چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند؟

آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی یکی از ایرادات رایجی است که بسیاری از کاربران این دستگاه ها با آن مواجه می شوند. این مساله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن میان می توان به ایراد برد اصلی، خرابی میکروسوئیچ و اشکال در شیر برقی اشاره کرد. آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی عملا موجب بی استفاده شدن آن می شود، بنابراین در صورت بروز این مشکل باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. مرکز زودکمک یکی از مراکز معتبر در زمینه تعمیرات ماشین های ظرفشویی است که کاربران عزیز می توانند جهت رفع مشکل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی خود از آن کمک بگیرند. تکنسین های حاضر در این مرکز در کوتاه ترین زمان ممکن به محل مشتری اعزام شده و اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی می کنند.

آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی به دلیل وجود ایراد در شلنگ و شیر تامین آب

اولین علتی که می تواند موجب وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی شود ایراد در سیستم تامین آب است. به همین علت در صورت مشاهده آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی ابتدا باید به سراغ شلنگ و شیر تامین آب رفته و سلامت آنها را بررسی کنید. شلنگ تامین آب ماشین ظرفشویی عموما در قسمت زیر سینک ظرفشویی قرار داشته و از یک طرف به شیر آب و از طرف دیگر به ماشین ظرفشویی متصل است. گاهی اوقات نیز ممکن است در هنگام نصب دستگاه، تکنسین آب دستگاه را از محل دیگری تامین کرده باشد، در چنین مواردی بهتر است مسیر شیر را پیدا کرده و سلامت آن را تا منبع تامین آب بررسی کنید. در مسیر شلنگ تامین آب عموما یک شیر کنترل نیز وجود دارد. ابتدا شلنگ را به صورت کامل بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که شلنگ هیچ پارگی یا شکافی ندارد. پس از آن به سراغ شیر تامین آب رفته و چک کنید که شیر در حالت باز قرار داشته باشد. مورد بعدی که باید بررسی کنید مناسب بودن فشار آب است. از آنجا که شیر برقی ظرفشویی نیاز به یک حداقل فشار آب برای عملکرد دارد، چنانچه فشار آب از میزان حداقل مورد نیاز کمتر باشد شیر فرآیند آبگیری را انجام نخواهد داد.

وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی به دلیل ایراد در شیر برقی

شیر برقی همان بخشی است که آب لازم برای آبگیری ماشین ظرفشویی از طریق آن وارد دستگاه می شود. در صورت مواجهه با آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بهتر است به سراغ این شیر که در قسمت پایین ماشین ظرفشویی و پشت پنل پایین درب ظرفشویی قرار دارد نیز بروید و سلامت آن را بررسی کنید. برای اینکه بتوانید به این شیر برقی دسترسی داشته باشید باید پنل جلویی و پس از آن پنل پایینی را باز کنید. به شیر ورودی دستگاه دو شلنگ و دو سیم برق متصل است. یکی از این شلنگ ها آب را از محل منبع به شیر برقی منتقل می کند و دیگری وظیفه هدایت آب از شیر برقی به درون محفظه شست و شو را بر عهده دارد. کنترل این شیرها نیز به وسیله شناور و تایمر ماشین ظرفشویی انجام می شود. چنانچه با مشکل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی مواجه شدید باید به سراغ این بخش ها رفته و عملکردشان را بررسی کنید. مطمئن شوید که برق به شیر می رسد. پس از آن با استفاده از یک مولتی متر بررسی کنید که جریان برق درون سلنوئیدها وجود داشته باشد. در نهایت بسته به این که کدام بخش مشکل دارد راهکار تعمیراتی مناسب را اتخاذ کنید.

آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی به دلیل خرابی شناور و سوئیچ آن

شناور که شکلی گنبدی دارد در کف ماشین ظرفشویی قرار داشته و سطح مناسب آب برای ظرفشویی را تعیین می کند. عملکرد شناور ماشین ظرفشویی همانند شناور کولرهای آبی بوده و پس از اینکه سطح آب به حد مورد نیاز رسید سوئیچ شناور درگیر شده و آبگیری متوقف می شود. یکی از مواردی که می تواند موجب آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی شود مسدود شدن شناور به وسیله زباله ها و باقیمانده های مواد غذایی است. بنابراین در صورت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی بهتر است به سراغ شناور نیز رفته و بررسی کنید که ماده غذایی یا املاح سخت شده آب موجب گیر کردن شناور و بالا ماندن آن نشده باشد. پس از آن به سراغ سوئیچ شناور رفته و عملکرد آن را نیز بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است سیم کشی سوئیچ شناور دچار ایراد شده باشد و همین مساله موجب اختلال در آبگیری ماشین ظرفشویی بشود.

ایراد در سوئیچ قفل درب یکی از علل عدم آبگیری ماشین ظرفشویی

سیستم عملکردی ماشین ظرفشویی به گونه ای تعبیه شده که در صورت باز بودن درب آن، فعالیت دستگاه متوقف شود. از همین رو یکی از دلایل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی می تواند تشخیص باز بودن درب توسط سوئیچ قفل باشد. البته پر شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی از آب نیز می تواند به دلیل خراب بودن سوئیچ درب ماشین ظرفشویی باشد. در هنگام مواجهه با آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی یکی از بخش هایی که باید بررسی شود سوئیچ درب است. این قطعه در پشت پنل داخلی قرار دارد. برای بررسی سلامت آن کافی است با استفاده از یک مولتی متر بررسی کنید که آیا جریان درون آن برقرار است یا خیر. در صورتی که سوئیچ خراب شده باشد می توان با تعویض آن مشکل آبگیری ماشین ظرفشویی را نیز برطرف کرد.

وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی

عدم آبگیری ماشین ظرفشویی به دلیل خرابی برد الکترونیکی یا تایمر

تایمر و برد الکترونیکی هر دو وظیفه برقراری ارتباط بین بخش های مختلف ماشین ظرفشویی و ارسال فرمان شروع به کار دستگاه را بر عهده دارند. در واقع در مدل های قدیمی تر تایمر این وظیفه را بر عهده داشته و در مدل های جدیدتر این بخش با برد الکترونیکی جایگزین شده است. ایراد در برد یا تایمر موجب عدم عملکرد برخی قطعات نظیر شیر برقی، سوئیچ شناور یا سوئیچ قفل درب شده و در نهایت موجب آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی می شود. اگرچه احتمال وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی به دلیل خراب بودن برد و تایمر کمتر از سایر موارد است، اما در صورتی که موارد قبلی را بررسی کرده اید و همگی سالم بوده اند در نهایت برای پیدا کردن منبع اختلال باید به سراغ برد و تایمر بروید. دقت کنید که یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث عدم آبگیری ماشین ظرفشویی شود گرفتگی بازوهای آب پاش یا پمپ است. در برخی مدل ها نیز سیستم ماشین ظرفشویی به گونه ای مهندسی شده که در صورت وجود نشتی در ماشین، آبگیری متوقف شود. بنابراین چنانچه ماشین ظرفشویی شما نیز جزو دستگاه هایی است که از  چنین سیستمی بهره می برد بهتر است ماشین ظرفشویی را از بابت نشتی آب نیز بررسی کنید. جهت دریافت خدمات تعویض تایمر ماشین ظرفشویی با شماره های اعلام شده در سایت تماس بگیرید.

خراب شدن برد مدار چاپی دلیل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی

برد مدار چاپی یا ماژول در واقع حکم مغز دستگاه را دارد و قسمتی است که فرمان اجرای دستورات مختلف را به دستگاه داده و از اجرا شدن آنها اطمینان حاصل می کند. ایراد در این برد نیز می تواند منجر به آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی شود. توجه داشته باشید که تشخیص خرابی برد مدار چاپی کاری ساده نبوده و لازم است که برای مشخص شدن آن از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران