کیفیت بالای یونیت و دارا بودن استانداردهای لازم می تواند احتمال نیاز به تعمیر یونیت دندان پزشکی را تا حد ممکن کمتر کند. به عنوان مثال صندلی های جدید ارگونومی بهتری دارند که قابلیت کنترل الکترونیکی دارند و استفاده از آن باعث می شود که دندان پزشک به صورت کامل بر بیمار تسلط داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید در صندلی یونیت دندان پزشکی به آن دقت کرد تحمل وزن صندلی است. تحمل وزن در صندلی یونیت دندانپزشکی باید حداقل 170 کیلوگرم باشد تا در اثر استفاده مداوم آسیب مکانیکی به دستگاه وارد نشده و تا حد امکان نیاز به تعمیر یونیت دندان پزشکی وجود نداشته باشد.

تعمیرات یونیت دندانپزشکی

 تعمیر یونیت دندان پزشکی با عیب یابی و تعمیر ایرموتور

ایرموتور یکی از بخش های یونیت دندان پزشکی است که در اثر روغن کاری نادرست یا فشار هوای زیاد ممکن است دچار ایراد شود. در صورت آسیب دیدگی ایرموتور، برای تعمیر یونیت دندان پزشکی تکنسین ابتدا سعی می کند که با استفاده از فرز بروساژ و حرکت دادن آن به سمت راست و چپ آن را آزاد کند. در مرحله بعدی تعمیر یونیت دندانپزشکی نوبت به روغن کاری می رسد. توجه داشته باشید که روغن کاری ایرموتور باید به صورت دوطرفه انجام شود. سپس نوبت به اتصال آنگل و فرز بروساژ به دستگاه آسیب دیده می رسد. پس از تمیز کردن و استریل شدن دستگاه باید نمدهای تصفیه هوا در یونیت نیز تعویض شود. به طور کلی در تعمیر ایرموتور سه مرحله تمیزکاری، روغن کاری و تعویض نمدهای نصفیه هوا انجام می شود. برای افزایش طول عمر ایرموتور لازم است که آن را به طور اصولی و در فواصل منظم روغن کاری کنید. همچنین مناسب بودن فشار هوای متصل به دستگاه نیز می تواند خراب شدن ایرموتور را به تعویق بیاندازد. سعی کنید همیشه آنگل و هندپیس را به صورت صحیح جایگذاری کنید. در نهایت باید بدانید که استریل کردن دستگاه نیز به افزایش طول عمر آن کمک می کند.

تعمیر هندپیس یکی از بخش های تعمیر یونیت دندان پزشکی

هندپیس یکی از قسمت هایی از یونیت است که به صورت مستقل عملکرد خاصی ندارد بلکه با اتصال به شیلنگ های مخصوص و با کمک فشار هوا شروع به کار می کند. هر یونیت دندان پزشکی هندپیس های متفاوتی دارد و دندان پزشک با توجه به نحوه درمان و فرآیند آن هندپیس مناسب را برای هر بیمار استفاده می کند. هندپیس در درمان پوسیدگی، پولیش و تغییر پروتزها کاربرد دارد. بنابراین می توان متوجه شد که این قطعه به دلیل استفاده زیاد، بیشتر از سایر بخش ها در معرض خرابی قرار می گیرد. تعمیر هندپیس نیز یکی از بخش های تعمیر یونیت دندانپزشکی است که باید توسط تکنسین های ماهر انجام شود.

زودکمک مطالعه  تعمیر توربین دندان پزشکی را به شما پیشنهاد می کند.

مشکلات رایج یونیت دندانپزشکی

به طور کلی می توان گفت که تعمیر یونیت دندانپزشکی سه بخش تعمیر الکتریکی، مکانیکی و در نهایت پنوماتیکی دارد. هریک از قطعاتی که نیاز به تعمیر دارند با توجه به نوع قطعه و همچنین آسیب وارده به آن در یک بخش یا چند بخش از این سه مورد نیاز به تعمیر پیدا می کنند. مشکلات رایجی که موجب نیاز دندانپزشک برای اقدام جهت تعمیر یونیت دندان پزشکی می شوند عبارتند از مسدود شدن فیلتر آب و هوا یا ساکشن، خراب شدن کمپرسور هوا، ایراد در موتور گیربکس، سوختن بردها، آسیب دیدگی موتور یا برد اصلی، سوختن مدارها، ایراد در میکروسوییچ، سوختن چراغ ها، اختلال در عملکرد شیر پنوماتیک و کنترل بلوک، بهم ریختگی تنظیمات آب و هوای ورودی، خراب شدن مدار ساکشن، سوختن فیوز، اختلال در عملکرد شیر سه قلوی کاسه کراشوار، پوسیدگی یا پاره شدن هریک از شلنگ ها، نشتی آب و هوا از مدار و خراب شدن صفحه کلید دستگاه.

مشکلات رایج در تعمیر یونیت دندان پزشکی

عوامل موثر در هزینه تعمیر یونیت دندان پزشکی

عوامل متفاوتی می توانند موجب افزایش یا کاهش هزینه تعمیر یونیت دندانپزشکی شوند. به عنوان مثال دستگاه های پیشرفته تر که مولفه فنی باکیفیت تری دارند طبیعتا هزینه تعمیرات بیشتری نیز خواهند داشت. مورد دیگری که می تواند تعیین کننده هزینه تعمیر یونیت دندان پزشکی باشد میزان خسارت وارد شده به یونیت و قطعات آسیب دیده است. در صورتی که قطعه ای دچار آسیب دیدگی شدید شده باشد به گونه ای که تعمیر آن امکان پذیر نباشد تکنسین ناچار است قطعه آسیب دیده را با یک قطعه نو تعویض کند. این فرآیند تعویض قطعه هزینه بالاتری نسبت به تعمیر قطعه در پی خواهد داشت. علاوه بر آن نوع قطعه استفاده شده و کیفیت آن نیز در هزینه نهایی تعمیرات تاثیرگذار خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران