شبکه 5G یا همان اینترنت نسل پنجم، فناوری در حال توسعه برای ارائه اینترنت با کیفیت تر و پایدارتر است. تکنولوژی 5G علاوه بر اینکه انسان ها را به یکدیگر متصل می کند، می تواند ماشین ها و اشیاء را نیز به یکدیگر متصل کرده و آنها را کنترل کند. این سطح از کارایی و فناوری، باعث افزایش تجربیات کاربر می شود که می توانند سطح جدیدی از فناوری را به خوبی درک کنند. اینترنت 5G، طیف وسیعی از صنایع از ارتباطات گرفته تا خرده‌ فروشی و کسب‌ و کارها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. در این مقاله به بررسی فناوری 5G و تفاوت آن با نسل های پیشین می پردازیم.

اینترنت 5G چیست؟

📱 ترفندهای افزایش سرعت اینترنت رو اینجا نوشتیم برات. 

مشخصات اینترنت 5G

به طور کلی می توان گفت که اینترنت نسل پنجم با کیفیت و پایدارتر با سرعت بیشتری نسبت به نسل های پیشین اینترنت است.

برخی از مزایای تکنولوژی 5G عبارتند از:

  • انتقال داده‌ با حداکثر سرعت و در حداقل زمان

  • ایجاد بستری کاملا ایمن برای تبادل اطلاعات و ارتباطات

  • ظرفیت بالا و قابلیت پشتیبانی از نیاز کاربران حتی در زمان اوج ترافیک

  • مقیاس‌ پذیری حتی در صورت افزایش تعداد کاربران

  • بهبود عملکرد برج‌ های مخابراتی و دستگاه‌ های کاربران در اتصال به اینترنت

  • مصرف انرژی کم‌ تر نسبت به نسل‌ های قبلی اینترنت

  • پشتیبانی از اینترنت اشیاء و فراهم کردن امکان اتصال دستگاه به دستگاه

  • افزایش چشم‌گیر پهنای باند

مشاوره آنلاین زودکمک

📱 بهترین گوشی های گیمینگ رو می تونی اینجا ببینی. 

تفاوت اینترنت نسل پنجم (5G) با نسل چهارم (4G)

اینترنت 5G یک سیستم دیجیتالی جدید برای تبدیل بایت (واحد دیتا) از طریق هوا است. در این تکنولوژی از رابط امواج رادیویی جدید همراه با سایر تکنولوژی‌ ها برای انتقال داده ‌های بیشتر از طریق هوا و سرعت بیشتر، ترافیک و تاخیر کمتر استفاده می‌ شود. این رابط جدید که از طیف موجی میلی ‌متر استفاده می‌کند، استفاده از دستگاه‌های بیشتر در همان منطقه‌ جغرافیایی را امکان ‌پذیر می‌کند. 4G می‌تواند در هر کیلومتر مربع 4.000 دستگاه را پشتیبانی کند درحالی که 5G حدود یک میلیون دستگاه را می تواند پشتیبانی کند.

یکی از تفاوت‌های بین اینترنت 4G و 5G، از بین رفتن ازدحام و شلوغی شبکه در فناری 5G است. اینترنت 5G به عنوان دروازه‌ ای برای اتصال اینترنتی اشیاء خواهد بود. انتظار می ‌رود که تکنولوژی 5G انقلابی در صنایع داده محور، شهرهای هوشمند و مدیریت زیرساخت ‌ها به پا کند. نسل پنجم شبکه اینترنت نسبت به نسل چهارم از سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، ظرفیت برای اتصال تعداد بیشتری دستگاه، تداخل کمتر و کارآیی بهتر برخوردار است.

پهنای باند بیشتر در فناوری 5G باعث ظرفیت بیشتر برای اتصال تعداد کاربران بیشتر و انتقال سریع تر داده ها و همچنین تاخیر کمتر می شود. تاخیر در اینترنت 4G حدود 20 تا 30 میلی‌ ثانیه است اما برای اینترنت 5G این تاخیر به زیر 10 میلی ‌ثانیه کاهش می ‌یابد و در بهترین حالت حدود 1 میلی‌ ثانیه تاخیر خواهد داشت. این ویژگی برای صنعت و ماشین‌ آلات صنعتی و کنترل از راه دور بسیار مهم است.

سرعت اینترنت یکی از ویژگی‌ های مهم آن است و از این نظر فناوری 5G از اینترنت 4G جلوتر است. به طور کلی اینترنت 5G به سرعتی بیست برابر بالاتر از اینترنت 4G LTE می رسد.فناوری 4G دارای حداکثر سرعت 1 گیگابایت در ثانیه است در حالی که اینترنت 5G می ‌تواند به سرعت 20 گیگابایت در ثانیه دست یابد. در نهایت می توان گفت که تکنولوژی 5G مزایای بسیاری دارد که در صورت فراگیر شدن می تواند تحولی جدید در زندگی روزمره به وجود آورد.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران