انواع ارور در دوربین نیکون

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استفاده از دوربین دیجیتال Nikon در حال گرفتن عکس باشید و ناگهان خطایی ظاهر شود و به دلیل خطاهایی که بر روی پنل نمایشگر دوربین نیکون روی می دهد دوربین شما منجمد شود و حتی نتوانید آن را روشن و خاموش کنید. مسلما رو به رو شدن با چنین مشکلی بسیار نا امید کننده و نا خوشایند است. نکته خوب در مورد ارورهای دوربین Nikon این است که این ارورها سرنخ هایی از مشکلات جدی است که ممکن است دوربین شما با آن موجه شود. در ادامه این مقاله رایج ترین ارورهای دوربین نیکون را به شما معرفی می کنیم  و همچنین روش های رفع هر یک از خطاها را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم. اگر نیاز به تعمیرات و خدمات تخصصی داشتید می توانید از تکنسین های تعمیر دوربین نیکون در سامانه جامع زود کمک بهره بگیرید.

ارور دوربین نیکون

رفع ارورهای دوربین nikon

زمانی که شما معنی و مفهوم ارورهای دوربین نیکون خود را متوجه شوید به راحتی می توانید این ارورها را برطرف نمایید.

مشاوره آنلاین زودکمک

پیام خطا  ERR دوربین نیکون

این کد خطا می‌تواند از ترسناک‌ترین ارورهای دوربین Nikon باشد که با آن مواجه می‌شوید، زیرا ممکن است به معنای خرابی سخت افزاری دوربین باشد و می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشکلات را پوشش دهد. وقتی ظاهر شد دوربین کاملا قفل می شود. روشن و خاموش کردن مجدد دوربین اغلب خطا را برطرف می کند، اما به طور بالقوه می تواند به معنای هر چیزی باشد. اما معمولا این ارور در دوربین نیکون به علت ذرات گرد و غبار بین لنز و دوربین است و احتمالا پایه های اتصال لنز با بدنه به هر دلیلی چرب یا روغنی شده اند.

برای برطرف کردن ارور Err چشمک زن در دوربین نیکون باید لنز را از بدنه جدا کرده و پایه های اتصال لنز با بدنه را با دقت تمیز نمایید. اگر باز هم این ارور را مشاهده کردید، دوربین خود را خاموش کنید و باتری را بیرون بیاورید. بعد از چند لحظه مجددا باتری را وارد دستگاه خود نمایید. اگر همچنان ارور را در پنل نمایشگر مشاهده کردید، حتما با یک تکنسین با تجربه در خصوص برطرف کردن ارورهای دوربین نیکون تان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین لنزهای دوربین

ارور fEE چشمک زن در دوربین نیکون

یکی دیگر از ارورهای دوربین نیکون کد خطای fEE  است که این پیامی است که فقط در صورت استفاده از لنزهایی با حلقه دیافراگم خواهید دید. این مورد در لنزهای قدیمی رایج است و اگر حلقه روی حداقل اندازه دیافراگم تنظیم نشده باشد، پیام خطای FEE ظاهر می شود.

روش برطرف کردن برای رفع ارور fEE دوربین نیکون ، عدد دیافراگم را در بزرگترین حالت ( مثل f/16 ) قرار دهید. توجه داشته باشید که در این شرایط، دیافراگم نباید هیچ گونه حرکتی داشته باشد.

ارور بدون خطای کارت حافظه یا  (-E-) در دوربین Nikon

یکی از ارورهای رایج در دوربین های نیکون ارور (-E-) است که استفاده کنندگان از این دوربین با آن مواجه می شوند. این خطا در دوربین نیکون به شما می گوید که کارت حافظه در دوربین شما وجود ندارد یا به درستی وارد نشده است. در صورتی که کارت حافظه در دوربین است، این پیام را مشاهده می کنید، دوربین شما نمی تواند کارت را به درستی بخواند.

در ابتدا یک کارت حافظه دیگر را امتحان نمایید اگر دوربین شما همچنان با پیغام این خطا رو به رو شد سعی کنید به آرامی کنتاکت های ) contacts( روی کارت را تمیز کنید (تکه های فلزی که با دوربین ارتباط برقرار می کنند) و ببینید که آیا با این کار مشکل برطرف می شود. اگر این کار نکرد، می‌توانید کارت را در دوربین قالب ‌بندی کنید. (اما به یاد داشته باشید که عکس‌های روی کارت را از دست خواهید داد) و اگر همچنان ایراد پا برجا بود به یک تعمیرکار برای بررسی بیشتر مراجعه نمایید.

مثلث با حرف F

یکی دیگر از ارورهای دوربین نیکون کد خطای مثلث با حرف Fاست مشاهده این ارور به این معناست که دوربین نمی تواند با لنز ارتباط برقرار کند و قادر به شناسایی آن نیست.

برای رفع این ارور در دوربین نیکون لنز را جدا کرده و کنتاکت های پشت لنز را تمیز کنید (همانطور که در تصویر نشان داده شده است). می توانید این کار را به آرامی با یک پارچه میکروفیبر انجام دهید. لنز را دوباره وصل کنید و دوباره امتحان کنید.

هنوز مشکل دارید؟ کارت دیگری را امتحان کنید. این به شما امکان می دهد تشخیص دهید که مشکل از کارت یا دوربین است یا خیر. اگر مورد دوم است، ممکن است لازم باشد دوربین خود را برای سرویس نیکون ببرید.

پیام "f0"

پیام و کد خطا دوربین Nikon  که جزیی از ارورهای دوربین نیکون است و برای لنزی که به درستی روی دوربین نصب نشده است، نمایش داده می شود. لنز را جدا کرده و دوباره نصب کنید، مطمئن شوید که در جای خود کلیک می کند و مشکلات شما باید تمام شود.

پیام چشمک زن "CHA/CHR"

از ارورهای دوربین Nikon که مربوط به کارت حافظه می باشد ارور "CHA/CHR" می باشد. یعنی کارت حافظه شما مشکل دارد. معمولاً بعد از کپی کردن تصاویر از کارت اتفاق می‌افتد و به راحتی می‌توان آن را با فرمت داخل دوربین کارت برطرف کرد. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است با کنتاکت ها مشکل داشته باشید. آنها را تمیز کنید و اگر ایراد برطرف نشد یه یک مرکز مجاز برای تعمیر مراجعه نمایید.

روی شماره R گیر کرده است

این یک پیغام خطا نیست، اما بسیاری از عکاسان متوجه می‌شوند که دوربین روی عدد r گیر کرده است و وقتی شاتر به طور کامل فشار داده می‌شود، از گرفتن عکس خودداری می‌کند. این ارور می تواند هر عددی باشد، مانند r36 یا هر عدد دیگری. چیزی که در واقع نشان می‌دهد تعداد باقی مانده عکس‌هایی است که می‌توان روی بافر گرفت و زمانی که شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید ظاهر می‌شود.

پس چرا وقتی دوربین شما کاملاً فشار داده شده است عکس نمی گیرد، اما همچنان پیام عدد r را نشان می دهد؟ خوب چند دلیل برای این وجود دارد. به ‌طور پیش‌فرض دوربین شما قبل از گرفتن عکس، فوکوس یک تصویر را در اولویت قرار می‌دهد (این را می‌توان در تنظیمات لغو کرد)، بنابراین اگر در یک محیط بسیار تاریک عکاسی می‌کنید و دوربین شما نمی‌تواند فوکوس مناسبی به دست آورد، این مورد را خواهید دید. عدد r تا زمانی که روی چیزی قفل شود.

پیشنهاد سایت: روشن نشدن دوربین عکاسی کانن

قفل شدن کارت حافظه دوربین نیکون

قسمت ویژه و مهمی از ارورهای دوربین nikon مربوط به مشکلات کارت حافظه یا SD CARD است. قفل شدن کارت حافظه دوربین نیکون مساله ای است که ممکن است اتفاق افتاده و کار با این دستگاه را دچار مشکل کند. با نمایش پیغام sd card locked در نمایشگر دوربین، دیگر نمی توانید با آن عکس بگیرید. در این شرایط حتی نمی توانید عکسی را از کارت حافظه پاک کرده و یا تصویر جدیدی در آن ذخیره کنید.

ممکن است دلیل این پیغام خطا دوربین نیکون، خرابی سوئیچ باشد. البته احتمال تنظیمات اشتباه نیز وجود دارد. به هر ترتیب با توجه به این که عکس ها در کارت حافظه دوربین ذخیره می شوند، بروز مشکل در این قطعه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. بنابراین بهتر است برای رفع ارورهای دوربین نیکون خود در این شرایط از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید.

ارور کارت حافظه دوربین

ریست دوربین نیکون

ویژگی خوب و کاربردی دوربین های DSLR نیکون این است که میتوان آنها را به صورت دستی ریست کرد. یعنی شما می توانید تنظیمات دوربین را به حالت کارخانه باز نشانی نمایید تا برخی از مشکلات عملکردی آن ها برطرف شوند. این کار گاهی اوقات برای رفع ارورهای دوربین Nikon هم موثر است و از تکرار آنها جلوگیری می‌کند. برای انجام ریست دستی در دوربین‌های این برند، باید دو دکمه که در کنار خود علامت مدور سبز رنگ دارند را در قسمت پشت بدنه پیدا کنید.

سپس این دکمه ها را به صورت همزمان فشار دهید. خواهید دید که تمامی اعداد و تنظیمات موجود بر روی پنل فوقانی دوربین پاک می‌شوند و بعد از چند ثانیه دوربین به تنظیمات پیش فرض کارخانه ای بازنشانی می شود. اگر ارورهای دوربین نیکون با این روش هم برطرف نشدند، حتما به یک تعمیرگاه مجاز و تکنسین مجرب مراجعه نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران