عبارت RAM مخفف Random Access Memory یا همان حافظه با دستیابی تصادفی می باشد ، در یک سیستم کامپیوتری از این حافظه به منظور ذخیره داده های کاربردی و مورد نیاز پردازنده و سیستم عامل استفاده می شود. ارتقا رم لپ تاپ یکی از امکانپذیرترین اقدامات در جهت ارتقا لپ تاپ شما می باشد. بسته به نوع طراحی لپ تاپ، ارتقا رم لپ تاپ می تواند ساده و یا پیچیده باشد. در این مطلب سعی می شود شیوه ی ارتقا لپ تاپ و تمام نکات مربوط به آن بیان شود. جهت ارتقا رم لپ تاپ ایسوس ، لنوو ، اچ پی ، دل ، سونی ، سامسونگ ، فوجیتسو و... می توانید با کارشناسان زود کمک تماس گرفته و یا درخواست خود را مبنی بر ارتقا لپ تاپ در سامانه ی تعمیرات زودکمک ثبت نمایید. لازم به ذکر است بعد از ثبت نام در سایت می توانید از خدمات مشاوره ی آنلاین با کارشناسان تعمیر لپ تاپ زودکمک بهره مند شوید.

مشاوره آنلاین زودکمک

 بررسی قابلیت ارتقا رم لپ تاپ

دو راه برای بررسی قابلیت ارتقا رم لپ تاپ وجود دارد ، راه سخت و راه آسان ! راه سخت این است که پشت لپ تاپ خود را باز کرده و مشاهده کنید که آیا اسلات خالی برای ارتقا رم وجود دارد یا خیر ، راه آسان مراجعه به آدرس سایت کروشال می باشد ، در این سایت که توسط کمپانی کروشال (کمپانی تولید رم) طراحی شده با وارد کردن مدل لپ تاپ خود می توانید از امکان ارتقا رم دستگاه خود اطلاع پیدا کنید. البته به یاد داشته باشید نبودن اسلات خالی به منزله نبود امکان ارتقا نیست ، بلکه در این حالت باید ماژول رم قبلی را خارج و یک ماژول با ظرفیت بالاتر را جایگزین کنید.

ارتقا رم لپ تاپ

پارامترهای ارتقا رم لپ تاپ

1- مقدار حافظه رم

در تعیین مقدار مورد نیاز رم برای ارتقا رم لپ تاپ عوامل مختلفی همچون نوع کاربرد مثلا انجام بازی ، کارهای گرافیکی ، وب گردی ، تماشای فیلم و همچنین نوع سیستم عامل دخیل می باشند. به عنوان مثال کاربردهای گرافیکی و بازی معمولا به مقدار رم بیشتری نیاز دارند . در مورد سیستم عامل هم هر چقدر مدرن تر باشد به رم بیشتری نیاز خواهد داشت مثلا برای استفاده از ویندوز 10 به صورت روان و بهینه حداقل 4 گیگابایت رم توصیه شده است.

بیشتر بخوانیم : ارتقا هارد کامپیوتر

2- نوع حافظه رم

اکثر لپ تاپ های موجود در بازار با رم های DDR3  و DDR4  سازگار هستند. نکته ای که وجود دارد این است که حافظه های رم علاوه حجم، پارامترهایی به نام فرکانس یا سرعت و همچنین تاخیر(Latency) نیز دارند که در هنگام ارتقا رم لپ تاپ باید به آنها دقت کرد. هنگام انتخاب سرعت باید به توانایی پشتیبانی پردازنده از سرعت رم توجه کنید. همچنین در هنگام ارتقا توجه به سرعت و تاخیر ماژول رم قبلی روی دستگاه جهت ایجاد سازگاری بسیار اهمیت دارد. باید این پارامتر ها با یکدیگر یکسان باشند، در غیر این صورت باید منتظر هنگ کردن های پی در پی و وقوع BSOD های مکرر باشید.

شیوه نصب رم روی لپ تاپ

نصب رم روی لپ تاپ کار سخت و پیچیده ای نیست اما در هنگام انجام آن باید دقت کافی را به خرج دهید و نکات را به درستی رعایت کنید. قبل از هر چیز دستگاه را خاموش و باتری آن را جدا کنید ، سپس دریچه دسترسی به رم در پشت دستگاه را باز کنید ، اگر قصد تعویض ماژول قدیمی با ماژول جدید را دارید گیره های فلزی در دو طرف اسلات رم را به آرامی به سمت طرفین خم کنید تا یک طرف ماژول رم اصطلاحا به بیرون بپرد.

ماژول را خارج کرده و ماژول جدید را با توجه به شکاف وسط آن با همان زاویه ای که رم قبلی خارج شد (حدود 30 الی 40 درجه) در اسلات جایگذاری کنید، حالا لبه ماژول که بیرون از اسلات قرار دارد را به آرامی به پایین فشار دهید تا صدای قفل شدن ضامن ها را بشنوید. در صورتی که اسلات خالی از قبل وجود دارد فقط لازم است ماژول را به شیوه ای که گفته شد نصب کنید. حالا دریچه و پیچ های آن را ببندید تا پروسه ارتقا رم لپ تاپ شما به پایان برسد.

می خوای بفهمی لپ تاپ چند اسلات رم داره؟ برای تشخیص این مشخصه سخت افزاری لپ تاپت در هر برند و مدلی مطالعه مقاله پیشنهادی رو از دست نده 

نکته مهم در نصب رم روی لپ تاپ

 نکته قابل توجه هنگام نصب رم روی لپ تاپ نوع طراحی لپ تاپ است، اگر از لپ تاپ های معمولی استفاده می کنید معمولا دریچه ای برای دسترسی آسان به رم و هارد لپ تاپ در زیر بدنه تعبیه شده که با باز کردن 2 یا 3 پیچ به راحتی باز می شود. اما اگر لپ تاپ های نازک (الترا بوک ها) با باتری و بدنه یکپارچه استفاده می کنید پروسه باز کردن دستگاه ممکن است پیچیده و دارای ریسک باشد. در این حالت توصیه می شود جهت جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به لپ تاپ خود پروسه ارتقا رم لپ تاپ را به کارشناسان مرکز زود کمک واگذار کنید تا در کمترین زمان و بدون هیچگونه ریسک عملیات ارتقا رم لپ تاپ را همراه با ارائه گارانتی به انجام برسانند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران