متورم شدن باتری لپ تاپ، یکی از مشکلات شایع در لپ تاپ ها است که می تواند با گذشت زمان و پس از استفاده طولانی مدت از دستگاه رخ بدهد. این مشکل ممکن به دلایل مختلفی رخ می دهد و معمولاً نشانه ‌ها و علائم بخصوصی در این مورد وجود دارند که درصورت بروز این مشکل آن ها را مشاهده خواهید کرد. در برخی مواقع پس از باد کردن باتری لپ تاپ، دستگاه از کار افتاده و دیگر قادر به استفاده از آن نخواهید بود.

در این مقاله شما را با علائم و نشانه های تورم باتری لپ تاپ آشنا خواهیم کرد. در صورت بروز این مشکل می توانید با مرکز تعمیر لپ تاپ در تهران زودکمک در ارتباط باشید و از خدمات مجموعه ما بهره مند شوید.

متورم شدن باتری لپ تاپ

نشانه های متورم شدن باتری لپ تاپ

در این بخش مقاله به علائم ورم کردن باتری لپ تاپ اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • تغییر شکل کلی و بدنه پشتی لپ‌ تاپ

  • برآمدگی صفحه کلید یا تاچ ‌پد لپ تاپ

  • دشواری در استفاده از  دکمه‌ های صفحه کلید و ترک‌ پد لپ تاپ

  • مصرف سریع باتری

مشاوره آنلاین زودکمک  آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق یا شارژر به باتری صدمه وارد می کند؟

دلایل باد کردن باتری لپ تاپ

پس از بیان نشانه های متورم شدن باتری لپ تاپ، اکنون به دلایل این مشکل اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • تمام شدن عمر مفید باتری

  • شارژ شدن بیش از حد باتری

  • گرم شدن زیاد باتری

  • تعداد چرخه های زیاد شارژ و دشارژ باتری

  • مطابقت نداشتن ولتاژ شارژر با باتری لپ تاپ

  • آسیب دیدن مکانیکی باتری

در ادامه، هر یک از این موارد را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

تمام شدن عمر مفید باتری

اصلی ترین دلیل متورم شدن باتری لپ تاپ مربوط به تمام شدن عمر مفید آن است. تمامی باتری ها در دستگاه های برقی مختلف، محدوده مشخصی برای شارژ شدن دارند. درصورتی که تعداد دفعات شارژ شدن باتری دستگاه شما از تعداد مشخص خود عبور کند، باتری به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده و در نهایت باد می کند.

 ترفندهای احیا کردن باتری لپ تاپ رو اینجا بخون. 

مشاوره آنلاین زودکمک

شارژ شدن بیش از حد باتری

یکی از معمول ترین دلایل باد کردن باتری لپ تاپ را می توان شارژ شدن بیش از حد باتری محسوب کرد. هنگامی که باتری لپ تاپ را در مدت زمان طولانی در حالت شارژ قرار می دهید، باتری تحت فشار قرار گرفته و منجر به خراب شدن سریع آن می شود. شارژ شدن بیش از حد باتری لپ تاپ باعث آزاد شدن نوعی گاز شده که منجر به ایجاد مشکلاتی در باتری شده و آن را متورم می کند. بنابراین باید توجه کنید که باتری را به اندازه در شارژ قرار داده تا از ورم کردن باتری لپ تاپ جلوگیری کنید.

گرم شدن زیاد باتری و متورم شدن باتری لپ تاپ

استفاده کردن از لپ تاپ در محیط های گرم و همچنین استفاده طولانی مدت و مداوم از آن باعث افزایش دمای باتری می شود. در نتیجه با بالا رفتن دما، فرآیند تجزیه الکترولیت سریع تر شده و موجب تورم باتری لپ تاپ می شود.

باد کردن باتری لپ تاپ

تعداد چرخه های زیاد شارژ و دشارژ باتری

باتری لپ تاپ معمولاً تعداد محدودی چرخه شارژ و دشارژ را تحمل می‌کند. انجام چندین بار چرخه شارژ و دشارژ بیش از حد ممکن است باعث افت کارایی باتری و در نتیجه متورم شدن آن شود.

مطابقت نداشتن ولتاژ شارژر با باتری لپ تاپ

هنگامی که درجه ولتاژ شارژر با باتری لپ تاپ همخوانی نداشته و بالاتر یا پایین تر از آن باشد، پس از مدتی ممکن است با مشکل متورم شدن باتری لپ تاپ مواجه شوید. به همین خاطر در زمان خرید آداپتور، به ولتاژ آن توجه کرده و با باتری لپ تاپ مطابقت دهید.

آسیب دیدن مکانیکی باتری

یکی دیگر از دلایل باد کردن باتری لپ تاپ، آسیب فیزیکی به باتری است. این آسیب که می تواند ناشی از ضربه یا وارد شدن فشار زیاد به باتری باشد، با به وجود آوردن تغییرات فیزیکی در بستر باتری و ساختار داخلی آن، می‌ تواند باعث ورم کردن باتری لپ تاپ شود.

مشاوره آنلاین زودکمک  روش باز کردن باتری لپ تاپ رو اینجا یاد بگیر. 

اقدامات لازم برای جلوگیری از باد کردن باتری لپ تاپ

پس از شرح علائم و عوامل متورم شدن باتری لپ تاپ، اکنون به راه های جلوگیری کردن از بروز این مشکل می پردازیم. برای جلوگیری از تورم باتری لپ تاپ، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • لپ تاپ را بعد از شارژ کامل برای مدت زمان طولانی به برق وصل نکنید. دمای باتری های لیتیوم یونی با شارژ بیش از حد افزایش می یابد و چرخه های شارژ متعددی را طی می کنند.

  • از استفاده کردن لپ تاپ در زمانی که شارژ می شود خودداری کنید. چرا که این کار موجب گرم شدن زیاد باتری و آسیب به آن می شود.

  • از قرار گرفتن لپ تاپ در محیط های خیلی گرم و مقابل نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید. بهتر است از لپ تاپ در محیطی خشک و خنک استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران