عملکرد لامپ ویدئو پروژکتور

لامپ ویدئو پروژکتور، از قطعات اصلی و مهم هر پروژکتوری است. در صورت معیوب و مختل شدن عملکرد لامپ پروژکتور، کارکرد کلی دستگاه مختل می شود و پروژکتور به درستی کار نخواهد کرد. در این مقاله با زودکمک همراه باشید تا چگونگی عملکرد این قطعه مهم در پروژکتور را بررسی کنیم و راهکارهایی که باعث عمر بیشتر لامپ می شود را شرح دهیم.

عملکرد لامپ ویدئو پروژکتور

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیرات تخصصی ویدئو پروژکتور فقط با زودکمک. 

نحوه عملکرد لامپ ویدئو پروژکتور چگونه است؟

عملکرد این قطعه در پروژکتور به این گونه است که لامپ با ارسال یک جریان الکتریکی در شکاف ARC که با بخار جیوه و تحت فشار بسیار زیاد پر شده است، جریان بخار جیوه را روشن می کند و باعث می شود لامپ پروژکتور نور بسیار روشنی ایجاد کند. این نور بسیار روشن بر روی صفحه LCD یا DLP می تابد که موجب نمایش تصاویر می شود.

این لامپ ها فناوری پیچیده ای دارند و با توجه به مشخصات هر لامپ، هزینه تولید آن ها ممکن است بسیار بالا رود. بنابراین، قیمت تمام شده لامپ ویدئو پروژکتور نیز به طبع می تواند بالا رود.

انواع  لامپ پروژکتور کدامند؟

لامپ های پروژکتور در دو نوع جیوه ای و زنون تولید می شوند. لامپی که در اکثر ویدئو پروژکتورها استفاده می شود، از نوع جیوه ای است. لامپ های زنون در پروژکتور های رده بالا به کار می روند و قیمت بالایی هم دارند. طول عمر لامپ های زنون نسبت به مدل های جیوه ای کمتر است. این لامپ ها فقط در برخی شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که کاربردهای تجاری یا خانگی آن ها بسیار محدود است.

مشاوره آنلاین زودکمک

✔ علت کم نور شدن ویدئو پروژکتور و نحوه رفع این مشکل 

روش های افزایش عمر لامپ ویدئو پروژکتور

اکنون در این بخش از مقاله، به راهکارهایی که موجب طول عمر بیشتر لامپ پروژکتور می شوند می پردازیم. این موارد عبارتند از:

  • روشن و خاموش نکردن دائم پروژکتور

  • استفاده از پروژکتور در حالت ECO

  • نصب پروژکتور در مکان مناسب

  • گردگیری فضای داخلی ویدئو پروژکتور

  • تمیز کردن فیلتر پروژکتور

در ادامه، هر یک از این موارد را تشریح می کنیم.

پرهیز از روشن و خاموش کردن دائم پروژکتور

خاموش و روشن کردن بیش از حد پروژکتور باعث میشود لامپ دائما در حال تغییر ولتاژ  باشد که در طولانی مدت عمر آن را کوتاه می کند. بنابراین، جهت افزایش عمر لامپ ویدئو پروژکتور توصیه می شود که دستگاه را به سرعت و دائما روشن و خاموش نکنید.

💡 آموزش تمیز کردن لنز ویدئو پروژکتور

استفاده از پروژکتور در حالت ECO

استفاده از حالت ECO در پروژکتور نیز یکی از راه های افزایش عمر لامپ دستگاه است. بهتر است پروژکتور خود را با فعال سازی حالت اقتصادی (ECO) استفاده نمایید. این قابلیت تقریبا در تمامی پروژکتورها وجود دارد و فعال سازی آن سبب استفاده بهینه از دستگاه می شود. وقتی پروژکتور را در این حالت می گذارید، مصرف برق کاهش پیدا کرده و نور خروجی لامپ ویدئو پروژکتور کمتر می شود که سبب افزایش عمر لامپ پروژکتور می شود.

نصب پروژکتور در مکان مناسب

برای افزایش عمر لامپ ویدئو پروژکتور باید این دستگاه را در مکانی درست و مناسب نصب کرد. برای مثال اگر ویدیو پروژکتور را در گوشه سقف یا فضایی محدود وصل کنید اطراف آن به سرعت داغ شده و عمر لامپ کاهش می یابد.

گردگیری فضای داخلی ویدئو پروژکتور

توجه به گردگیری و سرویس های دوره ای مورد نیاز، معمولاً در مورد تمامی دستگاه ها، منجر به افزایش عمر مفید آن ها می شود. در مورد نگهداری پروژکتور و افزایش عمر مفید لامپ آن نیز بهتر است این نکته را مدنظر قرار دهید. در صورتی که میزان گرد و غبار موجود در این دستگاه افزایش یابد و گردگیری های دوره ای انجام نشود، به تدریج دمای محیط داخل پروژکتور بالا رفته و لامپ منفجر خواهد شد.

تمیز کردن فیلتر پروژکتور

تمیز کردن فیلتر دستگاه نیز راهکار دیگری برای افزایش عمر لامپ ویدئو پروژکتور است. در جلوی فن پروژکتورها، معمولاً فیلتری قرار دارد که از ورود گرد و خاک و آلودگی به درون این دستگاه جلوگیری می کند. زمانی که فن هوای خنک بیرون را به داخل می کشد، فیلترها جلوی وارد شدن گرد و خاک را میگیرد. لازم است هر از چندگاهی، به طور معمول هر ۱۰۰۰ ساعت استفاده از دستگاه، فیلترها را باز کرده و با فشار هوا یا زدن ضربه آن ها را تمیز کرد.

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر برد پاور پروژکتور در کوتاه ترین زمان

تعویض لامپ ویدئو پروژکتور چگونه انجام می شود؟

برای تعویض لامپ پروژکتور طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا پروژکتور را خاموش کنید و پس از چند دقیقه که لامپ دستگاه به خوبی خنک شد، آن را از برق بکشید. اگر برق دستگاه را قطع کنیم لامپ همچنان داغ خواهد ماند.

  • در مرحله بعد، پیچ ‌های مرتبط را با پیچ گوشتی باز کنید. معمولاً ۲ یا ۴ پیچ در را به بدنه متصل کرده‌اند. مدل هایی نیز وجود دارد که در آن ها درب لامپ روی سطح بالایی پروژکتور قرار گرفته است.

  • سپس با دستگیره ‌ای که به همین منظور در پروژکتور تعبیه شده است لامپ را به آرامی از محل خود خارج کنید. سیم های وصل شده به لامپ را نیز با دقت جدا کنید. لامپ سوخته را در گوشه‌ای بگذارید و دقت نمایید تا با لامپ سالم اشتباه نشود.

  • مکان لامپ ویدئو پروژکتور را با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز به خوبی تمیز کنید.

  • سیم های جدا شده از لامپ معیوب و سوخته را به لامپ جدید و سالم وصل نمایید و لامپ را در محل مناسب تعیبه شده در دستگاه، قرار دهید. تلاش نمایید تا دستان و انگشتانتان تنها با قاب پشت لامپ تماس داشته باشد و باقی نقاط لامپ و دستگاه را لمس نکنند. برای لمس نکردن مستقیم می توانید از یک پارچه برای این منظور استفاده کنید.

  • در نهایت، درب محافظ لامپ را دوباره سر جای خود قرار داده و با پیچ گوشتی، پیچ های در را سفت کنید.

لازم به ذکر است که جهت شناسایی لامپ جدید توسط پروژکتور، باید از طریق تنظیمات منو، تایمر لامپ را صفر کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید هیچ تصویری توسط دستگاه نمایش داده نمی شود. صفر کردن تایمر لامپ در پروژکتورهای مختلف متفاوت است. در صورتی که اطلاعاتی در این باره ندارید، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. در ادامه، روش معمول ریست کردن تایمر لامپ پروژکتور را بیان می کنیم.

مشاوره آنلاین زودکمک روش اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور

نحوه ریست کردن تایمر لامپ ویدئو پروژکتور

برای ریست کردن تایمر لامپ دستگاه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پس از تعویض لامپ و اطمینان از روشن شدن پروژکتور، دکمه Menu را فشار دهید.

  • به بخش Management یا همان مدیریت تنظیمات پروژکتور بروید و در این بخش گزینه Lamp Hour Reset را انتخاب کنید.

  • اکنون با انتخاب Lamp Hour Reset و زدن گزینه Yes، فرآیند ریست تایمر لامپ پروژکتور به پایان می ‌رسد و شمارشگر دستگاه صفر می شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران