اطلاع داشتن از علائم سوختن CPU لپ تاپ یکی از موارد ضروری برای کاربران است. در صورتی که از علائم سوختن CPU لپ تاپ آگاهی داشته باشید در صورت بروز خرابی می توانید آن را تشخیص داده و پیش از آنکه آسیب های وارده بیشتر شود نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. در این مقاله به بررسی علائم نیم سوز شدن CPU لپ تاپ و سوختن آن خواهیم پرداخت. در صورتی که متوجه هرگونه ایرادی در عملکرد لپ تاپ خود شدید جهت تعمیر آن می توانید به مرکز زودکمک مراجعه نمایید.

بررسی علائم سوختن CPU لپ تاپ

مواردی که در ادامه توضیح داده شده اند از اصلی ترین علائم سوختن سی پی یو لپ تاپ هستند. در صورتی که در حین کار لپ تاپ متوجه بروز چنین مواردی شدید بهتر است هرچه سریع تر به مرکز زودکمک مراجعه کرده و از تکنسین های حاضر در این مرکز بخواهید برای عیب یابی و تعمیر لپ تاپ اقدام نمایند.  

علائم سوختن CPU لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

چنانچه در هنگام کار با لپ تاپ دستگاه به صورت ناگهانی خاموش می شود باید بدانید این مساله یکی از علائم نیم سوز شدن سی پی یو لپ تاپ بوده و باید نسبت به آن هوشیار باشید. اگر متوجه چنین موردی شدید می توانید ابتدا یک سیستم خنک کننده برای لپ تاپ تهیه کنید، علاوه بر آن باید نسبت به تنظیم دمای پردازنده نیز بسیار حساس باشید. چنین مشکلی ممکن است در ابتدا تنها یک یا چند مرتبه محدود رخ دهد اما این مساله به مرور شدیدتر شده و کاربر مکررا متوجه خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حین کار می شود. گاهی اوقات بالارفتن دمای CPU در حین کار دستگاه موجب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ خواهد شد.

مشکل در راه اندازی لپ تاپ

یکی دیگر از علائم سوختن CPU لپ تاپ بروز ایراد در راه اندازی دستگاه است. این بدان معنی است که زمانی که دکمه روشن شدن لپ تاپ را می زنید، سیستم عامل به صورت صحیح بالا نخواهد آمد. در بسیاری از موارد پیش از بالا آمدن کامل سیستم Bios Post را مشاهده خواهید کرد. Bios Post به شما اطلاع می دهد که سخت افزار لپ تاپ در چه وضعیتی است. در صورتی که سیستم بدون مشکل بوت شود یعنی در روند Bios Post مشکلی وجود ندارد. اما اگر متوجه نمایش یک ارور روی صفحه شدید باید علت آن را بررسی کنید. اینکه سیستم به درستی بوت شود اما ناگهان فریز شده و مجدد راه اندازی شود نیز از دیگر علائم نیم سوز شدن سی پی یو لپ تاپ است.

روشن نشدن لپ تاپ

یکی دیگر از نشانه هایی که به کاربران کمک می کند متوجه سوختن سی پی یو لپ تاپ شوند روشن نشدن آن است. در این شرایط دو حالت وجود دارد، یا با فشار دادن دکمه پاور لپ تاپ به طور کلی روشن نمی شود، یا اینکه دستگاه برای چند ثانیه روشن شده و مجددا خاموش می شود. این موارد از علائم سوختن CPU لپ تاپ بوده و باید به دقت مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: علت روشن نشدن لپ تاپ ، در انواع برندها و مدل ها

فریز شدن سیستم

انجماد سیستم نیز یکی دیگر از علائم نیم سوز شدن CPU لپ تاپ است. فریز شدن یا انجماد سیستم به این معنی است که در هنگام کار با سیستم ناگهان همه عملکردها قفل شده و سیستم هیچ عملکرد دیگری انجام نمی دهد. البته باید توجه داشته باشید که ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی می توانند منجر به فریز شدن سیستم شوند و مشاهده این مساله را نباید صرفا به عنوان نشانه ای از سوختن سی پی یو لپ تاپ در نظر گرفت.

نمایش صفحه آبی مرگ

صفحه آبی مرگ را می توان یکی دیگر از علائم نیم سوز شدن CPU نامید. این خطا اروری بسیار جدی بوده و زمانی روی صفحه نمایش داده می شود که به دلیل مشکلات سخت افزاری ( از جمله سوختن سی پی یو) یا نرم افزاری، سیستم عامل متوقف شده باشد. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید بهتر است سریعا از یک تکنسین متخصص بخواهید لپ تاپ شما را بررسی کرده و ایراد آن را رفع نماید.

پیشنهاد زودکمک به شما: ویدیو آموزشی رفع خطای صفحه آبی در ویندوز

بوق زدن لپ تاپ 

سیستم لپ تاپ به گونه ای طراحی شده است که در صورت بروز مشکلات سخت افزاری و خرابی در سیستم، مادربرد این مساله را با تولید بوق های کوتاه یا بلند به اطلاع کاربر می رساند. بنابراین شنیدن این بوق ها نیز می تواند یکی از علائم سوختن CPU لپ تاپ باشد.

مشکلات ظاهری

با بررسی ظاهر نیز می توان به سوختن سی پی یو در لپ تاپ پی برد. یکی از علائم نیم سوز شدن CPU لپ تاپ دیدن نشانه های سوختگی روی پردازنده لپ تاپ است. چنانچه در هنگام باز کردن لپ تاپ متوجه شدید که ظاهر آن نشانه های سوختگی دارد باید نسبت به تعویض یا تعمیر سی پی یو لپ تاپ اقدام نمایید.

داغ شدن سی پی یو 

در تمامی لپ تاپ ها یک سیستم خنک کننده برای پایین آوردن دمای پردازنده در حین کار تعبیه شده است. در مواردی که این سیستم خنک کننده دچار خرابی شده باشد، دمای CPU بالا رفته و دچار سوختگی خواهد شد. بنابراین گرم شدن بیش از لپ تاپ نیز می تواند یکی از مواردی باشد که به کاربر اطلاع می دهد که سیستم خنک کننده دچار ایراد شده و این مساله می تواند به سوختن سی پی یو لپ تاپ منجر شود. توجه داشته باشید که این مساله باید هرچه سریع تر برطرف شود زیرا گرمای ایجاد شده نه تنها به سی پی یو بلکه به سایر قطعات داخلی لپ تاپ نیز آسیب وارد می کند.

قفل شدن سیستم 

قفل شدن لپ تاپ کمی پیش از خاموش شدن دستگاه را در صورتی که همراه با گرم شدن بدنه لپ تاپ رخ دهد می توان به عنوان یکی از علائم سوختن CPU لپ تاپ در نظر گرفت. اگر مکررا با قفل شدن ناگهانی سیستم مواجه می شوید بهتر است سی پی یو لپ تاپ را جهت عیب یابی مورد بررسی قرار دهید.

خاموش شدن لپ تاپ

یکی دیگر از نشانه های سوختن یا نیم سوز شدن CPU لپ تاپ خاموش شدن مکرر و ناگهانی آن است. یکی از سیستم های دفاعی که در سی پی یو تعبیه شده این است که در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای دستگاه، سی پی یو متوقف شده و در نتیجه لپ تاپ خاموش می شود تا آسیب های وارد شده به دستگاه گسترده تر نشود. این مساله عموما در اثر ایراد در عملکرد فن خنک کننده یا مسدود شدن آن رخ می دهد و باید سریعا رفع گردد.

دلایل سوختن سی پی یو لپ تاپ

موارد متعددی می توانند موجب آسیب زدن به سی پی یو و در نتیجه بروز علائم سوختن CPU لپ تاپ شوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

علائم نیم سوز شدن CPU لپ تاپ

حرارت بیش از حد

همانطور که پیشتر اشاره کردیم سی پی یو در مقابل حرارت و دمای بالا آسیب پذیر است. بنابراین چنانچه قصد بالا بردن عمر سی پی یوی لپ تاپ خود را دارید باید نسبت به پایین نگه داشتن دمای آن حساس باشید در غیر این صورت متوجه علائم نیم سوز شدن CPU لپ تاپ خود خواهید شد. البته پردازنده های مدرن تا حدود زیادی در مقابل دمای بالا مقاوم هستند، اما قرار گرفتن در معرض دمای بالا به مدت طولانی می تواند به هر نوع CPUای آسیب بزند.

ولتاژ برق

لپ تاپ دستگاهی الکترونیکی است که با انرژی برق کار می کند. این انرژی از طریق شارژر و پورت شارژر به مادربرد می رسد. بنابراین می توان متوجه شد که ولتاژ برق نیز می تواند یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به سی پی یو لپ تاپ باشد. در صورتی که جریان وارد شده به سیستم از حد مجاز فراتر رود علائم سوختن سی پی یو در لپ تاپ پدیدار خواهد شد. یکی از اصلی ترین مواردی که می تواند موجب افزایش ولتاژ برق شود برخورد صاعقه با خط برق است.

ولتاژ ناپایدار

همانند افزایش ولتاژ، ناپایدار بودن آن نیز می تواند موجب آسیب رساندن به سی پی یو و در نتیجه ظاهر شدن علائم سوختن CPU لپ تاپ شود. یکی از مواردی که موجب می شود ولتاژ به صورت ناپایدار در اختیار سیستم قرار بگیرد PSU ارزان قیمت و بی کیفیت است. این مساله علاوه بر این روش از طریق عدم محافظت در برابر افزایش ولتاژ نیز موجب آسیب رساندن و سوختن سی پی یو لپ تاپ می شود.

مادربردهای بی کیفیت

یکی از وظایف مادربرد این است که جریان و ولتاژ عبور از تمامی اجزای لپ تاپ را تنظیم کند. همین امر مشخص می کند که در صورت عدم عملکرد صحیح مادربرد، کاربر با علائم نیم سوز شدن CPU لپ تاپ مواجه خواهد شد. توصیه تمامی کارشناسان این است که در دستگاه های خود از مادربردهای خوب و باکیفیت استفاده کنید. تعمیر تخصصی مادر برد لپ تاپ در زودکمک توسط تکنسین های ارشد این مجموعه انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های اعلام شده در سایت تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران