برای بسیاری از افراد استفاده از عینک سه بعدی و مشاهده فیلم های سه بعدی تجربه جذابی است. با استفاده از این عینک ها حس عمیق تر و واقعی تری نسبت به تصویر پیشروی خود دریافت می کنید. استفاده از این عینک باعث می شود شما حسی مانند حضور در محل واقعی تصویر را داشته باشید و تماشای آن برای شما جذاب تر می شود. استفاده از این عینک ها با توجه به برند تولیدی و نوع تلویزیون متفاوت است و هر عینک برای خود دارای ویژگی های منحصر به فردی است. در ادامه این مطلب ما انواع عینک های سه بعدی و ویژگی های آن ها را بیان می کنیم.

استفاده از عینک سه بعدی

انواع عینک سه بعدی کدام است؟

عینک های سه بعدی دارای دو نمونه مختلف هستند. نمونه فعال و غیر فعال آن تفاوت هایی باهم دارند، عینک سه بعدی فعال از تکنولوژی اکتیو برای تلویزیون استفاده می کند. عینک های سه بعدی فعال جدید تر از عینک های پسیو هستند.

انجام تمامی خدمات تخصصی تلویزیون با گرانتی معتبر و پذیرش در محل تنها با یک تماس با زود کمک.

عینک سه بعدی اکتیو (active)

این عینک ها از شاتر الکترونیکی استفاده می کنند. سرعت عملکرد شاتر های الکترونیکی بسیار بالا است و چشم انسان متوجه جابه جایی آن نمی شود. بنابراین تصاویر پیوسته نمایش داده می شوند. عملکرد این شاترها به این صورت است که تصویر پخش شده از صفحه تلویزیون را با سرعت بالا به دو قسمت مجزا از هم تقسیم می کنند. در نتیجه این تصاویر با کمک اشعه مادون قرمز و با سرعتی مناسب به عینک می رسند. هر چه سرعت شاتر بالاتر باشد این تصاویر طبیعی تر و با سرعت بیشتری به چشم فرد می رسند.

مشاوره آنلاین زود کمک

معایب استفاده از عینک سه بعدی اکتیو

  • یکی از عیوب این عینک حجم بالای آن است. به کار بردن تکنولوژی های زیاده در عینک ابعاد و حجم آن را زیاد کرده تا قطعات و تراشه ها به خوبی جای بگیرند.

  • از معایب دیگر این عینک هزینه بالا آن است. تکنولوژی ساخت این عینک بسیار پیش رفته بوده و همین امر نیاز به هزینه های ساخت بالا دارد. پس اگر به صورت خانوادگی قصد تماشای فیلم های سه بعدی را داشته باشید، هزینه زیادی برای شما به همراه می آورد.

به طور معمول تلویزیون ها و برند های معتبر هنگام خرید عینک های سه بعدی اکتیو را در جعبه قرار می دهند. اگر قصد خرید این عینک ها را به صورت جداگانه داشته باشید، برند سامسونگ نسل جدیدی از عینک های اکتیو را وارد بازار کرده که قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است. همچنین برند های سونی و پاناسونیک نیز این عینک ها را ارائه می دهند.

این مقاله برای شما مفید است: نحوه فعال کردن حالت مهمان در تلویزیون هوشمند

مراحل استفاده از عینک سه بعدی اکتیو

اگر عینک مورد استفاده شما از نوع اکتیو است باید آن را به تلویزیون متصل کنید. مراحل اتصال به شرح زیر است:

  1. ابتدا دکمه خاموش عینک را چند ثانیه نگه دارید تا دکمه به رنگ سبز در بیاید.

  2. در فاصله مناسب با تلویزیون قرار بگیرید. فاصله مناسب با تلویزیون باید حدود 50 سانتی متر باشد تا تلویزیون قادر به شناسایی عینک شد.

  3. در این مرحله عینک را به تلویزیون متصل کنید. اگر اتصال به درستی انجام بگیرید تصویر به صورت سه بعدی توسط عینک قابل مشاهده است.

  4. این مراحل فقط یک بار انجام می شود. در مراحل بعدی استفاده از عینک تنها کافی است آن را روشن کنید تا به طور خودکار به تلویزیون متصل شود.

عینک سه بعدی پسیو (passive)

عینک سه بعدی پسیو

استفاده از عینک سه بعدی پسیو نسبت به نمونه اکتیو رایج تر است. این مدل حجم و وزن کمتری دارد. عینک سه بعدی غیرفعال دارای لنز پلاریزه شده است که برای هر چشم فیلتری مجزا دارد. این فیلتر ها یک اثر سه بعدی برای چشم ایجاد می کند. با این صورت که تصویر های جدا شده به کمک فیلتری که روی صفحه نمایش عینک وجود دارد یک نمای سه بعدی به مخاطب ارائه می دهد. از انجا که این عینک ها فاقد اجزای الکتریکی است، حجم و سبکی خوبی دارند. علاوه بر این به دلیل تکنولوژی ساده تری که دارند قیمت آن نسبت به نمونه اکتیو بسیار کمتر است. برند های زیادی در زمینه تولید عینک های سه بعدی پسیو فعالیت می کنند. بهترین و به صرفه ترین نمونه های عینک پسیو را برند ال جی تولید می کند که مزایای زیادی از جمله: قیمت مناسب، بدون نیاز به باطری، فاقد پرش و مزایای دیگر است. استفاده از عینک سه بعدی پسیو بسیار راحت بوده و نیازی به مراحل آماده سازی ندارد. تنها کافی است که عینک را خریداری کرده و بر روی چشم خود قرار دهید و پس از آن به مشاهده سه بعدی تصاویر بپردازید.

بیشتر بخوانید: روش های بهبود کیفیت تصویر در تلویزیون

تمیز کردن عینک سه بعدی

برای استفاده از عینک سه بعدی باید آن را به طور اصولی تمیز کرد تا آسیبی به آن وارد نشود.

تمیز کردن عینک سه بعدی

  • عینک سه بعدی پسیو دارای دو لنز مجزا است. باید توجه داشته باشد که در هنگام تمیز کردن آن لنز ها را به هم فشار ندهید، زیرا به هم نزدیک و فشرده می شوند و عینک شما خراب می شود. به همین جهت برای تمیز کردن عینک سه بعدی باید ابتدا یک طرف آن و سپس طرف دیگر را تمیز کنید.

  • پاک کردن این عینک با دستمال کاغذی، پارچه ای یا دیگر موارد سبب خراب شدن لنز و شیشه عینک می شود. به همین دلیل باید توجه داشت که برای تمیز کردن عینک سه بعدی دستمال استفاده شده باید حتماً از نوع دستمال میکرو فیبر و دانه ریز باشد.

  • در هنگام تمیز کردن عینک نباید از هیچ گونه مواد شوینده مانند تینر، الکل، روغن یا موارد دیگر استفاده شود. این موارد سبب پاک شدن رنگ لنز ها و یا حتی ترک خوردگی سطح آن می شود.

  • همچنین مایعات تمیز کننده مخصوص عینک را نباید به طور مستقیم بر روی آن اسپری کنید. برای استفاده از اسپری های مخصوص عینک باید ابتدا آن را روی دستمال اسپری کنید و سپس از دستمال برای تمیز کردن سطح عینک استفاده کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران