در این مقاله، انواع صفحه نمایش موبایل را معرفی می کنیم تا با مدل های مختلف این قطعه مهم، بیشتر آشنا شوید. نمایشگر، یکی از مهم ترین اجزای گوشی های هوشمند است و مدل و کیفیت آن، تعیین کننده وضوح تصویر و حتی گاهی کیفیت عملکرد تاچ است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و معرفی گوشی های هوشمند جدید، صفحه نمایش موبایل هم پیشرفت کرد. به طوری که امروزه شاهد تولید انواع گوناگون نمایشگر گوشی، از ال سی دی های معمولی گرفته تا صفحات پیشرفته و مدرن هستیم. آشنایی با انواع صفحه نمایش موبایل، به شما کمک می کند که با توجه به کاربری که مد نظر دارید، بهترین مدل را انتخاب کنید. البته ما بخشی از مهم ترین خرابی های انواع نمایشگر گوشی را نیز بررسی می کنیم. در صورت آسیب دیدگی این بخش، کافی است با زودکمک تماس بگیرید. تا تیم مجرب تعمیر موبایل، تخصصی ترین خدمات را به شما ارائه دهند.

 

انواع نمایشگر گوشی

آشنایی با انواع صفحه نمایش موبایل

LCD Liquid Crystal Display

رایج ترین نوع نمایشگر در گوشی های هوشمند، ال سی دی است. نسل جدیدی از صفحه نمایش که جایگزین صفحه نمایش CRT شدند و سال هاست که در لوازم خانگی از قبیل تلویزیون استفاده می شوند. با توجه به کیفیت رنگ و وضوح پایین صفحه نمایش LCD ، شرکت ها انواع متنوعی از این نوع نمایشگر، شامل TFT ،IPS  یا Super LCD را تولید و عرضه کرده اند که هریک از آنها را بیشتر معرفی می کنیم.

 

انواع ال سی دی های موبایل

نمایشگر TFT

یکی از انواع صفحه نمایش موبایل، TFT است. این نوع نمایشگر، میزان وضوح و کیفیت تصویر بیشتری دارد و نام آن، مخفف کلمه Thin Film Transistor است. پیکسل ها در این نمایشگر، به صورت افقی عمودی قرار گرفته اند و هر پیکسل، دارای یک خازن و یک ترانزیستور سیلیکون آمورف است. بنابراین می توان گفت که هریک از پیکسل ها مستقلا شارژ می شوند و مصرف باتری را کاهش می دهند. البته باید بدانید که کیفیت تصویر نمایشگرهای تی اف تی در مقابل آفتاب، کمی افت می کند.

 

نمایشگر TFT

صفحه نمایش IPS

یکی دیگر از انواع صفحه نمایش موبایل، IPS است. آی پی اس را می توان نسخه پیشرفته تر TFT به حساب آورد که قیمت و البته کیفیت بیشتری دارد. عدم توانایی در تولید رنگ مشکی عمیق و باکیفیت را می توان مهم ترین نقطه ضعف این نوع نمایشگر در نظر گرفت. نمایشگرهای آی پی اس، دارای یک لایه برای افزایش نور هستند؛ به همین دلیل گوشی های مجهز به این نوع صفحه نمایش، ضخامت بیشتری دارند.  

 

صفحه نمایش IPS

نمایشگر Super LCD یا SLCD

اما می رسیم به یکی از جذاب ترین انواع صفحه نمایش موبایل، یعنی سوپر ال سی دی. برند htc علاقه زیادی به استفاده از این نوع نمایشگر داشته و هر سال، کیفیت و کارایی آن بهبود پیدا می کند. در Super LCD هیچ شکاف یا فاصله ای بین محافظ صفحه نمایش بیرونی و سنسور تاچ صفحه نمایش وجود ندارد؛ همین ویژگی هم تفاوت اصلی این نمایشگر با IPS  است. حتی با وجود برخی ایرادات موجود؛ نمی توان از مصرف کمتر و دید بهتر در خارج از خانه در این نوع صفحه نمایش، غافل شد.

مشاوره آنلاین زودکمکتقویت آنتن دهی موبایل  

 

نمایشگر Super LCD یا SLCD

صفحه نمایش های LED

صفحه نمایش های LED یا Light-Emitting Diodes هم اخیرا در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. هزینه ساخت این مدل، بالاتر بوده و در مقابل، کیفیت و وضوح بهتری را در مقایسه با دیگر انواع صفحه نمایش موبایل ارائه می دهند. این صفحه نمایش با گذشت زمان به انواع مختلفی تقسیم شده است که عبارتند از:

نمایشگر OLED

کلمه OLED، مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diodes است؛ یعنی همان نمایشگرهای ال ای دی که تکنولوژی ساخت آنها کمی تغییر کرده است. فناوری OLED یا دیودهای ارگانیک نور، بر پایه کربن ساخته شده و همیشه خاموش است تا زمانی که جریان برق از داخل پیکسل های آن عبور کند. غلظت رنگ مشکی در این نوع نمایشگر گوشی، کیفیتی خارق العاده را ایجاد می کند. در حال حاضر بسیاری از گوشی های هوشمند پرچمدار از صفحه نمایش های اولد استفاده می کنند. اولدها وزن پایینی دارند و باعث می شوند گوشی های مجهز به این نوع نمایشگر هم بسیار سبک و در عین حال، باریک باشند.

 

نمایشگر OLED

صفحه نمایش MicroLED

به عنوان یکی دیگر از انواع صفحه نمایش موبایل، باید به نمایشگرهای میکرو ال ای دی اشاره کنیم. این نوع صفحه نمایش به MLED نیز معروف است و در آن، هر پیکسل به صورت جداگانه به LED خود متصل است. در نتیجه نیازی به نور پس زمینه نیست و وضوح بهتری دارد.

 

صفحه نمایش MicroLED

نمایشگر POLED

نمایشگر پو ال ای دی، بیشتر توسط شرکت ال جی مورد استفاده قرار گرفته است. POLED نوعی صفحه نمایش اولد است که در طراحی ساختار آن به جای شیشه از پلاستیک استفاده شده است؛ به همین خاطر قابلیت هایی نظیر انعطاف پذیر بودن، نازک بودن، سبک بودن و مقاومت بیشتر به آن اضافه شده است.

 

نمایشگر POLED

AMOLED

یکی از جذاب ترین انواع صفحه نمایش موبایل که شرکت سونی آن را توسعه داد، امولد است. البته سامسونگ بعدها سوپر امولد را از سونی خریداری کرد و قهرمان بلامنازع آن شد!. AMOLED مخفف عبارت Active Matrix Organic Light-Emitting Diode  به معنای دیود تابنده نور ارگانیک ماتریکس فعال است. در ساختار این نوع نمایشگر، از شیشه استفاده شده است و روش کار آن تا حد زیادی شبیه به اولد است. پیکسل ها در این نمایشگر، خاموش می شوند و به دنبال آن نمایشگر کاملا سیاه می گردد. بنابراین به صورت غیر مستقیم، مصرف باتری کاهش پیدا می کند.

 

AMOLED

Super AMOLED

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، نمایشگرهای سوپر امولد، در انحصار شرکت سامسونگ قرار دارند. جالب است بدانید که سامسونگ به نمایشگرهای AMOLED یک صفحه لمسی بسیار باریک حدود یک هزارم میلی متر اضافه کرد و آن را با نام Super AMOLED  عرضه کرد. امروزه پرچمداران و برخی از میان رده های سامسونگ به این نوع صفحه نمایش مجهز هستند. سنسور تاچ در نمایشگرهای سوپر امولد، درون خود نمایشگر جای داده شده است؛ بنابراین تاچ این مدل، بسیار قوی و هوشمند است.

بیشتر بخوانیم : در دسترس نبودن موبایل

صفحه نمایش خمیده

یکی از پر سر و صدا ترین انواع صفحه نمایش موبایل، نمایشگر خمیده است. ظاهری زیبایی در این مدل، کمک کرده که لبه گوشی ها، خمیده باشد. البته این ویژگی، امنیت نمایشگر را پایین آورده و آن را آسیب پذیر کرده است. دقت کنید که منظور از خمیده در نام این صفحه نمایش، انحنای ظریفی است که در گوشه های صفحه ایجاد می شود. اولین گوشی هوشمند با این نوع صفحه نمایش Galaxy Note Edge نام دارد که در سال 2014 وارد بازار شد و سامسونگ این تکنولوژی را با ارائه گوشی Galaxy S6 Edge به عنوان اولین گوشی هوشمند با دو لبه ی خمیده، تکمیل کرد.

 

صفحه نمایش خمیده

انواع خرابی نمایشگر موبایل

شکستن نمایشگر

پس از آشنایی با انواع صفحه نمایش موبایل، بد نیست که آسیب دیدگی های مختلف این بخش را نیز بشناسید. بدترین نوع خرابی نمایشگر موبایل، شکستن آن است. اگر صفحه نمایش بشکند، باید دید که تاچ کار می کند یا نه. در صورتی که تاچ ایرادی نداشته باشد، یعنی گلس محافظ شکسته و نیازی به تعویض نمایشگر نیست. اما در صورت از کار افتادن تاچ، باید صفحه نمایش به طور کامل، تعویض گردد که این کار، هزینه بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانیم : کند شدن موبایل

کار نکردن تاچ

یکی دیگر از خرابی های انواع صفحه نمایش موبایل، کار نکردن تاچ است. در این شرایط، باید اول عوامل نرم افزاری بررسی شوند. اگر هیچ گونه ایراد نرم افزاری وجود نداشته باشد، احتمالا نمایشگر آسیب دیده و نیاز به ترمیم یا حتی تعویض آن است.

 

انواع خرابی نمایشگر موبایل

روشن نشدن صفحه نمایش

روشن نشدن صفحه نمایش هم مسئله دیگری است که می تواند ناشی از خرابی این بخش باشد. البته عوامل دیگری همچون خرابی قطعات برد و مدارهای آن، مدار پاور و شارژ، باتری و ... هم در بروز این مشکل تاثیرگذار هستند. اما در بیشتر موارد، روشن نشدن صفحه ناشی ناشی از سوختن ال سی دی دستگاه بوده و نیاز به تعویض کامل نمایشگر است.

سیاه شدن بخشی از صفحه

مشکل دیگری که در انواع صفحه نمایش موبایل ایجاد می شود، سیاه شدن بخشی از صفحه است. این مسئله نشان دهنده خرابی ال سی دی بوده و نیاز به بررسی و ترمیم تخصصی دارد.

سو سو زدن صفحه نمایش

سو سو زدن صفحه نمایش، مشکلی است که می تواند ناشی از خرابی نمایشگر باشد. زمانی که این حالت در صفحه نمایش گوشی رخ می‌دهد ممکن است هر لحظه ال سی دی آن بسوزد؛ لذا این مسئله را جدی گرفته و در اولین فرصت، به یک تعمیرگاه مجاز و معتبر مراجعه کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران