با توجه به گسترش استفاده از گوشی های هوشمند، امروزه کاربران برای افزایش حافظه این دستگاه ها از کارت های حافظه استفاده می کنند تا داده های بیشتری را در این دستگاه ها ذخیره کنند. اما گاهی آن ها با خوانده نشدن کارت حافظه گوشی خود مواجه می شوند و این امر می تواند در مواقع لازم مانع دسترسی به داده های ذخیره شده روی کارت حافظه شود. نخواندن کارت حافظه در گوشی های متفاوتی مشاهده می شود و می توان دلایل مختلفی را برای وقوع این حالت در نظر گرفت. از مشکلات متنوع نرم افزاری گرفته تا بروز برخی ایراد ها در بخش سخت افزاری گوشی می تواند موجب خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی شود.

از طرفی گاهی خود کارت حافظه مشکل دارد و ایرادی در دستگاه وجود ندارد. یک عیب یابی دقیق و بررسی حرفه ای می توان دلیل خوانده نشدن کارت sd را تشخیص داده و برای رفع مشکل ایجاد شده راه کار های درستی را ارائه داد. زود کمک می تواند در زمینه بروز مشکلات متعدد سخت افزاری و نرم افزاری در گوشی های هوشمند، و انواع خدمات تعمیر موبایل بهترین سرویس ها را ارائه دهد.

مشاوران آنلاین زودکمک

بررسی دلایل خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی

بروز مشکل در مموری کارت

گاهی مواقع ایراد نخواندن کارت حافظه در گوشی متوجه خود مموری کارت است. برای این که بفهمیم آیا کارت حافظه خراب است یا خیر، می توان دو راه را دنبال کرد. اول از همه کارت حافظه را در یک دستگاه دیگر تست کنید. اگر کارت حافظه مورد نظر در یک گوشی دیگر به راحتی خوانده شود، پس می توان نتیجه گرفت که مشکل از کارت حافظه نیست.

از طرفی نیز بهتر است یک کارت حافظه دیگر را روی گوشی مورد نظر تست کنید تا ببینید مشکل دقیقا از کجاست. گاهی اوقات استفاده از کارت های حافظه غیر اورجینال و نا سازگار با گوشی مورد نظر می تواند عامل اصلی خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی باشد. بنابراین اول از همه از سلامت کارت حافظه مطمئن شده و در نظر داشته باشید همیشه از مموری کارت های با کیفیت و اصلی برای گوشی خود استفاده کنید.

خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی

خوانده نشدن کارت حافظه به دلیل مشکلات دستگاه

گاهی اوقات کارت حافظه سالم است، خود گوشی نیز دچار مشکل خاصی نیست و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری مشکلی ندارد. در این مواقع گاهی دلیل خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی به دلیل عدم جاگیری درست مموری کارت در محل قرار گیری آن است. علاوه بر این اگر یک جسم خارجی اضافی و پرز و گرد و خاک در این مکان جمع شده باشد، همین امر می تواند موجب نخواندن کارت حافظه در گوشی شود. با یک تمیز کاری ساده، جا دادن درست و مجدد کارت در محل قرار گیری مموری گوشی و ریستارت کردن می توان مشکل را برطرف کرد.

ویروسی شدن گوشی و کارت حافظه

مشکلات نرم افزاری یکی دیگر از دلایل مهم خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی است. برخی مواقع به دلیل نصب بد افزار ها و بازدید از وب سایت ها و برنامه های نامطمئن، گوشی و کارت حافظه ویروسی می شوند. این امر می تواند موجب عدم خوانش کارت حافظه در گوشی مورد نظر شود. اگر بنا بر بررسی های صورت گرفته مشکل از ویروسی شدن کارت یا گوشی باشد، حذف بد افزار ها و ویروس یابی گوشی باید در نظر گرفته شود.

بروز مشکلات سخت افزاری در گوشی

گاهی مواقع دلیل خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی مورد نظر، بروز برخی خرابی های سخت افزاری در دستگاه مورد نظر است. برای مثال اگر اسلات مموری کارت دچار مشکل شده باشد و محل خواندن و قرار گیری مموری کارت خراب شده باشد، همین امر می تواند دلیل نخواندن کارت حافظه در گوشی مورد نظر شود.

بیشتر بخوانیم : دلایل روشن نشدن گوشی

 

راه حل های رفع مشکل نخواندن کارت حافظه در گوشی

تا این جا دلایل عمده و متفاوت خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی را بررسی کردیم. روش رفع مشکل نیز باید متناسب با دلیل بروز ایراد دنبال شود. به صورت کلی می توان گزینه های زیر را به عنوان راه حل های رفع مشکل عدم خوانش کارت حافظه در گوشی در نظر گرفت:

  • تست کارت حافظه

  • استفاده از یک کارت حافظه با کیفیت و اصلی دیگر

  • ریستارت کردن موبایل

  • تمیز کردن محل قرار گیری رم

  • ویروس یابی گوشی و کارت حافظه و حذف بد افزار ها

  • فلش کردن گوشی

  • عیب یابی تخصصی کارت حافظه

  • ریست فکتوری موبایل

  • تعمیرات سخت افزاری گوشی

  • استفاده از یک کارت حافظه با کیفیت

راه حل های رفع مشکل نخواندن کارت حافظه در گوشی

اولین چیزی که بهتر است در صورت خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی دنبال کنید، استفاده از یک کارت حافظه با کیفیت و اصلی است. کارت حافظه هایی که کیفیت آن ها خوب نباشد، بعد از مدتی در دستگاه خوانده نمی شوند یا این که ممکن است دائما دچار مشکل شوند. به این ترتیب با استفاده از یک کارت حافظه اصلی و خصوصا متناسب و سازگار با گوشی مورد نظر، می توان مشکل را برطرف کرد.

تمیز کردن جای مموری کارت

وجود پرز و گرد و خاک در محل قرار گیری کارت حافظه نیز می تواند موجب خوانده نشدن کارت حافظه در دستگاه شود. بهتر است هر چند وقت یک بار دستگاه را باز کرده و محل قرار گیری رم را با یک پارچه تمیز و بدون پرز تمیز کنید.

عیب یابی کارت حافظه

عیب یابی تخصصی و به واسطه برنامه کارت حافظه یکی از قابل اطمینان ترین راه حل ها برای بررسی و تشخیص مشکل خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی است. برای عیب یابی تخصصی باید کارت حافظه را به یک کامپیوتر متصل کرد و بعد شروع به عیب یابی آن کرد. با این فرایند، خصوصا زمانی که کارت حافظه اصلا در گوشی خوانده می شود اما داده ها نمایش داده نمی شوند، می توان مشکل را سریع تر متوجه شد و برای رفع آن اقدام کرد.

ویروس یابی گوشی و کارت حافظه

ویروسی شدن می تواند یک عامل بالقوه در بروز اختلالات مختلف در هر دستگاه هوشمندی باشد. در برخی موارد نیاز است تا برای رفع مشکل خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی، دستگاه را ویروس یابی کرد و با حذف تمامی بد افزار ها، مشکل را برطرف کرد. حتی گاهی برای رفع مشکل نخواندن کارت حافظه گوشی باید گوشی را فلش کرد تا مشکل ایجاد شده برطرف شود. خصوصا اگر هیچ کارت حافظه دیگری نیز در گوشی خوانده نشود.

ریست فکتوری کردن

در نهایت ممکن است پیشنهاد تعمیرکار گوشی مورد نظر برای رفع مشکل خوانده نشدن کارت حافظه در موبایل، ریست فکتوری کردن گوشی باشد. ریست فکتوری به معنای بازگردانی به تنظیمات کارخانه است و با این کار تمامی داده های ذخیره شده روی گوشی پاک می شود. اگر مطمئن شدید که کارت حافظه مشکلی ندارد و مشکل نخواندن کارت حافظه از دستگاه مورد نظر است، این راه حل می تواند در آخرین مرحله مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: روش های اصولی ریست فکتوری گوشی

تعمیرات سخت افزاری

در پایان اگر خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی با هیچ یک از راه کار های قبلی برطرف نشود و همچنان گوشی قادر به خواندن و نمایش داده های ذخیره شده در کارت حافظه نباشد، احتمالا خرابی های سخت افزاری درون گوشی دلیل بروز مشکل است. در این صورت برای برطرف کردن مشکل نخواندن کارت حافظه در گوشی، تعمیرکار باید گوشی را باز کرده و با ابزار های تخصصی، کار عیب یابی و تعمیرات موبایل را انجام دهد.

چرا کارت حافظه گوشی بالا نمی آید؟

نیم سوز شدن رم

یکی از شایع‌ ترین عواملی که باعث خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی می‌ شود، نیم سوز شدن آن است. معمولاً رم در اثر وارد شدن صدمات فیزیکی، نفوذ آب و مواردی از این قبیل صدمه می ‌بیند. اگر کارت حافظه نیم سوز شده باشد، دیگر قابل استفاده نیست و تنها می ‌توانید اطلاعات آن را ریکاوری کنید.

عدم پشتیبانی از فرمت مموری کارت

اکثر مواقع فرمت پیش فرض کارت حافظه با سیستم عامل اندروید سازگاری دارد. اما ممکن است مموری کارت را در کامپیوتر فرمت کرده باشید. در این حالت موبایل قادر به شناسایی رم نیست. ناگفته نماند نسخه‌های جدید اندروید دارای قابلیت پشتیبانی از فرمت‌ های ext3،ext4 ، exFAT و همچنین FAT32 هستند. اما در صورت استفاده از نسخه ‌های قدیمی اندروید حتماً باید بررسی کنید که فرمت کارت اس دی FAT32 باشد.

عدم پشتیبانی از فرمت مموری کارت

زنگ زدگی بخش فلزی کارت حافظه

یکی دیگر از عواملی که منجر به خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی می‌ شود، زنگ زدگی بخش فلزی آن است. معمولا قسمت فلزی اثر بیرون کشیدن مکرر رم دچار صدمات فیزیکی یا زنگ زدگی می‌ شود. برای رفع چنین مشکلی مموری کارت را از موبایل خارج کنید، سپس بخش‌ های زنگ زده را به کمک پاک کن تمیز نمایید.

آسیب کارت حافظه

اگر دائماً کارت SD را از تلفن هوشمند خود خارج می ‌کنید، لازم است بدانید این موضوع می‌ تواند به آن صدمه برساند. چنانچه رم آسیب دیده باشد، گوشی توانایی شناسایی آن را نخواهد داشت.

علائم سوختن رم گوشی چیست؟

سوختن رم مخصوصاً اگر اطلاعات مهمی را در آن نگهداری کرده باشید، یک اتفاق ناخوشایند محسوب می گردد. برای این که از سوختن کارت اس دی مطمئن شوید، باید به یک سری علائم توجه کنید. از جمله نشانه های سوختن کارت حافظه موارد زیر هستند:

  • مموری کارت در تلفن هوشمند نشان داده می ‌شود، اما دسترسی به فرمت کردن امکان ‌پذیر نیست.

  • زمانی که رم را وارد موبایل می‌ کنید، هیچ اتفاقی رخ نمی ‌دهد. در چنین حالتی شاهد خوانده نشدن کارت حافظه در گوشی خواهید بود و نمی‌ توانید اطلاعات را مشاهده کنید.

  • رم مورد نظر روی موبایل نشان داده نمی ‌شود. اما اگر حافظه جانبی را به یک دستگاه دیگر اتصال دهید، اطلاعات ذخیره شده در آن را می بینید.

  • گوشی می‌ تواند کارت حافظه را شناسایی کند، اما دسترسی به اطلاعات ممکن نیست.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران